2022 vol pech en afscheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 605
Geregistreerd: 18-03-13

2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 10:48

Januari
Januari begon rustig. We maakten ons handelspaardje Coco zadelmak en trainden rustig verder met de eventingpaarden. Ook pony Roxy werd voorbereid op haar eerste wedstrijdseizoen
Afbeelding

Februari
We deden rustig verder. Coco ging voor de eerste keer mee op jumping, Roxy werd steeds beter en we probeerden nieuwe dingen uit met Nyandro
Afbeelding

Maart
In maart ging het eventingseizoen weer van start. We startten Quintania in de L, Nyandro deed het uitstekend in de M en onze 4 jarige Sienna ging voor het eerst van start in de A. Het hoogtepunt van maart was toch wel de geboorte van Chilli
Afbeelding

April
Quintania deed het goed in de L dus besloten om in april mee te doen met de 6 jarigen reeks (M), ook dit deed ze fantastisch. Hoogtepunt van april: de geboorte van Creamy
Afbeelding

Mei
In mei gebeurde er een tragisch ongeluk op de wei en moesten we afscheid nemen van onze oudste. Ceciel wordt nog elke dag gemist
Afbeelding

Juni
Quanta Costa gaf in maart het leven aan Chilli en werd nu ingereden. Wat een fantastisch paard om mee te werken
Afbeelding

Juli
Begin juli reden we onze eerste internationale wedstrijd. Quintania werd gestart in de 1* en Nyandro deed mee in de 2*. We beleefden een fantastische week. Jammer genoeg ging ik eind juli overkop met een jong paard en liep daarbij een breuk in mijn nek op
Afbeelding

Augustus
Een maand die normaal in het teken stond van het BK 6 jarigen maar nu werd overschaduwd door kliniek en rust.
Afbeelding

September
In september kreeg ik groen licht om terug rustig te beginnen rijden en aangezien rustig niet in mijn woordenboek staat betekend dat dus dat ik 14 september al weer op eventing vertrok met 2 4jarige paarden want eind september stond wel het BK 4jarigen op de planning he. Dit BK liepen mijn paarden, ondanks de weinige ervaring heel goed uit. Tijdens dit BK kregen we echter ook een telefoon van het thuisfront dat onze volbloed Mantega dood op de wei gevonden was, na autopsie bleek ze een darmkantelings te hebben gehad. Natuurlijk had dit wel weerslag op mijn proeven van zaterdag dus dat zie je dan terug in de resultaten van de dressuurproeven.
Afbeelding

Oktober
Ook in oktober deden we het niet bepaald rustig. Quintania en Nyandro waren begin juli voor de laatste keer mee op wedstrijd geweest dus het werd tijd dat die nog eens meegingen. Om het nog spannender te maken namen we ook Batchi voor de eerste keer mee en startten we Quintania in de M en Nyandro liep voor de eerste keer het Z mee
Afbeelding

November
De laatste Eventing van het seizoen had wel eens mijn laatste ooit kunnen worden. Ik had 3 paarden bij. Batchi, die voor de eerste keer in de B startte, werkte zijn wedstrijd prachtig af en Nyandro liep een top dressuurproef terwijl Quintania last had van Herfstkriebels. Ik moest nog crossen en springen met Quintania en Nyandro. In de cross met Quintania liep het in de laatste lijn echter goed mis en we tuimelden samen over de hindernis. Quintania mank (gelukkig niet erg) en ik had zowat elk botje in mijn bovenlijf, incl mijn longen zwaar gekneusd dus werd gelijk overgebracht naar de intensive Care van Leuven. Verdikt: weer een dikke maand rusten.
Afbeelding

December
Ik mocht terug rustig beginnen rijden en ditmaal luisterde ik wel. Tot vorige vrijdag heb ik enkel wat dressuur gereden en vrijdag voor de eerste keer terug gesprongen. Op werkgebied heb ik ook beslist om niet meer in de paarden verder te gaan dus volgende week wacht mij een nieuwe uitdaging die totaal niets met paarden te maken heeft. Wel blijft ik met mijn eigen paarden aan de slag en neem ik nog 2 trainingspaarden per maand aan.
Afbeelding

Op naar 2023 met nieuwe uitdagingen, gezonde paarden en hopelijk ook 3 gezonde veulens en natuurlijk mooie wedstrijden zonder al te veel pech

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:03

Heb dit met grote ogen gelezen, jeetje wat een pech. Duim voor een super 2023.

_Sofie

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:25

Jeetje wat een turbulent jaar. Geweldig stel paarden heb je. Hopelijk volgend jaar minder oech.

annikavolder

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 10:17

wat een leuke paarden! veel beterschap en hopelijk wat minder pech in 2023!

