Benzine auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:30

Hallo,

Sorry als het verkeerd staat, verplaats het gerust ;)

Ik heb sinds 19 december me rijbewijs. En rij sinds die tijd alleen in me moeders auto. Dat is een benzine auto, ik heb altijd in een diesel gelest.

ik rij alleen nu nog naar me paarden en moet een aantal keer voorrang verlenen, ik vind het vreselijk als ik kan blijven rijden is het prima, maar als ik stil moet staan, slaat die steeds af.

Laatst moest ik iemand ophalen die momenteel mijn moeders paard bijrijd. Moest op een rotonde voorrang verlenen en ik kreeg hem niet meer voorruit, gelukkig zag ze dat en kwam naar me toe, er stond een auto achter mij en dan vind ik het nog erger. Ik word er gestresst van als er auto's achter me staan en voorrang moet verlenen en dan krijg ik hem gewoon niet uit. Ik heb nu zelf dat ik er nu op het moment helemaal niet meer in durf te rijden. Ik moet tanken maar dat doe ik of als die dicht is. Ben bang dat ik hem niet meer wegkrijg daar.

Ander dag slaat die helemaal niet af en volgende dag alleen maar, en snap echt niet wat ik dan verkeerd doe. Het is zelfs zo erg als ik hem niet wegkrijg ik gewoon ga huilen en ik niet meer verder wil. Mijn eigen auto word sowieso een diesel, ookal weet ik dat ik ook in een benzine auto moet kunnen rijden. Ik kan momenteel mij geen eigen auto veroorloven dus moet ik het met me moeders auto doen. Me vader heeft zijn auto (wel een diesel) mee naar zijn werk en kan daar niet aanrijden.

Ik moet morgen me moeder naar de werk brengen maar daar hoef ik geen voorrang te verlenen. Ik moet vandaag eigenlijk met de auto om te tanken maar durf gewoon niet zit nu momenteel echt te stressen. Waar de auto nu staat gaat het hartstikke goed en krijg ik hem gewoon van zijn plek, maar doordat me er mensen achter mij staan wil ik zo snel mogelijk weggaan waardoor die afslaat

Sorry voor het warrende verhaal. Moest het even van me afschrijven, want vind autorijden geweldig alleen voorrang verlenen in deze auto niet.

0000

Re: Benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:34

Verschil tussen diesel en benzine is dat je bij benzine wat (of wat meer) gas moet bijgeven bij het wegrijden. Iets meer gas bijgeven en voorzichtig de koppeling op laten komen zodat je niet te hard naar voren schiet. Als dat lukt kan je het steeds beter op elkaar afstemmen.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:34

En als je eens samen met bv je moeder naar een industrieterrein gaat en daar gaat oefenen? Spelen met de koppeling. Stilstaan, wegrijden, stilstaan, wegrijden.. Komt allemaal vanzelf goed hoor :-)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:35

Als jouw auto constant afslaat, heb je naar mijn idee je koppeling/gas nog niet onder controle. Wat doe je als je stilstaat? Rem+koppeling? Vervolgens als je wegrijd? Koppeling langzaam oplaten komen en dan eebij gaa geven?

Diesel is vaak wel zo dat als je alleen koppeling omhoog laat komen, de auto wegrijd. Bij benzine moet daar dus (meer) gas bij. Probeer et maar eens met een dor gas :j
Eigenlijk moet je dit juist gaan oefenen, door in een woonwijk oid, gewoon elke keer te stoppen, koppeling opkomen, gaa erbij en wegrijden. En dat elke keer weer tot hij niet meer afslaat.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 15-01-15 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:35

Ten eerste, 'me' is niet bezittelijk, het is 'mijn'.
En verder is het gewoon een kwestie van oefenen. Hij sloeg mij in het begin ook heel vaak af, maar nu helemaal nooit meer. Ga anders naar een rustige landweg en oefen daar het wegrijden?
Bij lesauto's hoef je over het algemeen weinig/geen gas bij te geven, bij 'normale'/benzine auto's moet je wel voldoende gas bijgeven, anders slaat hij inderdaad af.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:36

Ik heb les gehad in een benzine auto en mijn ouders hadden een diesel. Ik heb een stuk of zeven lessen gehad voordat ik het optrekken met de benzine auto een beetje onder de knie had. Heb je de auto nadat hij afslaat, wel weer in de 1e versnelling gezet? Wegrijden in de derde versnelling in een benzine auto is wat lastiger.

Maak je verder niet druk.. Wordt de situatie er beter op als jij je druk gaat maken en lopen stressen? :)
Gewoon oefenen! Koppeling langzamer laten opkomen dan bij een diesel en tegelijk beetje (wat meer dan bij de diesel) gas geven.

