Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:21

Terug naar de basis, zou ik zeggen. Super dat je al zo ver bent gekomen, maar je hebt op veel vlakken nog wel iets laten liggen. Deze vlakken zijn al benoemd door voorgaande Bokkers en lijkt me een prima idee om ter harte te nemen. Je krijgt gratis advies, wat een cadeautje is dat!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:22

_San87_ schreef:
Hier heb je eigenlijk pas echt wat aan wanneer je er een foto bij zet van een wel correct gaand paard zodat er vergeleken kan worden met hoe de lijnen lopen en hoe ze zouden moeten lopen. Voor mij werkte dat tenminste altijd erg verhelderend.

Echter zijn er wel wat dingetjes uit te halen, voornamelijk dat de oprichting volledig mist. Maar een paard dat van achter niet genoeg ondertreedt en de grond in duikt kan ook niet oprichten. De valse knik en de weggedrukte rug maken dat onmogelijk.

TS, werk je met je pony ook aan de longelijn? Waar werk je voornamelijk aan in je training? Wat is je basistraining? Ik zou zelf helemaal terug gaan naar het begin, eerst je pony voorwaarts neerwaarts laten lopen, over vier benen en de motor goed activeren. Pas als die valse knik eruit is en het ruggebruik verbeterd is (en daarmee zal de bespiering ook beter ontwikkelen en kun jij zelf fijner zitten), kun je richting verzameling en oprichting gaan denken.

Verder ben ik het eens met Cowgirl. TS doet haar best en denkt op de goede weg te zijn dankzij hoge punten terwijl het beeld op de foto's echt niet goed is. Kop op, TS, het is niet jouw fout. Wel hoop ik dat je van de tips en commentaren wat opsteekt en dat gebruikt om jezelf en je pony te verbeteren :j.


In bovenstaande kan ik me helemaal vinden. Idem de reactie van Cowgirl.
TS ik vind niet dat je in dit topic afgebrand wordt. Diverse lezers proberen eerlijke en terechte opbouwende kritiek te geven dat heb ik in andere topics wel 's anders gezien.
In jouw topic willen ze je duidelijke helpen.
Het is netjes dat je de Z gehaald hebt. Helaas zie ik in mijn omgeving ook ruiters die de Z gehaald hebben waarbij me de tranen zo ongeveer in de ogen springen als ik ze zie rijden. Ik zie Z ruiters waarvan ik stomverbaasd ben hoe het mogelijk is dat ze steeds zo hoog bejureerd zijn. Dat ligt aan de juryleden zelf.

Maar ik vind jouw pony er veel beter uitzien toen je 'm net had qua bespiering. Je handen hou je nu gelukkig veel beter maar van je pony kunnen de hals en achterhand nog veel in het positieve verbeteren qua bespiering.

Daar zou ik echt extra aandacht aan gaan schenken. Back to basic :)

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:40

TS geeft aan dat ze de negatieve reacties niet leuk vind.
en toch zeiken we door.... das gewoon pesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:48

bettyvn schreef:
TS geeft aan dat ze de negatieve reacties niet leuk vind.
en toch zeiken we door.... das gewoon pesten


Sorry, maar mag je dat alleen maar lieve woordjes zeggen? Het "commentaar" wat hier gegeven wordt is zelfs echt heel netjes voor Bokt ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110734
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:48

bettyvn schreef:
TS geeft aan dat ze de negatieve reacties niet leuk vind.
en toch zeiken we door.... das gewoon pesten


Ze krijgt geen negatieve reacties en gezeik, maar advies.
Daar zit het verschil in. Wat ze er mee doet moet ze volledig zelf weten.

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:50

bettyvn schreef:
TS geeft aan dat ze de negatieve reacties niet leuk vind.
en toch zeiken we door.... das gewoon pesten

Gezien het orenspel vindt haar paard de huidige manier van rijden ook niet leuk. Toch wil TS dat niet aannemen. Da's pesten.

