2023 met Shan!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

2023 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 18:24

Dit jaar was een bewogen jaar voor ons. Eigenlijk net zoals 2022: [RIJ-ITP] 2022 met Shan!. Ons doel voor dit jaar was dat ik mijn eigen spanning beter onder controle kon krijgen zodat ik vaker op hem kon gaan zitten en misschien zelfs een rondje kon stappen. Dat is helaas niet gelukt. Mijn spanning bleef, ondanks goede ervaringen en werd steeds erger. Daardoor zag ik er steeds meer tegenop om überhaupt nog te proberen om te hangen. Verder ben ik tot halverwege het jaar wel veel bezig geweest met het werk aan de hand en het werk aan de lange teugel. Daarna is dat helaas een beetje versloft. Verder heb ik met hulp soms wel gelongeerd, maar niet heel veel. Ten slotte krijg ik het ieder jaar weer voor elkaar om minder met het zadel te trainen dat ik aan het begin van het jaar bedenk :D

Januari
Januari begon dit jaar best goed. Op 2 januari ging er een vriendin mee naar Shan. Omdat we samen waren, konden we voor het eerst sinds lange tijd weer een stukje gaan wandelen in de straat. Hij was meteen al flink aan het snurken en stond te trillen op zijn benen, maar hij was wel heel braaf. Daarna hebben we hem samen gepoetst en na lange tijd het zadel weer eens opgelegd. We konden samenwerken, want terwijl ik het zadel oplegde gaf mijn vriendin hem heel veel snoepjes. We hebben wat rondjes gewandeld in de bak en daarna hebben we zijn staart gewassen. We hebben de training afgesloten met weer een keer de straat op en neer wandelen.


Op 6 januari ging mijn nichtje mee naar Shan. Zij heeft hem gelongeerd met elastiek en hij vond het erg lastig, maar deed wel erg zijn best.

Afbeelding

Terwijl we hem aan het aftuigen waren, kwam mijn stalhouder de hoek om lopen. Wij schrokken hier alle drie van en Shan schrok zo, dat hij vol op mijn voet sprong. Op dat moment roep ik nog voor de grap "Nou, mijn teen zal vast niet gebroken zijn!". Euhm, wel dus :+ :(:) Dus zo werd ons goede begin met de training meteen weer stop gezet.

Februari
Toen ik eenmaal weer een beetje kon lopen, pakten we het loswerken weer op om meer vertrouwen samen opnieuw op te bouwen.

Afbeelding

Maart
Daarna pakten we ook het grondwerk weer meer op, vanwege dezelfde reden.

Afbeelding

April
In april pakte ik mijn lessen weer op. We begonnen zoals altijd met loswerken. Helaas liet hij weer gedrag zien van zichzelf losrukken. Hij had erg veel energie. Zelfs zoveel dat we tijdens deze les overstapten van werk aan de hand naar werk aan de lange teugel, omdat hij zo heet en strak bleef. Dat ging gelukkig een stuk beter, we hebben gewerkt in stap en in draf. Ook hebben we de les zoals altijd afgesloten met hangen. Mijn instructeur gaf me op dit moment de tips om alleen aan de lange teugel te werken zolang ze nog niet op de wei stonden. We merkten aan hem dat hij geen rust in zijn hoofd had om werk aan de hand te kunnen doen. Verder raadde ze me ook aan om voordat ik ging loswerken niet meer aan de lijn te werken. Hij zat vaak zo hoog in zijn energie dat het vechten werd. Dat was voor niemand leuk. Uiteindelijk hebben we de situatie gelukkig wel kunnen verbeteren en ging hij steeds beter lopen!

Afbeelding

Mei
In mei rukte hij zich gelukkig weer minder los voor het loswerken, maar ik werkte inderdaad niet meer van tevoren aan de lijn.

Afbeelding

Verder gingen we deze maand weer verder met het longeren.
[ITP] Shan aan het werk!

Juni
In juni plande ik een grondwerkles, waarin gelukkig verschillende problemen werden opgelost en waarin we verschillende dingen oefenden. Hij werd weer steeds fijner om mee te werken.

Afbeelding
[VD-ITP] Grondwerkles met Shan

Juli
In juli was het erg warm. Daarom deden we niet zo veel en childen we vooral samen in de bak.


Augustus
In augustus had ik een fotoshoot met Shan, waar erg mooie foto's uit zijn gekomen.

Afbeelding

Afbeelding
[ITP] Even terug naar de zomer!