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:05

Nou…een pittig jaar geweest, gauw achter laten en op naar een nieuw mooi jaar met je paarden en werk…

Autumnn

Berichten: 8044
Geregistreerd: 26-03-10

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:45

Pfff jeetje wat een jaar, volgend jaar maar even wat voorzichtiger doen hoor TS :(:)

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:49

Tjonge, ik hoop dat 2023 een saai jaar voor je wordt, met louter gewone dingen in het verschiet.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:39

Jeetje, wat naar zeg. En ik hoop dat het goed wordt opgelost door de werkgever die je had in de paarden sport. Als dit hier zou gebeuren dan zou dat worden gezien als een bedrijfsongeval.

Hopelijk komend jaar een wat rustiger jaar en ik hoop dat je er niks aan overhoudt.

Lightninggg

Berichten: 605
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 18:33

De wedstrijdplanning voor 2023 krijgt stilaan vorm. Rustig wordt het al zeker niet maar laten we hopen op een veilig jaar. Denk dat de ongevallen van dit jaar hoofdzakelijk kwamen door oververmoeidheid, vandaar ook de keuze voor een andere job en een stapje terug in de paarden (wat wil zeggen dat ik er nog steeds 5 te trainen heb maar dit keer zonder druk)

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 22:55

Je hebt soms van die jaren die je het liefst over zou willen slaan....
Doe volgend jaar maar voorzichtig!

Is de merrie waar je in november zo lelijk mee gevallen bent in de laatste lijn dezelfde als uit dit topic?
[VS] 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:45

Lightninggg schreef:
De wedstrijdplanning voor 2023 krijgt stilaan vorm. Rustig wordt het al zeker niet maar laten we hopen op een veilig jaar. Denk dat de ongevallen van dit jaar hoofdzakelijk kwamen door oververmoeidheid, vandaar ook de keuze voor een andere job en een stapje terug in de paarden (wat wil zeggen dat ik er nog steeds 5 te trainen heb maar dit keer zonder druk)

Dat klinkt als een goed plan!
Alle goeds gewenst voor het nieuwe jaar.

Lightninggg

Berichten: 605
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 08:42

gomir schreef:
Je hebt soms van die jaren die je het liefst over zou willen slaan....
Doe volgend jaar maar voorzichtig!

Is de merrie waar je in november zo lelijk mee gevallen bent in de laatste lijn dezelfde als uit dit topic?
[VS] 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn


Ja, dat is ze. Alleen nu wel gezond en goed in de spieren (haar zadel werd zelfs te smal) Osteopaat noemde haar vorige week zelfs een echt sportpaard

_Tarzan

Berichten: 11188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 09:13

Wow, wat een jaar := Ik wens je een heel fijn nieuw jaar toe zonder ongelukken of pech!
Je bent wel een echte doorzetter zo te lezen!

Lightninggg

Berichten: 605
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 19:52

Het is dat 2022 nog niet om is, doet 1 van de pensionpaarden nog koliek (Verplaatsing van de darm), kan alleen maar hopen dat ze er vanzelf doorkomt want deze overleefd een eventuele operatie niet meer (paardje is al 26)

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:58

Ik ben blij dat je besloten hebt te stoppen met de sport.

Lightninggg

Berichten: 605
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 2022 vol pech en afscheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 20:12

Met de sport ben ik absoluut niet gestopt, ook niet van plan. Wel ben ik gestopt als professioneel ruiter (werkte bij een grote handelsstal) waardoor ik nu met meer plezier en motivatie met mijn eigen paarden kan werken. In 2023 staan er enkele grote internationale eventings en nationale Jumpings op de planning, enige verschil is dat ik nu maar 1 of 2 paarden meeneem en dat er dit jaar regelmatig 3 tot zelfs 6 waren. Een deel van onze stallen worden ook afgebroken, nu zijn dat er 12 en ik wil graag naar 8 stallen tegen de zomer

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 21:06

Wauw heftig jaar heb je gehad. Gelukkig ben je er lichamelijk ook goed bovenop gekomen. Je bent volgens mij 2x door het oog van de naald gekropen.

Lightninggg schreef:
Met de sport ben ik absoluut niet gestopt, ook niet van plan. Wel ben ik gestopt als professioneel ruiter (werkte bij een grote handelsstal) waardoor ik nu met meer plezier en motivatie met mijn eigen paarden kan werken. In 2023 staan er enkele grote internationale eventings en nationale Jumpings op de planning, enige verschil is dat ik nu maar 1 of 2 paarden meeneem en dat er dit jaar regelmatig 3 tot zelfs 6 waren. Een deel van onze stallen worden ook afgebroken, nu zijn dat er 12 en ik wil graag naar 8 stallen tegen de zomer

Net dat is ook het belangrijkste. :)

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 21:23

Ik vind het knap dat je na 2 ongevallen, waarvan 1 echt heftig.
Je hebt geluk gehad met de breuk in je nek.
Dat je dan toch nog durft door te gaan in de eventing/springsport.
Ik snap dat het ook kan gebeuren als je de straat over steekt.
Maar dat er geen angst is ontstaan. Vind ik knap.

Ik hoop dat 2023 voor mens en dier blessurevrij blijft. Sterkte met je herstel!