Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 12:43

In januari kreeg ik reacties dat ze Sam vaker wilde zien. Dus bij deze een topic van het seizoen tot nu toe.

Het is weer een jaar vol gedoe geweest maar we gaan "gewoon" rustig door en doen ons best. :)

We begonnen ons seizoen met een uitsluiting. :j Gewoon omdat dat kan...... Ik had de verkeerde proef geweest, het was voor mij de 2e keer op 20x60 met Sam en de 3e keer zolang ik wedstrijd rijd omdat we pas sinds een paar jaar regionaal ook op 20*60 starten in de hogere proeven. (Voorheen werden die gewoon in 20*40 gepropt en nu vaak nog maar er zitten er nu ook bij op de grote piste.)
Het gevolg was dat ik erg onzeker was. (sowieso wel een issue dit jaar.) En ik reed dus vol goede moed de proef die ik geleerd had. Sam voelde heerlijk, stond er zo fijn aan... Kreeg een belletje (want: programma fout.) concludeerde dat ik de foute proef geleerd had, raakte in paniek en ondanks dat ik een lezer had kreeg ik het gewoon niet meer verwerkt. Dus nog eens twee programma-fouten later kreeg ik het 3e belletje en mocht ik de ring verlaten. Ik werd even gewoon keihard geconfronteerd met mijn hersenletsel.... Zo snel werkt mijn koppie niet meer. Overschakelen doen we niet meer aan. :n Dus ik verliet op de eerste zomer-wedstrijd huilend de ring. Gefrustreerd, boos op mezelf en de waardeloze vervanger die ik gekregen heb in 2011. De eerste proef hadden wel overigens wel uit gereden en daar zijn dus foto's van.

Afbeelding

Afbeelding

Je weet wat ze zeggen; Meteen weer in het zadel stappen. Dus de week er op reden we meteen terug mee ondanks dat dat eigenlijk niet gepland was.

Afbeelding
Hier mochten we voor beide proeven een prijsje in ontvangst nemen met 68,4% en 65,8%

Op naar de volgende, een locatie waar Sam altijd extreem heet is. Het is me onduidelijk waarom want hij heeft daar bijna een jaar gestald gestaan. Maar ik heb altijd een bommetje onder me. Hij schrok ook nog eens van een geluidsbox waardoor ik de ring in galop verkent heb omdat ik de drafknop kwijt was. Toen ik eindelijk de draf gevonden had sprak de jury me ineens aan. Na wat overtuiging had ik Sam in vrije-tijdspiaffe waardoor ik haar te woord kon staan en belandde ik in een eenzijdige discussie met de jury nog voor mijn proef begon. Ik hoef vast niet te zeggen dat Sam zijn spanning niet beter werd van die situatie. :+ Mijn tenue was volgens haar niet in orde (Ik rijd zo al twee jaar maar goed.) en ze zou me daar punten voor aftrekken. Ik heb inmiddels geleerd van niet tegen jury's in te gaan en bovendien wilde ik gewoon dat paard terug voorwaarts kunnen rijden want die werd hoe langer hoe nerveuzer. Dus ik accepteerde dat gewoon maar dat was blijkbaar ook niet wat ze wilde want ze ging nog een tiental minuten er over door... Uiteindelijke resultaat was een -6 ( :? ) en in de tweede proef vergat mijn moeder de achter-beschermers uit te doen (de voorste had ze wel uit gedaan dus ik ging er van uit dat ze uit waren.) waardoor die halfweg de proef dan maar uit gedaan werden en dat was dus een -2. Needless to say dat we geen prijs gereden hebben die wedstrijd al viel de schade al bij al nog mee. _O- Bij de -2 was ik op 1 punt uit de prijzen. Dus ondanks alles was ik bere-trots op mijn kleine... Ik was bang dat hij in dit niveau niet meer echt "mee ging kunnen" maar jawel... :+:
Afbeelding
Afbeelding
Jury twee vroeg na de tweede proef of dit zijn eerste proef van de dag was omdat hij zo heet was... _O- Ehm... Nee.... Hij's gewoon Sam. :+: :)) Toen grijnsde ze eens en zei ze alleen maar "jij weet ze er ook altijd uit te pikken he..."
Tsja, wat kan ik zeggen..... Ik houd van apart. :+:

Sam besloot in samenspraak met een tuinleeuw om bovenop me te komen liggen na die wedstrijd en mijn been een beetje te breken (alleen het kuitbeen gelukkig.) waardoor we een sprong maken naar juni. Ik had nog drie selectie wedstrijden van de zes die ik kon rijden en ik heb er drie nodig om in aanmerking te komen voor een selectie. Dus ik besloot om iets vroeger dan misschien slim was te starten en dan maar één proef te starten ipv twee. Enkel mijn "hoofdproef" dus. Mijn kinesist keek lijdzaam toe en zei alleen maar "zolang je er niet weer onder gaat liggen zou het geen kwaad moeten kunnen..." _O-
Sam was zijn fantastische zelf en liep zomaar naar een 3e plek met 66,3%
Afbeelding
Gewoon, omdat hij grandioos is. :+:

Een drietal weken later startte ik mijn 2e selectie-wedstrijd met 'm. Ook daar liep hij erg fijn ondanks dat het vrij warm was. Op weg naar de piste schrok hij zich wel half lam van een paard met een zebra-vliegendeken. _O- Dier stond achter een heg te grazen en deed net toen Sam passeerde het hoofd omhoog. Sam stond echt naar dat paard te kijken met een kop van "what the f* is dat nou weer?!!" _O-
We reden naar een 2e plek met 66,9%. Achter een combinatie die een niveau hoger rijdt. (we hebben een inrijproef die onder ons niveau is en een hoofdproef. In praktijk rijden we dus in onze hoofdproef altijd tegen de combinaties van een niveau hoger. Alsof jullie Z ruiters als eerste proef een M proef starten zeg maar.) Voor de selectie die wel "gescheiden" gehouden wordt per niveau was dat dus een 1e plek. :+:

Deze locatie ligt te midden van sportvelden en Sam was vrij geobsedeerd door een honkbal spel dat langs de trailers plaats vond. Ik geinde nog "Nou Sam, kijk aan, als het straks met de proef niks word kan je misschien gaan honkballen."
Een bevriende ruiter keek me een beetje vreemd aan toen ik na het zien van de uitslag mompelde "geen honkbal voor Sam dus...." _O-
Ik weet niet of ik me zorgen moet maken om het feit dat de ruiter verder geen uitleg vroeg. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan komen we op afgelopen zondag waar we in de regen een voorzichtige maar vrij correcte proef konden rijden. De galop aansprong vanuit de achterwaarts ging niet helemaal zoals ik in gedachten had en dat kostte punten. En door dat de piste vrij glad was, kwamen zijn verruimingen niet zo mooi uit de verf terwijl dat normaal de dingen zijn waarop ik met Sam punten kan scoren. We zetelde ons desalniettemin opnieuw op een 2e plek met 67,3% opnieuw achter de combinatie van de wedstrijd er voor. Sam die een jaar geleden weigerde om aan de hulpen te blijven in een natte piste en dan altijd extreem opspande, plenste nu ogenschijnlijk vrolijk door de plassen heen en deed gewoon zijn werk. :+: Mijn mannetje lijkt eindelijk volwassen te worden! :+:
Het leverde ons zelfs een kranten-artikeltje op. :j Omdat dit de meest recente foto's zijn heb ik er van deze wedstrijd dus ook meer uit gepikt. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En blij met mijn Sammeke natuurlijk :+:


DreamGuide

Berichten: 2010
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:28

Wat een mooie foto's! Jullie zijn een top team!!

