Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christine

Berichten: 6369
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 17:13

Hoi Bokkers :wave:

Action en ik zijn deze maand weer 2 keer op wedstrijd geweest. Ik weet dat sommige van jullie het leuk vinden om ons avontuur in Amerika een beetje te volgen, dus ik dacht laat ik weer een update plaatsen :)

De reden dat ik Action weer ging starten was omdat ik graag in Amerika ook iets ‘op mijn naam’ wilde hebben. Ik werk hier voor mezelf, geef dressuur les, verzorg clinics en heb trainingspaarden die ik dagelijks rijd voor anderen. Nu heb ik in Nederland wel officieel gestart maar dat zegt hier niet zoveel (tenzij je FEI hebt gereden), omdat het systeem heel anders is.

Het doel: de Bronze Medal behalen. En dat is nu gelukt! *\o/*
We hebben begin deze maand in Raleigh (NC) onze laatste 2 benodigde scores behaald.
In Third Level Test 1 (vergelijkbaar met Z2 niveau) behaalden we een 1e plaats met 70.270%
In Third Level Test 3 (vergelijkbaar met ZZ-Licht niveau) behaalden we een 1e plaats met 73.000%

Ik had de volgende wedstrijd ook al opgegeven, namelijk die van gisteren in Williamston (NC). Omdat ik alle resultaten voor de Bronze Medal al heb behaald, moet ik nu de beslissing maken of ik doorga voor de Silver Medal. Hiervoor moet je 2x 60% bij verschillende juryleden in zowel het ZZ-Zwaar als de Prix St. George.

We hebben gisteren Fourth Level Test 2 gestart (vergelijkbaar met ZZ-Zwaar) en behaalden een 2e plaats met 64.211%. Het had behoorlijk geregend afgelopen week waardoor ik 2 trainingen had gemist met Action (we hebben alleen een buitenbaan). Tja, dat merk je dan wel op dit niveau :Y) Action deed het alsnog fantastisch, we reden een foutloze proef, maar de overall ‘effortless look’ die we normaal laten zien miste gisteren. Het was wat harder werken voor mij dan gewoonlijk.

Tja, en nu mijn dilemma. Ik heb nog geen andere wedstrijden opgegeven omdat ik probeer in te schatten of ik door wil gaan voor de Silver Medal. Action kan prima Prix St. George lopen, alle ‘knoppen’ zitten erop. Maar ik merk aan alles dat hij toch liever gewoon thuis is, lekker bij zijn vriendjes, 24/7 buiten, hooi eten, geen stress etc. De wedstrijden doe ik echt omdat ik dan in Amerika ook officiële resultaten kan laten zien. De Silver Medal zou natuurlijk fantastisch zijn, en ik zou daar ook nog maar 3 proefjes voor hoeven rijden. Maar Action is me echt alles waard, en ik zou het mezelf niet vergeven als hij weer maag zweren krijgt.

Nou ja, voorlopig heeft Action weer even rust verdient en rijden we gewoon thuis lekker verder :) Ik ga weer clinics plannen voor de lente en zomer, en focus me op de trainingspaarden. Er is in ieder geval genoeg te doen :j

Respect als je het allemaal gelezen hebt! En mocht je vragen hebben, brand los!

Je kan mijn USA avonturen ook volgen op instagram @christinedv_


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Dankjewel voor het kijken!

Pantykous

Berichten: 10591
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:33

Als je nog 3 wedstrijden moet is dat wel het overwegen waard als hij daarna lekker thuis mag blijven :j

Vriendelijk beeld, vind jullie ontzettend sympathiek ogen!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:36

Pantykous schreef:
Als je nog 3 wedstrijden moet is dat wel het overwegen waard als hij daarna lekker thuis mag blijven :j

Vriendelijk beeld, vind jullie ontzettend sympathiek ogen!

Dat ben ik met je eens pantykous.

Ik snap je heel goed, en het is heel eerlijk naar je paard, maar de silver medal zou wel een hele goede score zijn om aan te kunnen tonen!

Sowieso prachtige foto's, echt een geweldig beeld om te zien!

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:45

Prachtig <3

Ik ga met mijn voorgangers mee, drie wedstrijden is te overzien. Maar natuurlijk moet je doen wat voor jou het beste voelt!

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:50

Ik kijk daar dan weer anders tegenaan. Wedstrijden zouden nooit ten koste van de gezondheid van je paard moeten gaan. Daar zouden meer mensen eens over nadenken. Ik kan het besluit van TS alleen maar heel erg waarderen.

Overigens vind ik je beeld ook heel fijn. Ziet er heel vriendelijk uit. En gefeliciteerd met de resultaten.

