Samen met pep weer eens gelest

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:29

Fijn dat je sommige tips meeneemt, maar jammer dat je sommige ook heel hard tegengaat. Bij consequent gebruik kan je beter een zweepje gebruiken, dan sporen :)

Veel plezier nog met je verzorgpony :)

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:47

Binkie_Eline schreef:
Fijn dat je sommige tips meeneemt, maar jammer dat je sommige ook heel hard tegengaat. Bij consequent gebruik kan je beter een zweepje gebruiken, dan sporen :)

Veel plezier nog met je verzorgpony :)

Volgend de eigenaresse is het ook gewoon beter als ik met sporen rijd.
Zij weet dit beter dan mij omdat ze pep al 11 jaar heeft

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:50

Yentaah schreef:
Leuk stel! Dat setje is echt te gek <3
Tip, probeer eens te focussen op je houding en zit. Denk aan de lijn schouder-heup-hak. Je voet heeft geen stabiele plek in de beugel, deze zit er op een aantal foto’s te diep in. En hakken uitdrukken, vooral bij de laatste foto.
Gewoon lekker blijven lessen! Jullie komen er vanzelf wel :)



Dit wou ik ook zeggen! Dus herhalen heeft geen zin.

Maar wat zit er op die pony een leuk smoeltje

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:54

Cinnepin schreef:
Yentaah schreef:
Leuk stel! Dat setje is echt te gek <3
Tip, probeer eens te focussen op je houding en zit. Denk aan de lijn schouder-heup-hak. Je voet heeft geen stabiele plek in de beugel, deze zit er op een aantal foto’s te diep in. En hakken uitdrukken, vooral bij de laatste foto.
Gewoon lekker blijven lessen! Jullie komen er vanzelf wel :)



Dit wou ik ook zeggen! Dus herhalen heeft geen zin.

Maar wat zit er op die pony een leuk smoeltje

Bedankt voor de tip en het leuke compliment

LoveBodin

Berichten: 4370
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:16

Leuk setje!
Snap helemaal dat je in elk geval voor de foto met zo'n mooi setje wil rijden hoor!
ik ben heel benieuwd hoe je erop zit als je je benen lang en gelijk kan houden. Kan zijn dat je vrij veel aan het compenseren bent met de rest van je lijf.
Rijd je weleens zonder zadel?
En snap dat als de eigenaresse wil dat je met sporen rijdt, dat je dat dan doet. Mij is overigens geleerd: Eerst been. Dan harder been. Dan zweep. En dan, als je spoor hebt, zweep+spoor. En dan zorgen dat je het rijtje kan afbouwen, tot je enkel met rustig been kan rijden.
Wat echter ook best kan, is dat de pony al 11 jaar op deze manier gereden wordt en geleerd heeft dat zweep niet zoveel betekent. Er zijn er waar je zwepen op stuk kan slaan zonder dat ze een pas harder doen...
Dan is het natuurlijk als bijrijder die niet superveel ervaring heeft lastig om zo'n pony weer helemaal correct te krijgen. Consequent zijn is in elk geval de sleutel. Probeer dat altijd te zijn!

En ik vind het leuk om te zien hoe je over je angst heen bent gekomen! En dat je er in elk geval veel lol in hebt, dat is het belangrijkste!

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 20:54

LoveBodin schreef:
Leuk setje!
Snap helemaal dat je in elk geval voor de foto met zo'n mooi setje wil rijden hoor!
ik ben heel benieuwd hoe je erop zit als je je benen lang en gelijk kan houden. Kan zijn dat je vrij veel aan het compenseren bent met de rest van je lijf.
Rijd je weleens zonder zadel?
En snap dat als de eigenaresse wil dat je met sporen rijdt, dat je dat dan doet. Mij is overigens geleerd: Eerst been. Dan harder been. Dan zweep. En dan, als je spoor hebt, zweep+spoor. En dan zorgen dat je het rijtje kan afbouwen, tot je enkel met rustig been kan rijden.
Wat echter ook best kan, is dat de pony al 11 jaar op deze manier gereden wordt en geleerd heeft dat zweep niet zoveel betekent. Er zijn er waar je zwepen op stuk kan slaan zonder dat ze een pas harder doen...
Dan is het natuurlijk als bijrijder die niet superveel ervaring heeft lastig om zo'n pony weer helemaal correct te krijgen. Consequent zijn is in elk geval de sleutel. Probeer dat altijd te zijn!