Ben nou wel benieuwd wat het probleem van die jury was met je tenue? Ik zie er echt helemaal niks verkeerds aan namelijk.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

BigOne
Berichten: 37974
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:37

Leuk! En hij trekt lekker door de blubber , word alleen maar mooier van.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:43

Gaaf hoor! Het plezier en de concentratie straalt er vanaf. En wat ik ook super vind, is hoeveel credits jij je paard geeft.
Hij heeft trouwens zo te zien duidelijk aanleg voor het hogere werk :D

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 10:13

DreamGuide; Ik had geen plastron aan omdat in mijn shirt een soort plastron "verwerkt" zit... Daar rijd ik al dik twee jaar zo mee en nooit een opmerking over gehad. Maar dat was dus niet goed genoeg. :) Het moest van haar echt een "losse" zijn. Ze zei "Ik wil je nog de kans geven om hem nu aan te doen." waarop mijn moeder zei "ja dan pak ik eentje uit de vrachtwagen" (We hebben altijd alles reserve bij, er liggen zelfs twee losse plastrons in. :') Ik ben vergeetachtig dus dat compenseer ik zo. :') )
Maar dat mocht niet, enkel als ik hem meteen aan deed. Alsof we altijd plastrons in onze zakken hebben zitten. :+ Toen ik zei dat dat dan niet ging, ging ze nog een hele tirade af steken over die plastron en dat ze me -6 zou geven. Waarop ik gezegd heb dat het dan maar zo was, dat ik er ook niks meer aan kon veranderen en er in het vervolg aan zou denken. (Wat moet je anders?)
Ze had blijkbaar al met meerdere ruiters in discussie gelegen die dag trouwens. Misschien had ze gewoon een slechte dag. :')

bigone: Ja :+: Hij begint ook veel meer zelf te dragen. Vrijdag les gereden met 'm en we zijn hem de vliegende wissels aan het proberen uit te leggen. (want volgend niveau zitten die in de proef.) Na één "He! Dat leek er bijna op!" en een drietal dat hij enkel achter om sprong heeft hij nog drie "goede" gesprongen in de zin dat hij voor en achter mooi gelijk wisselde. Toen we daarna weer wat werk gingen doen dat hij wel kent was hij duidelijk fijn los geworden in zijn bekken en toen voelde je hem echt dragen. :+: Dan wordt het een heel ander paard. :+: Als we dat nou ook nog in de proeven klaar krijgen......

Askja: Hij moet lopen he. :D Ik vind het gewoon altijd mooi hoeveel die dieren voor ons over hebben zonder daar zelf iets uit te halen... We laden ze thuis op, komen op een vreemde plek aan, zadelen ze weer op, sturen ze de ring in met allemaal nieuwe vreemde dingen en die dieren proberen gewoon te doen wat we van ze vragen. :+: Hij móet niks uiteindelijk he. Als ie nee zegt kan ik op mijn kop gaan staan... Maar dat doet-ie niet.

Hij heeft best een sterke achterhand en rug gekregen. Hoewel dat absoluut niet zijn sterke punten waren toen hij bij mij kwam. Hij drukte zijn rug liever weg en viel liefst met hoog tempo op de voorhand. Dat zag je ook echt aan zijn bouw, hij had een erg gezonken rug, onderhalsje en heel smal kontje. Vooral het kontje is niet meer zo smal. :+: _O-... Ik had hem zo ver dat hij zijn rug gebruikte en niet meer op de voorhand denderde. En nu met Chris krijg ik hem zo ver dat hij ook echt gaat dragen. :j Als ik het alleen moet doen is het nog geen gegarandeerd resultaat, of tenminste; het voelt niet zoals het in de les voelt. ;) Maar vrijdag voelde hij alsof hij zweefde in draf. :+: Zelfs Chris zei "nou zweeft ie echt."

Hij zal vast aanleg hebben voor het hogere werk. Ik ken geen paard dat al zoveel in vrijheid gepiaffeerd heeft als deze (en dan echt met het bekken gekanteld, dus niet met de rug strak. :+ ) maar of ik dat ook heb? :')
Ik dénk dat Chris nu een beetje aan het testen is met ons hoe hij dat er uit zou kunnen krijgen. Die heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij Sam een heel leuk dier vindt. :+: Hij weet dat ik te veel ga nadenken als hij dat bevestigd. Maar aan de hand van de opdrachten die we krijgen als hij eenmaal opgewarmd en los is denk ik zomaar dat hij ons het voorbereidende werk aan het laten doen is nu. We zien wel waar het schip strand. We zijn al een heel eind verder dan ik gedacht had te komen. :D

Maanlicht

Berichten: 6843
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:27

Wat een leuk duo zijn jullie! En ook heel geestig geschreven.

