2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 14:51

2022 was een jaar vol verandering :wow: Het begon met een bijrijdpaard, en eindigde met mijn allereerste, échte eigen paard na zo veel jaren verschillende bijrijdpaarden gehad te hebben. Ook had ik weer veel plezier op mijn werk tussen de dravers waar ik 10 paarden verzorg en train.

Januari
Op 31 dec 2021 zat ik voor het eerst op mijn 5-jarige bijrijdpaard Tessla, en 2022 stond dus in het teken van haar inrijden! Dat ging niet altijd zonder slag of stoot :+ Ze moest altijd eerst alles uittesten en uitproberen, maar uiteindelijk kwamen we stap voor stap verder.
Afbeelding

In Maart gingen we voor het eerst onder het zadel naar buiten en dat was me toch spannend! Helaas is Tessla erg bang buiten en moest er altijd gezelschap mee.
Afbeelding

Op het werk trainden Penny en ik lekker door

Het is April en Tessla begint mooi op te groeien! Ze zit goed in haar vel en het rijden gaat * relatief * goed. We kunnen onderhand rond draven en een beetje wat galopperen.
Afbeelding

Het voorjaar is rustig. Majenzo doet een dutje <3 , Mia staat knap te wezen in het weiland en geniet ik samen met mijn favoriete paard Clara van een heerlijke buitenrit. De winter in het zuiden van Zweden is donker en nat, en het is dus echt heerlijk als in het voorjaar alles weer groen word!
Afbeelding

Helaas gaat het wat minder tussen Tessla en ik. Ze is elke keer zo gestressed als ik haar uit de kudde haal. Dat uit ze in enorm veel en hoog steigeren en er is eigenlijk niks wat haar kan kalmeren, behalve het zien van de kudde. Het is bijna onmogelijk om haar naar binnen te halen om te poetsen, op te zadelen, of van het terrein af te gaan. Ik oefen met veel geduld met haar, en soms zie ik wat vooruitgang door een paar dagen later weer terug bij af te zijn. We missen de klik en het is allemaal erg frustrerend. Tijdens het rijden gaat het een keer goed mis, ze probeert elke keer al steigerend de baan uit te rennen - terug naar de kudde. Uiteindelijk verliest ze haar balans en gaan we met z'n 2'en naar de grond. Ons vertrouwen is helemaal weg en voor een paar weken heb ik niks met haar gedaan. Even een pauze :z

In Juni rijden we zo nu en dan een rondje rond. Voornamelijk bitloos en zonder zadel op m'n gevaarlijke paard :') Zolang er geen verwachtingen zijn, gaat dat gewoon goed.
Afbeelding

Eindelijk heeft mijn baas door dat ik helemaal gek op Clara ben en mag ik lekker vaak met haar op pad :D Als we lekker relaxed aan een lange teugel door het bos struinen zit ik te fantaseren wat een fantastisch endurance paard ze zou kunnen zijn. Ze is relaxed, moedig en werkwillig, echt het tegenovergestelde van Tessla en ik geniet van elke minuut op Clara's rug.

In Juli maakt mijn baas deze leuke foto van Clara en ik <3
Afbeelding

Clara gaat voor het eerst op wedstrijd en ze ziet er tip top uit. Helaas voor mijn baas is Clara geen geweldig goede draver en komt ze als een vd laatsten over de finish lijn.

In Augustus ga ik een weekje roadtrippen met mijn vriend in Zweden en Noorwegen. We genieten van de prachtige natuur en rust nadat we ons allebei de naad uit hebben gewerkt de hele zomer. Ik spendeer de lange uren in de auto naar het kijken van paarden, want ik heb de beslissing genomen om in de winter echt serieus naar een eigen paard te gaan kijken. Mijn oog valt op de prachtige Shanel-Geli, een 2-jarige Akhal Teke merrie. Prijs: 20.000 euro :wow:

Bij terugkomst van vakantie zie ik dat Clara is getrapt in de wei en zeg ik tegen mijn baas dat ik daar later die dag naar zal kijken. Clara is niet een van mijn verzorgpaarden op het werk, maar ik weet dat mijn baas niet zo veel om haar geeft, dus ik probeer als ik tijd heb haar wat extra aandacht te geven. En dan zegt ze iets wat echt als het niets uit de lucht komt vallen: "We vroegen ons af of je Clara wilt kopen." Ehhhh, ja?! Ik kon het echt niet geloven, m'n favoriete Clara, waar ik al zo lang over zat te fantaseren hoe graag ik haar als eigen paard zou willen hebben, wordt mij zo uit het niks aangeboden als eigen paard! M'n wereld stond echt helemaal even op z'n kop, maar gelukkig konden we na het werk een stukje rijden om over alles na te denken, en haalde ik haar een paar dagen later op, helemaal gelukkig.
Afbeelding

