Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:21

Ieder z'n ding, jouw kind, jouw keuze. Maar ik vind het wel een beetje vreemd om je kind met naam en toenaam zo in de etalage te zetten.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:27

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Leren paardrijden gaat nu eenmaal niet altijd van een leien dakje, een goede ruiter wordt je pas nadat je een heel aantal keer zandruiter bent geworden. O:)


Ik vind dat dus een hele schadelijke instelling. Dat je het zelf ok vindt om er met regelmaat af te liggen is echt helemaal eigen keuze - maar het beeld eromheen dat het juist goed is dat je valt omdat je dan pas een 'echte' ruiter zou worden houdt een heleboel onnodige onveiligheid in stand.

En niet alleen voor de mensen trouwens. Ook in relatie met de paarden wordt er dan vaak gekozen voor doorpushen als oplossing, en niet kiezen voor een fijnere en veiligere weg. Het was juist zo goed dat er een kleine omslag aan het komen was in de paardenwereld, dat we dat niet meer als normaal hoeven te zien en dat het ook echt anders kan.


Serieus? Dus jij bent nooit gevallen toen je hebt leren rijden?

Heeft niks met doorpushen te maken maar gewoon met iets waar men handigheid in moet krijgen om er op te blijven zitten. Zelfs van brave ponies en paarden kun je afvallen hoor ..beter leer je hoe je moet vallen.

Heeft dus ook niks met onveiligheid te maken. Maar gewoon met paarden en het leren rijden an sich.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:28

Het slaat ook nergens op dat je een goeie ruiter wordt van regelmatig vallen.
Liever weinig vallen.

Het is wel zo dat je wel een keer van je paard valt als je aan paardrijden doet. Maar op regelmatige basis..? Dan gaat er gewoon wat fout.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:30

Urbanus schreef:
Ieder z'n ding, jouw kind, jouw keuze. Maar ik vind het wel een beetje vreemd om je kind met naam en toenaam zo in de etalage te zetten.


Nou, dat. Waarom zo te koop met je kind op internet?

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:32

Ja dat, en zowel insta als fb blijven openbaar onder dat kind haar naam, terwijl het 123 aan te passen is :\

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:35

Er is natuurlijk nogal verschil tussen er af vallen omdat je nog niet zo stabiel zit, je paard of pony een keer schrikt enzovoort, of dat je er met enige regelmaat af wordt gekeild door “stout” gedrag of omdat je echt nog de handigheid mist om met een bepaald dier om te gaan.
Ik vind het overigens ook niet handig voor het dier in kwestie om steeds “succes” te hebben met het er af werken van je ruiter. Daar worden ze over het algemeen ook niet leuker van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:56

Elisa2 schreef:
Shadow0 schreef:


Ik vind dat dus een hele schadelijke instelling. Dat je het zelf ok vindt om er met regelmaat af te liggen is echt helemaal eigen keuze - maar het beeld eromheen dat het juist goed is dat je valt omdat je dan pas een 'echte' ruiter zou worden houdt een heleboel onnodige onveiligheid in stand.

En niet alleen voor de mensen trouwens. Ook in relatie met de paarden wordt er dan vaak gekozen voor doorpushen als oplossing, en niet kiezen voor een fijnere en veiligere weg. Het was juist zo goed dat er een kleine omslag aan het komen was in de paardenwereld, dat we dat niet meer als normaal hoeven te zien en dat het ook echt anders kan.


Serieus? Dus jij bent nooit gevallen toen je hebt leren rijden?

Heeft niks met doorpushen te maken maar gewoon met iets waar men handigheid in moet krijgen om er op te blijven zitten. Zelfs van brave ponies en paarden kun je afvallen hoor ..beter leer je hoe je moet vallen.

Heeft dus ook niks met onveiligheid te maken. Maar gewoon met paarden en het leren rijden an sich.

Er is wel een verschil tussen nooit vallen en regelmatig/wekelijks/meerdere keren per week gelanceerd worden :o. Van dat laatste leer je echt niet rijden. Hooguit vallen.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:05

Als ze ook van de brave(re) sunny toch regelmatig in een korte tijd valt, waarom dan niet werken aan wat de reden daarvoor dan ook is voor ze uberhaupt met Frits wat doet ?
Dat ze eerst leert hoe ze het beste bepaalde dingen uit kan zitten.