Boras
Berichten: 10120
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:59

Ik begrijp de afweging van de ts. Als het paard als gevolg van wedstrijdstress weer een maagzweer ontwikkelt (waar het blijkbaar nogal gevoelig voor is), dan was het dat de ts achteraf niet waard. Dat proef ik tenminste in haar woorden. Het wordt dus een gok.

Ts, gefeliciteerd met jullie mooie ritten! Daar mag je alvast heel trots op zijn. Maar ook op je zorg voor je paard.

Succes met de afweging. Je hebt in ieder geval al getoond wat je kunt en je hebt een goede verklaring waarom je wedstrijdambitie met Action is gestopt als je eventueel besluit om het voor Action hierbij te laten v.w.b. de wedstrijdsport. Zo'n eerlijke, verantwoorde houding naar je paard kan zakelijk gezien natuurlijk ook goede reclame opleveren he :) In de paardensport wordt paardenwelzijn voor veel mensen (waaronder potentiële klanten) immers steeds belangrijker. Die ontwikkeling zie je daar misschien ook wel.

Succes met je afweging. Die kan alleen jij goed maken.

:)F :D

gonniee
Berichten: 541
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:32

Leuk om te zien hoe je in Amerika rijdt.
Wat betreft het wel of niet rijden van wedstrijden, is het uitgangspunt natuurlijk je paard. Je hebt nu een blokje van 3 proeven gereden. Hoe is je paard er nu aan toe? Heeft hij genoeg aan een korte tijd bijkomen? Zo ja, dan kan ik me goed voorstellen dat je over een tijdje weer zo'n blokje inplant.

Pantykous

Berichten: 10591
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:34

Ah ik ken verder de TS en het paard niet. Ik zie zo hier op de foto's een relaxed dier, dus tot zover gaat mijn oordeel ook.

Eatshay
Berichten: 696
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:10

Heel goed dat je het welzijn van je paard zo in het oog houdt, dat spreekt voor je, en zal waarschijnlijk je klanten (als in: degenen die als klant bij jou en je visie/methode passen) ook aanspreken.

Je hebt nu een aantal wedstrijden achter elkaar gereden. Hoe is het nu met je paard? Heeft hij er last van gehad, of nu achteraf last van?

Ik vind namelijk dat we ook niet moeten doorslaan in zo paardvriendelijk mogelijk proberen te zijn.
En 'HO WACHT MAAR EVEN' voor een aantal mensen wat nu ongetwijfeld alvast begint te steigeren over deze opmerking, ik zal 'm uitleggen:

Als een paard echt onrecht aangedaan wordt, is dat NOOIT goed te praten. En dan heb ik het over pijn (dus ook vermijdbare maagzweren vallen daar voor mij onder), honger, eenzaamheid, psychisch leed etc.
Maar enig ONGEMAK wat verder geen schade aanbrengt vind ik gewoon overweegbaar, zeker als het geen dagelijkse kost is. Het leven IS namelijk niet zonder ongemak. Voor niemand. En ook een paard kan daarvan best wat aan, en 'bijdragen'.

Ik denk dat onze paarden over het algemeen een zeer luxueus leventje hebben. Nooit vrezen voor hun leven, nooit honger (behalve de haflinger bij ons op stal dan :D ), nooit dorst, en als we ook maar dénken dat er ergens een schrammetje zit staan we al klaar met een zalfje en een appeltje als troost.
En zo HOORT het ook als je besluit een dier te nemen. Laat ik dat voorop stellen.

Maar enige vorm van 'ongemak', kan er wat mij betreft gerust bij horen.
Voor mijzelf betekent dat dat ik toch wat uren voor de baas moet werken omdat ik anders mijn verwende knolletjes dit leven niet kan geven, waar ik zelf ook met volle teugen van geniet.
En voor mijn paarden betekent dat dat ze me af en toe moeten dragen, dat ze daarbij van mij hun lijf anders moeten gebruiken dan het soms door hen meer gewenste standje-giraffe omdat wat de buurman aan het doen is in zijn wei ook reteinteressant is, en sommige van mijn beestjes moeten ook wel eens op de vrachtwagen om ergens anders een werkje te doen om zo hun kostje, en misschien zelfs wel hun bestaansrecht voor deze positie in deze maatschappij te verdienen. En ondanks dat ze vrolijk zelf de laadklep oplopen en altijd onwijs hun best doen ook op locatie; ze zouden zelf echt wel liever in de wei blijven en het gras maaien. Dus: slechts ongemak.


