Zwaardvechten te Paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 19:03

12 en 13 mei organiseerde Arne Koets (Airnt @ Bokt) voor de vierde keer het Rossfechten Symposium. Rossfechten wil zoveel zeggen als de krijgskunst te paard.

Voor het derde jaar op rij was ik aanwezig met mijn Lusitano Santi. Het was weer een fantastisch weekend! De nadruk lag dit jaar op sparren, dus vriendschappelijke gevechtjes met zwaard te paard.

Disclaimer: yup, ik heb een zwaar geval van Resting Bitch Face. :+

De basis van het schermen te paard is natuurlijk dressuur. Met name de galopappuyementen, galoppirouette, vliegende wissels en terre-a-terre zijn belangrijk, aangezien deze je helpen om de schermafstand te reguleren en snel te wenden. Ik heb een nogal energiek paard, dus ik maak ook veel gebruik van de piaffe om energie te reguleren.

Naast het daadwerkelijke vechten hebben wij dus ook veel 'gewoon getraind'. In de bak...


Afbeelding


Afbeelding

Maar ook op wat de wat meer pittoreske plekken in de mooie omgeving. :D


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Bij het sparren werken we met nylon wasters (oefenzwaarden) voor de veiligheid. Daarnaast worden schermmaskers gedragen en soms ook handschoenen. De paarden dragen geen protectie aangezien het paard raken niet toegestaan is en ook niet getolereerd wordt.

Mijn paard is enerzijds heel geschikt voor dit werk omdat hij klein en zeer wendbaar is. Helaas voor mij is hij wel een beetje laf. :') Hij laat zich gemakkelijk intimideren door andere paarden, vooral als ze groter zijn dan hij. Soms is het dus lastig om tot een afstand te komen waarin ik echt een goede slag kan geven. Maar hij doet het al veel beter dan voorgaande jaren en is enorm enthousiast, dus hopelijk volgend jaar weer een stapje dapperder. :Y)


Afbeelding

Ik heb de neiging om een beetje slordig te zitten (en mezelf in honderd bochten te wringen tijdens het daadwerkelijk sparren := ). Om mezelf eraan te herinneren rechtop te blijven en mijn schouders genoeg te draaien, leg ik voor de aanval het zwaard op mijn andere schouder.

Ik betrap mezelf er vaak op dat ik dit doe, wat niet handig is:

Afbeelding

Hoe dichter je het zwaard bij je lichaam houdt, hoe moeilijker het voor je tegenstander is om in te schatten op welke manier je gaat slaan en hoe moeilijker je slagen dus te blokken zijn. Maar het is erg verleidelijk om het te gebruiken als een soort aanwijsstok om je paard richting te geven. :+

Wat Santi heel goed kan is acceleren, dat komt goed van pas als je achterna gezeten wordt.


Afbeelding

En als je dan wel dicht genoeg bij elkaar zit, is het een kwestie van aanvallen en pareren en proberen rijkunstig voordeel te behalen. De meeste ruiters doen vrijwel alles in galop, waardoor je snel en wendbaar bent maar elkaar ook vrij snel passeert. Je kunt dus vaak maar twee a drie slagen uitwisselen


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

En bij vriendschappelijk sparren is hoffelijkheid belangrijk, dus je probeert rekening met elkaar te houden en schud elkaar natuurlijk vriendelijk de hand na een match. :)


Afbeelding

En na afloop natuurlijk nog even lekker een rondje uitstappen door het dorp.


Afbeelding


Oh ja, dat flosje aan de singel is een shoo-fly. Santi heeft snel last van vliegen en vooral onder zijn buik vindt hij erg vervelend. Dit flosje zwaait heen en weer met zijn bewegingen en houdt een deel van zijn buik op die manier vliegvrij. :)

Alle foto's zijn gemaakt door Amanda Melchior, behalve de laatste, die is gemaakt door Esther Kok.
:)


Leo

Berichten: 50010
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:08

Heel gaaf weer om te zien en onwijs boeiend om te lezen :j volmondig supergaaf om op deze manier te werken met je paard!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

marloes_s

Berichten: 776
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Winterswijk

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:13

Wat ziet dat er gaaf uit zeg!
Ook prachtige foto's met die ruïne op de achtergrond.