En ik vind het leuk om te zien hoe je over je angst heen bent gekomen! En dat je er in elk geval veel lol in hebt, dat is het belangrijkste!

Bedankt voor je leuke reactie.
Ik rij een enkele keer is zonder zadel maar niet vaak in verband haar leeftijd.
De pony word zo ongeveer al 11 jaar lang gereden.
Consequent zijn ga ik zeker proberen meer te zijn want vaak wil ze haar zin vaak doordrammen.
Is fijn om te horen dat je mij volgtopic volgt en het zo leuk vind om te zien hoe ver ik al ben.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:28

Ik zou het oornetje en alle beenbeschermers er lekker afhalen. Voor de pony is zo'n hele polonaise om z'n lijf niet zo fijn, zeker niet als het niet nodig is!

Daarnaast inderdaad de beugels een flink stuk langer. Daarbij kom je ook wat mooier in het zadel te zitten, want je zit nu wel erg achterin. Hou daarbij in gedachten dat als je je rechter- of linkerbeen eraan houdt, je wel je been lang houdt en je hakken laag. Ik zie op een aantal foto's dat je je been helemaal naar achter en wat omhoog trekt, zelfs met deze korte beugels. Dat is niet nodig, dus probeer je benen zo lang mogelijk te laten! Je spoortjes zou ik ook lekker af doen, ze zitten nu sowieso niet zo goed om je schoenen heen dus veel nut hebben ze ook niet.

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:42

hoi ts, wat zien jullie er knap uit..Ik lees in je post dat je wel ambities hebt naar moeilijke oefeni gen..super! Maar dan moet er eerst heel veel gebeuren in de basis, dus handen goed, teugels losser en eerst maar naar voren rijden op je been en terug op je zit..
Om goed te kunnen zitten moet je eerst correct op je paard zitten in balans, dus beugels langer, bekken kantelen, hakken laag.
Ik zou daar in de training eerst aan werken, want een pony doe niet voor het been is kan NOOIT goed nageeflijk lopen. dus eerst voorwaarts op je been. geen reactie tikje..
Als je nu al sporen nodig bent om vooruit te komen heb je er straks niks aan waar ze voor bedoeld zijn ( het verfijnen van je hulpen, en zal je hopeloos vast lopen in het M)
dus ga lekker aan de slag in de basis en geniet van je knappe pony

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:54

Toffe pony! Het is wel raar dat je les krijgt op deze foto's. Je zit scheef, sporen zitten niet goed. Maar goed, dit is al veel gezegd geweest. Ik raad je toch aan om een andere lesgever te zoeken, zoals je nu rijdt heeft doe je die pony meer kwaad dan de bedoeling is.

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 16:31

robbie88 schreef:
hoi ts, wat zien jullie er knap uit..Ik lees in je post dat je wel ambities hebt naar moeilijke oefeni gen..super! Maar dan moet er eerst heel veel gebeuren in de basis, dus handen goed, teugels losser en eerst maar naar voren rijden op je been en terug op je zit..
Om goed te kunnen zitten moet je eerst correct op je paard zitten in balans, dus beugels langer, bekken kantelen, hakken laag.
Ik zou daar in de training eerst aan werken, want een pony doe niet voor het been is kan NOOIT goed nageeflijk lopen. dus eerst voorwaarts op je been. geen reactie tikje..
Als je nu al sporen nodig bent om vooruit te komen heb je er straks niks aan waar ze voor bedoeld zijn ( het verfijnen van je hulpen, en zal je hopeloos vast lopen in het M)
dus ga lekker aan de slag in de basis en geniet van je knappe pony

We zijn ook voornamelijk nu bezig met de basis. We pproberen zo veel mogelijk te behandelen in de les maar daf lukt niet soms. Over de sporen ga ik niks meer zeggen hier heb ik vaak genoeg uitleg over gegeven.
Overig wel bedankt voor de tips

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 16:32

HiFive5 schreef:
Toffe pony! Het is wel raar dat je les krijgt op deze foto's. Je zit scheef, sporen zitten niet goed. Maar goed, dit is al veel gezegd geweest. Ik raad je toch aan om een andere lesgever te zoeken, zoals je nu rijdt heeft doe je die pony meer kwaad dan de bedoeling is.