Dus TS, ik denk dat het voor jezelf vooral een afweging zou kunnen zijn in:
Is dit voor mijn paard onrecht of ongemak?
In geval van onrecht: goede keuze om nu te stoppen.
In geval van ongemak: dan kun je denk ik prima kijken of de mate van ongemak aanvaardbaar is voor jullie beiden.

Pantykous

Berichten: 10591
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:27

Jij verwoordt heel mooi precies wat ik bedoel Eatshay. Ik sta er exact hetzelfde in.

_Christine

Berichten: 6369
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 16:11

Dankjewel voor alle reacties! En ook voor het meedenken :j

Wat het voor mij zo lastig maakt om te beslissen, is dat Action niets laat zien. Hij heeft in het verleden heel erg last gehad van maag zweren maar nooit symptomen laten zien. Ook nu na deze wedstrijden laat hij geen veranderingen zien, maar van binnen kan het maar zo heel anders zijn. Zoals Boras zegt, het is dus echt een gok die ik neem.

Ik heb al jullie reacties 2 keer gelezen :Y) en jullie verwoorden allemaal hoe ik erover denk, ene kant; het zijn maar 3 proefjes extra en als het alleen ongemak zou opleveren dan zou de beslissing nu gemaakt zijn. Maar dat weet ik dus niet. En inderdaad, als ik nu zou stoppen zouden mijn klanten dat zeker niet zien als falen oid maar juist als een positief besluit genomen voor Action.

Mijn man en ik hebben onze agendas naast elkaar gelegd en de eerstvolgende wedstrijd zou dan weer eind juni kunnen zijn. Dat is ook nog eens een extra overweging; de dichtstbijzijnde wedstrijd is op 2,5 uur rijden, het is dus echt een behoorlijk intensieve dag voor paarden. 5 uur in totaal op de trailer en dan ook nog je proef lopen.

Ik denk dat we tegen die tijd gaan beslissen of ik door ga of niet. Mijn man zei ook, je hebt geen haast en bekijk gewoon per proefje of het nog goed voelt en of je door wil gaan. Uiteindelijk is die Silver Medal me echt niet meer waard dan mijn lieve paard <3

Het is misschien een beetje een warrige reactie maar zo gaat het dus in mijn hoofd :Y)

Eatshay
Berichten: 696
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:18

Nee hoor, helemaal niet warrig. Eerder heel liefdevol richting je paard.

Normaliter zou ik met een dergelijke reisafstand zeggen 'maak er lekker een weekeindje van', maar gezien het stresslevel van jouw paard is dat waarschijnlijk juist helemaal niet handig?

Op zich is die 2,5 uur heen en 2,5 uur terug voor een keer wel te doen. Hij is in goede conditie, en het is eenmalig he. Ook een paard mag gerust een keertje hartstikke moe zijn als hij thuiskomt van een dag flink werken, dat hoeft het probleem niet te zijn. Mits je dat niet TE regelmatig gaat doen.

Maar ik denk dat je vooral het advies van je man ter harte moet nemen. Volg je hart maar, dat zit duidelijk op de juiste plek bij jou.

Hilary

Berichten: 9251
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:24

Of kun je er wel een weekend van maken, maar de grootste paardenvriend van je paard meenemen?
Mijn ruin kan prima alleen reizen, maar met een buddy vindt hij het allemaal een stuk leuker en gezelliger. Hij is dan meer ontspannen en meer open naar de wereld om hem heen.

neetoch
Berichten: 1055
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:30

Heel het verhaal gelezen en wat nu als je omdat je weet dat paard er gevoelig voor is, alvast op een onderhoudsdosis omeprazole zet bv? Je zit tenslotte in Amerika voor jou nog steeds makkelijk aan te komen.

Dan is de klap wellicht niet zo groot omdat hij niets laat zien zoals je aangeeft.

Het is maar een idee...

Rex_Rolfo

Berichten: 5442
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:55

Eatshay schreef:
.. heel verhaal ...

Heel diplomatiek gezegd Eatshay, ik ben het er helemaal mee eens.

Wat lomper gezegd: De baas moet ook werken voor de kost, of ie er nu zin in heeft of niet, dan mag die verwende r*tkn*l ook wel eens zijn beste beentje voor zetten :+


Maar zoals we proberen om voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden voor de mens te zorgen mag dat ook voor het paard, goed dat TS er over nadenkt of de wedstrijden voor haar paard een acceptabel ongemak zijn of niet. Mooie scores trouwens, gefeliciteerd +:)+

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2501
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:08

Nog een vraagje dan… Moet het binnen een bepaald tijdsvak om te tellen voor de silver medal? Want in dat gewoon zou ik er zeker gewoon voor gaan, maar met wat langere pauzes tussen de wedstrijden misschien? Dan heeft hij steeds een tijdje to decompress, mocht dat voor hem een voordeel zijn. Wel goed dat je er zo in staat in ieder geval!