BritHittepit

Berichten: 2503
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 06:09

jullie zijn een topteam!

You're not working on the horse, you're working on yourself!

matespony

Berichten: 749
Geregistreerd: 01-08-18

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:10

Mooie foto's!

Keep calm and love horses!

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:01

Wat een leuk topic heb je ervan gemaakt, hij oogt niet zo groot maar lopen kan die wel! :D
Jullie zijn nog lang niet klaar! Vind de insteek, zien wel waar het schip strand wel een mooie, herkenbaar ook :))

Es_ther

Berichten: 18689
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:06

Wat een heerlijk topic is dit <3 .
Sam is ook een knapperd zeg!
Ik reed ook altijd zonder plastron (toen hij niet meer om hoefde heb ik hem gelijk verbannen, schijt ding) en nog nooit wat over gehoord. Dus raar dat de jury zegt dat je outfit niet compleet is..

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:49

Leuk topic, en echt een prachtig mooi paard!

Onderschrift

Tears are words from the heart that can't be spoken
*Voor altijd in mijn hart ♡ Rust zacht lieve Amarinske*

webster543

Berichten: 3428
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:18

Jullie zijn geweldig bezig!!!
Altijd met humor van de partij!

Laat daar nog maar een Vlaamse titel bij komen!! :D

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 15:08

webster :D Met een beetje humor wordt het allemaal een stuk leuker en minder gespannen he! :D

Mogen we dat vlaamse titels noemen ja? :=

SvS88: Thx!

Es_ther; Thx. Hij is idd gewoon heel erg knap. :+: En lief, en altijd 200% Sam in alle omstandigheden. En de ene keer zijn we daar al blijer om dan de andere maar het is zo'n leuk dier! :)) Heb al zoveel plezier met dat paard gehad. :+:

Tomorrow Hij is ook niet zo groot. :D Sam is in Belgie nog nét pony of nét pony-af. We hebben hem nooit meer gemeten, toen hij drie was is hij op 1.46m gemeten. Ik persoonlijk denk wel dat daar nog een paar cm. bij gekomen zijn maar hij zal net op die grens van D pony zitten. Er is een tijd geweest dat er gelachen werd met mijn keuze voor hem.... Maar nu lachen ze niet meer... :+ _O- Ik heb áltijd in hem geloofd, veel aan mezelf getwijfeld, of hij geen betere ruiter verdiende, iemand die er meer uit kon halen. Maar ik heb nooit aan hem getwijfeld.

We hebben nog één niveau te gaan regionaal. Ik vermoed dat het dan wel zal ophouden voor ons.... Mijn man vroeg laatst of ik niet eens een keer nationaal met hem zou willen starten, gewoon om de ervaring eens gehad te hebben. En wie weet doe ik dat wel. Niet omdat ik de illusie heb dat we daar wat gaan kunnen rijden maar gewoon om het eens mee te maken. We hebben hier ook een soort "amateur" versie van de nationale proef. We kunnen daar al eens mee beginnen als ze die blijven uit schrijven. :D Maar dat is nu helemaal nog niet aan de orde. Eerst dit en volgend niveau nog maar eens goed onder de knie krijgen. :D Sam heeft zo zijn eigen idé over de galopwissels. _O- Dus zolang die er niet inzitten hoef ik nog nergens over te dromen. :+

Thx Kay_Kim, matespony en maanlicht! :+:

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:22

Wat een heerlijk topic om te lezen en wat komt er een positiviteit uit. Gave combinatie om naar te kijken!!

Thiru's Djindy L1 startgerechtigd

Flevolander

Berichten: 3832
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:37

Altijd leuk om jou topic's te volgen. Volgens mij ben je een echte doorzetter met een flinke scheut positiviteit..

