Deze maand heb ik mijn paard 12 jaar. En iedere dag geniet ik van hem.
Dit jaar was een jaar met grote verandering:
mijn paard veranderde van stalpaard naar kudde paard.
Januari stonden we nog in een traditionele pensionstal met binnenbak buitenbak en het bos om de hoek. Overdag in de paddock en snachts op stal.

Diezelfde maand overleed heel onverwachts mijn stalgenootje en buitenrijmaatje. Drama. De ritjes zonder haar waren altijd zo fijn, ze was zo'n lief mens...mis haar nog steeds

Nieuw stalgenootje kwam en bleek een oude vriendin van vorige stal te zijn. Onze paarden werden dikke vrienden. Maar haar paard was niet blij met de beperkte bewegingsvrijheid en we besloten samen de sprong te wagen en iets in eigen beheer te nemen...
We vertrokken te paard/koets naar ons eigen stekkie

Daar hadden we een soort van mini track gemaakt. Paarden waren superblij en speelden de hele dag. We maakten heerlijke ritten want we zaten echt aan de rand van het bos.

Helaas bleken de bomen bij stal vol met processierups te zitten
Ook had de buurman esdoorns in zijn tuin en stond de omgeving vol met JKK. Paarden speelden niet meer en stonden de hele dag met hun hoofd tegen het schuurtje met dikke ogen en jeukende mond.
Wat nu??? Heel toevallig hoorden we dat er ergens een paddock paradise werd gemaakt en we gingen kijken.
Het was nog niet helemaal klaar maar we wisten het. Hier worden onze paarden blij van, ruimte heuvels water en schuilplekken. We kwamen op de wachtlijst en zodra het licht op groen sprong gingen we, weer, verhuizen.

Geen binnenbak meer. Geen stal. Maar een superfijne buitenbak en longeercirkel. Helaas geen bos om de hoek, de bosritjes zijn nu iets minder en anders maar ik geniet er niet minder om. Paard is blij dus baas is ook blij.
We hebben hier wel last van boskabouters

En hele grote schapen

De track is nog volop in ontwikkeling en inmiddels staan er nu 19 paarden en een shetje. En er heerst een heerlijke rust in de kudde. Er worden dan ook veel foto's gemaakt door iedereen
Mijn paard gaat iedere dag pootje baden, zelfs als het vriest.

Onlangs is de nieuwe schuilstal geopend, en zeg nu zelf is het uitzicht vanuit de schuilstal niet prachtig? Je ziet maar een klein stukje van de track hoor.

Ik hoop hier nog heel lang te mogen genieten. Mijn paard heeft het super naar zijn zin.