Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:40

manubres schreef:
Ik ben heel benieuwd naar bewegende beelden...


+1 denk dat je met bewegende beelden veel beter kan zien of hij het ook constant doet ja of nee..

Ik heb ook niemand lelijke reacties zien geven, alleen opbouwend.. Maar jammer dat daar altijd zo aanvallend op word gereageerd, ook al is het geplaatst bij itp.

Anoniem

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:50

In die collage kijkt hij veel gelukkiger maar dat zijn geen recente foto's, toch? Je ziet een heel duidelijk kleurverschil in de vacht, daar was de pony nog veel donkerder. Het is niet omdat jou ouders Z reden en omdat je les krijgt van 1 of andere naam dat jij daardoor ook goed rijd. Ik ben er zeker van dat elke reactie hier in het welzijn van TS en de pony is. Die foto met lijnen die hier is geplaatst maakt veel duidelijk. Ongeacht het verleden van de pony, als de pony zo stresst moet je er niet mee op wedstrijd gaan. Want dan vindt hij het inderdaad gewoon niet fijn. Ipv in de aanval en verdediging te schieten en een vriendin hier te laten reageren, kan TS misschien ook eens denken dat er ergens een punt van waarheid in zit. Want kom op nou, er zouden niet zoveel mensen er iets van zeggen als het geen waar is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110694
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:55

Maar als de pony zo bang is, dan is het wellicht een idee om er eens over na te denken of dit wel de juiste weg is voor hem. Daarom ben ik het eens met oa Molenhoek. Een pony die zo in de stress schiet is dan niet geschikt om mee op wedstrijd te gaan. Dat moet je hem eigenlijk helemaal niet aan willen doen. Als hij er na een paar keer nou aan zou wennen is het een ander verhaal. Maar dat blijkt dus niet het geval als ik zo de verhalen lees.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:01

Ik snap heel goed dat TS trots is op dat ze het z bereikt heeft in die periode als paard niet altijd de makkelijkste is in de ring, ik snap ook heel goed dat ze trots is op de verbetering van de eigen zit.

Maar waar ik mij het meeste zorgen over maak in deze is dat TS schrijft "En dan nu de fotoos waar ik heel trots op ben" In mijn ogen betekent dat dat TS zelf niet echt een idee heeft hoe een fijngaand rijpaard op Z niveau eruit hoort te zien in beweging en in bespiering. Daar is volgens mij het meeste werk aan de winkel nu...iemand die haar leert wat het verschil is tussen een fijngaand paard en een strak paard. Dat verschil te zien, dat verschil te voelen en dan pas weet je waar je na toe moet werken. Om dat te zien heb ik echt geen streepjes en driehoekjes nodig. Een aangezien dit de fotoos zijn waar TS zo trots op is geloof ik dus ook niet dat dit de slechte moment opnames zijn.

Als TS het paard naar meer ontspanning in zijn lijf weet te trainen, zal het het paard allemaal veel makkelijker afgaan en zal ie vanzelf ook meer plezier en ontspanning in de proef laten zien.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:20

Ik weet zelf heel goed hoe lastig zo'n pony kan zijn als ervaringsdeskundige met een pony die ook overal bang voor was en een pony die van het ene op het andere moment van ontspannen naar stressbom kon gaan. Dat is lastig, zeker op wedstrijden, maar ik zorg er wel voor dat mijn pony's correct lopen, in ieder geval wanneer ze ontspannen zijn en indien mogelijk tijdens de spanning.
De pony van TS zit echter zo slecht in de bespiering voor wat je van een Z paard kan verwachten, dat ik afleid dat de pony te weinig correct wordt gereden en/of niet het juiste voer krijg (en dus geen spieren kan opbouwen).
Misschien zou het ook goed zijn als de TS op zo'n moment wel afgroet en de jury vraagt of ze nog even door mag rijden. Dan kan ze hem naar de ontspanning toe rijden zonder de druk van oefeningen en lijnen van een proef.