Ts, mijn eerste reactie (en menig reactie met advies) is absoluut niet negatief bedoeld. Ik vind het jammer te lezen dat je dat wel zo oppakt.

Nogmaals, je hebt een super leuk dier dat enorm willing to please is. Met een paar passen terug, kun je daarna volgens mij juist grote stappen vooruit maken.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:04

Anoniem schreef:
bettyvn schreef:
TS geeft aan dat ze de negatieve reacties niet leuk vind.
en toch zeiken we door.... das gewoon pesten


Sorry, maar mag je dat alleen maar lieve woordjes zeggen? Het "commentaar" wat hier gegeven wordt is zelfs echt heel netjes voor Bokt ;)

3 pagina's beetje te gek denk ik
tis niet datk het er niet mee eens ben ofzo. maar als TS na 2 pagina's letterlijk vraagt om te stoppen omdatt haar zeer doet, en we nog een stapje er bovenop met het ongevraagde advies. dat is ronduit gemeen. als TS gek is op haar pony is de boodschap nu wel binnen hoor

Anoniem

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:09

Er zitten echt hele nuttige tips tussen, ik zou er alleen maat blij mee zijn?
3 pagina's lang oeh en ah zeggen mag natuurlijk wel, dan zal je niemand horen "ja nu weet ik het wel" ;) maar nu zijn er veel bokkers op een vriendelijke manier tips aan het geven. Ja, dat krijg je als je zulke foto's post op een openbaar forum, is gewoon iets waar je rekening mee moet houden ;)

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:11

Dat is wel een 'risico' als je iets op Bokt zet. Bokt is inmiddels bijna 20 jaar oud en het is inmiddels wel algemeen bekend dat erg erg kritisch gekeken word.

En ik vind dit topic echt netjes gaan.

Ik hoop gewoon dat TS er iets mee gaat doen en dat we volgend jaar gewoon een blij en mooi bespierd op de achterhand dragend paard zien...en natuurlijk een mooi zittende trotse ruiter met een glimlach...wat dat willen we toch?

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:22

Anoniem schreef:
Er zitten echt hele nuttige tips tussen, ik zou er alleen maat blij mee zijn?
3 pagina's lang oeh en ah zeggen mag natuurlijk wel, dan zal je niemand horen "ja nu weet ik het wel" ;) maar nu zijn er veel bokkers op een vriendelijke manier tips aan het geven. Ja, dat krijg je als je zulke foto's post op een openbaar forum, is gewoon iets waar je rekening mee moet houden ;)


lijkt mij ook echt super leuk om te horen dat mijn paard, waarvoor ik iedere dag alles doe, waar ik al mn geld aan uit geeft zo dat dat dier het maar naar zn zin heeft, er ontzettend boos en zielig uit ziet. een wees ff eerlijk? wie hier wel?
ik zeg niet datt niet waar is, en dat de tips niet nuttig zijn, of datt niet netjes is. maar 3 pagina's met 'ach arm paardje' terwijl jij je best doet. en ik hoor TS ook niet zeggen dat ze zich er niet van bewust is, of dat het allemaal niet waar is wat er gezegt word.
in mijn geval persoonlijk was 1 hooguit 2 (goed onderbouwde) reacties over waarom mijn paard er zuur uitziet enz. genoeg om zo ontzettend aan mezelf te twijfelen datk mijn manier van rijden compleet zou veranderen.

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:36

bettyvn schreef:
Anoniem schreef:
Er zitten echt hele nuttige tips tussen, ik zou er alleen maat blij mee zijn?
3 pagina's lang oeh en ah zeggen mag natuurlijk wel, dan zal je niemand horen "ja nu weet ik het wel" ;) maar nu zijn er veel bokkers op een vriendelijke manier tips aan het geven. Ja, dat krijg je als je zulke foto's post op een openbaar forum, is gewoon iets waar je rekening mee moet houden ;)


