Pleegzorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Pleegzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:40

Hoi bokkers,

Ik ben benieuwd of er hier bokkers zijn die een kind/tiener hebben opgevangen als zijnde pleeggezin en of er bokkers zijn die in een pleeggezin zijn opgegroeid.

Hoe hebben jullie het ervaren? Kenden jullie elkaar al en heeft dat eventueel iets veranderd aan jullie band?
In hoeverre heeft het impact gehad op je gezin?
Hoe zijn jullie om gegaan met eventuele gedragsproblematiek en kregen jullie hier begeleiding bij?

Ik ben mij aan het oriënteren omdat er iemand in mijn omgeving opzoek is naar een pleeggezin en wij hier op zich wel voor open staan, maar er eerst goed over na willen denken.

Tink89

Re: Pleegzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:59

Ik heb een pleegzusje en dat is in de praktijk best heftig. Ze was nog geen jaar toen ze bij ons kwam en is inmiddels zes. Ze is niet de makkelijkste en we moesten allemaal erg aan elkaar wennen. Toch zou ik haar nu niet meer willen missen. De begeleiding vanuit pleegzorg liet te wensen over en vergis je niet hoeveel rekening je moet (blijven) houden met de wensen en eisen van biologische ouders. Meer info eventueel via pb :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 16:07

Bedankt voor je reactie. Ik heb je een pb gestuurd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:10

Heb je al eens contact gezocht met de organisatie? Wellicht organiseren zij een informatieavond over pleegzorg?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:12

informatieavond is toch heel anders dan echte ervaringen

dat de begeleiding tegen kan vallen zul je daar vast niet horen!

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:21

.
Laatst bijgewerkt door Gub op 02-03-23 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:30

Ik heb een pleegkind van 12 gehad en die heeft tot haar 17e bij ons gewoond, inderdaad erg heftig.
Moeder woonde dicht in de buurt, daar gebeurde allemaal fouten dingen.
Ik weet niet of ik er nog een keer zou aan beginnen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 21:02

Alvast heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. Door de negatieve reacties krap ik nog extra achter mijn oren.

@upendo Er is geen pleegzorg instantie bij betrokken. Wel andere instanties, maar die stel ik nog liever niet op de hoogte van onze gedachtes. Anders stoppen ze mogelijk met waar ze nu mee bezig zijn en wij willen liever een laatste optie zijn.( per pb meer info mogelijk).

@Gub Je hebt het hier over een hechtingsstoornis. Mag ik vragen hoe dat bij jullie tot uiting kwam en waar je dan tegen aanliep. Diegene om wie het gaat heeft ook een hechtingsstoornis.

@Birdie kende jij dit gezin al voordat je pleegouder werd? Wat ging er fout bij dat gezin?

Ik kan begrijpen dat mijn vragen erg persoonlijk zijn en de antwoorden mogen ook per pb gestuurd worden.
Ik probeer te vergelijken, te leren en een betere inzicht te krijgen om zo de juiste keuze te kunnen maken. Ik begrijp dat elk gezin anders is en niemand een glazenbol heeft. Als jullie ze niet willen beantwoorden begrijp ik dat ook.

Heel erg bedankt nogmaals voor de reacties.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:11

Ik heb gewerkt in een pleeggezin.. ondersteunde daar met de dagelijkse bezigheden om t gezin te ontlasten..

Het is vrij pittig.. imo vaak weinig (goede) begeleiding.. en de bureaucratie bij bureau jeugdzorg is een muur waar je als pleegouder vaak tegrnaan blijft lopen..

Impact op je gezin is imo ook groot.. zeker wanneer je nog (jonge) kinderen thuis hebt wonen..

Aan de andere kant is het natuurlijk ook dankbaar werk!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:16

Er zijn ook gemoeg leuke verhalen. Tuurlijk ook pittige, er is een reden dat ze een pleeggezin nodig hebben.
Maar genoeg verhalen ken ik van mensen die nog steeds graag bij hun pleegouders komen, nog liever dan bij hun eigen ouders

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:21

Wij hadden vroeger ook verschillende pleegkinderen in huis. Ik ben er mee opgegroeid, in het begin crisis en later ook voor langere periodes. Toen mijn broer&ik ouder werden (jaar of 12) kwamen er wel steeds meer conflicten. Als eigen kind is dat soms wel lastig, steeds ruzie hebben met een jonger kind en niet begrijpen waarom hij zo doet. Maar we hadden om het weekend ook 2 meisjes te logeren, dat vond ik wel erg leuk altijd! Ik wil niet teveel op t internet zetten maar er zitten positieve en negatieve kanten aan, ik zou eens met andere pleegouders gaan praten, ik denk datt je daar het meeste aan hebt. Van begeleiding Ed weet ik niks van, dat ging via mijn ouders.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:21

Vrienden van mij hebben het gedaan,nu is dit wel in belgie dus mischien een andere regelgeving.Maar ik heb zo'n ellende gezien dat het voor mij gelijk uitgesloten was dat ik het zelf zou doen.Je zit met heel veel inmenging van buitenaf dus behalve alle regeltjes van de organisatie zelf hebben de ouders heel veel rechten.Bij haar kwam het er op neer dat 1 vd kinderen ontvoerd is door een eigen ouder ,kind is ergens opgesloten en heeft moeten toe zien hoe die moeder met breinaalden abortus pleegde.Toen het kind terug bij de pleeg ouder was had het er een trauma bij toch bleef die moeder recht op dat kind houden hele toestanden.Door een andere ouder zijn ze beschuldigd van misbruik.Kinderen werden acuut weg gehaald ,heel het gezin door de mallemolen en een boel ellende.Uiteindelijk bleek het natuurlijk een valse aangifte te zijn door een ouder die het kind terug thuis wilde hebben en wat pleegzorg niet veilig vond.Ik heb ze bewonderd dat ze het altijd volgehouden hebben.Want hun eigen kinderen hebben er ook best onder geleden.Na de hele toestand te hebben aangezien en de machteloosheid voor al gezien te hebben ,zou het voor mij niks zijn.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:34

Je mag mij een pb sturen als je wil!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:46

Jeetje wat een verhalen, het leek mij iets voor later om te doen heel mooi en goed werk. Maar nu ik dit zo lees twijfel ik wel, vooral idd de macht die de biologische ouders nog hebben.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:41

Nicje87 schreef:
Alvast heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. Door de negatieve reacties krap ik nog extra achter mijn oren.

@upendo Er is geen pleegzorg instantie bij betrokken. Wel andere instanties, maar die stel ik nog liever niet op de hoogte van onze gedachtes. Anders stoppen ze mogelijk met waar ze nu mee bezig zijn en wij willen liever een laatste optie zijn.( per pb meer info mogelijk).

@Gub Je hebt het hier over een hechtingsstoornis. Mag ik vragen hoe dat bij jullie tot uiting kwam en waar je dan tegen aanliep. Diegene om wie het gaat heeft ook een hechtingsstoornis.

@Birdie kende jij dit gezin al voordat je pleegouder werd? Wat ging er fout bij dat gezin?

Ik kan begrijpen dat mijn vragen erg persoonlijk zijn en de antwoorden mogen ook per pb gestuurd worden.
Ik probeer te vergelijken, te leren en een betere inzicht te krijgen om zo de juiste keuze te kunnen maken. Ik begrijp dat elk gezin anders is en niemand een glazenbol heeft. Als jullie ze niet willen beantwoorden begrijp ik dat ook.

Heel erg bedankt nogmaals voor de reacties.

Ik kende het gezin niet voor ze bij mij in huis kwam. Kind was 12, en als ze stiekem naar haar moeder ging goot zij haar vol met sterke drank. Moeder had slaapkamers verhuurd aan 4 jongens, die doken allemaal op haar dochter. (Zij zei zelf dat ze dat moest van moeder) En nog meer van die rare dingen.
Moeder had 8 kinderen, allemaal van verschillende mannen, die op de jongste na met de 4 jaar in een tehuis werd geplaatst. Moeder was alleenstaand.Kind kwam bij ons meet 1 onderbroek, 1 bh en 1 broek met t-shirt en 1 jurk. Meer kleding had ze niet.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 05-07-18 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:44

fokfanaat schreef:

Natuurlijk zeggen ze dat wel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:45

Nabster schreef:
fokfanaat schreef:

De begeleiding is 10x niks.
Ze beloven je gouden bergen, maar als je ze nodig heb hebben ze geen tijd.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:55

Birdie60 schreef:
Nabster schreef:

De begeleiding is 10x niks.
Ze beloven je gouden bergen, maar als je ze nodig heb hebben ze geen tijd.

Mijn ervaring is anders. Niet helemaal positief, maar zeker niet zo negatief als die van sommigen hier in het topic (ook een minder extreme uitgangssituatie). Ik zal de TS een pb sturen, maar als er meer mensen vragen hebben, stel ze dan gerust!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:07

Ik volg pleegmama kloek op fb. Zij heeft twee pleegkinderen en schrijft over het gezin, pleegzorg en alles wat erbij komt kijken.

Heb er ook over gedacht. Maar als ik zie hoeveel de biologische ouders er nog bij komen kijken en de problemen..... dat zou ik niet kunnen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:36

Het is heel zwaar en deze kinderen hebben een rugzak........waaronder ook hechtingsproblemen.

Oud klasgenootje van mij, was een pleegkind en ik mocht eens met haar mee en bij haar logeren bij haar pleegouders en daar waren veel meer pleegkinderen. Het was pittig en ik vond het helemaal niks en wilde gelijk het liefste weer terug naar huis. Teveel drukte en met zoveel mensen, niks voor mij.

Ook is er 1 kind bij deze pleegouders ontvoerd door de biologische vader naar het buitenland en ze hebben het nooit meer gezien en of gehoord van hoe het ermee ging. Zoveel verdriet van gehad bij deze pleegouders.

En inderdaad, de biologische ouders hebben nog steeds dikke vinger in de pap.........

Het eigen gezinsleven leed er ook onder.......

Het is echt niet iets wat je zomaar even doet of waar je te licht over denkt.......Je moet er helemaal achterstaan en het ook echt aankunnen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 05-07-18 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:49

Zelf geen directe ervaring maar een tante die verschillende pleegkinderrn gehad heeft. De invloef van de biologische ouders is daarbij inderdaad het moeilijkste (vermesten met patat en kind gebruiken voor mensensmokkel bijvoorbeeld).
Onze over buren hadden vroeger een pleegkind maar nadat deze meerdere pogingen heeft gedaan om de pleegmoeder zwaar te verwonden is hij weer weggegaan. adoptie broer van een collega heeft foetaal alcohol syndroom waardoor hij soms zo aggressief is dat de adoptieouders er regelmatig bang voor zijn.

Ik vind het heel dapper en lovenswaardig maar ik zou het niet aandurven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:57

Mijn moeder wilde ook graag pleegouder worden, heeft ook veel ervaring als professional in de zorg. Dus aangemeld bij pleegzorg, cursus doorlopen en vervolgens werd er een pubermeisje bij haar geplaatst.
Op zich was het een lieve meid, maar omdat ze té lang bij haar eigen moeder heeft gewoond wist ze simpelweg niet wat normaal verantwoord gedrag is.
Daardoor is het uiteindelijk ook mis gelopen (meisje bleef nachten weg, foute vrienden die ze niet los kon laten en allerlei andere dingen waar mijn moeder wel vermoedens van had, maar nooit geweten heeft).
Het meisje was simpelweg te ver heen, ze wilde wel, maar ze kon gewoon niet.
Vervolgens is ze door jeugdzorg naar een instelling in Frankrijk verhuisd. Best sneu eigenlijk.

Na dit gedoe was mijn moeder er wel klaar mee.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:12

Ik wilde ook nog even reageren. Wij zijn pleegouders van een kindje dat met 3 jaar bij ons is komen wonen. En uiteraard zijn er dingen die zwaar of moeilijk zijn. Maar die wegen voor ons niet op tegen alle goede dingen.
Wij ervaren het ook als een plus dat de ouders in beeld zijn, hij zal zelf zien wie ze zijn en wat hun krachten en hun beperkingen zijn.
Ik kan zeker niet zeggen dat wij een negatieve ervaring hebben. Als je er echt voor openstaat gewoon doen!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:22

Hier al andere half jaar een weekendpleegdochtertje. Natuurlijk anders als fulltime, maar er zijn meerdere vormen van pleegzorg. Bij weekend pleegzorg is goed contact met de ouders van groot belang, aangezien ik haar zelf haal en breng en dan altijd even een soort van "overdracht" is. Het betreft een pittige dame met benodigde problematieken. Je komt tenslotte niet voor een snotneus bij pleegzorg. Maar toch is het voor mij genieten als ze in het weekend hier heerlijk tot rust komt.

Over de organisatie, cursus in begin en samenwerking met pleegzorgmedewerker kan ik alleen maar tevreden zijn. Tuurlijk lees ik op internet dat dit niet altijd vanzelf sprekend is, maar in mijn geval niks te klagen

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:42

Jammer dat er zulke negatieve verhalen op komen.. Pleegzorg is iets heel moois en je kan echt iets moois betekenen voor zulke kinderen Mits je het zelf aankan.

De kinderen hebben allemaal een rugzakje want worden niet voor niets uit huis geplaatst. Mijn ouders zijn nu ook al jaren pleegouders en ik heb zoveel respect voor ze. Ik heb een pleegbroertje van 6 (die direct na de geboorte bij ons kwam) en een pleegbroertje van 4 die bij ons kwam toen hij 2 was. Vooral toen de 2de er bij kwam heeft dat voor de nodige spanningen ed gezorgd. Hij had al veel te veel meegemaakt voor zijn leeftijd en dat merkte je in veel dingen. Ook lopen er nu nog steeds rechtzaken omdat zijn ouders die steeds aanspannen. Allemaal erg spannend natuurlijk, maar als je kijkt naar de stabiliteit en liefde die wij als gezin aan deze 2 kinderen hebben kunnen geven zou je nooit meer anders willen. Je ziet zoveel positieve veranderingen in hun gedrag ook.

De pleegzorgbegeleiders van onze pleegkinderen zijn allebei super. Staan altijd klaar, denken mee in oplossingen indien nodig, altijd bereikbaar etc. Dus geen slecht woord voor over.

Ik ben ontzettend blij met mijn 2 lieve broertjes en wil ze echt voor geen goud meer missen.