Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:33

senna21 schreef:
Gefeliciteerd met je prestatie. Hier staan een paar foto's, maar de punten krijg je in de wedstrijd.
Enne, je bent nooit uitgeleerd in de sport.
Wat betreft het orenspel.
In het western zie je genoeg paarden met zo'n uitdrukking. Ik kan er niet echt aan wennen, maar het zou inderdaad door concentratie kunnen komen. Fijn dat het beter gaat.


Huh?

Anyway... TS Ontzettend knap dat je form scratch helemaal naar de Z bent gekomen! Ik sta aan het begin van de opleiding met mijn paardje en ik wil het ook zelf gaan doen (met hulp, uiteraard). Ik ben zo benieuwd hoe het gaat!

De meningen die worden gegeven over de houding van je pony deel ik. Maar ik vind ook dat foto's momentopnames zijn en je daar niet al teveel van kan zeggen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:34

Joolien schreef:
Wat vervelend ts, wil je zo vol trots je foto's showen, krijg je dit commentaar. Dat is natuurlijk niet wat je wilde horen. Geloof mij, ik weet hoe dat voelt ;)

Dit is ook de reden dat ik aanvankelijk niet heb gereageerd. Ik ben het roerend eens met het opbouwende! commentaar wat gegeven wordt maar ik vond het sneu voor TS om ook zoiets te zeggen.

TS je hebt een prachtige pony maar hij ziet er niet uit alsof hij zijn werk leuk vindt. En zijn lijf ziet er ook niet uit alsof hij het goed heeft leren gebruiken. Het is aan jou om hem daarbij te helpen. Zo rijden dat het voor jou én voor de pony leuk is, en van je pony een échte atleet maken. Want dat is hij nu niet... en dán Z starten. Dan ben je voor mij een echte topper +:)+

Dit topic illustreert wel heel duidelijk dat "Z rijden" niet automatisch betekent dat je je paard goed hebt leren gymnastiseren. Het fijne aan dit topic is het geluid wat er op volgt. En dat is niet om TS verdrietig te maken, zo zijn de tips denk ik ook niet bedoeld. Maar omdat er meer bewustzijn komt over dat wat we hier zien eigenlijk niet oké is. Het is een kunstje wat we zien. Terwijl paardrijden geen kunstje is, maar een kunst.

Veel succes TS, ik hoop voor je pony dat je voor hem het rijden ook wat leuker, nuttiger en zinvoller kunt maken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:16

+:)+ Wat een fijne reactie Koper. Ik kan me er helemaal in vinden. Hopelijk de ts ook.

Jacobienx

Berichten: 111
Geregistreerd: 16-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 00:03

Wat een reactie pfhoe.
Ik wil gewoon duidelijk zeggen dat dit oudere foto's zijn en dat pony nu veel beter in zn vel zit. Hij vind het moeilijk inderdaad maar daar werken we aan.

Ik leer hem zeker geen kunstje aan en ik vind het een beetje gek dat mensen dat soort reacties plaatsen. We zijn al 4 jaar aan het werken om dit niveau te halen.

Ik heb ook expres deze foto's in een rijden itp geplaatst en niet in een itp waar ik rijtips wil krijgen.

Het punt is nu wel duidelijk dat jullie het beeld niet kunnen loslaten van een zure pony die niet over de rug loopt. Het is zo jammer dat dit inderdaad een moment opname is en dat het een hele gecompliceerde pony is. Juist daarom ben ik zo trots hoever we zijn.

Dus graag wil ik jullie vragen te stoppen met reacties te geven van wat een ontevreden pony en hij zit niet fijn in zn lijf. Hier zijn wij zelf erg mee bezig en wordt goed op gelet.
Ik denk dat er zaterdag wel foto's worden genomen dus ik wil jullie dan graag laten zien hoe hij nu is.

En alsjeblieft laten we bokt een beetje leuk houden. Ik was trots en er kwam gelijk negatieve reacties van onbekenden en dat doet best wel even zeer.
Alvast bedankt.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn foto's van wat recenter en hij had deze wedstrijd heel veel spanning en hier wel een oortje naar voren. Omdat hij daar wat zag en dus daar alert op was. Het beeld en gevoel kan dus ook totaal niet kloppen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 00:15

Maar je ziet toch zelf ook dat hij verkeerd bespierd is, niet fijn uit z'n ogen kijkt en dat je zelf geen onafhankelijke zit hebt?