lijkt mij ook echt super leuk om te horen dat mijn paard, waarvoor ik iedere dag alles doe, waar ik al mn geld aan uit geeft zo dat dat dier het maar naar zn zin heeft, er ontzettend boos en zielig uit ziet. een wees ff eerlijk? wie hier wel?
ik zeg niet datt niet waar is, en dat de tips niet nuttig zijn, of datt niet netjes is. maar 3 pagina's met 'ach arm paardje' terwijl jij je best doet. en ik hoor TS ook niet zeggen dat ze zich er niet van bewust is, of dat het allemaal niet waar is wat er gezegt word.
in mijn geval persoonlijk was 1 hooguit 2 (goed onderbouwde) reacties over waarom mijn paard er zuur uitziet enz. genoeg om zo ontzettend aan mezelf te twijfelen datk mijn manier van rijden compleet zou veranderen.

Zou je dan nu zelf willen ophouden met herhalen en herhalen? Practice what you preach.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:22

Mooi hoor!

Mag ik vragen welk dekje je hebt op die laatste 2 foto's? :D

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:17

Denk dat we het er nu wel eens over kunnen zijn dat TS genoeg opbouwende commentaar en tips heeft gekregen, hopelijk doet ze er iets mee en leren ze samen veel bij :))

tobke

Berichten: 30
Geregistreerd: 12-10-06

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:04

Ik hoorde van ts dat ze een post had geplaatst van haar pony waar ze zooooo ontzettend trots op is en waar ze weinig positieve reacties voor heeft ontvangen...
Daarom heb ik deze topic even opgezocht en wil jullie het volgende graag meegeven.

Ik ken ts van clublessen en wedstrijden en weet hoe lastig haar pony is. Niet eens zozeer dat hij gemeen is maar wel dat hij “een verleden” heeft waar niemand iets over weet en wat zich uit is af en toe ontzettend veel spanning en stress. Altijd zet zij door en nooit wordt de pony hier voor afgestraft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier heel veel respect voor heb. Persoonlijk zou ik echt niet zoveel geduld hebben.
Zelf als het inrijden op een wedstrijd heel goed en ontspannen gaat kan hij in een proef bang zijn voor haar moeder die de proef voorleest of bang zijn voor een voorlezer die bij de baan naast haar staat voor te lezen. Afgroeten doet ze nooit. Ze probeert er altijd, op een vriendelijke manier, het beste van te maken. Want ts is echt een hele vriendelijke amazone, nog nooit heb ik haar zien trekken en schoppen op haar pony, altijd rijdt zij vriendelijk en behandeld ze de pony met respect. En daaarmee verdient zij respect.
Ik vind het dat ook enorm knap dat ze altijd heeft doorgezet en haar pony op de eerste plaats heeft gezet.
Eerlijk waar, haar pony komt niks te kort.
En dan nog even over de oren van Robin. Op de compilatie foto kan je zien dat hij heel vaak z’n oortjes naar voren heeft. En dat is maar op 3 van de 8 fotos geen dressuur. Maar bij de andere 5 fotos, waar ze toch echt dressuur rijdt, loopt hij keurig met de oortjes naar voren.
En ze rijdt echt heel afwisselend, dressuur, springen, buitenritjes, grondwerk, noem maar op.
Mij is ook nooit opgevallen dat het een zure pony is of dat de pony geen lol in het rijden heeft.
De spanning die hij af en toe opbouwt (vaak heel onverwachts) is een feit maar zoals ik al zei, dit zal met zijn verleden, wat niet bekend is, komen en daar gaat ts erg volwassen en rustig mee om.

En ze is nog maar 17 jaar he mensen. Op haar 13e heeft ze deze pony zelf uitgezocht zo vertelde ze, omdat dit hem was. Haar ouders waren eerst niet overtuigd maar zij wist het zeker.
En dit siert haar. Niemand mag iets lelijks over hem zeggen, dat heeft hij niet verdient.
En ik geloof dat ts al het commentaar dat haar pijn doen ook niet heeft verdiend.
Zoals zij al aangaf is dit een topic waar je leuk fotos mag plaatsen van je beesie en geen rubriek waar advies gevraagd wordt of erger commentaar gegeven wordt.