Edit: typfouten en kleine toevoeging

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:51

bah bah wat een tendens is ontstaan op bokt dat er maar op één manier juist gereden wordt. Alles wat maar neigt naar proefgericht/wedstrijdgericht rijden wordt afgestraft als 'onvriendelijk'. Ik vind de hele beweging van het 'voorwaarts neerwaarts, klassieke dressuur, natural etc' helemaal prima, alleen klopt het gewoon niet om de arrogantie te hebben dat hoe je zelf wil dat je paard loopt/kijkt/ruikt/ dé enige manier is voor elke andere combinatie ter wereld :roll:.
Ik denk dat heel bokt op de kop zou staan als een 'wedstrijdruiter' reacties zou plaatsen onder foto's van een paard die bitloos lang en laag etc etc loopt. 'Mag wel iets meer bij elkaar' 'mag wat fijner in de nageeflijkheid' om maar wat te noemen.


Ik denk dat Bokt zijn doel voorbij gaat als er alleen nog maar ruimte is voor één bepaalde manier van rijden. Tuurlijk mag je tips geven (in HAW en niet hier) en discussiëren. Maar als alles wat maar afwijkt van wat het grootste gedeelte wat bokt met zijn/haar paarden doet meteen met de grond gelijk wordt gemaakt dan zijn we écht verkeerd bezig met z'n allen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:58

Wauw. Bovenstaande reactie slaat echt volledig de plank mis. Als je dat concludeert uit de gegeven reacties en tips dan heb je niet goed gelezen :).

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:00

leeneliefje schreef:
bah bah wat een tendens is ontstaan op bokt dat er maar op één manier juist gereden wordt. Alles wat maar neigt naar proefgericht/wedstrijdgericht rijden wordt afgestraft als 'onvriendelijk'. Ik vind de hele beweging van het 'voorwaarts neerwaarts, klassieke dressuur, natural etc' helemaal prima, alleen klopt het gewoon niet om de arrogantie te hebben dat hoe je zelf wil dat je paard loopt/kijkt/ruikt/ dé enige manier is voor elke andere combinatie ter wereld :roll:.
Ik denk dat heel bokt op de kop zou staan als een 'wedstrijdruiter' reacties zou plaatsen onder foto's van een paard die bitloos lang en laag etc etc loopt. 'Mag wel iets meer bij elkaar' 'mag wat fijner in de nageeflijkheid' om maar wat te noemen.


Ik denk dat Bokt zijn doel voorbij gaat als er alleen nog maar ruimte is voor één bepaalde manier van rijden. Tuurlijk mag je tips geven (in HAW en niet hier) en discussiëren. Maar als alles wat maar afwijkt van wat het grootste gedeelte wat bokt met zijn/haar paarden doet meteen met de grond gelijk wordt gemaakt dan zijn we écht verkeerd bezig met z'n allen.


Dude, heeft er hier iemand gezegd dat er maar 1 manier is.. Volgens mij zijn er verschillende hele goede adviezen gegeven, en is er niemand respectloos geweest. Daarnaast is het duidelijk op de foto's die die TS zelf plaatst dat dit paard niet loopt zoals je wenst te zien op dit niveau.. TS zou blij mogen zijn dat er voor word gewaarschuwd, op een vriendelijke manier. Want een paard wat zo zijn rug weg drukt kan daardoor uiteindelijk nare blessures krijgen..

Nogmaals niks word met de grond gelijk gemaakt, behalve jou reactie dan die dus werkelijk nergens op slaat, en ook hier morgen tips gegeven worden niet alleen bij HAW.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:05

Er zijn absoluut meerdere wegen naar Rome maar een paard loopt goed of niet goed. Als het dier zijn lijf op een verkeerde manier gebruikt gaat dit gevolgen hebben op lange termijn.

Kijk bv in dit topic: [RIJ-ITP] Topper Darco knalt op de selecties door de 65% in t Z!

Daar zie je een paard dat zijn hele lijf gebruikt. Op de collage (L1 dacht ik) zie je dus ook een minder bespierd paard dat wat uit elkaar valt en een niet zo mooie knik heeft in het hoofd. Nu zie een paard dat 'hoog' loopt en knalhard in de spieren zit.

