Dat er iemand op hem zat vond hij vanaf het begin geen probleem, maar met het rijden bleef hij lang wat onzeker, dus hebben we kalm aan gedaan. Korte sessies, veel belonen en zo groeide zijn (zelf)vertrouwen. Hij had de steun van iemand op de grond die hielp met aanwijzingen en hem aanmoedigde echt nodig.
Hij had veel moeite met zijn balans zodat hij soms letterlijk struikelde over zijn eigen voeten. Daar schrok hij weer van en ging er dan een paar passen of sprongen vandoor. Vandaar dat we altijd met het rijden nog een touwtje om de hals hebben zodat je niet bij zo'n 'struikel-schrik-help' situatie ook nog per ongeluk aan de teugels gaat hangen.
Daarom rijdt ook vooral mijn bijrijder op hem. Wij zijn allebei ongeveer even zwaar, maar totaal anders van bouw (verschil in beugellengte is 4 of 5 gaatjes). En Sjoko had moeite met dat verschil.
Maar Sjoko is wel een echte fjord. Dus toen hij sterker werd, meer balans kreeg en ook meer zelfvertrouwen, kregen we (uiteraard) staakgedrag. Hij stond dan ineens plop-stil of wilde na halt houden niet meer voorwaarts en daarbij wel heel vrolijk blijven kijken... Met een zweepje erbij werd ook dit (voorlopig) opgelost.
Maar nu alles zo goed gaat begint Sjoko het bakwerk ook saai te vinden, dus moesten we op zoek naar een nieuwe uitdaging. Er staan nu obstakels in de bak waar figuren omheen gereden kunnen worden.
En dat is net wat Sjoko nodig heeft. Hij moet meer opletten en om iets heen lopen is in zijn ogen zinvoller dan 'zomaar' een volte draaien.
De onderstaande foto's zijn van de tweede keer dat we dit met hem oefenen.

We beginnen een training altijd nog met longeren, dan weet ik hoe hij is voor die dag. Dat gaat ook steeds beter. Rechtsom was altijd wat moeilijker voor hem, maar ik merk nu geen verschil meer.

En na het longeren mag hij even los. Meestal krijgen we dan een rodeo show, maar dit keer ging hij heel beheerst rond.

En dan kan mijn bijrijder erop. Het tijdperk dat hij dan eerst nog aan de longe moest ligt nu achter ons. Los vond hij echt heel moeilijk, maar hij gaat nu meteen vol vertrouwen voorwaarts.

En een drafje gaat ook lekker vlot.

Weer iets nieuws voor hem; een jas-uittrek-sessie waarbij hij zonder hulp van mij keurig stil bleef staan.

Braaf paard!

In draf een halve volte rond een obstakel, hier wordt Sjoko heel fanatiek van, ook al lukt de uitvoering niet altijd.

Tussendoor lekker stappen om de boel even te laten bezinken.

Wat meer naar het midden van de bak hebben we ook wat gebouwd, zodat er een gebroken lijn omheen gereden kan worden. Hier het begin in stap.

En de bocht om.

En weer terug op de hoefslag.

Nog een keer, maar dan in draf!

Het is duidelijk te zien dat dit voor Sjoko nog lastig is, maar hij doet zo zijn best.

Gelukt!

Lekker uitstappen langs een rustig weggetje. Even het erf af is voor Sjoko een beloning op zich.
Ik ben enorm trots op mijn gele monstertje.