Dan nog iets, ts komt uit een echte paardenfamilie, haar moeder reed Z dressuur, haar vader Z mennen en ook haar zusje rijdt M dressuur, ze hebben clubles, en privé les van Niesette Haringsma (die echt wel weet wat de zegt).

Wees blij voor ts, dat was volgens mij het doel van haar topic.
Want wees eerlijk, heel veel ruiters zullen nooit de Z bereiken.

Dus bij deze:
Jacobien wij zijn reuze trots op jou,
Dat je Robin zelf hebt opgeleid, een pony die nog erg weinig kon toen hij bij jou kwam,
Dat je altijd hebt doorgezet terwijl het soms best lastig was,
Dat je Robin altijd rustig en beheerst rijdt,
Dat je altijd in Robin bent blijven geloven,
En dat je nu Z1 dressuur mag starten!! SUPER!!!

Heel veel succes voor de toekomst!!!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:06

Maar dames was het niet ooit anky van grunsven die zij "je bent nooit klaar, of volleerd!"
Ts zal ook echt wel haar best doen om de gegeven tips te analyseren, Maar ze mag wel trots zijn want ze hebben het em maar mooi even geflikt van B naar Het Z! Komaan dat is heel knap en ze heeft wel alle recht om daar ook trots op te zijn! *\o/*

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:10

@tobke, niemand verwijt TS ergens van.
Ik vind de Z foto’s ook niet lekker ogen. Door de weggedrukte rug. Kan me heel goed voorstellen dat zo’n paard dan heel veel spanning heeft op wedstrijd etc. En dat het er in de trainingen veel beter aan toe gaat.
Progressie zal ze nog veel beter maken als ze de juiste trainingen hebben zoals jij aangeeft. Maar als zo’n dier het zo ongelooflijk spannend kan vinden vraag ik me af of hier ook wel eens aan gewerkt wordt? Schriktrainingen? Lessen waarbij alleen op ontspanning wordt gereden?
Desnoods dat TS zelf trainingen heeft om haar lichaam te ontspannen. Paarden zijn namelijk spiegels, en wij mensen ook as het om spanning gaat.

Vind het collage en die twee losse foto’s er wel goed uit zien. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:12

Het Z bereiken is, voor mij, ook echt niet het toppunt van "kijk is wat ik kan". Ik ken menig B-ruiter die vriendelijk rijdt dan menig Z-ruiter. Dus die opmerking slaat kant nog wal ;)

En verder, tja dit is nou eenmaal een openbaar forum. En voor mij persoonlijk maakt die hele achterliggende gedachte niet zoveel uit... Op de dressuurfoto's zie je gewoon een niet-happy paard. En of dat nou door z'n verleden, door de spanning of door het weer komt doet er niet toe. Het zijn voor mij persoonlijk teveel verschillende foto's waarop de pony aangeeft het gewoon niet naar z'n zin te hebben. Het hele rijtechnische kijk ik niet naar.

En dan zie je die springfoto's en denk ik "Ja, dat is een blije pony die er plezier in heeft!".
Dus dat maakt het extra duidelijk dat hij dat "hoge" dressuurwerk gewoon niet leuk vind. En dat kan! Is niet TS d'r fout, mijn paard doe je er ook geen plezier mee :') Maar dat is wat menig bokker probeert te zeggen.
Zoals ik lees doet TS zo hard d'r best, maar gaat ze een beetje het plezier van d'r pony voorbij.

En soms wil je zo graag, dat je dat niet meer ziet. En ik ben heel eerlijk, dat is mij namelijk ook even gebeurt ;)

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:16

Te triest voor woorden wat sommigen op basis van enkele foto's als 'absolute waarheden' de wereld durven te inslingeren.
Ts, laat je hier niet door uit het veld slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:18

senna21 schreef:
Te triest voor woorden wat sommigen op basis van enkele foto's als 'absolute waarheden' de wereld durven te inslingeren.
Ts, laat je hier niet door uit het veld slaan.