DonDon

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Doe het met een rustig iemand naast je. Ik heb dit ook gehad. Op een gegeven moment durfde ik niet meer. Tot me vader naast me kwam zitten en of me vriend. Je moet als je hem heel voorzichtig op laat komen meteen al gas bij geven. Niet heel snel op laten komen. Het komt vanzelf goed. Ik heb ook een keer op een 80 weg stil gestaan, dat ik de auto niet meer gestart kreeg. Ik heb nu zelf een auto met benzine. Oefenen baart kunst. Dus vooral met iemand er naast gaan rijden waar je niet snel geïrriteerd van raakt.

Qimm

Er is niet alleen verschil in benzine en diesel auto's maar ook in auto's onderling. Mijn tip, ga in zo veel mogelijk verschillende auto's rijden zodat je eraan went. Het is net als paardrijden, elk paard reageert weer anders en wil je een beetje meekomen dan zul je gewoon (letterlijk) kilometers moeten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:37

In diesel ben je waarschijnlijk gewend dat je op de koppeling de auto kan laten rollen. Dat wil met een (zuinig afgestelde) benzine niet. Daar moet je gas bijgeven om te kunnen wegrijden. Dus ga dat eens oefenen. Koppeling op laten komen en ook tergelijk wat gas bij geven. Slaat die af? Dan gaf je nog niet genoeg gas of je liet je koppeling te snel los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:38

Gewoon flink oefenen.

Ik heb ook altijd in een diesel auto gelest. En het verkeerd geleerd op de vorige rijschool.

Toen mocht ik op industrie terrein in mijn moeders auto oefenen. Een bmw. Veel anders dan de lesauto. Ding is mij wel 100 x afgeslagen. Tot ik hem doorhad. Sindsdien lukt het mij in alle auto's. Zelfs bezine.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:39

Je hebt problemen met het koppelen, dat is bij elke auto weer anders, ook zal je merken dat diesels daarin verschillen. Bij een andere auto is het altijd even wennen.

Kwestie van veel oefenen en het lukt vanzelf.

Het idee van het industrieterrein is een goede, daar is het vaak rustig 's avonds en kan je zonder stress oefenen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:41

@Suus Mijn moeder is momenteel uit de running gebroken knie.

Ik oefen als ik alleen ben de weg naast ons land waar de paarden staan dat is een rustig weggetje en dan lukt het allemaal wel, heb ook eens bij een rotonde gestaan dat ze gingen toeteren en daar kan ik helemaal niet tegen. Dus als ik geen auto's achter me heb lukt het me gewoon wel.

Bedankt allemaal voor deze snelle reacties, het is ook denk, dat ik denkt Ohja hier is die afgeslagen hopen dat ik niet hoef te stoppen en als ik moet stoppen denk ik oliebol, nu gaat die vast weer afslaan

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:42

De meeste lesauto's zijn diesel, dus is voor een beginnendbestuurder vaak even wennen.
Veel oefenen, rij in verschillende auto's. Onze oude auto had een zware koppeling, de nieuwe een soepele.

En meid, zelfs mijn vader de instructeur laat auto's afslaan hoor.
Ook ervaren mensen overkomt het :).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:43

In dat geval, besef je dat het een auto is. Een machine, die niet nadenkt en niet weet waar je bent. Als jij gewoon rijdt, slaat de auto heus niet af. Letten op je gas in combi met je koppeling, dat is het enige waar je auto zich iets van aantrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:43

Oh dit herken ik enorm.. Toen ik net mijn rijbewijs had, mocht ik veel kilometers maken in de auto van m'n vader, een benzine. Ook gelest in een diesel en die rijdt zo weg. Het was op een gegeven moment zelfs zo lastig, dat ik liever helemaal niet meer reed in m'n vader z'n auto. Tot m'n broer me op een gegeven moment door had en zei; 'je moet nu door blijven gaan hoor, anders durf je echt nooit meer!'
Dat heb ik gedaan, en ondanks dat het soms niet helemaal lukt (is echt niet erg, schijt aan toeterende auto's, iedereen heeft het moeten leren) komt er een moment dat je de koppeling beter aan gaat voelen. Ik sloeg mezelf echt voor m'n kop toen ik bedacht dat ik een paar maanden eerder niet meer durfde te rijden.
Nu, 4 jaar later, stap ik overal in en rij ik er zo mee weg.
Met andere woorden: DOORZETTEN!! Kom op, je kunt het echt wel!!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:46

Ik weet niet of je ergens een helling hebt zodat je kan hellingtrekken? Ergens op een industrieterrein ofzo?
Door het hellingtrekken leer je je koppeling kennen en weet je ongeveer hoe ver je hem kan laten opkomen voordat je stil valt.
Laten opkomen zodat je enkel op de koppeling stilstaat op de helling en dan gas bijgeven en koppeling laten op komen.

Bij benzine is het ook eerst wat gas geven en dan koppeling erbij laten komen..
Heb ook altijd in een diesel gereden en mijn eigen auto is een benzine en ja na een jaar schiet ik ook nog wel eens naar voor omdat het niet goed overeenkomt. Of dat hij begint te bibberen omdat ik bij vertrekken te weinig gas geef.