Ja ook ik ben her en der ergens vanaf gestuiterd en dat kon me ook niet gek genoeg. Echter was het nooit op een onveilige manier alsin tig keer van dezelfde of regelmatig achter elkaar en met de gedachte als ie de volgende keer x doet dan mag ze er niet meer op. Laat staan zo vaak op verschillende dieren.

Ik zou haar eerst op sunny meer en beter leren rijden in diverse omstandigheden en dan verder kijken.

Vallen is niet erg, daar kan je van leren.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 19:13

Mondy schreef:
Als ze ook van de brave(re) sunny toch regelmatig in een korte tijd valt, waarom dan niet werken aan wat de reden daarvoor dan ook is voor ze uberhaupt met Frits wat doet ?
Dat ze eerst leert hoe ze het beste bepaalde dingen uit kan zitten.

Ja ook ik ben her en der ergens vanaf gestuiterd en dat kon me ook niet gek genoeg. Echter was het nooit op een onveilige manier alsin tig keer van dezelfde of regelmatig achter elkaar en met de gedachte als ie de volgende keer x doet dan mag ze er niet meer op. Laat staan zo vaak op verschillende dieren.

Ik zou haar eerst op sunny meer en beter leren rijden in diverse omstandigheden en dan verder kijken.

Vallen is niet erg, daar kan je van leren.

Hier heb ik al een paar keer op geantwoord

Ze rijdt ook op de manege momenteel.

Er staat nergens waar ze voor het laatst van Sun viel dit is dus alweer een maand miss 1,5 maand geleden. Waar ik gelijk op handelde om haar op manegepaarden te zetten ipv onze zodat ze daar meer kon leren.

En nu zijn we hier. Waar ze beide rijdt

De ene zonder te vallen en de andere viel ze 1x stom sinds hij terug is.

De gedachte "nog 1x dan nooit meer" is ontstaan uit wat anders. Hij is braaf en gemoedelijk momenteel dus waarom niet. Ook is hij niet van de een op andere dag een horrorpony ofzo.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:27

Ik ben vroeger veel gevallen. Door eigen onkunde en paarden die een maatje teveel voor me waren.
Heb ik veel geleerd. Zeker.
Heb ik de tijd van mijn leven gehad. Zeker.
Was het onverantwoord. Een hele dikke zeker.

Kijk ik nu als volwassene terug was het dikke schande dat ik zo heb gereden en de volwassen om mij heen niet ingegrepen hebben omdat ik niet bang was en elke keer weer op stapte.


En zo lees ik dit topic ook...

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:30

Elisa2 schreef:
Serieus? Dus jij bent nooit gevallen toen je hebt leren rijden?


Jawel. Het heeft alleen niet veel bijgedragen aan wat ik leerde. Overigens vind ik dat mijn manege het toen ook al redelijk goed deed: eraf vallen was zeker niet normaal en meestal werd er iets gedaan met zo'n situatie.

Citaat:
Heeft niks met doorpushen te maken maar gewoon met iets waar men handigheid in moet krijgen om er op te blijven zitten.


Ik kreeg liever de handigheid in het voorkomen van die situaties. En dat kan over het algemeen ook. Leren om erop te blijven zitten leerde ik verder aanzienlijk beter door zitles-oefeningen in een veilige context, niet in panieksituaties of stomme ongelukken.

Maar jawel, het heeft wel degelijk met mentaliteit te maken. Als je het normaal vindt dat er regelmatig ongelukken gebeuren, dat paarden 'nou eenmaal' gevaarlijk zijn of gekke dingen doen, dan mis je meestal een boel dingen die je kunt doen om de situatie al daarvoor veiliger en fijner te maken. En daarmee laat je ook het paard in de steek. Want als je eraf valt, loopt je pony dus wel los rond, en misschien met teugels waar ze in verstrikt kunnen raken of gevaarlijke situaties als er ook andere paarden zijn of de situatie niet omheind is.

Citaat:
Zelfs van brave ponies en paarden kun je afvallen hoor


Dat kan. Alles kan. Maar er is heel veel te voorkomen - en dat mag iedereen in elk geval van maneges ook verwachten. Vaak vallen hoort niet normaal te zijn en hoort er niet meer bij.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:48

Nu trek je uit de context wat ik zei, of je bedoelt het anders. Of je vult iets zelf in.

Ik zeg in ieder geval nergens dat ik het normaal vind dat er regelmatig ongelukken gebeuren. Ben zelf instructeur en er is nog nooit iemand van het paard gevallen in mijn lessen.

