Een jaar met Dora, de Paso-draver aka Papaver

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:16

Ibbel schreef:
Haar hoofd is eigenlijk Arabisch :)) Een Paso heeft over het algemeen een barok convex hoofd.
Maar zowel haar moeder als haar vader hebben een heel edel hoofd, beide niet echt typisch voor hun ras. Amaru heeft echt ook een dish.

Heel soms zie ik er opeens echt draver in, maar idd, ze is qua conformatie vooral Paso. Ik ben vooral blij dat ze niet zo'n rechte bezemsteel draverhals heeft :D

Naast paso llano loopt ze ook paso trocha (foxtrot, marcha batida), een gebroken draf die geen (echt) zweefmoment heeft. Je kunt en hoeft dus niet licht te rijden. Erg lekkere gang. De paso llano/tölt loopt ze nog niet heel stabiel, daar moet ze nog sterker voor worden. Komt wel. De stukken die ze aanbiedt voelen goed aan, net haar vader (die ik heb mogen rijden).


Ow ik dacht dat de trocha bij de Paso Fino hoort en de Batida bij de Manchalarga Marchador. Peruaanse Paso's hebben alleen de Llano en de Sobreandando.

Of wordt er van alles door elkaar gegooid omdat ze een kruising is?

Ja inderdaad, haar hoofd is ook heel edel.
Ik vind het echt een heel mooi type.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Een jaar met Dora, de Paso-draver aka Papaver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 13:11

Batida is de naam van die gang bij de Manchalarga's, dat klopt. Trocha is de Paso-aanduiding (Peruanen lopen het soms ook) en foxtrot is de 'Missouri' aanduiding. Allemaal dezelfde gang, vandaar dat ik alle termen noemde :D
Sobreandando is de Paso-versie van pace oftewel rentelgang.
De Picada van de MM is eigenlijk ook een tölt-beenzetting, net als rack en singlefoot. Allemaal namen voor min of meer dezelfde laterale gang.
Er zijn TWH's die 7 gangen hebben: flatwalk, running walk, rack, pace plus de normale 3 versnellingen :))

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Een jaar met Dora, de Paso-draver aka Papaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:54

Wat een mooie merrie heb je. Bijzondere kruising, ik hou ervan :+:

Zelf speel ik ook wel eens met het idee om een kruising met een gangenpaard te fokken. Hoe erfelijk is de aanleg voor het vererven van extra gangen als de merrie zelf geen extra gangen heeft? Waar let je dan precies op?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Een jaar met Dora, de Paso-draver aka Papaver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 14:05

Het gen voor 'gangen' is bekend (en het is een dominant gen), maar zelfs homozygoot zijn voor dat gen (wat vrijwel alle gangenpaardenrassen zijn) is geen garantie voor makkelijk eruit te rijden gangen.
Maw, een kruising heeft in principe altijd 1 kopie van het 'gangengen', maar er kan soms veel training voor nodig zijn om het er goed uit te krijgen.
Men zegt dat kruisen met Paso's de makkelijkste kruisingen geeft qua aanleg, in hoeverre dat waar is weet ik ook niet. Vanwege het veelvuldig optreden van DSLD in Paso's (waarbij het niet duidelijk is hoe dat vererft én het gen niet bekend is) is kruisen met een Paso riskant. In de Paso Fino schijnt het minder voor te komen, maar die zijn in Europa helemaal met een lantaarntje te zoeken.

Mijn draver heeft overigens ook enige gangenaanleg, haar moeder is een Amerikaanse draver, daar zit vaak 'gang' in omdat er wel eens pacers in de afstamming zitten. Of er waar die er bij mijn merrie inzitten weet ik trouwens niet, maar ik weet wel dat ook de moeder van Dora af en toe tölt loopt.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:28

Ibbel schreef:
Batida is de naam van die gang bij de Manchalarga's, dat klopt. Trocha is de Paso-aanduiding (Peruanen lopen het soms ook) en foxtrot is de 'Missouri' aanduiding. Allemaal dezelfde gang, vandaar dat ik alle termen noemde :D
Sobreandando is de Paso-versie van pace oftewel rentelgang.
De Picada van de MM is eigenlijk ook een tölt-beenzetting, net als rack en singlefoot. Allemaal namen voor min of meer dezelfde laterale gang.
Er zijn TWH's die 7 gangen hebben: flatwalk, running walk, rack, pace plus de normale 3 versnellingen :))


TWH's lijken me zo gaaf rijden..alleen 7 gangen pfft..probeer die maar eens uit elkaar te houden. :D

Ik weet wel dat de Sobreadando hard gaat ja haha, het is net of je over het zand zweeft.