Anoniem

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:06

@leeneliefje, bijna niemand heeft het over de manier van rijden, maar over de gemoedstoestand van de pony op de foto :') Lezen is ook een vak apart :roll:

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:18

Ik ben het zeker eens inhoudelijk met de reacties, paard kan inderdaad gedragener lopen, begrijp me niet verkeerd. Alleen word ik persoonlijk gewoon érg moe van het gepredik van een bepaalde stroming in paardenland. En dat zie ik continu op bokt voorbij komen.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:22

leeneliefje schreef:
bah bah wat een tendens is ontstaan op bokt dat er maar op één manier juist gereden wordt. Alles wat maar neigt naar proefgericht/wedstrijdgericht rijden wordt afgestraft als 'onvriendelijk'. Ik vind de hele beweging van het 'voorwaarts neerwaarts, klassieke dressuur, natural etc' helemaal prima, alleen klopt het gewoon niet om de arrogantie te hebben dat hoe je zelf wil dat je paard loopt/kijkt/ruikt/ dé enige manier is voor elke andere combinatie ter wereld :roll:.
Ik denk dat heel bokt op de kop zou staan als een 'wedstrijdruiter' reacties zou plaatsen onder foto's van een paard die bitloos lang en laag etc etc loopt. 'Mag wel iets meer bij elkaar' 'mag wat fijner in de nageeflijkheid' om maar wat te noemen.


Ik denk dat Bokt zijn doel voorbij gaat als er alleen nog maar ruimte is voor één bepaalde manier van rijden. Tuurlijk mag je tips geven (in HAW en niet hier) en discussiëren. Maar als alles wat maar afwijkt van wat het grootste gedeelte wat bokt met zijn/haar paarden doet meteen met de grond gelijk wordt gemaakt dan zijn we écht verkeerd bezig met z'n allen.


Dit heeft niets met een stroming te maken. Er wordt gekeken naar de pony en hoe die loopt.

En ik vind dat niemand ts afbrand of pest. Allemaal nette reacties met bruikbare tips. Ik zou zeggen gebruik ze. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:22

leeneliefje schreef:
Ik ben het zeker eens inhoudelijk met de reacties, paard kan inderdaad gedragener lopen, begrijp me niet verkeerd. Alleen word ik persoonlijk gewoon érg moe van het gepredik van een bepaalde stroming in paardenland. En dat zie ik continu op bokt voorbij komen.

Waar wordt een stroming gepredikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:23

Maar niemand heeft het over een "stroming"? In welke stroming hoeft een paard dat niet goed over de rug lopen en de rest wat genoemd is? :roll:

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:24

Prima, het is een forum dus een bundeling van verschillende meningen en visies. Maar de belerende en soms haast betweterige manier van ‘tips geven’ Die ik soms voorbij zie komen daar gaan mijn nekharen echt van overeind staan. En dan niet persé dit topic, maar in het algemeen op bokt.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:25

Anoniem schreef:
Maar niemand heeft het over een "stroming"? In welke stroming hoeft een paard dat niet goed over de rug lopen en de rest wat genoemd is? :roll:

Ik snap je vraag niet helemaal?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:26

leeneliefje schreef:
Prima, het is een forum dus een bundeling van verschillende meningen en visies. Maar de belerende en soms haast betweterige manier van ‘tips geven’ Die ik soms voorbij zie komen daar gaan mijn nekharen echt van overeind staan. En dan niet persé dit topic, maar in het algemeen op bokt.

Maar hou het dan algemeen en open daar een topic over. Niet in een topic waar dit totaal niet aan de orde is. Ts krijgt zeer goede tips en wordt zeker niet afgebrand.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:29

quera schreef:
leeneliefje schreef:
Prima, het is een forum dus een bundeling van verschillende meningen en visies. Maar de belerende en soms haast betweterige manier van ‘tips geven’ Die ik soms voorbij zie komen daar gaan mijn nekharen echt van overeind staan. En dan niet persé dit topic, maar in het algemeen op bokt.

Maar hou het dan algemeen en open daar een topic over. Niet in een topic waar dit totaal niet aan de orde is. Ts krijgt zeer goede tips en wordt zeker niet afgebrand.

Ik vraag me af of dat voor haar ook zo voelt. De mensen die de tips geven vinden ze vast en zeker bruikbaar. Sterker nog, ik denk dat iedereen het goed bedoeld zelfs! Maar ik zou het echt een grote teleurstelling vinden als ik ts was. Gaat zij haar hele rijerij aanpassen door dit topic? Nee lijkt mij dat ze een instructie heeft waar ze naar luistert en mee overlegd.
Dat zal ze (lijkt mij) ook na dit topic gewoon blijven doen

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:31

Maar open je dan een topic op een forum om alleen oeh en ah te horen? Want dan ben je op bokt gewoon op het verkeerde forum.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:33

quera schreef:
Maar open je dan een topic op een forum om alleen oeh en ah te horen? Want dan ben je op bokt gewoon op het verkeerde forum.