Ik vind de foto’s echt werkelijk waar prachtig <3 Je rijd ook nog een OTTB toch? Is het de bedoeling dat die ook op een gegeven moment gaat starten?

_Christine

Berichten: 6369
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 21:20

Bedankt weer voor de lieve reacties en al het meedenken!

Ik ben inderdaad bang als ik hem een heel weekend meeneem (vrijdag - zondag), dat hem dat te veel wordt. We hebben bijna alle wedstrijden zijn beste vriendje meegenomen! Dat heeft wel heel erg geholpen want nu eet en drinkt hij in ieder geval op wedstrijd. Dat is een hele grote stap en natuurlijk heel belangrijk voor zijn maag.

Het voordeel van een weekend gaan is wel dat we in 1 keer alle scores zouden kunnen halen voor de Silver Medal.

Genoeg ik over na te denken en jullie inzicht is zeker welkom en er zitten heel goede adviezen bij!

Action krijgt inderdaad een soortgelijk supplement als omeprazol dat in het verleden hem heel goed geholpen heeft! :)

En ja, ik rijd de OTTB ook nog steeds :D ik moet m’n man weer eens vragen om nieuwe foto’s te maken. Hij doet het hartstikke goed!

Boras
Berichten: 10120
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:03

Met ongemak moeten we allemaal wel eens dealen, eens.

Al ben ik heel blij dat ik als mens mijn ongemak kenbaar kan maken en er iets aan kan doen voordat ongemak onopgemerkt ellendig langdurig wordt of zelfs overgaat in (chronische) pijn.

Een maagzweer valt niet in de categorie ongemak en daarom is het ongemakverhaal voor mij hier niet aan de orde. Maar de ts heeft dat prima voor ogen.

Ryder
Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:13

Wat fijn dat je je paard zo duidelijk op 1 zet <3 wat me verder vooral opvalt is de liefde voor je paard die van alle foto's af spat! Ik snap dat je wel nog verder kunt komen maar het hoeft ook niet nu gelijk toch? En wie weet kom je er ook met een ander paard?

Bedankt trouwens dat je dat van de levels uitlegt. Ik heb een vriendin die in MA start met haar paard. Zij is dit jaar van traininglevel naar second level gegaan met een bijzondere high score in first level. Als fourth level ongeveer Z is, is third level dan M en second level L en first level B? Of is dat niet zo eenvoudig te vergelijken? Even nieuwsgierig.

_Christine

Berichten: 6369
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 21:16

@Ryder:

Training level = B
First level = L1/L2
Second level = M1/M2
Third level = Z2/ZZ-licht
Fourth level = ZZ-Zwaar

Per level heb je 3 verschillende proeven waarvan de eerste het makkelijkst is, de tweede gemiddeld en de derde het moeilijkst.

Prix St. George
Inter I en II
Grand Prix
= allemaal hetzelfde want FEI

Euridicey

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:43

Wacht in USA kan je dus zeggen dat je Grand Prix rijdt, maar het is dan Training leven Grand prix? :o

_Christine

Berichten: 6369
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 00:30

Euridicey schreef:
Wacht in USA kan je dus zeggen dat je Grand Prix rijdt, maar het is dan Training leven Grand prix? :o

Deze snap ik niet? :+

Euridicey

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:47

_Christine schreef:
@Ryder:

Training level = B
First level = L1/L2
Second level = M1/M2
Third level = Z2/ZZ-licht
Fourth level = ZZ-Zwaar

Per level heb je 3 verschillende proeven waarvan de eerste het makkelijkst is, de tweede gemiddeld en de derde het moeilijkst.

Prix St. George
Inter I en II
Grand Prix
= allemaal hetzelfde want FEI


Hierzo? Ik hoor dit allemaal voor het eerst :p
Maar zoals ik het nu interpreteer heb je
Training level - prix st. George
Training level - I en II
Training level - Grand prix

En ook zo met de volgende levels?

Anoniem

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:50

Dat staat er toch helemaal niet?

Training level is B
Na fourth level komen de FEI proeven.

Dus gewoon prix st george , inter 1 en 2 en grand prix.

Euridicey

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dressuur in de USA (Z2 - ZZ Zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:57

"Per level heb je 3 verschillende proeven waarvan de eerste het makkelijkst is, de tweede gemiddeld en de derde het moeilijkst."

Daarna zegt ze drie namen? Dat is toch niet zo gek dat ik een link leg?