Onze eerste meters zijn gemaakt met snorremans Elano!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Onze eerste meters zijn gemaakt met snorremans Elano!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:31

Iets waar ik super lang stiekem naar uitkeek, op mijn eigen paard kunnen hobbelen! Elano heb ik gekocht als anderhalf jarige Irish Cob hengst. Hij is mijn eerste eigen paard, eerste paard dat ik beleer en inrijd, en het eerste paard dat ik eigenlijk bijna alles zelf aanleer. Zolang ik naar hem blijf kijken en luisteren komen we samen heel ver!
Ondertussen wordt hij over 2 weekjes 4 jaar oud en een ruin. We hebben enorm veel kilometers vanaf de grond gemaakt en dat doen we uiteraard nog steeds! Maar we maken nu ook meters door met meneer mee te liften. Hij vindt het maar reuze gezellig dat ik op hem zit! Hij wilt graag nieuwe dingen leren en die dingen soms iets te goed doen, waardoor hij diep gaat nadenken en uitproberen wat ik bedoel. Want ja, vanaf de grond is toch wel iets anders dan vanaf zijn rug. Zover het lukt probeer ik hetzelfde te doen als vanaf de grond. Maar dat is nog knap lastig. Gelukkig is hij echt super slim en leert erg snel. Het is heel veel belonen en herhalen. Dat duurt even, maar ach. We hebben geen haast.

Afbeelding

-Elano
-Irish Cob
-Ruin
-5 april 2015
-Van mij sinds 26-11-2016

De eerste keer dat ik op hem zat. Hangen doen we niet aan, en een cap?.. Tjah, het stond niet helemaal in de planning dat ik erop ging dus die was niet mee. Het is al heel wat dat ik op een paard stap waarvan ik niet weet wat hij doet en ik ben een echte schijterd zonder cap. Maar op een onbeleerd paard stappen zonder cap? Om vervolgens op mijn gemak te voelen.

Afbeelding
Afbeelding

En Elano? Die vond het prima. We gingen ook een stukje stappen, alleen meneer voelde zich zo op zijn gemak, dat hij maar besloot te rollen. Heel normaal hoor, iemand op je rug hebben. Om daarna mij aan te kijken van 'stap je af? Kan ik rollen.' De clown. _O-

Afbeelding


Eerste keer met zadel. Keurig braaf met opstappen. Wel zonder krukje, had net zo'n rot hoogte dat ik net niet op kon stappen zonder beugels, maar ook niet kon opstappen met beugels want kon niet genoeg kracht zetten. En Elano maar braaf wachten en wachten... En maar achterom kijken 'ga je nog wat doen of hoe zit dat?' Had alleen wel het grondwerk zweepje nodig. Net dat kleine beetje hulp om het wat duidelijker te maken.
Afbeelding
Afbeelding

Ook gaf een stalgenootje mij een voetje, zodat ik mee kon liften op de track. Het was wel even spannend toen we langs de paardjes kwamen. Maar Elano luisterde echt super braaf en we waren veilig bij zijn happie eten aangekomen.
Afbeelding

Vorige week zondag zadel spul weer mee naar stal en mijn nieuwe dekje (van JV-dekjes) even op Elano gegooid. Ik heb níks met natte bakken, het waaide aardig en meneer schrok tijdens het eerste rondje aan de hand. Hmm, erop? Niet erop? Ach, wat zal het. Eens moet de eerste keer zijn. En weer piepbraaf. <3
Afbeelding
Afbeelding

Dinsdag erop geklommen met mijn boomloos dekje met inlages en de ride-on-pad van barefoot. Ohh dit zit heerlijk zeg! En weer super braaf. Zelfs een klein stukje voorop gestapt. Hij volgt enorm en heeft er veel steun aan als er iemand met hem mee of voor loopt of fietst. Aangezien hij uiteraard nog niet alles even goed snapt. (vooral dat aandrijven.. 'Wat doe je? >;) ')
Afbeelding

Afbeelding



En ook vandaag weer. Super braaf! Vandaag voor het eerst de draf geprobeerd. Gewoon buiten. De bak snapt hij allemaal niet zo goed en is saai. Want na 1 rondje staat hij een beetje van 'weer hetzelfde rondje? We hebben hier al gelopen? Ben je de weg kwijt ofzo? :o? ). En eerlijk is eerlijk, ik ben geen bak mens. Dus dat maakt het er ook niet veel beter op.
De eerste keer draf waren een paar pasjes. De tweede draf wat langer. En de derde heel veel langer. Hij vond het wat té leuk. Uiteindelijk maar tegen vriendlief gezegd dat hij moest stoppen met fietsen. Altijd fijn dat Elano zo volgt, stopt hij ook met lopen. Met wandelen kan ik namelijk niet de hulp geven die ik onder het zadel zou geven, aangezien meneer al stapt als ik weer loop. En zoals ik al zei: Eens moet de eerste keer zijn. Dus we gaan voorlopig lekker werken aan de stap, halt en stuur. Al is er weinig te sturen.. (grotendeels allemaal rechtdoor) En zelf meer leren ontspannen. Want ik zat zelf niet echt ontspannen in draf. Toch wel spannend, hihi. Maar ondanks dat ik gespannen zat bleef hij rustig. Altijd fijn dat hij daar niet op reageert bij mij. Elano kan namelijk een echte watje zijn. En aangezien ik (als het meezit volgende week) ga verhuizen en op mijzelf ga wonen, zit die spanning ook vast in mijn lijf. Wat het ook niet beter maakt, maar dat wordt als het meezit straks minder. En ach, zolang ik doe alsof het normaal is. Is het voor Elano ook normaal. O:)



Op naar de kilometers! Op naar het strand! Op naar vele mooie buitenritjes! *\%/*

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Onze eerste meters zijn gemaakt met snorremans Elano!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:12

Wat een fijn en ontspannen beleringsproces voor hem! Ziet er voor jullie beide erg fijn uit :D

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: Onze eerste meters zijn gemaakt met snorremans Elano!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:21

Het ziet er heel relaxed en enorm plezierig voor jullie allebei uit. Wat een leuk stel zijn jullie!!

Anoniem

Re: Onze eerste meters zijn gemaakt met snorremans Elano!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:31

Geweldig <3

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 19:50

Dank jullie wel! We doen het ook op onze gemak. We hebben alle tijd en wil dat hij alles gewoon stap voor stap kan verwerken. Werkt het beste en zo blijkt dat vandaag maar weer.

Vandaag weer kort erop. Alleen met opstappen eventjes hulp nodig gehad, voor de rest deden we alles zelf. Keurig stil staan en stappen op commando. Graas knopje doet het ook (handig met afstappen, ik stap af door mijn been over de hals te zwiepen. Zeker vandaag na de fysio. Een wonder dat ik erop ben gekomen.. := )
Hij brieste zelfs. Heerlijk zo ontspannen. Allemaal de normaalste zaak wat wij doen.

Afbeelding

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Onze eerste meters zijn gemaakt met snorremans Elano!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:36

Oh wat een heerlijke foto's met twee prethoofden bij elkaar! Zichtbaar genieten voor beide :):)