D_akota

Berichten: 672
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Een jaar met Dora, de Paso-draver aka Papaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:45

Wat een leuk paard, veel plezier nog met haar!

SjonnieZ

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Een jaar met Dora, de Paso-draver aka Papaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:16

Wat een leuke combinatie zijn jullie. De fun straalt er vanaf. En die “achtertuin” ik ben jaloers!

Ik lees wel een aantal voor mij nieuwe dingen omdat ik weinig weet van gangen paarden.

Wat is DSLD?
Wat zijn TWH’s
En begrijp ik het goed dat een Peruaanse paso en een paso fino niet hetzelfde ras zijn?

Wie helpt me aan de antwoorden.

Picopico
Berichten: 886
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:35

Mooi paard! Hou wel van aparte kruisingen (die dan goed gelukt zijn) :D

SjonnieZ schreef:
Ik lees wel een aantal voor mij nieuwe dingen omdat ik weinig weet van gangen paarden.

Wat is DSLD?
Wat zijn TWH’s
En begrijp ik het goed dat een Peruaanse paso en een paso fino niet hetzelfde ras zijn?

Wie helpt me aan de antwoorden.

DSLD weet ik niet precies. Is een aandoening die oa bij Peruaanse Paso's voorkomt begrijp ik.

TWH = Tennessee Walking Horse

De Paso Fino is een heel ander ras, is ook niet direct verwant aan de Peruaanse Paso. Wel ook een gangenpaard uit Latijns Amerika. Die laatste komt uiteraard uit Peru. De Paso Fino wordt met name gefokt in Puerto Rico, Colombia en de Dominicaanse Republiek. Soms hebben ze gele ogen, tiger eye genaamd. Ziet er best apart uit :)
Er zijn overigens véél meer Paso Fino's dan Peruaanse Paso's. Volgens mij zijn er alleen al in de VS een kwart miljoen ofzo :+
Correctie: geen kwart miljoen, maar wel een stuk meer dan Peruaanse Paso's :)

Ibbel schreef:
Er zijn TWH's die 7 gangen hebben: flatwalk, running walk, rack, pace plus de normale 3 versnellingen :))

Je vergeet er nog één: de "rocking horse canter". Is kennelijk net anders dan gewone galop :D
Laatst bijgewerkt door Picopico op 09-12-23 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:38


SjonnieZ

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:39

Thanks picopico weer wat geleerd.

DSLD heb ik even zelf opgezocht, dat blijkbaar hypermobiliteit bij paarden.

SjonnieZ

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:39


Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:39

Wat is ze toch knap <3

Ik geniet op Facebook altijd al van je fotoverslagen, echt super leuk dat je zo'n betrouwbaar rijpaard voor jezelf hebt gefokt.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 08:34

SjonnieZ schreef:
Thanks picopico weer wat geleerd.

DSLD heb ik even zelf opgezocht, dat blijkbaar hypermobiliteit bij paarden.


Het is geen hypermobiliteit, het is een pees en bindweefsel ziekte en zorgt ervoor dat paarden niet oud worden.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 09:13

DSLD heet tegenwoordig ESPA. Dat staat voor Equine Systemic Proteoglycan Accumulation. Een proteoglycaan is een eiwit-suikerverbinding.

Proteoglycanen zijn handige stofjes. Ze horen in het collageen van kraakbeen te zitten, en zorgen voor de sponswerking/dempende werking van kraakbeen. Bij artrose verdwijnen die proteoglycanen uit het collageen, waardoor het kraakbeen niet meer dempt (en uiteindelijk degenereert ook het collageen).

