Hier is mijn kleuter Sjaan weer! Ik heb haar zelfgefokt uit mijn oude wedstrijdpaard Otje (v. Jazz) en inmiddels is ze alweer 4 jaar.

Sommige kennen haar misschien wel van haar vorige topics:
[RIJ-ITP] Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!
[RIJ-ITP] Kleuter Sjaan (v. Negro x Jazz) is er weer!
LET WEL: ik ga geen discussie uit de weg maar hou het leuk en zo dat iedereen er eventueel wat van kan leren. Ik laat gewoon zien hoe ik een jong paard opleid.
In de vorige topics werd gevraagd om filmpjes, die plaats ik er nu dus bij.
Hoe gaat het nu met Sjaan?
Na het topic in november brak ze uit de paddock en liep een lelijke schaafwond op, die hebben we eerst laten helen. Toen donderde ik op oudejaarsdag van de vliering en beschadigde mijn knieschijf. In de tussentijd heeft ze wel aan de longe gelopen maar voor we weer reden was het 2e helft januari.
In februari kon ik iemand strikken die haar wel even wilde filmen:
Eind februari mocht ze voor het eerst mee op wedstrijd, een jonge paarden competitie in Berlicum. We vonden het beide spannend maar ze deed enorm haar best en we eindigde in de middenmoot, heel tevreden over.
In maart volgde de volgende jonge paarden competitie. Het vroor dat het kraakte maar ze deed wederom haar best en we plaatsten ons voor de Horsefood finale!

2e paasdag was deze finale in Berkel Enschoy en ze vond het heel eng en ik krijg haar daar niet doorheen. Linksom kwam ik de hoek niet in en dat bleef zo. Toch hebben we er weer wat van geleerd en zal ze gewoon haar kilometers moeten maken, net als elk jong paard. Ze liep desalniettemin wel goed.

Afgelopen zondag zijn we voor het eerst L1 gestart, ze vond het spannend en met inrijden leek ze wel een beetje op een tuiger maar de vertrouwde me toch genoeg om de baan rond te gaan.
De jury vond dr nog wat groen ogen maar vond dr heel leuk, talentje in de dop. Een paard met veel mogelijkheden. Ze haalde 2 oranje lintjes met 189,5 en 197,5.

De afgelopen 2 maanden is ze dus 4 keer mee op pad geweest. Het heeft ons veel opgeleverd aan vertrouwen, ervaring en wat informatie. Wat gebeurt er op vreemd terrein, wat kan ze aan en wat vind een jury van haar?
Wat terug komt is een goede bewegingstechniek, een heel goed achterbeen en een heel bruikbaar paard. Wel mag ze wat overtuigender stappen, zeker met spanning.
Deze week is ze lekker vrij en daarna pak ik dr weer op, eind april mag ze mee op trainingsweekend. Gewoon voor de ervaring. Mijn focus zal liggen op mijn ZZL paard.
Ik rij haar meestal 3a 4 keer in de week. We gaan rustig verder opleiden en in mei mag ze nog eens mee in het L1, rustig aan komen we er wel!