Project Pablo: vertrouwen en geduld zijn de sleutels tot succes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Project Pablo: vertrouwen en geduld zijn de sleutels tot succes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 02:34

Sommigen zullen al eerder iets van Pablo en mij voorbij hebben zien komen.

Mocht je geen zin hebben in een lap tekst: Scroll gerust naar beneden voor het filmpje waar ik zo ontzettend trots op ben en enkele foto's :j

In het kort onze weg:
In juni 2021 heb ik Pablo als project overgenomen. Pablo komt oorspronkelijk uit Ierland, is hier in Nederland beleerd. In Nederland ben ik zijn 3e eigenaar. Toen Pablo bij mij kwam, was hij erg angstig en gespannen. In de weken erop volgend ging het al een stukje beter en na 8 weken zat ik er voor het eerst op. Echter heb ik tijdens ons 4e ritje een grote fout gemaakt: Ik dacht: We kunnen wel een drafje doen... Dit ging voor 3 passen goed, daarna ontplofte hij door de spanning en belandde ik in het zand met een gebroken voet als gevolg. Hierna heeft hij bijna een jaar "rust" gehad, zijn we verhuisd van plek en kreeg ik later die plek in eigen beheer. In de rustperiode heb ik wel grondwerk en longewerk met hem gedaan. Alles om hem weer opnieuw te laten vertrouwen om een ruiter op zijn rug te hebben. Met kleine stapjes is dit uiteindelijk ook gelukt, alhoewel dit met vele pieken en dalen is gegaan. Mijn doel is ten aller tijden ontspanning en vertrouwen geweest.

Het afgelopen jaar:
Vorig jaar mei, na een winterstop van bijna 6 maanden, ging er weer even iets fout: [RIJ-ITP] Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Hierna toch maar een osteo laten komen. Osteo vond een kleine blokkade in de hals, maar vond hem verder erg soepel en los.

Na een paar weken weer rustig opgebouwd. We bleven een beetje op het aandraven hangen. Telkens als ik wilde gaan draven, blokkeerde hij. Hij was dan behoorlijk gespannen. Stappen ging prima. In december heb ik er iemand bijgehaald om eens haar mening te horen. Is dit spanning of heeft hij toch ergens pijn/last. Zij kijkt verder dan alleen het plaatje en 'leest' de uitdrukkingen van een paard. Zij bevestigde wat ik dacht: Spanning. Zij zei letterlijk: "Vanaf het moment dat jij opstapt en als het ware uit zijn zicht bent, zie je hem zoeken naar jouw steun. Hij heeft inmiddels geleerd dat stappen vertrouwd is, maar als je wilt draven, zoekt hij steun."
Want zodra zij hem vanaf de grond begon te begeleiden, liep Pablo in draf, alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Wanneer we te veel druk zetten, was Pablo voor even weer 1 blok spanning, wat hij ook weer snel los wist te laten. Hierop ben ik verder gaan bouwen. Ieder pasje draf was belonen, belonen, belonen. Op kriebels is hij helemaal verzot, dus ieder pasje draf, was een kriebel en zo leerde Pablo dat draven helemaal niet eng was, maar juist heel leuk :))

Echter hadden we een kleine terugval in begin januari.. Hij schrok tijdens het aandraven, versprong iets, ik raakte hierdoor iets uit balans, waardoor hij opnieuw schrok en hij heel soepel de andere kant op sprong en ik weer eens kennis maakte met de grond := Dit heeft zijn vertrouwen opnieuw een buts gegeven, waardoor aandraven weer spanning opleverde :\

Maar zoals de titel al zegt: vertrouwen en geduld zijn de sleutels tot succes en met heel veel overtuigingskracht, kriebels en belonen hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt <3 *\o/* Het is nog verre van perfect. Maar hij draaft ontspannen de baan rond. Je ziet hier en daar nog een moment van spanning, maar je ziet ook hoe hij hiermee omgaat. Mijn doel voor komende tijd is om dit vertrouwen vast te houden, daarna gaan we verder werken aan balans en activiteit :)



