Jongeren ontwikkelingswerk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aniekje

Jongeren ontwikkelingswerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 01:46

Hallo 8-)

Ik bedacht me dat het mij eigenlijk een hele goede leuke ervaring zou lijken zijn als ik een ontwikkelingswerk zou gaan doen in een ver land.(natuurlijk heeft het ook mindere kanten en dat besef ik goed) waar precies weet ik nog niet, maar ik heb eens op internet lopen surfen over projecten die speciaal voor jongeren of gecombineerd met oudere mensen zijn om voor ongeveer 4 weken of langer ontwikkelingswerk te gaan doen.
Ik heb namelijk vanaf juni tot augustus genoeg tijd. ( ik weet niet of dit te kortdag is om nog te kunnen regelen) en volgens mij mag je ook niet zomaar mee. Je moet er wel voor betalen maar op internet vallen die kosten nog wel mee. Maar je wordt volgens mij ook onder een soort van keuring gehouden of je het wel aan kan, en of je genoeg dingen beheerst, en of je een hele goede motivatie hebt.

Ik heb me nog nergens voor aangemeld ect. maar ik dacht ik raadpleeg bokt eens,
of mensen mij meer kunnen vertellen erover of ervaringen kunnen delen.
En wat ik mij ook afvroeg voor de mensen die zelf zoiets hebben gedaan, is mijn(of toen bij jouw) je eigen veiligheid wel echt veilig ? om het zo maar te zeggen. Ik bedoel bijv. Afrika is niet een van de veiligste landen (hangt wel vanaf welk gebied natuurlijk) maar ik ben eigenlijk wel bang om dingen mee te maken als meisje waar ik niet op zit te wachten. verkrachting/beroving/ontvoeringen dus was bij jullie het zo wel geregeld dat je je weinig zorgen hoefte te maken daarover?

Nu maar hopen op iemand zoiets dergelijks heeft gedaan of iemand kent ect.
Danku

*ik besef nogmaals heel goed dat je ook hele nare dingen ziet en dat het toch een grote impact op je krijgt.
Tegen die tijd ben ik trouwens 19 jaar.

Lorenz1234

Re: Jongeren ontwikkelingswerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:58

Het ligt er een beetje aan wat voor werk je wil gaan doen. Voor sommige projecten is 4 weken best kort, om iets op te zetten. Omdat je aangeeft het ergens ook wel een beetje eng te vinden, is het aan te raden om via een organisatie te gaan. Dan sta je er niet helemaal alleen voor, en kunnen ze je helpen met een goede voorbereiding.
Bijvoorbeeld: activity international en travel active. Via die organisaties beginnen vaak meer mensen op hetzelfde moment, en zijn er ter plekke ook meer vrijwilligers.
Ik heb goede ervaringen met activity international.

aniekje

Re: Jongeren ontwikkelingswerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 02:05

dankje :D ik had ook gekeken ja bij die organisaties, en dat lijkt me wel het beste plan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:31

Er zijn heel wat van die organisaties waar je voor 'verre' landen (Afrika, Azië en Latijns-Amerika) minstens 21 moet zijn en ervaring moet hebben met internationaal [***]. Voorwaarden dus altijd eens bekijken. Verder moet je je er ook heel bewust van zijn dat je in een maand tijd enkel 'de druppel op een hete plaat' kan zijn. Vertrek zeker niet met het idee dat je een groot verschil gaat maken ginder, want dan ga je in de loop van die periode het deksel op je neus krijgen :).

Verder kan ik het alleen maar heel hard aanmoedigen :j. Ik heb drie jaar [***] in het buitenland gedaan, telkens een maand. Zijn de meest geweldige dingen die ik al meegemaakt heb in mijn leven. Vorig jaar ben ik zo een maand naar Roemenië geweest. Dan val je toch ook maar weer eventjes van je roze wolk en besef je héél goed dat (extreme) armoede niet enkel een probleem in Afrika is, maar ook gewoon in Europa nog aanwezig is. Als je wat foto's wil zien, pb staat open!

Ik ben trouwens altijd met bouworde geweest. Die zitten in Nederland ook geloof ik..