2022 met Shan!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

2022 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 15:48

Na het jaaroverzicht van Ivy ([EJL-ITP] 2022: Een jaar waarin ik superveel bereikt heb met Ivy!) is het natuurlijk ook weer tijd voor het jaaroverzicht van Shan.

In het topic van vorig jaar ([RIJ-ITP] 2021: een kwakkeljaar!) schreef ik dat ik graag verder wilde komen in het werk aan de hand, werk aan de lange teugel, grondwerk en dat ik hem minder bang wilde maken voor het zadel. Dit is grotendeel gelukt! We hebben dit jaar heel veel gelest in het werk aan de hand en aan de lange teugel en hebben dit ook zelf veel geoefend. Ik heb een aantal lessen gehad in het grondwerk en ga daar ook iedere keer weer in vooruit. Tot slot ben ik naar het einde van het jaar toe weer een beetje bezig geweest met het zadel. In het begin van het jaar besloot ik dit een beetje te vergeten, omdat hij er zo ontzettend bang voor was. Toen ikzelf weer beter in mijn vel zat, heb ik dat ook weer wat meer opgepakt, maar het blijft iets wat hij spannend vindt.

Januari
In januari beginnen we met een supergave fotoshoot. Een vriendin heeft me geholpen door hem even te laten rennen en daarna hebben we hem samen uitgebreid gepoetst en helemaal wit gemaakt. Jolliegirl op Bokt heeft de foto's gemaakt en ik ben er nog steeds heel blij mee.


Afbeelding

Afbeelding

[ITP] Prachtige foto's van Shan!

Februari
In februari heb ik hem samen met mijn nichtje weer eens laten vrijspringen.

Afbeelding

Maart
In maart heb ik weer voor het eerst gewerkt met het zadel. Hij deed dat zo goed! Dit keer heb ik gewerkt met clickertraining. Iedere keer als hij iets ontspande, beloonde ik hem en gaf ik hem wat te eten. Dat werkte heel goed. Ik kon hem zelfs gewoon opzadelen! Dit klinkt voor veel mensen als iets heel normaals, maar Shan is door allerlei gebeurtenissen heel bang voor het zadel geworden en heeft daarbij ook nog eens singeldwang ontwikkeld. Alleen het omlaag doen van de beugel aan de rechterkant vond hij spannend, dus dat heb ik heel vaak gedaan. Ik besloot hierop verder te gaan werken. Hij moest iedere keer weer heel veel verwerken, maar bleef het goed doen.

Afbeelding

April
Ik bleef lekker lessen in het werk aan de lange teugel en het werk aan de hand, maar liet hem daarvoor altijd even lekker rennen, zodat zijn hoofd ver genoeg leeg was om zich te focussen op het werk.


Mei
Ik heb dit jaar het werken meer opgepakt met Shan, maar het grootste gedeelte van de tijd is hij toch bezig met wat hij het liefste doet: lekker paard zijn.


Juni
In juni had ik les in vrijheidsdressuur van Daniëlle Meyboom. Hij was die dag super open en fijn! Zij concludeerde dat de angst waarschijnlijk niet vanuit pijn komt, maar vanuit associatie. Daarom besloot ik erover na te gaan denken om voor het oefenen met opstappen te zoeken naar een andere ruiter. Mijn andere instructeur raadde me dat juist weer af, omdat het volgens haar zonde zou zijn met al het werk dat ik zelf al verricht had.

Afbeelding

Daarnaast kwam mijn nichtje nog eens mee om met hem aan de hand te stappen en leste ik verder aan de lange teugel.
[VD-ITP] Werk vanaf de grond met Shan

Juli
In juli ging ik verder met het werken met de longeersingel samen met een vriendin, dit keer aan de longe.

Afbeelding

Daarnaast bereikte ik deze maand echt iets fantastisch: ik zat voor het eerst in jaren weer een keer op Shan *\%/*

Hij was zo braaf. Een heel klein beetje gespannen, maar totaal niet richting ontploffen. Dit is zelfs twee keer gelukt!

Augustus
In augustus kwamen we weer bij een nieuw werkpuntje, namelijk het knippen van de manen. Mijn instructeur is daarmee begonnen, maar hij vond het bij de laatste pluk ineens doodeng. Daarom hebben we een tijdje aan desensibiliseren op de schaar gewerkt, maar hij was het vertrouwen in mijn instructeur grotendeels kwijt. later deze maand heb ik het knippen van de manen aangepakt volgens de Friendly game van Parelli en daardoor kon ik ze na even stress goed bijpunten. Het was niet per se mooi, maar het was in ieder geval weer een kleine overwinning.