Toch vind ik het helemaal niet raar dat beginners regelmatig vallen. Soms zit het in hele stomme dingen. Bijvoorbeeld een paard die een sprong maakt waar je niet op berekend bent en daarna gelijk stil staat. Waardoor je er met een mooi boogje vooraf af kukelt. Dat soort dingen zijn mij regelmatig overkomen als kind in ieder geval. Ik heb overigens wel vallessen gehad, kon mezelf als kind op een gegeven moment gewoon van het paard af laten vallen en mooi doorrollen. Hele dikke prima, heb daar later veel aan gehad.

Ook later toen het mijn werk was, lag ik er ook weleens naast. Hoort er imo toch echt bij soms.

Nu heb ik niet veel op de manege gereden. Maar bij ons was het (ook op de ponyclub) , vallen is trakteren en gelijk weer op het paard en doorrijden.

7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:52

De echte basis van goed paardrijden is toch echt zitten!!!
Met en zonder zadel, met en zonder handen.
Zitten, zitten, zitten.
Maar ik had privéles.
In verschillende gangen…….aan een touwtje.


Wat ik veel zie op maneges is dat dat een beetje vergeten wordt.
Er wordt veel meer de nadruk gelegd op figuren rijden en en de vaart er inhouden, dus schoppen en stuiteren maar.
Stoer hoor, een los rijdend kind door de bak…… maar alleen als hij of zij er aan toe is.

Als dit mijn dochter was dan mocht ze poetsen en spelen met de pony ‘s.
En zitten met een briefje van vijf euro onder d’r kont.
Net zo lang dat ze blijft zitten al crossed de pony Plat door de bak.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 21:03

Ze is weer heel thuis hoor.

Beide pony's gereden en geen zandkorrel in der broek.

Zo fijn dat het zo goed gaat

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:23

Elisa2 schreef:
Toch vind ik het helemaal niet raar dat beginners regelmatig vallen. Soms zit het in hele stomme dingen. Bijvoorbeeld een paard die een sprong maakt waar je niet op berekend bent en daarna gelijk stil staat. Waardoor je er met een mooi boogje vooraf af kukelt. Dat soort dingen zijn mij regelmatig overkomen als kind in ieder geval.


Ja, maar als kind zie je meestal de bredere context niet. Je ziet misschien wel de directe aanleiding, maar niet wat er allemaal verder meespeelt.

Een voorbeeld toen ik met een ruiter meeliep (jongetje met verstandelijke beperking, die nog niet zelfstandig stuurde.) Maar 1 keer vloog er een duif op vanachter de bakrand, en de pony sprong weg, en de ruiter viel op de grond.

Dat lijkt een heel duidelijk verhaal, een aannemelijke verklaring, en de ruiter snapte dat ook goed. De pony schrikt van de duif, een ongeluk, we gaan er weer op en de duif is nu weg. Probleem opgelost.

Maar als vrijwilliger wist ik: dat kwam *niet* uit het niets. Ik was toen al een tijdje bezig om de pony rustig te houden omdat ze op dat moment nogal schrikkerig was. De duif was alleen maar de druppel die de emmer deed overlopen. En dat had ook een reden: ze was daarvoor een tijdje kreupel geweest, had op rust gestaan, en dit was de eerste keer dat ze weer meeliep. Ik weet vrij zeker dat ze anders niet was weggesprongen, misschien wel even geschrokken maar verder niets, want het was echt een hele fijne pony.

En dat deel van het verhaal is te makkelijk over te slaan als je het normaal vindt dat het erbij hoort, of zelfs dat je daar pas echt van leert rijden. Hoe logisch het ook lijkt dat een pony ergens van kan schrikken, of dat een pony zomaar een sprongetje maakt, of iets anders kleins - vaak zitten er een heleboel dingen aan vast die je kunt voorzien en veranderen.

(En ik denk dat het wat dat betreft echt ook wat zegt dat jouw ervaring als kind is dat je er wel een aantal keren vanaf kukelde, maar dat het je nu niet gebeurt: waarschijnlijk doe je een heleboel van die kleine dingen allang waardoor het gewoon niet uitloopt op een val.)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:43

Mwah, ik snap wat jij zegt en soms zijn er inderdaad achterliggende oorzaken die een rol spelen. Maar soms ook gewoon helemaal niet. Paarden blijven vluchtdieren.