Aan het eind vd maand gingen mijn jonge paarden voor het eerst naar de grote drafbaan in Kalmar om daar te oefenen en rond te kijken. Hier op de foto's Majenzo (en een stukje Cui Bono), Penny en Mia

September staat natuurlijk in het teken van Clara :D Ze is redelijk slecht in haar lijf en heeft veel nodig in het begin, chiropractor, hoefsmid, en ze moet wennen aan haar nieuwe dieet wat veranderd is van 80% krachtvoer naar 80% ruwvoer en compleet graanvrij. Ze moet even helemaal niks en mag alleen maar lekker in het land staan en ontspannen. Dat heeft ze echt nodig want haar hele lijf was 1 brok spanning :(:) We wandelen heel wat km's af in het bos wat ze heerlijk vind
Afbeelding

Na een maand rust is ze duidelijk toe aan iets. Aangezien ik nog geen zadel heb, doen we maar waar ze voor is gefokt: voor de wagen. Ze is niet altijd de makkelijkste voor de sulky, maar zolang je niet te veel van haar vraagt stapt ze gewoon lekker haar rondje rond. We genieten van de prachtige herfstdagen <3
Afbeelding

M'n twee lieve meiden Mia (vosje) en Penny
Afbeelding

Eind Oktober vind ik het tijd om voor een zadel te gaan kijken. Na de behandelingen en rust is ze een stuk beter in haar rug en ze begint eindelijk wat aan te komen nadat ze de eerste paar weken bij mij echt gigantisch was afgevallen -O- Ik kan terecht bij een passer die goed aangeschreven staat voor paarden met een lastige rug, en we passen verschillende zadels. Het was super interessant om de verschillende zadels te voelen en uiteindelijk vonden we allebei dit zadel het fijnst. Het eerste wat we natuurlijk gaan doen is: op buitenrit :D Clara vind het bit niet fijn nadat ze hier op het werk wondjes in de mond van heeft gekregen. Ik vind zelf bitloos rijden erg fijn en heb dus ook verschillende bitloze hoofdstellen. Direct vanaf het eerste moment ging dit super goed en rijden we allebei blij bitloos rond
Afbeelding

Het is begin November en de herfst is in volle gang!
We rijden lekker rond en genieten van de prachtige kleuren in het bos. Clara laat even weten wat ze er van vind dat ik haar vraag stil te staan voor de foto :roll:
Afbeelding

Ze kan gelukkig ook gewoon normaal doen hoor :D
Afbeelding

In December komt de winter met sneeuw :oo Helaas gaat het werk gewoon door en zitten we dus 'lekker' met -10 op de wagen, hier met Lindy. Dat is me toch kouddddd :brr: Al vind ik sneeuw stiekem wel heel leuk en kan ik echt genieten van een rit in de sneeuw
Afbeelding

Clara en ik doen het tot nu toe heel rustig aan, veel stapritjes, wandelingen en we rijden zo nu en dan wat "dressuur" wat ze erg lastig vind. Ze kan wat galopperen maar ik wil haar eerst sterker hebben in de stap en draf voordat we daarmee gaan oefenen. 2023 zal in het teken staan van haar verder doorrijden als 'rijpaard' en natuurlijk véél buitenritten. In 2024, als ze 5 is, mogen we starten in de eerste endurance klasse wat mijn doel is met haar.

God Jul och gott nyttår! {:)
Afbeelding

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: 2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:29

Mooi overzicht! En wat een bikkel, op de wagen en rijden met -10 :brr:

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: 2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:44

Jaaaa daar is ze! Mijn favoriete volg-draver Clara. Ik geniet ontzettend van al jullie avonturen en stapjes vooruit via instagram. Wat hebben jullie het getroffen met elkaar :) Mooi overzicht is het geworden!

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:50

Leuk overzicht! Leuk paardje is Clara. Veel plezier met haar in 2023!

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: 2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:22

Wat een goed jaar, met je eigen paard! Leuke plaatjes. Haar mare stare is ook geweldig :D .

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:31

Leuk paard(je)!

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 12:02

Leuk jou hier te zien Jolijn :D
Haha ja miereneter, ze kan d'r echt wat van. Ze heeft aan 1 kant een 'wit' oog en ze kan daar zooo gemeen mee kijken }:)

Bentuh

Berichten: 3434
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: 2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:18

zo wat is haar uitstraling in zo korte tijd helemaal veranderd zeg.. heel mooi om te zien!
benieuwd naar jullie volgend jaar :)

Heresy

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Mayrhofen, Oostenrijk

Re: 2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:06

Erg leuk overzicht.
Mooi paard heb je!

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 21:58

Dankjewel Bentuh, dat vind ik zelf ook, maar je bent natuurlijk altijd wat bevooroordeeld met je eigen paard :D

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: 2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:10

Leuk overzicht, en dat hoofd als ze naar je omkijkt. Ik hou ervan!

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: 2022, eindelijk mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:27

Ik volg je ook op insta, superleuk om jullie reis te kunnen volgen, jullie zijn zo leuk samen <3