Pezen en banden zijn ook uit collageen opgebouwd (maar een ander type dan in kraakbeen), alleen zitten daar nu net geen (of heel weinig) proteoglycanen in. Daarom zijn pezen stug en rekken ze niet of nauwelijks.
Bij DSLD/ESPA krijg je het omgekeerde van artrose: er stapelen zich proteoglycanen op in het collageen van de pezen. Die worden daardoor elastisch en rekbaar, wat nu net niet de bedoeling is.

Het zou overigens heel interessant zijn om te kijken of een ESPA-paard geen artrose heeft/krijgt, maar bij mijn weten is daar geen onderzoek naar gedaan. Sowieso wordt er helaas weinig onderzoek gedaan naar ESPA. En het komt echt ook bij andere rassen voor, misschien wel veel meer dan men denkt.

@Picopico: de rocking horse canter heeft exact dezelfde beenzetting als de galop en is daarmee geen andere gang ;) Hij hoort ook niet als 4-takt gereden te worden, het is gewoon een 3-takt. Ik heb een halve TWH gehad die deze galop had, dat zit idd zalig.

SjonnieZ

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Een jaar met Dora, de Paso-draver aka Papaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:33

Oké thanks Ibbel, voor deze verhelderende toelichting.

Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:28

Ibbel schreef:
Het gen voor 'gangen' is bekend (en het is een dominant gen), maar zelfs homozygoot zijn voor dat gen (wat vrijwel alle gangenpaardenrassen zijn) is geen garantie voor makkelijk eruit te rijden gangen.
Maw, een kruising heeft in principe altijd 1 kopie van het 'gangengen', maar er kan soms veel training voor nodig zijn om het er goed uit te krijgen.
Men zegt dat kruisen met Paso's de makkelijkste kruisingen geeft qua aanleg, in hoeverre dat waar is weet ik ook niet. Vanwege het veelvuldig optreden van DSLD in Paso's (waarbij het niet duidelijk is hoe dat vererft én het gen niet bekend is) is kruisen met een Paso riskant. In de Paso Fino schijnt het minder voor te komen, maar die zijn in Europa helemaal met een lantaarntje te zoeken.

Mijn draver heeft overigens ook enige gangenaanleg, haar moeder is een Amerikaanse draver, daar zit vaak 'gang' in omdat er wel eens pacers in de afstamming zitten. Of er waar die er bij mijn merrie inzitten weet ik trouwens niet, maar ik weet wel dat ook de moeder van Dora af en toe tölt loopt.


Dravers hebben inderdaad nogal eens laterale gangen aanleg vanwege de Amerikaanse afkomst. Een bekende van me heeft de tölt wel eens uitgeprobeerd met haar draver, maar aangezien ze dat niet gewend is, wist ze niet goed wat ze ervan moest vinden. Hij deed het wel braaf.

Wat een schitterend lief paard heb je daar, dat je nog vele oortjes foto's mag maken met Dora, en lekker genieten van jullie prachtige achtertuin! :D

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:02

Wat een heerlijk overzicht zo zeg! Ze ziet eruit als een heerlijk paard en een geweldige achtertuin!

Ibbel schreef:
DSLD heet tegenwoordig ESPA. Dat staat voor Equine Systemic Proteoglycan Accumulation. Een proteoglycaan is een eiwit-suikerverbinding.

Proteoglycanen zijn handige stofjes. Ze horen in het collageen van kraakbeen te zitten, en zorgen voor de sponswerking/dempende werking van kraakbeen. Bij artrose verdwijnen die proteoglycanen uit het collageen, waardoor het kraakbeen niet meer dempt (en uiteindelijk degenereert ook het collageen).

Pezen en banden zijn ook uit collageen opgebouwd (maar een ander type dan in kraakbeen), alleen zitten daar nu net geen (of heel weinig) proteoglycanen in. Daarom zijn pezen stug en rekken ze niet of nauwelijks.
Bij DSLD/ESPA krijg je het omgekeerde van artrose: er stapelen zich proteoglycanen op in het collageen van de pezen. Die worden daardoor elastisch en rekbaar, wat nu net niet de bedoeling is.


Klinkt wel heel boeiend. Vooral omdat ik zelf een bindweefselaandoening heb, alleen heb ik altijd gehoord dat mijn bindweefsel gewoon slecht is. Ben nu wel benieuwd of het ook hetzelfde is als wat jij beschrijft :') Het is iig wel te rekbaar en kwetsbaar.