Jacobienx

Berichten: 111
Geregistreerd: 16-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 00:15

Hier is jullie Happy Athlete :')
Afbeelding

7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:33

Ik wil niet doorzagen, maar op deze foto's waar hij een stúk blijer kijkt doet hij ook een andere routine.
Voor zover je het van een foto kan en mag beoordelen denk ik nog steeds dat jou knapperd een andere carriere ambieert, in elk geval voor dit moment.
En kijk ook eens naar jezelf.
Uit ervaring weet ik dat MIJN stress zijn wel degelijk mijn dier beïnvloed...maar dat weet jij voor jezelf het best. :o

NaomixZanzi

Berichten: 97
Geregistreerd: 09-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:52

Jacobienx schreef:
Hier is jullie Happy Athlete :')
[ [url=m/ho3knm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een mooie pony <3 knap wat jullie samen bereikt hebben! Hij kan goed overdrijven zo te zien aan de boomstam foto haha! :D

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:22

Jacobienx schreef:
Hier is jullie Happy Athlete :')
[ [url=m/ho3knm.jpg]Afbeelding[/url] ]



En dit is een hele andere tak..
En dit vind hij klaarblijkelijk wèl leuk.

Dus ik vind niet dat je het zure gezicht weg mag cijferen.. Met geen enkele reden/smoes.

Ik zie een paard wat in de hogere dressuur geen plezier heeft..
Een holle rug heeft.. Oren naar achter .. En zn achterhand niet gebruikt.

Tevens zie ik een ruiter die naar voren hangt om de stoelzit te corrigeren, wat niet lukt op deze manier.


Op deze laatste collage zie ik een blij paard.. Een ondertredend achterbeen.. Een actief paard..
En last but not least: een lachende ruiter!

Sluit je ogen niet voor al het goedbedoelde commentaar. Want iedreen bedoeld het goed.
Maar ik denk wel dat je eens kritisch naar het welzijn van je paard mag kijken. En daarmee bedoel ik zijn plezier in het werk wat jij van hem verlangt.

Fenn

Berichten: 6140
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:41

Sjieke pony! En wat gaaf om dat traject naar het Z te doorlopen. Lijkt me een hele leerzame en toffe ervaring om samen te doen. Succes zaterdag!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:44

Vind wel dat je hele goede onderbouwde tips krijgt waar je heel veel mee kunt, dat jij dit ziet als slechte kritiek zegt meer over jou als over bokt.
Daarnaast heb je overal wel een excuus voor, dan zijn de foto's al oud, dan zat er een scheet dwars. Maakt verder niet uit, je hebt deze foto's niet voor niets geplaatst, als je ze al zo slecht vond had je ze hier waarschijnlijk niet geplaatst. In de OP zeg je namelijk dat je trots bent op deze foto's, maar het geeft gewoon helaas niet het beeld wat je van een Z combinatie kan verwachten. Er is op bijna iedere foto wel spanning te zien bij zowel paard als amazone, en dat is jammer.

Op de een na laatste foto op deze pagina zie je inderdaad iets meer ontspanning, maar nog niet het juiste beeld wat je in een Z proef zou willen zien. Ik zie namelijk (op de foto) een paard wat zichzelf niet draagt en op de voorhand neigt te vallen.

En als je nu in plaats van excuses probeert te bedenken iets met de tips zou doen of zou bespreken met je instructeur dan zou je misschien een nog beter resultaat gaan halen op wedstrijden..

Op de laatste foto (collage) is veel meer ontspanning te zien, en het lijkt inderdaad of hij veel lol heeft in het springen/crossen. Ook is daar veel meer ontspanning te zien bij jou en zien de foto's (ook al zijn ze zo klein) er een stuk beter uit..

Maargoed het is inderdaad lastig te zeggen van foto's, heb je misschien een filmpje van je wedstrijd? En een filmpje van het rijden thuis?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:46

Ik heb even terug gekeken maar de foto's die je in mei hebt geplaatst kijkt hij net zo zuur, dus dat is niet iets uit het verleden.
Je krijgt goede tips. Ik zou ze zeker ter harte nemen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:48

Misschien zou iemand eens lijnen moeten tekenen op de foto's om de houding en het gebruik van de hals duidelijk te maken? Dat lukt me niet op m'n telefoon, is wel heel verhelderend vaak.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:01

Ha Jacobien, wat leuk om jou en Robin hier op Bokt tegen te komen, jullie zijn ver gekomen! Er zijn idd nog dingen die anders/beter kunnen, maar wie heeft die niet. Tijdens de instructieweek bij Niesette kon je al zien dat jullie beide harde werkers zijn, en de tijd zal leren dat jullie vast nog veel vooruitgang gaan boeken samen +:)+ Groetjes Amarens

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:06

Ik heb mijn best gedaan.
Afbeelding
Ik heb het zeker niet gedaan als kritiek, ik ben er ook nog niet perfect in dus kan sommige lijnen niet perfect hebben getekent.
Ik hoop dat iemand een goede beschrijving kan geven bij deze foto en eventueel kan zeggen welke lijnen eventueel verkeerd zijn en tips heeft over hoe ik ze beter kan tekenen. :D

@TS, ik bedoel dit echt niet als iets negatiefs dat ik je foto zo bewerk. Gefeliciteerd met jullie overwinningen, de Z staat ook hoog op mijn droomlijstje. Ik hoop dat je (en eventueel anderen) er iets uit kan halen. :)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:18

Wat ik eigenlijk triest vind is dat dit dus zo getraind word en beoordeeld word door een jury met blijkbaar hoge punten anders haal de de Z niet.
Daar zet ik TS helemaal buiten want zij heeft al die tijd gedacht goed bezig te zijn. Zet vervolgens vol trots haar foto's op Bokt en krijgt dan dit te horen ..dat is pas sneu -O- .