Nou dat is dus het gevolg van dit soort topics, dat we niet meer foto's en video's met elkaar kunnen en willen delen want de kans is groot dat je niet de gezelligste reacties krijgt. Deel jij zelf nog foto's of bewegende beelden op dit forum? Nou ik twijfel er niet over, absoluut niet... Terwijl ik juist veel aan de feedback zou kunnen hebben zitten zit ik niet te wachten op de belerende toon van bokkers waarvan ik niet eens weet wat ze zelf rijden of wat hun ervaring is. Volgensmij is dat de rol van een instructeur.

Wat voor soort reacties bedoel ik? Nou dit bijvoorbeeld: 'Oei, ik zou die foto's niet zo gauw uitvergroot aan de muur hangen, zelfs al was ik er trots op.'

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:39

Je pikt er nu 1 reactie uit... maar hebt het niet over de andere reacties die zeeeeeer netjes zijn met goede tips.
En ja er zijn veel topics (geweest ) waarvan ik denk jongens moet dit nou zo. Maar bij dit specifieke topic heb ik dat gevoel absoluut niet.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:45

quera schreef:
Maar open je dan een topic op een forum om alleen oeh en ah te horen? Want dan ben je op bokt gewoon op het verkeerde forum.

Nou er zit nog heel wat tussen natuurlijk...
Je moet alles maar slikken, ook al zijn sommige opmerkingen echt onnodig onaardig.
Sterker nog, je moet dankbaar zijn dat mensen de tijd nemen om vanachter hun computer een berichtje te typen en bijvoorbeeld noemen 'je paard is ongelukkig' 'ik zou hier niet trots op zijn' 'sommige mensen in de B rijden nog vriendelijker'.

Feedback is uiteraard erg waardevol, maar het is de toon die de muziek maakt lieve mensen.
(tante Eileen hiero, maar het is toch wel zo :') )

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:46

Pistasche schreef:
quera schreef:
Maar open je dan een topic op een forum om alleen oeh en ah te horen? Want dan ben je op bokt gewoon op het verkeerde forum.


Nou dat is dus het gevolg van dit soort topics, dat we niet meer foto's en video's met elkaar kunnen en willen delen want de kans is groot dat je niet de gezelligste reacties krijgt. Deel jij zelf nog foto's of bewegende beelden op dit forum? Nou ik twijfel er niet over, absoluut niet... Terwijl ik juist veel aan de feedback zou kunnen hebben zitten zit ik niet te wachten op de belerende toon van bokkers waarvan ik niet eens weet wat ze zelf rijden of wat hun ervaring is. Volgensmij is dat de rol van een instructeur.

Wat voor soort reacties bedoel ik? Nou dit bijvoorbeeld: 'Oei, ik zou die foto's niet zo gauw uitvergroot aan de muur hangen, zelfs al was ik er trots op.'

dit dus! :j

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:47

De 10-jarige Connemara van TS loopt met een behoorlijk weggedrukte rug. Dat is goed op de recentste foto's te zien.
Daar heeft menigeen in dit topic al een opmerking over geplaatst.
Nu ze in de Z zit is het heel belangrijk dat de Connemara goed over de rug gaat lopen. Het gevaar van o.a. kissing spines en andere blessures ligt op de loer. Dat zou eeuwig zonde zijn als je al zover gekomen bent met je pony.
Het zou verstandig zijn dat de instructrice van TS daar extra aandacht aan gaat schenken.


Leeneliefje, voor elk paard onder het zadel is het belangrijk om de rug op een juiste manier te gebruiken. Ongeacht welke discipline of rijstijl je ook aanhangt. Een weggedrukte rug is nooit goed. En het heeft dus ook niet met welke stroming dan ook te maken. Ik snap je opmerking daarover eerlijk gezegd niet goed.

Bovendien, voor een ruiter zit een weggedrukte rug ook niet lekker. Een paard met goed rug gebruik zit vele malen aangenamer :)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:47

Vergeleken met andere topics is dit qua feedback een heel net topic.
En ts is niet nieuw hier en weet dus ook wel hoe het er hier aan toe gaat ;)