Lekker gaan oefenen op een verlaten straatje!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:47

Ik had dit precies ook.. mijn vader had een automaat en als die auto er was wist ik niet hoe snel ik die moest claimen. :') Maar uiteindelijk ook veel km gemaakt in m'n moeders auto en het onder de knie gekregen. Je moet echt per auto gaan ontdekken waar dat aanknopingspunt ligt van de koppeling en welke dosis gas je er bij moet geven. Op een industrieterrein gaan rijden lijkt mij een goede tip, dan voel je geen druk van medeweggebruikers.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:47

Lekker veel blijven oefenen hoor, het moet uiteindelijk een gewoonte worden.

Ik rijd alleen maar in benzine auto's en zelfs bij mij slaat de auto wel eens af( heb 8 jaar mn rijbewijs). Mijn auto heeft een extreem gevoelige eerste versnelling en ja als ik dan eens niet goed oplet slaat ie af.

Gewoon veel spelen met koppeling en gas geven en je ontdekt vanzelf dat het beter gaat :j
Laatst bijgewerkt door Anoli op 15-01-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:51

Bij mij sloeg de auto ook altijd af als er iemand achter me kwam staan bij een verkeerslicht, puur omdat ik er zo over na ging denken. Bij mij hielp het als ik m'n gedachten dan ergens anders op had, ik ging bijvoorbeeld heel hard meezingen met de radio of kletsen tegen de hond die in het begin altijd mee moest :P Dat heeft mij echt heel erg geholpen.

Ook kregen wij laatst voor tijdelijk een heeeele grote auto (naar mijn idee dan hè), daarmee ben ik naar een grote parkeerplaats gegaan met mijn vriend, zodat we daar konden oefenen. De auto is me zeker 10x afgeslagen, maar uiteindelijk had ik het gevoel wel en nu rijd ik er super graag in.
Als ik jou was zou ik gewoon naar een industrieterrein of grote parkeerplaats gaan en daar oefenen totdat je het vertrouwen hebt. Gewoon optrekken, helemaal stil gaan staan en weer wegrijden. Dat je echt het gevoel voor de auto krijgt.

Succes! Ik weet hoe je je voelt!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:52

Gefeliciteerd met je rijbewijs. :)
Je leert eigenlijk pas echt rijden NADAT je je rijbewijs gehaald hebt.
Ik snap je probleem, ik had het net zo.
Om te voorkomen dat de auto afslaat laat je een klein beetje de koppeling los en geef je iets teveel gas.
Je rijd dan weg met iets meer lawaai dan normaal maar de auto slaat dan niet af.
En verder is het oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Kan ook best zijn dat de benzine auto van de buurvrouw niet afslaat en die van een vriendin weer wel.
Elke auto is anders en bij de een moet je meer en bij de ander juist minder gas geven om weg te rijden.
Hoe meer je rijd,hoe beter het zal gaan.
En wat het belangrijkst is: heb schijt aan de auto's achter je, die wachten heus wel als je moet optrekken!
Ik was ook in het begin nerveus bij een rotonde of als ik moest stoppen bij een stoplicht,maar ze kunnen niet door je heen en ze zullen je ook niet vermoorden.
Ze zullen wachten tot jij wegrijd en neem daar ook je tijd voor.
Als je te gehaast bent slaat je auto zeker af en dan moeten ze nog langer wachten.
Succes met rijden!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:55

En vooral schijt hebben aan toeterende bestuurders om je heen, iedereen heeft het moeten leren!
Bewaar je rust en neem je tijd, hoe sneller je wil des te langzamer gaat het doordat hij afslaat.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:14

Je kan gaan oefenen op een parkeerplaats.
Doe alsof je stopt en weer weg rijden. En dit bv 10 keer herhalen of vaker
Bv op een zondag of op een industrie terrein is het ook rustig op een zondag.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:15

Sorry hoor -.-

Nu nog een punt vinden om de auto erin te stappen. Morgen moet mijn moeder naar het werk brengen maar daar hoef ik geen voorrang te verlenen.

Ga zeker paar punten oefenen. Misschien vanavond nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:17

Je moet je er van te voren niet zo vreselijk druk om maken.. Er kan altijd wat gebeuren misschien remt er wel een auto voor je als je je moeder weg brengt en moet je weer optrekken. Het verkeer is onvoorspelbaar , maar met je route compleet analyseren maak je jezelf helemaal gek. Wat een ander denkt als de auto afslaat is van ondergeschikt belang. Jammer dan , dan wachten ze maar even!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:19

Even een simpele tip. Gooi een briefje tegen je achterruit dat je net je rijbewijs hebt en het nog niet zo simpel loopt. Eventueel erbij zetten 'u heeft het toch ook moeten leren?'. Dan weten mensen ook waarom het af en toe fout gaat. Scheelt een hoop ergenissen bij iedereen.