September
In september kwam er een nieuw iemand bij Shan en mij om ons op verschillende vlakken verder te gaan helpen. Zij heeft met hem het longeren weer meer opgepakt. Ze leerde hem daarbij verschillende dingen niet eng te vinden, zoals kleine bewegingen met de longeerzweep die steeds groter werden. Ook heeft ze hem gedesensibiliseerd met de zweep in beweging. Toen dat uiteindelijk allemaal goed ging, hebben we de situatie wat moeilijker gemaakt door vlaggetjes aan de zweep vast te maken. Ze heeft hem aangeraakt met de zweep; ze is weggelopen met de zweep; ze heeft targetten geoefend; ze heeft met hem gelopen met de zweep op zijn rug en ze heeft ermee gezwaaid. Alleen bij het leggen van de zweep over de rug kreeg hij een kleine paniekaanval, maar die spanning liet hij heel snel weer los. Hij deed dit echt supergoed, echt boven verwachting. We zijn heel blij hiermee.

Afbeelding

Oktober en november
In oktober en november heb ik helaas geen foto's gemaakt. Wel zijn we natuurlijk lekker doorgegaan met trainen. De persoon die mij helpt heeft hem bijvoorbeeld gemasseerd met edelstenen. In het begin vond hij het een beetje spannend, maar op een gegeven moment ging hij helemaal ontspannen. Hij liet het zelfs toe dat ze zijn rug en billen kon doen. Wel vond hij rechts zijn hoofd en links zijn voorbeen niet helemaal chill. Ons doel is nu om hem eerst meer te leren ontspannen in zijn lijf voordat we een stapje verdergaan.

Verder gingen we verder met het loswerken tijdens deze maanden en kwam onze connectie steeds meer terug. De persoon die mij helpt ging ook een stapje verder in het masseren, namelijk het masseren van zijn hoofd. Daarvoor was natuurlijk een krukje nodig en dat ging verrassend goed. Hij vond het masseren erg fijn. Toen ze probeerde om op het krukje naast hem te gaan staan, vond hij dat nog wel erg spannend. Ik heb hem daarin proberen in te parkeren naast haar terwijl zij erop stond. Maar hij bleef toch wel een grote afstand houden. Toen heeft ze nog even voor hem en naast hem op het krukje gezeten. Dat deed hij supergoed.

Ook is het me in november zelf gelukt om hem een wormenkuur te geven! Shan is ontzettend bang voor medische dingen, dus ik was supertrots dat het me in 10 minuten met behulp van clickertraining lukte om hem de wormenkuur te geven.

Tijdens deze maand viel het me ook op dat hij erg veel vocht vasthoudt, dus daarvoor nam ik contact op met de dierenarts.

December
In december heb ik foto's gemaakt van het vocht in de benen en de koker voor de dierenarts.

Afbeelding

We hebben geprobeerd om vochtafdrijvers te geven, maar helaas had dat geen resultaat. Daarom gaf de dierenarts drie andere mogelijke opties:
- oedeem lymfe
- oedeem vasculitis
- vet

We hebben besloten om stap voor stap te kijken wat kan helpen, dus zijn we begonnen met het geven van een drainage kuur (drainage compositum van de groene os). In ieder geval denken we dat het hem erg kan helpen om af te vallen, dus staat het ook zeker op het lijstje dat hij op dieet moet.

Gelukkig heeft hij mentaal nergens last van en is hij nog altijd zijn vrolijke zelf.


Al met al dus stiekem best weer een bewogen jaar. Mijn doelen zijn totaal niet behaald, maar dat is niet erg. Voor komend jaar is mijn eerste doel om het vocht uit zijn lichaam kwijt te raken. Ondanks dat ik alle stappen ga doorlopen, heb ik het vermoeden dat hij gewoon moet gaan afvallen, dus dat is stap één. Daarnaast heb ik in januari weer een grondwerkles gepland, waarin ik graag wil gaan werken aan oefeningen om hem meer aan het werk te zetten, maar wel steeds in de ontspanning. Wanneer dit alles goed gaat, wil ik pas weer aan het zadel en eventueel erop zitten gaan denken, maar alles op zijn tijd.

Bedankt voor het kijken en tips en reacties zijn altijd welkom!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 2023 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:36

ITP --> EJL-ITP

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: 2023 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:59

Ik heb bewondering voor je grote uithoudingsvermogen en wens jullie een mooi jaar toe waarin je dromen uitkomen.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: 2023 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 16:10

Dankjewel! Wat lief van je

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: 2023 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 02:21

Leuke foto's, vooral die van jullie samen!

Shan ziet er goed uit en heeft een best ondeugend hoofd.

Jammer dat het allemaal wat moeizaam gaat maar ik heb er bewondering voor datje niet opgeeft en met je lessen en doorzettingsvermogen komen jullie vast nog ver, al is hetdan wat langzamer.

Succes en een mooi 2024 toegewenst!

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: 2023 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 12:32

Heel erg bedankt!

Hij kan soms stiekem best ondeugend zijn ja :D

Ik ben heel benieuwd waar we uiteindelijk gaan komen, mooi gezegd!