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:14

Fijn, weer een topic over zwaardvechten te paard. Je schrijft altijd zo heerlijk duidelijk over wat je aan het doen bent en je bent altijd onveranderlijk enthousiast over Santi. Zo gaaf!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 19:48

Thanks! Het is ook een superleuke discipline om over te schrijven. :D

Sokje_6
Berichten: 3926
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:49

Hebben jullie ook allemaal aparte schermtraining of een schermachtergrond? Ik scherm op de grond (sabel) en herken wat dingen, maar het zal heel anders zijn met een paard onder je kont.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Telpeva

Berichten: 14574
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:50

Zo gaaf elke keer deze topics <3
Je paard vind ik ook heel knap trouwens, echt een plaatje om te zien

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 19:58

@ Sokje: dat varieert. Het is een beetje een mix. Sommige deelnemers komen heel sterk vanuit een rijtechnische achtergrond (die hebben dus vaak rijkunstig voordeel) en sommige deelnemers juist vanuit een scherm of HEMA (historical European martial arts) achtergrond (die hebben dan juist voordeel als je in een positie komt waarin de techniek beslissend is). Dan zijn er nog de happy few die zowel rijkunstig als qua schermen zeer goed onderlegd zijn. Verder zie je ook wel veel verschillende technieken omdat HEMA heel breed is en sommige mensen bijvoorbeeld meer ervaring hebben met langzwaarden, of messer, of sabels etc.

Het rijkunstig deel is wel vrij belangrijk. Ik heb relatief weinig ervaring met schermen maar met mijn snelle, wendbare paard dat best goed aan de hulpen staat kan ik heel veel compenseren.

@ Telpeva: Thanks! Hij is in februari 9 geworden en heeft nu denk ik echt zijn volwassen bouw bereikt. Met 6 was hij nog heel schriel. Hij zit momenteel ook wel goed in z'n spieren moet ik zeggen. :j

Kaatastrof

Berichten: 6243
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:28

Echt zo ongelofelijk gaaf is dit zeg! Meer van deze unieke 'paardensporten' op Bokt. Wat een prachtige strijdros heb je ook :D

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:42

Vel respect voor de controle over de paarden tijdens dit soort sparren.
Maar zou ik moeten vechten te paard dan zo ik toch een speer/lans vér prefereren boven een zwaard.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 21:51

Kuggur schreef:
Vel respect voor de controle over de paarden tijdens dit soort sparren.
Maar zou ik moeten vechten te paard dan zo ik toch een speer/lans vér prefereren boven een zwaard.


Het heeft beide voor- en nadelen. We hebben overigens ook een sessie gedaan met lansen en ook zwaard tegen lans. De lans/speer heeft een groter bereik maar als je de punt kunt controleren (door te pareren of te ontwapenen) dan kun je vrij gemakkelijk je zwaard met de pareerstang langs de lans laten glijden om je tegenstander te steken. Dat geldt zowel voor tegenstanders te paard als te voet trouwens. Ook lans tegen lans valt er heel veel te spelen met weringen en ontwapeningen. Zelf als je zelf niet bewapend bent is met een lans nog redelijk te dealen. Met een zwaard op zich ook wel, maar het is natuurlijk veel meer risico om met je handen bij een tweesnijdend blad te komen dan bij een houten stok. ;)

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:01

Super leuk elke keer weer.
Weer eens wat anders dan de standaard :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:13

Dat ziet er weer uit als een geslaagd symposium. En een steeds verder groeiend paard. Fijn om jullie te zien ontwikkelen.
rider schreef:
Het heeft beide voor- en nadelen. We hebben overigens ook een sessie gedaan met lansen en ook zwaard tegen lans. De lans/speer heeft een groter bereik maar als je de punt kunt controleren (door te pareren of te ontwapenen) dan kun je vrij gemakkelijk je zwaard met de pareerstang langs de lans laten glijden om je tegenstander te steken. Dat geldt zowel voor tegenstanders te paard als te voet trouwens. Ook lans tegen lans valt er heel veel te spelen met weringen en ontwapeningen. Zelf als je zelf niet bewapend bent is met een lans nog redelijk te dealen. Met een zwaard op zich ook wel, maar het is natuurlijk veel meer risico om met je handen bij een tweesnijdend blad te komen dan bij een houten stok. ;)

Is dat ook het geval wanneer, anders dan bij jullie, het paard wel expliciet doelwit kan zijn? Mij lijkt dat de meeste aanvallen met een zwaard, ook die richting paard, binnen je eigen pareerbereik vallen. Geeft een lans niet meer mogelijkheid om lager/vanuit een vlakkere hoek binnen te komen en daardoor als het ware onder je verdediging door te duiken richting paardenborst/-buik?

Schoentje, kerstmuts en [o]

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 22:28

Dat ligt denk ik een klein beetje aan de omstandigheden en of je iets van ruimte om te manoevreren hebt. Met een attent paard is het sowieso relatief goed te doen om uit bereik van wapens te blijven. Je kunt bijvoorbeeld het paard ook bewust vragen om opzij te springen (zelfde type beweging dat ze kunnen maken als ze zelf ergens van schrikken). Of het paard 'over de lans heen tillen' met bijvoorbeeld een pesade of schoolsprong. Aanvallen naar de zijkant, zelfs laag ingezet, zijn goed te pareren. Ik ben in het voordeel met een klein paard en Santi heeft echt een historisch maatje. Ik kan vrijwel zijn hele lichaam afschermen met mijn zwaard.