Volgens mij is hier niemand die het als "absolute waarheid" verteld, maar zegt iedereen gewoon wat hij ziet? Beetje overdreven zeg...

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:21

Aan de manier waarop hij er bij loopt kun je duidelijk zien dat de pony zich niet prettig voelt bij wat hij doet. Ofwel doordat alles te snel gaat ofwel doordat zijn lijf hem in de weg zit ofwel door spanning van de ruiter ofwel door zijn verleden. Of iets anders. Het doet er niet toe.

Wat er toe doet is dat er niet naar hem geluisterd wordt. Hij geeft duidelijke signalen en TS doet er niets mee. En dat is jammer.

Móét TS naar het Z of mag ze nog een tijdje in het M2 rondrijden? Dat laatste is voor de pony wellicht geen slecht idee.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:50

Ik vind dat Ts echt hele nette en bruikbare tips krijgt! Zeker geen gemene dingen waar je slapenloze nachten van moet hebben...

7ofhearts

Berichten: 2827
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:52

Tobke, lief dat je het opneemt voor TS, maar ik geloof inderdaad niet dat de reacties op haar post negatief bedoeld zijn.
Iedereen is het er ook over eens dat het knáp is wat ze tot nu toe bereikt heeft, en vind haar pony een mooi dier.
TS mag ook gerust haar doel en dromen hebben om met Robin in de hoge dressuur te komen, maar misschien moet ze eens een andere trainingsmethode overwegen.
Er gaan tenslotte meer wegen naar Rome.
Ik geloof dat dat het enige is wat in haar topic bedoeld wordt.
De meeste ruiters zijn "zoekend "als het op het rijden en uitbrengen van hun paarden aankomt.
Sta daarom open voor advies en ga niet in een hoekje zitten kniezen, is voor jezelf én voor je paard niet leuk.

Schuur_

Berichten: 4889
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:57

Sorry maar ik lees hier nergens dat de TS de pony zou slaan of trappen?

De tips die hier zijn gegeven zijn allemaal op purende kritiek. Ik lees niemand die geen respect heeft voor wat ze heeft bereikt en op zo een korte tijd. Ik ben al een tijdje uit de paarden en zelfs ik zie een pony die naar beneden valt en niet ondertreedt terwijl op de sprong en crossfoto’s er een happy paard op staat. Als de pony zo gestressed op wedstrijden kan ze misschien daar extra op oefenen. Wat vaker vreemd terrein rijden etc. Als de pony dan wel blij en goed loopt ligt het misschien aan de ruiter die spanning overbrengt. Ook daar kan aan gewerkt worden!

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:01

Ik vind het zeer jammer dat er eigenlijk wordt verweten naar bokkers, die beleefde en opbouwende tips en commentaar geven. Niemand heeft hier ook gezegd dat TS haar pony niet goed verzorgd of dat ze niet vriendelijk rijdt. Maar natuurlijk is het ook echt niet fijn voor TS dat ze na 10 reacties het eigenlijk wel al gehoord heeft. Maar er moet van TS haar kant ook wel rekening gehouden worden dat bokt nu eenmaal een forum is, waar je best soms sterk in je schoenen moet staan voor de commentaar. En TS, dat zeg ik je ook uit eigen ervaring, want ik heb dit ook al gehad, en ik denk iedere bokker die foto's hier op bokt plaatst. Soms moet je toch even twee keer nadenken als je commentaar wilt vermijden als je zulke foto's er op zet, maar ik denk dat je zelf ook slim genoeg bent om te weten dat deze foto's niet jullie beste zijn. Ik heb een paard die net zoals die van jou loopt, of geen achterhandgebruik of op de voorhand en ik weet hoe frustrerend dat kan zijn, en ik heb immens veel respect voor jou als je dit met alle geduld kunt aanpakken, dat kan ik soms niet hoor, dus daarvoor bravo! Ga gewoon weer lekker trainen en trek je dit niet zo aan, als je een goede lesgeefster hebt dan weet je waar jullie aan moeten werken!

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:08

Ik ben heel benieuwd naar bewegende beelden...