Ik hoop dan ook dat ze alle tips aanneemt en wellicht een iets andere weg gaat inslaan.

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:26

TS, je gaat even voorbij aan een aantal punten, namelijk:
1. Je krijgt van een aantal mensen complimenten met wat je tot nu toe bereikt hebt. Neem die ook ter harte.
2. Als je alleen reacties wilt van bekenden, plaats deze foto’s dan alleen op Facebook of Instagram.
3. Je krijgt tips om het rijden naar een hoger niveau te tillen. Zie dat als een compliment in plaats van foute kritiek.

Sommige pony’s en paarden zijn nou eenmaal zuurpruimen. Die kijken altijd zuur of trekken bekken. Maar jouw pony kan ook attent, alert zijn met de oortjes erop. Je collage laat dat zien. Dat betekent dat hij sommige dingen makkelijker en leuker vindt om te doen dan andere dingen. Daarom zei ik al: als hij nog ronder wordt, meer de achterhand eronder zet, meer vanuit de schoft omhoog beweegt, zal hij het makkelijker gaan vinden. Om verder te komen, heb je dat echt nodig. Dat is een kwestie van goed trainen, eindeloos geduld hebben en genieten van elke kleine vooruitgang.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:38

Begrijpelijk dat de commentaren je rauw op je dak vallen. Foto's zijn inderdaad maar een momentopname. Toch hoop ik dat de reacties je aan het denken zetten. Het kan echt beter.
Wat e.e.a. extra lastig maakt, is dat je pony niet zo'n functionele bouw heeft voor wat er op hoger dressuurniveau wordt gevraagd. Hij lijkt wat neerwaarts gebouwd met een hoog kruis en hij lijkt niet gemakkelijk te buigen in de lumbosacrale overgang (scharnierpunt van het bekken). Daar zul je in de training veel aandacht aan moeten besteden. Hoe precies, daar kan een goede instructeur met voldoende inzicht in biomechanica je mee helpen.
Wat je ook verder zal helpen, is om aan de slag te gaan met je eigen zit en houding. Je zit erg strak, met te ver uitgedrukte hakken en spanning in je schouders en onderrug. Waarschijnlijk zit je ook je heupen vast. Een lossere, meer uitgebalanceerde zit zal het voor je paard ook gemakkelijker maken zijn rugspieren te ontspannen en verlengen.

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:05

Hi Jacobien,

Ik vind het heel knap dat je Z startgerechtigd bent. Dat is voor mij nog een hele lange weg te gaan. Begrijpelijk dat je schrikt van de opmerkingen van sommigen, Bokt kan heel hard zijn. En foto's zijn inderdaad momentopnames. Toch herken ik bepaalde aspecten in het commentaar ook wel. Maar let wel...ik loop zelf ook tegen dezelfde dingen aan, al rij ik dan op L niveau. Dus pretendeer zeker niet dat ik het beter doe. Mijn connie-monster vindt het soms ook makkelijker om zn rug niet goed te gebruiken, zeker op wedstrijd met wat spanning.
Lekker door oefenen, plezier met je pony hebben en dan komen we er wel! Jij in het Z en ik in het L.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:53

Ik weet wel hoe het is, een paard rijden dat niet heel gemakkelijk is. Ook al zijn ze braaf, ze kunnen nog steeds hun lichaam in de strijd gooien om het voor henzelf makkelijk te maken. Door spanning zit je al gauw anders dan normaal. Wanneer ik erg gespannen ben krijg ik ook de neiging om iets voorover te hangen. Dat komt allemaal wel, geef het lekker de tijd! Trek je niet teveel aan van hoe hard het commentaar hier is maar probeer verder te lezen dan de harde woorden. Het is nooit verkeerd om het beste uit je paard te halen. Wellicht kun je een keer met je instructie overleggen wat je hebt gelezen en hoe hij/zij daarin staat! Je mag absoluut trots zijn maar we kunnen allemaal nog wat leren, van B tot GP ruiter!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:59

maava schreef:
Ik heb mijn best gedaan.
[ [url=m/cBH0oE.png]Afbeelding[/url] ]
Ik heb het zeker niet gedaan als kritiek, ik ben er ook nog niet perfect in dus kan sommige lijnen niet perfect hebben getekent.
Ik hoop dat iemand een goede beschrijving kan geven bij deze foto en eventueel kan zeggen welke lijnen eventueel verkeerd zijn en tips heeft over hoe ik ze beter kan tekenen. :D