Een andere lesgeefster komt er niet zoals al eerder gemeld. Er is bij mij ook nog steeds angst waardoor dat niet heel makkelijk weggaat.
Ook het kwaadrijden naar de pony toe ben ik het niet mee eens. De eigenaresse van de pony rijd haar zo al 11 jaar lang met sporen en zweep

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 16:33

Marit schreef:
Ik zou het oornetje en alle beenbeschermers er lekker afhalen. Voor de pony is zo'n hele polonaise om z'n lijf niet zo fijn, zeker niet als het niet nodig is!

Daarnaast inderdaad de beugels een flink stuk langer. Daarbij kom je ook wat mooier in het zadel te zitten, want je zit nu wel erg achterin. Hou daarbij in gedachten dat als je je rechter- of linkerbeen eraan houdt, je wel je been lang houdt en je hakken laag. Ik zie op een aantal foto's dat je je been helemaal naar achter en wat omhoog trekt, zelfs met deze korte beugels. Dat is niet nodig, dus probeer je benen zo lang mogelijk te laten! Je spoortjes zou ik ook lekker af doen, ze zitten nu sowieso niet zo goed om je schoenen heen dus veel nut hebben ze ook niet.

Sporen ga ik morgen even omwisselen.
De beenbescherming en oornetje vind ik ook gewoon fijn om mee te rijden en zolang ze er geen problemen mee heeft zal ik dit ook gebruiken.
Bedankt voor de andere tips

pien_2010

Berichten: 43752
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:37

Dag Nardxash, leuke pony mooi setje en nog genoeg om aan te werken zoals recht zitten, houding etc. Veel plezier met deze pony die ondanks dat het geen merens is ;) , toch ook een schatje lijkt.

Jintexx

Berichten: 468
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:48

Hele leuke pony, je neemt de tips goed in je op.

Ik wil je ook graag een tip meegeven. Bij mijn fries heb ik jaren peesbeschermers gebruikt om inderdaad problemen te voorkomen.... nu zijn door die mooie peesbeschermers die als bescherming zouden moeten werken de pezen te warm geworden en hierdoor is bij ons een groot probleem ontstaan: Peesblessure. Wat nu met haar bijna 15 jaar chronisch is en ze alleen nog maar een rondje kan stappen.

Dus denk alsteblieft na bij het aan doen van die warmte bronnen aan de pezen.

Wanneer een paard zichzelf aantikt hoor je mij niet evenals met het springen omdat daar ook veel blessures vandaan komen.

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 17:03

Jintexx schreef:
Hele leuke pony, je neemt de tips goed in je op.

Ik wil je ook graag een tip meegeven. Bij mijn fries heb ik jaren peesbeschermers gebruikt om inderdaad problemen te voorkomen.... nu zijn door die mooie peesbeschermers die als bescherming zouden moeten werken de pezen te warm geworden en hierdoor is bij ons een groot probleem ontstaan: Peesblessure. Wat nu met haar bijna 15 jaar chronisch is en ze alleen nog maar een rondje kan stappen.

Dus denk alsteblieft na bij het aan doen van die warmte bronnen aan de pezen.

Wanneer een paard zichzelf aantikt hoor je mij niet evenals met het springen omdat daar ook veel blessures vandaan komen.

Bedankt voor deze tip, ik zal eens kijken of mijn Peesbeschermers warm worden anders ga ik andere aanschaffen.

Supervixen

Berichten: 12939
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:15

Waarom vind je een oornetje fijn om mee te rijden? Het doet toch verder niks voor het rijden zelf?

En wat was je op foto 3 aan het doen?

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:21

Gaaf setje, leuke pony.

@Supervixen: een oornetje kan voor sommige pony's fijn zijn, als je een soundless exemplaar hebt. Anders heeft het geen nut en ziet het er alleen kek uit

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:46

Leuk setje TS. Lekker vrolijk kleurtje.
Ik denk zelf dat het wel meevalt met de beenbescherming. Bijna de helft op bokt rijdt ermee omdat het mooi staat en bij jou is het erg..

Beugels is al genoeg over gezegd. Hopelijk zit het ook fijn als je wat langer zit. Je zit nu nogal opgekropt.

Om aan het been te krijgen scheelt het vaak als je eerst 1x normaal been geeft. Dan harder been. Dan zweep. En heel veel overgangen per rondje rijden. Dus 6 passen stap dan 6 passen draf en zo kun je de pony wat vlugger krijgen voor je been uiteindelijk. Hier moet je erg consequent voor zijn en veel herhalen. Na een korte tijd zul je merken dat het beter gaat.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:05

ik mis een ontzettend belangrijk stukje info van degenen die zeggen dat de TS haar pony meer aan het been moet maken door eerst been, geven, dan harder been, dan zweep et. Dit gaat namelijk alleen goed als de TS de pony op precies dat moment ook de ruimte geeft om te versnellen. Grote kans dat wanneer ze dit probeert, de pony door de teugels wordt tegengehouden zonder dat de TS dit doorheeft. Pony legt zo absoluut de link niet dat ze moet versnellen en kan dan ook niet versnellen.

purny

Berichten: 27565
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:13

Ik vind je eigenlijk wel een tikkeltje aan de grote kant.
En als je paard z'n spieren goed gaat gebruiken zal hij nageeflijk gaan lopen. Dus waarom die sporen gebruiken.
Verder handen rechtop en geen piano spelen

upendo

Berichten: 22306
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Samen met pep weer eens gelest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:23

Ik vind het beeld niet fijn. Je bent te groot voor het zadel, zit uit evenwicht, hebt te korte beugels en van de ontspanning bij de pony zie ik ook niet veel.

Misschien kijken of je een groter paard kan vinden om op te rijden.. Je zit de pony in de weg.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:35

nardxash schreef:
HiFive5 schreef:
Toffe pony! Het is wel raar dat je les krijgt op deze foto's. Je zit scheef, sporen zitten niet goed. Maar goed, dit is al veel gezegd geweest. Ik raad je toch aan om een andere lesgever te zoeken, zoals je nu rijdt heeft doe je die pony meer kwaad dan de bedoeling is.

Een andere lesgeefster komt er niet zoals al eerder gemeld. Er is bij mij ook nog steeds angst waardoor dat niet heel makkelijk weggaat.
Ook het kwaadrijden naar de pony toe ben ik het niet mee eens. De eigenaresse van de pony rijd haar zo al 11 jaar lang met sporen en zweep

En omdat de eigenaresse er al 11j zo mee rijdt is dat goed?? De pony moet weer lijden omdat jij te koppig bent voor een goede begeleiding :n

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 21:49

HiFive5 schreef:
HiFive5 schreef:
Toffe pony! Het is wel raar dat je les krijgt op deze foto's. Je zit scheef, sporen zitten niet goed. Maar goed, dit is al veel gezegd geweest. Ik raad je toch aan om een andere lesgever te zoeken, zoals je nu rijdt heeft doe je die pony meer kwaad dan de bedoeling is.

Een andere lesgeefster komt er niet zoals al eerder gemeld. Er is bij mij ook nog steeds angst waardoor dat niet heel makkelijk weggaat.
Ook het kwaadrijden naar de pony toe ben ik het niet mee eens. De eigenaresse van de pony rijd haar zo al 11 jaar lang met sporen en zweep

En omdat de eigenaresse er al 11j zo mee rijdt is dat goed?? De pony moet weer lijden omdat jij te koppig bent voor een goede begeleiding :n[/quote]
Nogmaals ben ik het hier niet mee eens. De eigenaresse geeft aan wat het beste is voor haar pony.

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 21:51

upendo schreef:
Ik vind het beeld niet fijn. Je bent te groot voor het zadel, zit uit evenwicht, hebt te korte beugels en van de ontspanning bij de pony zie ik ook niet veel.

Misschien kijken of je een groter paard kan vinden om op te rijden.. Je zit de pony in de weg.

Te groot zal wel mee vallen. Pony is 1.46 ongeveer en ik ben 1.67. Heb hiervoor ook altijd een pony gereden van 1. 52 hoog.
Beugels is al bekend en zijn we mee aan de slag.

nardxash

Berichten: 4033
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 21:52

purny schreef:
Ik vind je eigenlijk wel een tikkeltje aan de grote kant.
En als je paard z'n spieren goed gaat gebruiken zal hij nageeflijk gaan lopen. Dus waarom die sporen gebruiken.
Verder handen rechtop en geen piano spelen

Sporen zullen verlopig even afblijven om te kijken hoe ze reageert op mij been.
Groot valt wel mee.