Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe waster (= oefenzwaard van kunststof) dat gemodelleerd is naar een 19e eeuws sabel en waar dus ook weer wat andere technieken bijhoren dan bij andere type zwaarden.
Voordat we met het schermen begonnen gingen we eerst 's ochtends even wat dressuren om hier en daar weer even wat puntjes op de i te zetten. M'n laatste les bij Arne was in mei 2018, dus er was wel weer wat werk aan de winkel.

Daarnaast had ik bedacht dat het me leuk leek om wat nieuws te leren, en aangezien de piaffe/passage inmiddels goed bevestigd zijn en de terre-a-terre redelijk bevestigd, gingen mijn gedachten richting levade.

Levade wordt gereden uit piaffe dus daar begonnen we mee.

De truc is dan om het paard uit te nodigen zijn volledige gewicht op de achterhand te zetten, zodat de voorbenen geheven kunnen worden. Hier zie je Santi 'leunen' alleen viel hij hier stil:

Wat deze oefening zo lastig maakt is dat je heel correct moet zitten. In plaats van omhoog te komen begon Santi achterwaartse piaffes te geven.

Uiteindelijk kregen we dit, eigenlijk wat meer richting terre-a-terre dan echt levade, maar in ieder geval weer voorwaarts in plaats van achterwaarts.

Dus braaf paard, koekie! Santi wil het altijd graag goed doen dus ik moet hem altijd tijdig belonen, ook als de vorm van de oefening nog niet helemaal is wat ik zoek, omdat hij anders erg onzeker kan worden.

Side effect van het levade oefenen was wel dat hij ook beter ging passageren, deze oefening vind hij lastiger dan piaffe.

's Middags gingen we aan de slag met schermen.
Eerst weer even de details.

Daarna met mijn schermpartner in crime wat basisoefeningen doen in stap.

En tenslotte nog even sparren in galop.

Dit vind ik een mooi moment, ik draai hier in om te kunnen weren en Santi heft zich onder me om mee te kunnen draaien:

Ik won.

Pony is ook trots op zichzelf.

De volgende dag hebben we nog wat met garrocha gewerkt. Ik zat teveel aan m'n binnenteugel, dus even een onorthodoxe oplossing.

Ik rij thuis weleens zonder hoofdstel maar nog nooit op vreemde locatie, dus trots op Santi! Hij was superbraaf.
In de middag hebben we ook nog met drie ruiters een sparsessie gedaan, met matches van twee tegen één. Voor wie dat leuk vindt om te zien, op Insta staan wat videos.

Het was echt een top weekend en Santi deed het weer super.