Wat ik mij af vroeg, wij als Nederlandsers hier.. waar is het niveau wat je rijdt in NL mee te vergelijken?

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 17:40

Thx Debberley! :+:

Flevolander; Met mijn lijf wordt het treurig als er geen flinke dosis sarcasme en humor in zit. :D We doen ons best, stellen persoonlijke doelen en vieren onze persoonlijke overwinningen. Soms is dat gewoon de proef uit gereden krijgen. Soms is dat meer. :D

Vergelijken is heel moeilijk. We rijden Duitse proeven. In ons niveau 2 zit contra, eenvoudige wissels, verzameling en middengangen, achterwaarts, SB. Op de euro-cup (be, Dl en Nl tegen elkaar ) werd het met M niveau vergeleken.

Niveau 3 is jullie Z2. Onze zijgangen komen pas erg laat. Maar onze eerste eenvoudige wissels zitten dan weer al in het niveau dat met jullie L te vergelijken is.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:55

Sam :+:
Jullie doen het geweldig, Kath +:)+ ! Trots op je!!

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:17

't Is toch weer knap ook jullie <3 en zo stoer door de regen, en gewoon zo goed rijden, ik doe het je niet na!

Leuk leuk :+:

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

justdieselJarig
Berichten: 4938
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:31

Wauw gaaf hoor, maar is een plastron dan verplicht?

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-19 12:43

Marije :+:

Thx Avalanche! De eerste wedstrijden was dat met Sam ook een "no go". En dat mag je vrij letterlijk nemen. Sam heeft een gruwelijke hekel aan nattigheid. Hij wordt ook op weide echt bloed-chagerijnig als hij geen regendeken heeft. (Daar kwam ik op de harde manier achter. _O- ) En een tweetal jaar geleden had een piste als deze gewoon betekent dat het niks zou worden. Oh hij liep wel maar daar was ook meteen alles mee gezegd. Maar die wedstrijd liep hij na een "Sshhh, is goed jonge, voorzichtig en we komen er wel." en een aaitje over de hals gewoon rustig door. Ik voelde 'm wel elke keer als ie door de echte plassen moest bij elke pas denken "ieuw, ieuw, ieuw" _O- Maar hij liep. :+: Aan de A (waar de opening is dus.) moeten ze in deze proef achterwaarts en dan vanuit achterwaarts aanspringen in galop. Daar had hij wel even de neiging om zijn kans te grijpen om de bak uit te hupsen (want alles buiten de hekjes was droger dan er in. De ring was echt heel ongelukkig gelegd. _O- Alsof ze de enige plas uit gekozen hebben en gewoon daar de hekjes rond gezet hebben. :j ) waardoor de AW dus ook even de mist in ging omdat ik even heel snel moest reageren. :') Maar hij hersteld dan ook heel snel en zodra we drie galoppassen verder waren was hij weer ontspannen en bij de les. :+:

justdiesel: Blijkbaar wel. _O- Kennelijk is de regeling dus zo dat we in zomer-tenue geen plastron moeten om hebben maar in complete tenue (dus met jas.) wel. Om het simpel te houden. :j En ik had vlak ervoor dus gelezen dat plastron optioneel was maar ik had dus niet door dat het enkel bij de zomertenue zo was. :+


Inmiddels kan ik ook melden dat we het telefoontje gehad hebben en dat Sam en ik samen met oa Webster die hier ook reageert, geselecteerd zijn voor het Vlaams Kampioenschap. :+:

Getup

Berichten: 8195
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Een halve zomer-competitie met Royal Samber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 12:46

zoooooo op die 3 na laatste foto sjouwt hij wel heeeeel erg stoer.
Heb je niet een klein stukje video,ben wel benieuwd naar m op bewegend beeld.

leuk wbt t vlaamse kampioenschap. Is er nou veel concurrentie op de gewone wedstrijden daar?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-19 15:01

Dat is een stukje middendraf. :j Dan kan ie wel showen. Deze proef was met GSM gefilmd van een collega-ruiter omdat ik weer super intelligent bezig was. :') Heel lief en voor mij fijn maar dus geen heel duidelijk beeld. Sam heeft verder totaal geen spectaculaire gangen, maar wel gewoon correcte gangen.