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 08:37

Ik bewonder je doorzettingsvermogen! _O_

Maar zou je niet wat anders met hem gaan doen? Je bent nu al zo lang bezig om een rondje te kunnen draven met nog steeds spanning. Doe je hem hier wel een plezier mee? Er is zoveel meer wat je kunt doen waar je paard ook plezier aan beleefd.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Project Pablo: vertrouwen en geduld zijn de sleutels tot succes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:16

Ik zie echt bijna niks op het filmpje, maar fijn dat jullie weer op de goede weg zitten! Hopelijk zet deze positieve ontwikkeling zicht voort en kun je even doorpakken en bevestigen.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 12:28

Captain schreef:
Ik bewonder je doorzettingsvermogen! _O_

Maar zou je niet wat anders met hem gaan doen? Je bent nu al zo lang bezig om een rondje te kunnen draven met nog steeds spanning. Doe je hem hier wel een plezier mee? Er is zoveel meer wat je kunt doen waar je paard ook plezier aan beleefd.


Ik denk dat ik al eerder resultaat zou hebben gehad als ik vanaf het begin iedere dag met hem bezig zou zijn geweest. Naast 2 a 3 keer in de week onder het zadel werken, doe ik eigenlijk niet zo heel veel met hem. We wandelen af en toe langs de weg, vrijheidsdressuur vindt hij erg leuk om te doen en dat pak ik wekelijks er een keer bij. Daarnaast heb ik gewoon niemand die ik een paar keer in de week kan vragen voor hulp, waar ik van weet dat die op het juiste moment kan "ingrijpen" om Pablo te ondersteunen.
Ik heb geen wedstrijdambities met hem, als dit beter bevestigt is, wil ik ook lekker met hem naar buiten en hij vindt het wel leuk om onder het zadel te werken (weet niet of je het hele filmpje hebt bekeken, of alleen het begin), want je ziet dat hij soms ook aandraafd, zonder dat ik er om vraag. We komen van ver en ik ben gewoon heel trots op hoe hij dit doet.
Spanning is nooit 100% te voorkomen, je kunt ze wel leren om met die spanning om te gaan :)

Elisa2 schreef:
Ik zie echt bijna niks op het filmpje, maar fijn dat jullie weer op de goede weg zitten! Hopelijk zet deze positieve ontwikkeling zicht voort en kun je even doorpakken en bevestigen.


Er zit idd geen zoomfunctie op afstand erop :')
Maar inderdaad, op deze weg bouwen we verder en we zien wel waar we uitkomen :D

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, Belgiƫ

Re: Project Pablo: vertrouwen en geduld zijn de sleutels tot succes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:31

Mooi hoe je het beschrijft! Ik wou dat ik jouw doorzettingsvermogen had, haha! Ik ben er zeker van dat dit goedkomt tussen jullie. Jullie komen zo te lezen al van heel ver!

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 17:13

Furst schreef:
Mooi hoe je het beschrijft! Ik wou dat ik jouw doorzettingsvermogen had, haha! Ik ben er zeker van dat dit goedkomt tussen jullie. Jullie komen zo te lezen al van heel ver!

Ik heb dit geduld omdat ik ervan overtuigd ben dat Pablo dit niet doet vanuit gemenigheid. Hij heeft een doodgoed karakter. Hij heeft alleen een niet al te beste start meegekregen, waardoor hij gewoon snel en veel spanning heeft. Tevens zorgt hij ervoor dat ik altijd eerst zelf met een juiste instelling/energie begin, want anders is er gewoon niks te beginnen met hem.. Dit heeft ook invloed op mijn andere paard, Diablo. Ze houden mij creatief en scherp :P

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Project Pablo: vertrouwen en geduld zijn de sleutels tot succes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:02

Knap van jouw instelling en rust tegenover hem, dat je beseft dat het niet uit rottigheid ontstaat. En vergeleken met het vorige filmpje zie ik een meer ontspannen bovenlijn over het algemeen genomen.

Het valt me op dat als hij aandraaft (of jij hem laat aandraven) hij dan eigenlijk geen kriebels krijgt, maar dat als hij terug valt naar stap of halt, dat hij ze dan krijgt. Is dat iets wat je bewust doet?
Ik begrijp dat je blij bent dat hij het niet meer op een vluchten zet en dat je hem daarvoor beloond, maar ik vraag me af door hem te belonen voor het terugkomen, hij de stap niet sowieso leuker vind want in stap krijg ik kriebels. Persoonlijk zou ik kijken wat er gebeurd als je het dus omdraait. Bij en tijdens het aandraven kriebelen, als hij terug valt wel braaf zeggen/ stembeloning voor het feit dat hij terug valt, maar stoppen met kriebelen. Als jij er anders tegenaan kijkt en waarom, vind ik erg interessant om over te hebben.

Ook lijkt het alsof de overgangen terug naar stap allemaal door hem gestart worden (doordat hij iets spannend vind). Misschien kan het helpen om al vaker terug naar stap te gaan op jou hulp, zodat de spanning eerder kan afvloeien? Zoals je rond 4.10 ook al een beetje lijkt te doen. Nog een mooi voorbeeld is bij 7.50 daar vertraagd hij uit zichzelf al, vind het dus spannend, waar jij door vraagt en de spanning nog wat verder oploopt, hij jou buiten sluit in de samenwerking en terug valt. Als je hem daar uit jezelf al had terug genomen, was de spanning misschien niet verder doorgelopen en had je met ontspanning die hoek door kunnen gaan om hem vervolgens zonder spanning opnieuw aan te laten draven.

Ik zie je rond 6.40 stil staan en hem lekker wat knuffelen, wanneer beslis je of je hem weer laat stappen? Ik denk dat het je zou kunnen helpen om te wachten (en dit kan heel lang duren) tot je echt een teken van ontspanning krijgt (oren die bewegen, ogen die knipperen, lip die wat trilt, hals die wat valt, evt zelfs kauwen en likken. Je hoeft ze niet allemaal te krijgen, maar 1 van bovenstaande geeft al aan dat hij meer ontspannen is dan daarvoor. In mijn ogen ligt daar je opening naar opnieuw iets van hem vragen. Ken je warwick schiller toevallig? Ik vind hem heel veel goeds doen qua timing van hulpen om spanning af te laten vloeien, zowel in grondwerk als onder het zadel.

Slaapt hij verder goed? Zie je hem wel eens liggend slapen bijvoorbeeld?

Nogmaals, heel veel respect voor je, ook dat je dit op bokt zet en blijf vooral kijken naar wat voor jullie beide fijn werkt. Er zitten nu in het filmpje ook al stukken waar je hem naar ontspanning ziet komen.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 02:46

Dank je wel LuffB voor je uitgebreide reactie +:)+
Wat ik de afgelopen periode heb gedaan, vlak na mijn val in januari, was hem laten aandraven en zodra hij het langer dan 3 passen volhield, hem belonen. Maar in die periode was hij ook weer veel scherper op wat er op zijn rug gebeurde. Zodra ik iets ging verzitten, spanning, voet goed zetten in de beugel, spanning, hand bewegen, spanning.. Enz.. Wanneer hij netjes door draafde, zette ik hem idd eerst stil voor de beloning. Ik hoef ook alleen maar ho te zeggen en hij staat stil. Dat is idd ook wat je ziet. Waar ik de laatste 2 keer mee bezig ben is dat we een overgang naar stap kunnen maken, zonder te stoppen. Een paar keer zie je dat hij dit al op begint te pakken.

Slapen doet hij verder prima. In de omgang is hij verder ook relaxed :) Afbeelding