Uiteraard blijft dit sparren een kunstmatige situatie en zijn er ook wel zaken die niet uitgeprobeerd worden omdat niemand natuurlijk zijn paard in gevaar wil brengen of schrik wil aanjagen. Ik durf ook wel te stellen dat een 'echt' gevecht in veel gevallen binnen enkele slagen beslist zal zijn. Iedere minieme fout betekent dan natuurlijk een (zware) verwonding of de dood.

In een echte gevechtssituatie is een aanval op het paard meestal niet heel handig (beetje afhankelijk van type oorlogsvoering en periode natuurlijk). Als jij namelijk mijn paard aanvalt is de kans groot dat je een gat in je verdediging laat vallen en terwijl jij dan bezig bent mijn paard dusdanig te verwonden dat hij niet meer bruikbaar is (wat best lastig is, want groot beest, dat in veel periodes ook nog bescherming draagt/beharnast is) heb ik alle mogelijkheid om jou aan te vallen. ;) In sommige periodes komt daar nog de extra factor van het paard zelf bij; strijdrossen worden in de literatuur veelvoudig beschreven als zeer agressief, dus die zullen aangemoedigd zijn om te bijten en te schoppen.

Maar zoals gezegd, dit is deels natuurlijk hypothetisch want er zijn zaken die je vrijwel niet kunt simuleren zonder echt gevaar te creëeren.

Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:46

Ontzettend gaaf dit!

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

Telpeva

Berichten: 14574
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:22

oomens schreef:
Dat ziet er weer uit als een geslaagd symposium. En een steeds verder groeiend paard. Fijn om jullie te zien ontwikkelen.
rider schreef:
Het heeft beide voor- en nadelen. We hebben overigens ook een sessie gedaan met lansen en ook zwaard tegen lans. De lans/speer heeft een groter bereik maar als je de punt kunt controleren (door te pareren of te ontwapenen) dan kun je vrij gemakkelijk je zwaard met de pareerstang langs de lans laten glijden om je tegenstander te steken. Dat geldt zowel voor tegenstanders te paard als te voet trouwens. Ook lans tegen lans valt er heel veel te spelen met weringen en ontwapeningen. Zelf als je zelf niet bewapend bent is met een lans nog redelijk te dealen. Met een zwaard op zich ook wel, maar het is natuurlijk veel meer risico om met je handen bij een tweesnijdend blad te komen dan bij een houten stok. ;)

Is dat ook het geval wanneer, anders dan bij jullie, het paard wel expliciet doelwit kan zijn? Mij lijkt dat de meeste aanvallen met een zwaard, ook die richting paard, binnen je eigen pareerbereik vallen. Geeft een lans niet meer mogelijkheid om lager/vanuit een vlakkere hoek binnen te komen en daardoor als het ware onder je verdediging door te duiken richting paardenborst/-buik?

Waar ik nog aan moet denken als leek zijnde is dat het niet direct heel praktisch is om een lans op het paard te richten. Als je met snelheid aan komt zetten en je prikt hem als sateprikker ergens in, dan lijkt het mij heel moeilijk/onmogelijk om de lans weer terug te pakken omdat hij dan ergens letterlijk ingeboord zit. Dan ben je je wapen kwijt, en de tegenstander loopt nog rond.

Werd er eigenlijk ook daadwerkelijk gevochten met een lans of werden die meer gebruikt in toernooien? Die dingen lijken mij zo zwaar en groot en daardoor moeilijk in gebruik wanneer je dicht bij de tegenstander bent. Wel praktisch voor een charge maar niet hand to hand. Ik weet niet of dat de juiste termen zijn maar ik hoop dat je begrijpt wat ik er mee bedoel :+

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:19

Erg gaaf om te zien, en erg interessant om jouw uitleg er bij te lezen. Wat is Santi een prachtig paard zeg! <3

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:52

Wauw <3 Wat een boeiende manier om te rijden!

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Prairy
Berichten: 8951
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:12

Gaaf om te zien!

Siamsmeesje

Berichten: 2215
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:26

Ik blijf dit waanzinnig mooi vinden <3
Wel heb ik een vraagje, wat voor zadel heeft de schimmel met het blauwe hoofdstel? Het lijkt een ouder model (tja, heb iets met oude zadels en ander harnachement :o)

Winter Niet te koud, precies genoeg en dromen van een perfect voorjaar

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:34

Superleuk verslag weer!

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 14:41

Telpeva schreef:
Dan ben je je wapen kwijt, en de tegenstander loopt nog rond.


Ja, dat kan zeker gebeuren. Daarom heb je meestal nog een tweede wapen (zwaard bijvoorbeeld). In meer moderne oorlogsvoering (18e/19e eeuw) is de combinatie lans-sabel-karabijn-dubbele pistolen ook gebruikelijk.