Goh, wat noem je veel concurrentie? Een aantal ruiters die nationaal rijden nemen hun jonge/onervaren paarden mee in dit niveau. Dus er lopen paarden tussen waar je kwa aankoop bedrag aan bedragen mag denken die uit vijf cijfers bestaan. Er lopen absoluut heel kwalitatieve paarden tussen. Ik weet dat één ruiter me ooit gezegd heeft van haar toen vier of vijf jarige paard dat hij onder de 35.000 niet weg gaat. :) En puur kwa kwaliteit is dat ook absoluut een paard dat gewoon geschikt zou zijn voor het grote werk. Maar je moet die kwaliteit dan ook nog in goede banen geleidt krijgen natuurlijk. Dus vandaar de vraag: wat valt onder concurrentie? :D
Is er veel kwaliteit? Ja. Meer dan IMO redelijk is regionale wedstrijden... Maar als ik rond kijk dan moet ik ook heel vaak denken aan die uitspraak... Ik weet niet exact welk bedrag die persoon noemt. Maar de strekking is: "De meeste ruiters hebben geen paard van 25.000 euro nodig. Ze hebben een paard van 1000 euro nodig en 24.000 euro aan lessen." :o

Ik ben die ruiter die met de knol van €600 vrij veel geld uit geeft aan lessen. :') En alsnog klommel ik maar wat aan. _O- Dus stel je niet te veel voor van ons. _O- Zeker de laatste jaren is het opvallend hoe vaak we gejureerd worden door jury's die ook gewoon op de 4 en 5 sterren wedstrijden jureren.... Je ziet dat dan ook wel meteen aan de uitslagen lijst als zo'n jury gejureerd heeft. :)) Sam weet verrassend vaak complimenten los te wrikken van die jury's maar ik gok dat ze vaak ook gewoon erg verbaast zijn als ie dan in die middendraf gaat. _O- Dan gaat ie effe een diagonaaltje van "tudududu" naar een klein kanon om op het einde weer even zalig in de "tudududu" verder te tuffen. _O- We lachen ook wel eens dat als Sam zijn middendraf gedaan heeft dat het dan een geslaagde proef is voor hem. _O- De wedstrijd waar we uitgesloten werden ging het in proef 1 ook niet helemaal goed. En een vriendin die mee was zei toen ik buiten kwam gewoon "nou.... De vooruit stukken waren goed." :')
En toen ik na de uitsluiting aan de camion effe de spanning en teleurstelling er uit zat te huilen zei diezelfde vriendin "Sam is tevreden. Da's wat telt toch?" (Sam stond heel happy rond te kijken _O- Op basis van Sam had je gezworen dat de gewonnen hadden.) en toen zeiden we allebei tegelijk "Sam heeft zijn middendraf kunnen doen, die vindt het wel goed zo. Beste proef ever! Middendraf doen en klaar, geen gezeik." _O-
Op het vlaams kampioenschap loopt wel echt flink kapitaal rond met ambities... Daar voel ik me altijd heul klein met Sammeke, letterlijk en figuurlijk. _O- Daar komen veelal de combinaties die ook echt mikken om op korte termijn subtop (nationaal) te starten en door te stromen naar internationaal.

Dus ja, voor mij is er veel concurrentie... Maar ik weet natuurlijk niet of jij die combinaties ook als concurrentie zou zien. :D Ik heb een filmpje samen gesteld uit een les van Chris. De laatste proef was gefilmd met een GSM en is dus niet super duidelijk te zien en de proef daarvoor zaten hele goede stukken in maar ook stukken waar ik zelf een beetje van baal. Ik post beide even maar zou het erg waarderen dat men wel beide filmpjes kijkt zodat jullie ook echt zien dat er hard gewerkt wordt om een fijne aanleuning te krijgen en dat hij die in training ook gewoon heeft. Sam is een heel nerveus paard en is onder andere bij mij terecht gekomen omdat hij dusdanig vocht tegen de hand (en de ruiter :') )dat hij bij verschillende ruiters in training gezet is zonder veel succes en één ruiter minstens één keer een bloedneus geslagen heeft met zijn hoofd. :=