Afbeelding

September
Ook in september liet ik hem vaak lekker even rennen. Hij is dan altijd zo ontzettend blij :D

Afbeelding

Oktober
In oktober ging ik het werken aan de lange teugel meer zelf oppakken. Ik liep er wel tegenaan dat hij in het begin telkens weg week, maar wanneer hij op gang was dat een stuk beter ging. Met het lopen op de hoefslag was hij nog wel heel voorwaarts en schrikachtig en ook de voltes waren in het begin even zoeken. Maar na een tijd oefenen ging hij in draf super lopen en heel goed zakken!


Afbeelding

November
In november kreeg ik een appje van mijn stalhouder dat Shan zijn deken weer eens gesloopt had. We struggelden daar meer mee deze maanden en uiteindelijk heb ik besloten hem volledig zonder deken te zetten en tot nu toe gaat dat goed!

Afbeelding

December
We eindigden het grootste deel van december met flinke kou. Alles was bevroren en daarom was het lastig om iets met hem te doen. Daarom heb ik deze maand vooral veel in de bak gezeten met hem om foto's te maken en te knuffelen.

Afbeelding

Dit was dus een jaar met heel goede dingen en ook wat werkpuntjes. Ik ben het nieuwe jaar begonnen met een gebroken teen, omdat hij er per ongeluk op is gesprongen toen hij schrok. Dat staat wel mooi symbool denk ik voor ons proces samen :+

Eerst hoop ik dus weer goed te genezen en daarna hoop ik dit jaar mijn eigen spanning zo goed onder controle te krijgen dat ik vaker op hem kan gaan zitten en misschien zelfs een rondje kan stappen. Verder wil ik blijven doorgaan met het werk aan de hand, werk aan de lange teugel en het longeren ook meer gaan oppakken. Ten slotte hoop ik hem dit jaar nog minder bang te maken voor het zadel en de singel, en dat dit jaar wel vol te houden haha!

Bedankt voor het kijken en reacties en tips zijn altijd welkom!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:34

Kimmie25501 schreef:
November
In november kreeg ik een appje van mijn stalhouder dat Shan zijn deken weer eens gesloopt had. We struggelden daar meer mee deze maanden en uiteindelijk heb ik besloten hem volledig zonder deken te zetten en tot nu toe gaat dat goed!

The horse has spoken ;) :D

Je hebt wel weer een lekker modelletje voor een zadel uitgezocht :Y)
Wat een lastige rug, hopelijk vind je een spitsvondige zadelpasser/maker :)

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: 2022 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 00:35

Wat een leuk en positief overzicht! Je liefde voor hem straalt er vanaf

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: 2022 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 10:35

Nieljoram, dit is gewoon mijn oude kieffer als oefenzadel. Ligt niet perfect, maar goed genoeg. Voor nu is een zadelmaker totaal nog niet relevant. Dat kan pas als hij echt 100 procent oké is met het zadel. Ik ga er toch met zadel niet op zitten de komende tijd.

Dankjewel MissyNr1!

hannelot
Berichten: 974
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:36

Wat een leuke tinker! Een gebroken teen :+ begint goed :D

Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Re: 2022 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:58

Zo te lezen heb je al heel wat meegemaakt met dit paard. Complimenten voor hoe je het aanpakt. Veel succes en plezier gewenst! (En beterschap met je teen).

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: 2022 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 15:09

hannelot, Shan is zeker geen tinker haha! Hij is namelijk 1.85m groot 8-) Het is een Iers rijpaard.

Verder dankjewel allebei!

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:00

Wat een stoer beest! Veel plezier met je kasteel het komende jaar *\o/*

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: 2022 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:13

Wat schrijf je met veel liefde over hem. Menig paard mag blij zijn met een eigenaar als jij.

Op naar meer leuke dingen samen in 2023!

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: 2022 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 19:46

Dankjewel!

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: 2022 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:55

Ik herinner me jullie topic nog zo goed. Ik vind het zo jammer en verdrietig voor jullie dat het allemaal (nog steeds) zo stroef loopt.

Maar wat klink jij als een lieve meid zeg!

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: 2022 met Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 20:04

Ik denk ook eigenlijk dat het nooit soepel zal gaan lopen. Maar dat is oké. Hij is nu eenmaal hoe hij is en hij is grotendeels gelukkig nu denk ik. Dat is het belangrijkste. Dankjewel voor je lieve reactie!