Citaat:
Werd er eigenlijk ook daadwerkelijk gevochten met een lans of werden die meer gebruikt in toernooien? Die dingen lijken mij zo zwaar en groot en daardoor moeilijk in gebruik wanneer je dicht bij de tegenstander bent.


Haha, ik kan me voorstellen dat dit ingewikkeld lijkt, maar lansen werden zeker gebruikt voor echte gevechten, tot in de Eerste Wereldoorlog zelfs (Uhlanen regimenten). De lengte en het gewicht van lansen verschillen door de eeuwen heen. Maar zelfs 4 a 5 meter lans is zeer goed hanteerbaar. Natuurlijk is zo'n ding zwaar, maar daar wen je aan. Het is ook belangrijk de lans tijdens het dragen in zo'n positie te houden dat hij je zo min mogelijk belast. Je ziet in de modernere tijd ook wel dat bijvoorbeeld Lansiers en Uhlanen een houder voor de lans aan hun stijgbeugel hadden. Maar door een lans te couchen op je bovenbeen bijvoorbeeld, neem je ook een hoop gewicht weg. :j

Verbazingwekkend genoeg zijn lansen nog best 'wendbaar'. Je kunt er met een beetje handigheid mee pareren en ontwapenen. Je hebt bepaalde draaiingen waarmee je de lans gemakkelijk van de rechter- naar de linkerkant verplaatst en vice versa.

@ Siamsmeesje: Goed gezien. :) Dat is een replica van een 15e eeuws oorlogszadel.

Siamsmeesje

Berichten: 2215
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:23

Mooi, dank je!
Zou ooit wel eens zo'n zadel willen uitproberen, want ze schijnen behoorlijk stevig te zitten.
Ooit een documentaire gezien over Richard III, waarvan men betwijfelde of hij wel zelf gereden kon hebben. Een jongeman met bijna exact dezelfde scoliose kon in een engels zadel nauwelijks blijven zitten, laat staan draven. Uiteindelijk toch maar een 15e eeuws zadel gepakt, want anders was het experiment over voordat ze goed en wel begonnen waren. Bleek hij in dat zadel zodanig stevig en ondersteund te zitten dat zelfs een galop mogelijk was!
Niet alles wat oud is, is dan ook per definitie slechter :j

Winter Niet te koud, precies genoeg en dromen van een perfect voorjaar

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Re: Zwaardvechten te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:23

Yesss, het Rossfechten Symposium topic van dit jaar! *\o/* Vind het altijd heel gaaf om te zien. Zo'n 15e eeuws zadel, verdeelt dat het gewicht ook heel anders dan bijvoorbeeld een modern portugees zadel? Die laat middeleeuwse zadels hebben soort van een voor en achter "panelen" dat ook het gewicht draagt toch? Weet even niet hoe ik het goed uit moet leggen :')
Hebben jullie ook nog meer soorten wapens tegen elkaar vergeleken? Bijl of strijdknots of zoiets tegen zwaarden? Ben ik ook wel nieuwsgierig naar, al heb ik geen idee in hoeverre dat in de praktijk te paard gebruikt werd. Kan me ook voorstellen dat bereik af en toe een probleem is te paard.

Enne...ik weet eigenlijk niet of je nog meer foto's hebt, maar zijn we al bijna op pagina 2? O:)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 18:00

@Siamsmeesje: Als ik het geld had, liet ik vandaag nog zo'n replica maken. Die zadels zijn echt fantastisch, je voelt met je benen het hele paard, je móet netjes zitten anders ben je bont en blauw (ze zitten wel vrij hard) en ze bieden het paard optimale bewegingsvrijheid.

@ Narcomil: hmm, daarover kan je Airnt het beste even een pb sturen, die weet er veel meer van. Het is wel wezelijk anders dan een Portuguesa.

We hebben nu naast zwaard en lans geen andere wapens gebruikt. Voor melee (groepsgevecht) training worden soms ook wel houten knuppeltjes gebruikt, die zijn qua bereik wel een beetje vergelijkbaar met een strijdknots of hamer. Er hangt gewoon heel veel van het paard en de dressuur af; is het paard genoeg geschoold en attent dan is bereik niet zo'n issue. Je hebt meestal een stuk meer bereik dan je zou denken, zeker op een klein paard, zeker als je core spieren sterk genoeg zijn om te zorgen dat je zit stabiel blijft maar je wel met bovenlichaam en armen kunt draaien. Er zijn historische afbeeldingen van ruiters die met hun bovenlichaam nog net niet 180 gedraaid zitten om achter te steken en te weren. :D

Ik heb wel meer foto's ja. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy_leftover, FCSA en 6 bezoekers