Enig kind..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Enig kind..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:30

Ik had laatst een 'discussie' met iemand over enig kind zijn. Ik had het erover dat ik maar één kindje wil, als ik kinderen kan en mag krijgen. ;)
Waarop ik terug kreeg dat dat sneu was, dat dat zielig was, dat dat niet eerlijk was...
Maar waarom is dat dan niet eerlijk? Moet ik dan maar 2 kinderen nemen omdat het anders zielig is voor de eerste?

Zijn er hier mensen die enig kind zijn (of één kind hebben?), en hoe vinden jullie dit? Missen jullie iets in je jeugd? Hebben jullie "behoefte" aan broers/zussen, of weten jullie gewoon niet beter? Zijn jullie iets te kort gekomen? Heb je iets gemerkt in je ontwikkeling/sociale omgang?

Ik vraag me echt af, of het een tekortkoming is voor een kind?
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 29-01-12 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Enigst kind..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:31

Je merkt vaak wel dat enigst kinderen minder sociale vaardigheden hebben dan kinderen met broers en zussen. Merk wel verschil tussen vriendinnen die enigst kind zijn en niet. Zijn egoistischer :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:32

ik denk dat je het zelf niet zozeer mist behalve als je zelf in je omgeving weinig te spelen hebt / aansluiting kunt vinden in je jeugd. Kinderen uit grotere gezinnen zeggen wel vaak dat het fijn was dat er altijd iemand was om mee te spelen.
Zou er zelf als ouder ook niet voor kiezen om maar 1 kind te 'nemen'.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 29-01-12 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:32

Ik ben enig kind en ik vind het verschrikkelijk.... Ik zou dit zelf mijn kinderen 'niet aan willen doen' als het mij medisch gegund is.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:33

Ik vind wel dat je bij de meeste mensen die enigst kind waren kunt merken dat dat zo was. Die hebben niet vanaf jongs af aan geleerd te delen. Als in speelgoed én aandacht. Hebben grotendeels gelijk gekregen in hun jeugd en ík vind dat je dat bij de meeste wel kunt merken.

Daarentegen ken ik 1 voorbeeld van een meid war je dat absoluut niet aan kon merken, toen was ik ook wel verrast.

Daarbij vind ik het inderdaad 'sneu' als mensen enigst kind zijn, je blijft dan namelijk als je ouders zijn overleden 'alleen' over. Ik heb 3 broers en een zus en dan heb je veel lol met jeugd herinneringen ophalen en je weet dat je altijd op ze kunt terugvallen. Een enigstkind staat er naast de ouders alleen voor, qua familie van gezin.
Laatst bijgewerkt door Casca op 29-01-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:34

Joolien schreef:
Je merkt vaak wel dat enigst kinderen minder sociale vaardigheden hebben dan kinderen met broers en zussen. Merk wel verschil tussen vriendinnen die enigst kind zijn en niet. Zijn egoistischer :j

En bedankt :Y)

Dat is niet enig-kind eigen, dat is opvoedingsafhankelijk in mijn ogen.

You don't know what you have until you lose it, denk dat die andersom ook werkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:34

Hier een 13-jarige, ik ben zelf geen enig kind, maar wat ik wél merk dat vriendinnetjes van mij, die toen enig kind waren, moeite hadden met delen en zijn gewend alle aandacht te krijgen. Hier in tegen had ik een vriendin die enig kind was, maar heel goed had geleerd dat ze moest delen. Ja of nee, naar welk zelfbeeld je hem of haar opvoedt :o

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:35

Ik kan het eerlijk gezegd niet merken aan mijn vriendinnen die enigst kind zijn, dat ze egoïstischer zijn, of niet delen. Maar ik zou het wel snappen :j Maar ik denk dat het dan ook deels met opvoeding te maken heeft?

Bedankt voor jullie mening!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:36

Ik heb enigstkind, en ik vind het heerlijk, ben er echt heel blij om.
Ik ben sociaal hartstikke goed, kan prima delen, ben niet egoïstisch, en gewoon normaal :') .

Anoniem

Haha niet om je aan te vallen upendo en uiteraard geldt het niet voor iedereen.
Maar doordat het kind meer aandacht krijgt van de ouders is het gewend om in het dagelijks leven ook meer aandacht te krijgen.

CalvinenGino

Nou, ik ben wel voor 1 kind.. Want ook de paardensport wil ik ook behouden.
Echt weet ik niet of mensen in mijn omgeving enigst kind zijn.
Ik heb een zus, maar wij zijn water en vuur.. Gewoon 2 verschillende en kunnen dus nooit goed met elkaar omgaan, dus of meerdere kinderen altijd beter is?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:37

Joolien schreef:

Vind ik wel erg kort door de bocht. Ik heb wel een zus, maar veel vriendinnen van mij zijn enigskind. Zij zijn juist niet egoistisch of hebben minder sociale vaardigheden. Ik denk dat ik persoonlijk veel egoistischer ben :o
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat kinderen op jonge leeftijd (of je nu een zus of broer hebt of niet) veel contact hebben met leeftijdsgenootjes. Dan zullen ze echt wel goed opgroeien hoor.
Je hebt natuurlijk de stereotype van een enigskind dat wordt doodverwend door de ouders, en nooit heeft leren delen. Maar dan heb je gewoon als ouders een fout gemaakt. Kan imo ook gebeuren als je een broer of zus hebt.

Anoniem

Re: Enigst kind..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:37

Misschien is het dan mijn ervaring hoor! Kan best :)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:38

tja zielig zeg ik nee het is niet zielig...
soms heb je geen keus zoals ik ik heb 1 dochter maar ben alleen staande moeder vader heb ik nu 2 jaar al niks meer van gehoord..(hoefd ook niet) dus voor mij tja geen keus voor een 2 de als zou ik graag willen..

ben benieuwd of mijn dochter zich anders zou gaan gedragen dan kinderen met broertjes en of susjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:38

CalvinenGino schreef:
Nou, ik ben wel voor 1 kind.. Want ook de paardensport wil ik ook behouden.
Echt weet ik niet of mensen in mijn omgeving enigst kind zijn.
Ik heb een zus, maar wij zijn water en vuur.. Gewoon 2 verschillende en kunnen dus nooit goed met elkaar omgaan, dus of meerdere kinderen altijd beter is?

En dan heeft het je bijvoorbeeld geleerd hoe je van je af moet bijten :)
Ik leer mijn zusje het bijvoorbeeld :=

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:40

Tipje.. je bent enig kind, het is geen overtreffende trap dus de -st mag weg blijven ;)

Is het een tekortkoming voor het kind? Weet ik niet, maar ik heb wel dezelfde ervaring als Joolien. Niet allemaal, maar het valt wel op dat enig kind niet gewend is om vooral aandacht (maar ook spullen) te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:41

Een vriendin van mijn moeder heeft een kind, helaas is de man m gesmeerd, maar die mist echt het niet alle aandacht krijgen en wachten op een ander ect. ( dus niet geduld hebben, maar bedénken dat er iemand anders is :=)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:41

Joolien schreef:

Ow wat een kortzichtigheid weer.....

Nee hoor, net hoe je opgevoed bent
Als iemand graag z'n laatste stuiver deelt met vrienden dan ben ik het wel
En ik ben echt opgevoed als enig kind (zus is vroeg overleden)

Mijn man: altijd vrijgevig, doet graag meer voor een ander als zichzelf
Wat denk je......jaja enigst kind!

En ik ken toevallig een heel egostisch persoon, 5 broers en zussen

Dus waar jij je wijsheid vandaan haalt :?

Mijn dochtertje haar broertjes zijn helaas overleden, en voor ons gaat het er niet meer in zitten voor nog een kindje, hier kiezen we ook ivm medisch maar ook voor onzelf niet meer voor
Ik zal haar dus zelf heel sociaal moeten opvoeden,maar met veel nichtjes neefjes , en vriendinnetjes en vriendjes zie ik het probleem niet zo ;)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:42

Ach, ik vond enigst wel leuk klinken eigenlijk. :') Aangepast. :)

Ik heb die ervaring helemaal niet.. wel grappig hoe dat verschild.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:42

hier ook een enigst kind :P vroeger wou ik een broertje/zusje, maar nu absoluut niet meer! en ik ben absoluut niet zielig :n vind het veel 'zieliger' als de meeste aandacht aan 1 kind gaat en die ook paps/mams lieveling is

Anoniem

Zie even mijn verdere posts ojajoh. Het is mijn ERVARING :j

Sabinee__

Maar ik kan me ook juist voorstellen dat als je ALTIJD hebt moeten delen met broers en zusjes dat je er later ook moeite mee hebt om te gaan delen.
Onder het mom van 'eindelijk iets van MIJ'

Ojajoh

Slechte ervaring :Y)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:43

Ik denk dat dit met opvoeding en omgeving te maken heeft :j
Als je enig kind bent en in een supergezellige buurt woont met veel kinderen en misschien een moeder die vaak thuis is ben je alweer heel anders dan wanneer je als enig kind in een flatje in hartje Amsterdam woont met twee ouders die allebei heel veel werken (om maar even te generaliseren :P)

Enig kind is in mijn ogen niet egoistisch, maar behoeft wel een andere opvoeding dan wanneer je twee kinderen hebt, en als jij daar als ouders goed op in kan spelen, waarom niet?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:43

Hier enigkind :wace:
Geen moeite mee hoor. Wel is het zo dat ik heel makkelijk dingen voor mezelf of in mijn wentje kan doen, terwijl ik soms merk dat mensen uit grote gezinnen 'altijd gezellig met elkaar' dingen doen.
Verder kan ik wel ook delen hoor, wees maar gerust :=
Ben eigenlijk wel blij met enig kind.. Anders had ik nooit mijn paad gehad, niet minimaal 3x per jaar op vakantie en had ik altijd gezeur om me heen gehad ed :+