Ons allereerste "een jaar lang"!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 13:55

Wauw..

Wie mij had verteld in januari 2022 dat ik later dat jaar eigenaar zou zijn van mijn eigen paard had ik hard uitgelachen.
Maar niets is minder waar. Want op 2 april mocht ik mij dan toch echt eigenaar noemen van deze lieve prinses!

De eerste maanden slaan we dan ook even over,
Maart mag niet ontbreken want dat was wanneer ik mijn eerste foto van haar maakte.
Na de eerste pony die ik bekeek niet heb genomen omdat ik toch teveel twijfels had, zag ik haar. En ik wist eigenlijk meteen dat zij het moest worden. Ik wilde geen kant en klaar paard, maar juist 1 waar we samen mee konden groeien. En zo kwam deze 5 jarige merrie op mijn pad, net 3 maanden beleerd met nog wat werkpuntjes.
Afbeelding
1. Tijdens de keuring.

April, de maand waarin we elkaar leerde kennen, wij beide enorm veel leerde en ook leerden dat haar werkpunten waarmee ze verkocht werd niet onder het zadel opgelost moesten worden maar juist vanaf de grond.
Afbeelding
2. Onze eerste foto samen. <3

Mei is de maand van grondwerken, waarin ik veel leer, waarin zij leert dat als ze ergens van schrikt dat ze ook nog kan nadenken. Dat ze niet zichzelf hoeft af te sluiten en ook kan bewust mag meemaken wat er allemaal gebeurt.
Afbeelding
3. Lekker poseren na wat grondwerk.
Afbeelding
4. Rollen waar ik bij sta? Joh geen probleem. Mocht ik haar op commando willen leren liggen dan zal dat vast geen probleem zijn.

En ook Juni staat in het kader van grondwerken en groeien. Leren dat ze kan ontspannen. Voor mij leren hoe ik haar kan laten ontspannen. We wandelen lekker wat af om ook wat kilometers buiten de stal te maken. Wat kan ik daar toch intens van genieten om de zon onder te gaan met haar aan mijn zijde!
Omdat Siarah het nu allemaal beseft wat er gebeurt en alles vanuit ontspanning wordt aangeleerd lijkt ze niet meer te weten wat haar in de maanden ervoor is geleerd met het inrijden. Dus we beginnen weer bij 0.
Afbeelding
5. We oefenen verder met ontspanning vinden bij spannende dingen.
Afbeelding
6. het hangen gaat ook beginnen en nu zonder stress.

Well hello July!
In deze maand gaan we de eerste stappen zetten onder het zadel! Hoe gaaf en bijzonder was dat! En hoe anders het was vergeleken met het proefrijden. De rest van de maand stond in het teken van tijdens het lessen wat meters maken onder het zadel in stap. En de rest van de tijd grondwerken en genieten van elkaar! Siarah is wel een prinsesje die graag een trucje uithaalt zodra ze weet wat er van haar verwacht wordt. Als ze ziet dat het geen effect heeft dan kan ze het laten gaan en kunnen we samen genieten.
Afbeelding
7. We maken heerlijke wandelingen!

Augustus is de maand waarin ik in mijn eentje stappen ga maken met Siarah, hoe bijzonder en gaaf was dat. Het is zo iets kleins en onbenullig maar voelde voor mij zo mooi en bijzonder om onze eerste rondjes zonder instructrice of stalgenoot rond te rijden in de bak <3
Afbeelding
8. Kilometers maken.
Afbeelding
9. En nog meer kilometers!

In September gaat het allemaal opeens hard. Alle kwartjes lijken te vallen bij Siarah dat rijden eigenlijk ook heel leuk en ontspannen kan gaan. Zo maken we ook onze eerste rondjes in draf! We maakte ons eerste buitenritje samen, een magisch moment was dat!
Afbeelding
10. We hebben een cursus masseren gevolgd.
Afbeelding
11. Buitenritje <3
Afbeelding
12. en nog meer buitenritjes.

Oktober
We passeren onze 6 maanden samen! En gezien dat alles nu goed en ontspannen gaat is de zadelmaker gekomen om een zadel aan te meten voor ons. Ook maakte we ons eerste buitenritje alleen zonder iemand erbij. De galop gaat ook onderdeel uitmaken van onze routine. En ook maken we onze eerste buitenrit op onbekend terrein. Dit ging best goed, ze was wel lekker wakker en alert maar deed het echt super!
Afbeelding
13. ons 6 maanden samen! *\%/*

November maken we nog meer kilometers en word ik de eigenaar van een trailer! Siarah is er 2x opgeweest, ze vond het wat spannend maar liep er prima zo op. Daarna is de trailer mee naar huis gegaan voor een grondige schoonmaak. Siarah begon met een nieuw trucje om in de galop bokjes te geven wanneer ze het moeilijk begint te vinden en moeite heeft met haar balans.
Afbeelding
14. kilometers maken