Voorbeeldje, jong paard die ik zadelmak gemaakt had in het bos. Was met een ander ervaren paard. Paarden waren ontspannen. Tot..er een mountainbiker stil tot vlak achter ons was genaderd en ineens belde. Paard schrikt zich rot en maakt een enorme sprong naar voren/ opzij. Nou hup, daar lag ik ineens op mijn rug op de grond. Deuk in mijn ego, hartstikke ervaren ruiter.. maar ja, jong en super elastisch paard.

In jouw theorie zouden ervaren ruiters nooit meer vallen. Dat klopt gewoon niet.

Die pony in jouw verhaal had gewoon beter ff gelongeerd kunnen worden van te voren of opgebouwd door een ervaren ruiter.

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:46

Ik heb toch net nog een paar filmpjes meer gezien en wil alleen maar zeggen : ik hoop van harte dat jouw dochter nog een hele tijd op de manege mag leren met een goede instructie, die haar een correcte zit en houding leert.
Niet boos bedoeld en ik weet uiteraard dat ze pas 8 is -maar op beide ponies zijn bvb de steigbeugels veel te lang, tenen constant naar beneden. Bij ieder licht drafen het opstaan vanuit een afdrukken, "klapperen" ipv drijven.
Met ieder opstaan gaan ook de handen mee omhoog en rukken in de mond
Sunny is echt grottenbraaf, vergevingsgezind, maar je ziet heel duidelijk dat zij die onrust aan de teugels en de trapjes tegen de buik echt niet fijn vind
Frietsie heeft daar dus duidelijk een korter lontje ( zie je ook duidelijk) en trekt niet voor niets de teugels naar beneden en reageert ook duidelijk op iedere "bonk" tegen zijn buik.

Met balance,zit en handoefeningen - bij voorkeur aan de longe zouden een hoop van de "valpartijen " niet eens gebeuren.
En deze oefeningen kun je leuk en afwisselnd maken. Zit oefeningen aan de longe moeten echt niet saai zijn.

Jouw dochter is lerende, dat er nu nog lang niet alles lukt is heel natuurlijk .
Maar het is aan jouw als moeder om dit ook in goede banen te leiden, en haar te leren dat het leuk voor beide partijen- Pony EN ruiter- moet zijn.
En ook is het jouw taak om haar af te remmen,als nodig

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:54

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 23:10

Sasja top gezegd en daar ben ik het ook zeker mee eens en is ook iets waar we op focussen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daar hadden we alleen nog de beugels enz niet op orde en zoals ik al eerder ergens genoemd heb heb ik ook gezegd dat frits vooral heel veel last lijkt te hebben van haar onbalans en daarom van kwaad naar erger lijkt te zijn gegaan. Ze rijdt dus alleen nog onder toezicht. De beugels zijn we momenteel heel erg mee aan het stunten want het ene moment zijn ze te kort in stap maar goed in draf (daarom ook het stukje balans) en het andere moment zit ze in stap goed en in draf weer te lang. Ik ben ook opzoek naar een veelzijdigheidszadeltje. Dit is een dressuurzadel waar ik steeds meer het idee van heb dat haar zit er niet beter van wordt. Vandaag de wrongen van het zadel afgehaald en dat leek al beter te gaan.

Dat is de reden dat ze op een manege rijdt en thuis privéles heeft om ook daar verder te leren.

We lopen nu alleen tegen het volgende aan en dat is dat ze te hard leert inwerken voor de paarden hier en dus een verfijning in de hulp moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 25-03-24 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 23:13

_Mir schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels


Is voor mij een weet en voor jou een vraag. Maak ervan wat je wilt *\o/*

Neerbuigend is het niet. Ze leren op de meeste maneges nog steeds keihard schoppen en keihard sturen. Dus het zijn op vele maneges hier in de buurt trapzakken waar je met 10 man aan moet hangen om links of rechts af te slaan.

Kan het dier niks aan doen hoor. Ik heb zeer veel respect voor manegepaarden want de meeste hebben een triest bestaan.

