Het leek me leuk om een vervolg topic te maken nu ik Consona bijna 6 maand heb, want ze heeft een enorme verandering doorgemaakt!
Consona is een 5 jarige merrie van het ras Litouws Rijpaard, is springgefokt en meet nu 1.65m. Toen ik haar kocht was er 2 keer op gezeten een half jaar daarvoor. Verder kende ze helemaal niets. Ik heb haar rechtstreeks van de fokker gekocht en ze was nooit van het terrein afgeweest. Ze stonden daar de hele winter op stal, alleen soms in de stapmolen. De stalling waar ze nu staat is daarom echt een paradijs voor haar, lekker de hele zomer 24/7 buiten en in de winter snachts op stal en overdag in de wei met onbeperkt ruwvoer.
Voor de geinteresseerden dit is het topic wat ik opende in begin april, toen ik haar 2 weken had en ze net zadelmak was: Eigen paard in Litouwen, meet Consona!
Korte versie is dat ze er zo uit zag toen ik haar eind maart kocht:

En nu ziet ze er zo uit

Gezien haar enorme tekort aan spieren en vet hebben we het heel rustig aan gedaan de afgelopen maanden. Regelmatig een periode vrij en langzaam aan het aantal trainingen per week opgevoerd. Nu rijden we 3 keer per week ongeveer 40 minuten en een keer longeren. Verder maken we ook regelmatig een buitenrit. Consona is super makkelijk in de omgang, met rijden kan ze wel wat heet worden. Daarom werken we met name aan de ontspanning. Ook komt ze graag te diep en wordt ze dan wat hangerig, dus punt nummer 2 is neusje eruit. Daarnaast letten we nog erg op tempocontrole en rechtrichten. Al gaat dat de laatste tijd best goed.
Hier wat dressuurfotos uit juli:
(Ik ben me ervan bewust dat op deze foto's het zadel niet goed ligt (helt naar achteren). Dit was de tweede keer met dit zadel rijden en sindsdien rij ik zonder bontje ermee, dan ligt hij wel goed.)

Ik heb helaas alleen deze printscreen als meer recente dressuurfoto:

En van het springen wat we af en toe doen:

En hier een super gaaf drone filmpje van het buitenrijden door de mooie Litouwse natuur gemaakt door mijn broertje:
Onze plannen zijn om volgend jaar wat wedstrijden mee te doen in dresssuur, springen en eventing