December, einde van het jaar is in zicht. De maand waarin we de galop ook onder de knie krijgen en waarin ze zoveel rustiger en relaxter is geworden. Ik had verwacht dat de kou haar wel frisser zou maken maar ze is zoveel meer rustiger geworden.
We hebben onze eerste "sprong" gemaakt onder het zadel haha. Oké ik geef toe, ze hoefde alleen haar benen ietsje op te tillen maar toch. :')
De trailer was klaar en ik wilde een klein stukje op pad met de trailer en ergens gaan wandelen echter kreeg ik haar niet meer de te trailer op. Dus de laatste week van december stond in het teken van oefenen met trailer laden.
Ook heeft ze besloten of ze wat kan groeien in de rangorde van de groep, eens zien waar dit heen gaat!
Afbeelding
15. Onze reuze sprong :')

Doelen voor 2023?
- In alle rust en ontspannenheid op de trailer gaan
- Op pad gaan met de trailer om te wandelen en te rijden
- Hopelijk iemand vinden om gezamenlijk wat meters te gaan maken in de buitenlucht. Ik kan er heerlijk van genieten om in mijn eentje op pad te gaan maar zou het ook super leuk vinden om samen met nog een ruiter en paard te genieten van de omgeving.
- Onze dressuurmatige skills wat opschroeven
- Eens zien of we wat hogere sprongetjes kunnen maken en of ze daar ook plezier in kan vinden.
- Meer ontspanning vinden in het buiten rijden

2022 was een bijzonder en gaaf jaar. Een jaar waarin ik zo hard ben gegroeid als persoon. Ik heb zoveel geleerd van Siarah en zoveel geleerd van mijn instructrice.
We hebben zeker onze ups en downs gehad. Niet alles kan in een rechte streep vooruitgaan. Maar als ik kijk waar we in April zijn begonnen en waar we nu eindigen dan hebben we in mijn beleving een bizarre sprong vooruit gemaakt. Ik had nooit verwacht dat ze zo relaxed zou worden. Hopelijk vinden we deze ontspanning ook in de buitenritten. Dat we samen maar vele kilometers mogen maken!

Op naar een mooi nieuw jaar!

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:04

Wat een heerlijk jaar klinkt dit zo! En wat pak je het allemaal rustig en niet gehaast aan! Heel veel plezier met elkaar in 2023

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:26

Mooi overzicht! Wat pak je alles wel overwogen aan, echt super. Het resultaat is goed zichtbaar! Fijn dat je haar de tijd geeft!

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 19:15

Dankjulliewel! Als het goed is blijft ze nog jaaaaren bij mij, dus ik wil liever nu een langzamere goede start maken en daar nog lange tijd profijt van hebben dan dat we overhaast dingen doen en wellicht geen van beide een fijne tijd hebben :D

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:41

Wat een heerlijk eerste jaar en wat zijn jullie gegroeid samen!
Op naar heel veel mooie momenten samen~! <3

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:13

Wat een fijne foto's en een fijn verhaal. Ze heeft het getroffen bij jou! <3

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:18

Wauw wat een prachtig overzicht.
Mooi om te zien hoe je de tijd hebt genomen om aan elkaar te wennen en alles vanaf de basis op te pakken. Jullie zijn leuk samen, heel veel plezier gewenst voor de komende jaren samen!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:59

Wat een prachtig overzicht en wat fijn dat je zoveel tijd voor haar hebt genomen. Jullie zijn een mooie combinatie <3

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:40

Wat een leuk dier, is het een cruzado?

Zo fijn om te zien dat je overal de tijd voor hebt genomen om een goede basis te bouwen samen. Ik wens jullie nog veel groei en plezier samen.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:16

Leuk dier <3

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:50

Mooi overzicht! Ik sluit me aan bij mijn voorgangers, heel fijn dat je het zo weloverwogen en rustig oppakt met haar.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:53

Wat een mooi jaar hebben jullie samen doorlopen en wens jullie nog vele jaren veel leuke avonturen toe.

hannelot
Berichten: 974
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Ons allereerste "een jaar lang"!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:38

Leuk overzicht. Prachtig paard heb je zeg!

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 10:38

Jeetje! Wat een lieve en leuke reacties allemaal!
En zelfs in uitgelicht gestaan!

Elisa2: een cruzado volgens paspoort. Echter zijn haar ouders onbekend dus eigenlijk gewoon een andalusier. :D

Vandaag een trailer laad les gehad en mijn instructrice zei toevallig vandaag dat ze ons echt als team aan het werk zag terwijl ze in het begin van ons traject 2 individuen zag staan werken.
Ook zei ze dat Siarah de eerste keer van een oefensessie de trailer oploopt omdat ze mij vertrouwt en daarna gaat nadenken en het toch wel spannend vind waardoor ze dan moeite heeft met erop gaan. Maar de les was erg succesvol en ik verwacht dat we over een tijdje lekker ontspannen met z’n 2’en op pad kunnen. <3