Alleen mijn reacties worden langzaam aan ook steeds nonchalanter he. Ik haal bij sommige mensen nog stukjes vandaan en vind ik interessant. De behulpzame vooral, want ondanks dat we er hier alles aan doen om het veilig te houden kan je van iedere behulpzame reactie wat leren.
Laatst bijgewerkt door Sica op 26-03-24 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote leeggehaald bericht aangepast

Nienke1979
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-03-24

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:32

Als stille meelezer reageer ik toch even

Voor een kind van 8 jaar rijd ze netjes
Er zijn genoeg ruitertjes die minder goed rijden en waar minder aandacht aan wordt geschonken


Ik denk dat ik op haar leeftijd ook vaker viel dan in het nu
En als we allemaal eerlijk naar ons zelf kijken en op die leeftijd al paardreden op privé paarden/pony’s wij allemaal

Wat vaak en niet vaak is… de beste stuurlui staan aan wal en ik denk dat je dat alleen echt goed kan beoordelen als je deze combinatie iedere keer ziet met rijden omdat je dan ook de situatie ziet waarin de dochter van TS valt

Wat we het liefst als moeder zien dat is echter weer een heel ander verhaal en hangt ook samen met eigen ervaringen, bezorgdheid, opvoeding, omgeving etc

Wat ik wel weet is dat als je als kind valtraining krijgt je dit meeneemt in je verdere paardrijd carrière
Als volwassene is valtraining veel lastiger om te trainen en lastiger in praktijk te brengen

Echter als volwassene is het gedrag van een pony/paard beter te herzien en ben ik er van overtuigd dat een kind dat niet kan leren vanuit val ervaring

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 06:22

Wat doet ze de zitlessen netjes ! Je ziet de onbalans nog wel maar een stuk gefocust op haar houding.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 07:21

Die zitles foto's zijn natuurlijk wel van jaren geleden en allemaal op zadels die niet op haar maat zijn. Dat zou mijn keuze sowieso al niet zijn. Dan leren ze meer hun zit / evenwicht aanpassen aan een zadel, dan aan het paard.

Zonder zadel is dan weer tricky vanwege het sneller vallen als je een paardje hebt dat niet stabiel braaf zijn rondjes loopt.

Lijkt me verstandig om op zoek te gaan naar een zadel (of luxe BBP) dat haar beter past +:)+ (en een bodyprotector)

Maar aan de andere kant leren hele hordes klein grut rijden op totaal niet passende zadels.
Ik sta er altijd van te kijken hoe bijna alle ouders hun kindje van baby af aan zomaar op die veel te grote Engelse zadels zetten (en loslaten!) waar ze totaal geen grip op hebben. Helemaal los of met voetjes tussen de stijgbeugelriemen geklemd.

Onvoorstelbaar vind ik dat persoonlijk -O- Maar wonderlijk genoeg gaat dat schijnbaar vrijwel altijd goed...dus tja. In principe is dat "het normaal" in Nederland vrees ik en dan is het ook niet zo gek als zoveel mensen dat doen. Ik ben echt "de zeikerd" dat ik dat niet veilig vind. Of nouja, niet veilig genoeg. Want kind op paard is sowieso een risico natuurlijk.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 08:42

Zitles foto's zijn gewoon foto's bij mij aan de lijn. Dit is iets wat we nog altijd meenemen.

Hoofd, schouders, knie en teen.
Vliegtuig, voor, achter en in de lucht.

Zo sturen we ook nog steeds slalommen door enz. Daardoor reed ze ook op een bbp en dan aan de lijn.

Afbeelding

Veel aan de lijn gedaan en vooral gekeken waar spanningen op komen. Ook al eerder in dit topic genoemd dat we iets moeten gaan kijken voor het zadel.


Afbeelding
Deze beugels kan ik korter doen maar dan verkrampt ze ennzit ze verre van goed. Toch zit ze met deze maat ook niet goed en lijken ze weer te lang voor draf.

Zoals eerder genoemd ben ik dus weer opzoek naar een redelijk veelzijdigheidszadel.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:51

Hoe langer die benen worden, hoe makkelijker het ook wordt om te blijven zitten. Dus dat geluk heeft ze :j

Voordeel is ook dat je dan mooier in zadels gaat passen zonder dat het meteen piepkleine zadeltjes hoeven te zijn. Wel heb je natuurlijk dat die lange bovenbenen ook wel ergens naartoe moeten kunnen en dan heb je toch weer sneller een wat langere zitting nodig wat met Frits dan weer niet zo praktisch is wellicht....? Of valt zijn ruglengte wel mee :)

Als ik jou was (maar het is slechts een tip natuurlijk) zou ik naar iets met flinke dijwrongen o.i.d. kijken. Dat zit over het algemeen veel veiliger omdat het echt een fysieke barrière is waar je echt veel meer steun aan hebt bij van die voorwaartse floep-bewegingen waarbij je er met een standaard zadel veel sneller af valt.

Zelf zou ik nooit meer voor kniewrongen kiezen want die werken naar mijn mening alleen maar tegen.
Maar smaken verschillen natuurlijk :)