@TS, ik bedoel dit echt niet als iets negatiefs dat ik je foto zo bewerk. Gefeliciteerd met jullie overwinningen, de Z staat ook hoog op mijn droomlijstje. Ik hoop dat je (en eventueel anderen) er iets uit kan halen. :)

Hier heb je eigenlijk pas echt wat aan wanneer je er een foto bij zet van een wel correct gaand paard zodat er vergeleken kan worden met hoe de lijnen lopen en hoe ze zouden moeten lopen. Voor mij werkte dat tenminste altijd erg verhelderend.

Echter zijn er wel wat dingetjes uit te halen, voornamelijk dat de oprichting volledig mist. Maar een paard dat van achter niet genoeg ondertreedt en de grond in duikt kan ook niet oprichten. De valse knik en de weggedrukte rug maken dat onmogelijk.

TS, werk je met je pony ook aan de longelijn? Waar werk je voornamelijk aan in je training? Wat is je basistraining? Ik zou zelf helemaal terug gaan naar het begin, eerst je pony voorwaarts neerwaarts laten lopen, over vier benen en de motor goed activeren. Pas als die valse knik eruit is en het ruggebruik verbeterd is (en daarmee zal de bespiering ook beter ontwikkelen en kun jij zelf fijner zitten), kun je richting verzameling en oprichting gaan denken.

Verder ben ik het eens met Cowgirl. TS doet haar best en denkt op de goede weg te zijn dankzij hoge punten terwijl het beeld op de foto's echt niet goed is. Kop op, TS, het is niet jouw fout. Wel hoop ik dat je van de tips en commentaren wat opsteekt en dat gebruikt om jezelf en je pony te verbeteren :j.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:28

Cowgirl schreef:
Wat ik eigenlijk triest vind is dat dit dus zo getraind word en beoordeeld word door een jury met blijkbaar hoge punten anders haal de de Z niet.
Daar zet ik TS helemaal buiten want zij heeft al die tijd gedacht goed bezig te zijn. Zet vervolgens vol trots haar foto's op Bokt en krijgt dan dit te horen ..dat is pas sneu -O- .

Ik hoop dan ook dat ze alle tips aanneemt en wellicht een iets andere weg gaat inslaan.


Nou sorry maar in de weg naar het Z kom je heel wat jury's tegen, je gaat me niet vertellen dat die er allemaal geen kijk op hebben en een chagrijnig, niet blij paard winst hebben gegeven. De weg naar het Z is een lange en zware, zonder soepel en blij paard red je dat niet eens. Dan blijf je allang hangen in een lagere klasse.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Robins Son, van import connemara naar Z pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:38

Heel knap dat je in 4 jaar tijd naar de Z hebt kunnen rijden, dat is best wel een korte tijd en ik snap heel goed dat je daar trots op bent!
Ik ben alleen wel bang dat je misschien wat te snel bent gegaan en meer "kunstjes" bent gaan leren dan dat je paard vanuit de basis hebt opgebouwd naar de Z. Want een zeker met een paard dat niet de meest voordelige bouw heeft is in 4 jaar van niets naar Z heel lastig als je dit op een correcte manier doet.
Zou ik mogen vragen waar jouw instructie zo al op let? Wat voor tips krijg je? Wat oefen je in een les? Je pony mist namelijk wel bespiering en komt op veel foto's slecht over de rug. Natuurlijk is het voor lang niet iedereen makkelijk om te bepalen of een paard correct loopt, maar daar heb je instructie voor. Het is dan echter wel zaak dat deze je dat ook wel duidelijk maakt en het correct gebruik van het lichaam voorop stelt. Ik vraag me af of jouw instructie dat wel voldoende heeft gedaan :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:05

Cowgirl schreef:
Wat ik eigenlijk triest vind is dat dit dus zo getraind word en beoordeeld word door een jury met blijkbaar hoge punten anders haal de de Z niet.
Daar zet ik TS helemaal buiten want zij heeft al die tijd gedacht goed bezig te zijn. Zet vervolgens vol trots haar foto's op Bokt en krijgt dan dit te horen ..dat is pas sneu -O- .

Ik hoop dan ook dat ze alle tips aanneemt en wellicht een iets andere weg gaat inslaan.

Dat dus. Dit is precies wat er mis is met "dressuur" in wedstrijdverband. Het verkeerde wordt beloond.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:29

Trek je er niet zoveel van aan TS en haal je voldoening uit de commentaren die er geven zijn waarvan jij denkt daar kan ik iets mee
Het geen wat ik jou wil meegeven is werk aan geslotenheid en dan komt de rest vanzelf :)