Thuis en in de les hebben we het inmiddels best fijn voor mekaar maar op wedstrijd als hij erg nerveus is, dan heeft ie de neiging om wat te gaan "klapperen" en dan is het altijd even voorzichtig aftasten wat hem precies dwars zit. :+ Want als je daar te streng of snel op reageert slaat hij in paniek en dan ben je hem gewoon compleet kwijt. :')
Dus les:
https://youtu.be/Z2tTZdsrZUQ
en de laatste duidelijke proef, dit was trouwens op de locatie waarvan ik in de openingpost ook schrijf dat hij daar altijd super heet wordt. :') Ik was ook niet echt helemaal happy met deze proef. Omdat ik veel te veel zat te kl*ten met de aanleuning. Ik heb weinig tot geen gevoel in mijn linkerhand. Als je er een mes doorheen steekt zal ik dat heus wel voelen. Maar ik voel mijn teugel dus niet en ook de positie en coördinatie van mijn arm/hand wordt niet 100% door gecommuniceerd of verwerkt. Met gevolg dat ik vaak wat onstabiel ben in die linkerhand en Sam reageert daar dan meteen op door te gaan schudden, te diep te gaan of te gaan klapperen.
https://www.youtube.com/watch?v=WSe9JoiW-vQ
De laatste weken veranderd hij echt enorm. Dus ik hoop dat we dat op het IPK ook kunnen tonen en dan heb ik hopelijk ook en duidelijk filmpje van hoe we er nu voor staan. :D Maar ook het IPK vergt met Sam omwille van zijn "zijn" best veel management. Waarschijnlijk meer dan redelijk is voor dit niveau maar goed, Sam is Sam... _O-

Edit; het is me onduidelijk waarom de eerste 30 seconden van het les filmpje zwart beeld is. :? Effe doorskippen dus. :? Het geluid is ook totaal door elkaar gegooid. Geen ide wat er mis gegaan is. _O-

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 16:37

Ayasha schreef:
Thx Avalanche! De eerste wedstrijden was dat met Sam ook een "no go". En dat mag je vrij letterlijk nemen. Sam heeft een gruwelijke hekel aan nattigheid. Hij wordt ook op weide echt bloed-chagerijnig als hij geen regendeken heeft. (Daar kwam ik op de harde manier achter. ) En een tweetal jaar geleden had een piste als deze gewoon betekent dat het niks zou worden. Oh hij liep wel maar daar was ook meteen alles mee gezegd. Maar die wedstrijd liep hij na een "Sshhh, is goed jonge, voorzichtig en we komen er wel." en een aaitje over de hals gewoon rustig door. Ik voelde 'm wel elke keer als ie door de echte plassen moest bij elke pas denken "ieuw, ieuw, ieuw" Maar hij liep.

Knap!!!! Echt heel goed van jullie, en geselecteerd voor Vlaams kampioenschap! Geweldig :D

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Getup

Berichten: 8195
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 16:47

ooooh wat leuk,ga eens lekker kijken. Zo denk ik ook,hoor!
Ik rijd bij de GHS,ergens onderin Wallonie. Daar zijn er meestal rond de 20 op niveau 0, 15 in niveau 2, zo'n 8-10 niveau 2 en 3. Ga ik in de regio Luik,is er al echt serieus meer concurrentie. Maar wat ik wel superleuk vind ( al begint dat ook al te veranderen) , is dat er bij ons in het zuiden juist nog veel hele normale paarden te vinden zijn ,waar toch erg netjes mee gereden wordt.

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 16:58

Proficiat met jullie selectie *\o/* (We beter ook natuurlijk)

Wat een gaaf dier is Sam. Jullie zijn een hele mooie combinatie. Ook de manier waarop je over hem praat, de liefde en het respect voor Sam spatten eraf.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers