Voor het eerst western rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robinxfellow

Berichten: 812
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Voor het eerst western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:15

Hallo Bokkers!
Ik had vandaag met een vriendin afgesproken om op haar paard te komen rijden. We hadden het enorm getroffen met het lekkere weer en ik mocht met een westernuitrusting op haar paard rijden. Ik had dit nog nooit gedaan dus het zal er niet perfect uitzien. Jullie mogen uiteraard verbeterpunten geven.

1.
Afbeelding

2. Stappen
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. <3
Afbeelding

6. blije hoofdjes
Afbeelding

7. Na het rijden
Afbeelding

Filmpje:

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Voor het eerst western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:19

Wat leuk dat je zo mocht rijden.
Dit bit is alleen niet geschikt voor het rijden met contact op 2 handen, je ziet op foto 4 en 5 ook duidelijk dat ze het pijnlijk vind dus de volgende keer lekker los laten van voren :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101965
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:20

Wordt het paard normaal western gereden dan? Of ligt dit er gewoon een keer voor de lol op?

Knap paard zo maar je hebt je reins wel te strak. Zo te zien hangt er een shank in en daar moet je eigenlijk met 1 hand op rijden en de reins een stuk losser laten.

Hij heeft wel een fijne galop zo te zien in het filmpje! :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:25

Vaak worden ze lang-laag gereden, met single reign contact (sturen grotendeels met contact op de hals), wordt dit paard altijd zo 'kort' gereden?

Hij\zij lijkt wat korte stappen te maken, misschien door verandering in rijden, maar anders misschien ergens wat spanning.

Wat leuk, dat je een overstapje maakt! Hoe vond je het?

prugelpiet

Berichten: 12583
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Voor het eerst western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:29

Wat leuk!
Rij je vaker? Ik vraag me af waarom je de teugels zo apart vast hebt :+

En inderdaad teugels langer laten, er zit een flink bit in, daar wil je niet aan trekken.

robinxfellow

Berichten: 812
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:36

Bedankt allemaal :) ze word altijd western gereden.
Ik heb er geen verstand van qua reins en bitten met western dus ik deed gewoon wat m'n vriendin aangaf om te doen. Normaal rijd ik op een manege.
Qua vasthouden van de teugels, m'n vriendin zei dat ik ze op die manier moest vasthouden. Ik vond het wel tof om te doen al was er soms wel wat miscommunicatie tussen mij en het paard maar dat kan misschien dus ook komen omdat ik met twee handen ipv één hand reed.

Cinnepin

Berichten: 8950
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:37

Ik ben heb een hekel aan dit soort bitten in zo'n tere paardenmond. En hoe jij het vast houdt nog erger..je ziet ook duidelijk ongemak.
Ik vind dan ook niet eruit zien als western rijden, maar als engels rijden met western tuigage.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101965
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Voor het eerst western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:39

Rijdt je vriendin dan ook altijd met dit bit op 2 handen en de reins zo strak?

robinxfellow

Berichten: 812
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:41

Bellatrix schreef:
Rijdt je vriendin dan ook altijd met dit bit op 2 handen en de reins zo strak?


Ik heb haar nog nooit zien rijden maar ze zei wel dat ze met 1 hand reed. Maar ze zei ook dat ik gewoon met twee handen kon rijden omdat ik nog nooit met zulk tuig had gereden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101965
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Voor het eerst western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:44

Ok, dat kan op zich geen kwaad als je meer teugel had gegeven. ;)

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:46

Dit is inderdaad geen western rijden, maar Engels rijden op een western zadel en met een western bit. Dat eerste kan prima, dat tweede dus niet. Een shank bit kan je niet op contact rijden zoals een Engels trensje.

Zelf rij ik gewoon paard (we noemen het maar Engels) met western of Engels zadel. Maar ik rij wel met contact, dus ik gebruik wel steeds hetzelfde hoofdstel. Gewoon zwart, zonder neusriem. Er komt een bruine bij voor de western outfit, maar dan komt daar ook weer een kneveltrensje in te hangen.
Western:
Afbeelding
Engels:
Afbeelding
(Westernzadel en pad zijn een tikje royaal qua lengte, dit draagt geen gewicht en ik ben druk aan het sparen voor round-skirt maatwerk)

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Voor het eerst western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:52

Nou je weet nu inmiddels wat je niet moet doen en dat het een niet heel fijn beeld is.
Maar jij kan er zo te horen ook niet veel aan doen en het is wel leuk dat je je veelzijdig opsteld en ook western wilt proberen.
Als je de volgende x de teugels lekker los laat en stuurt door middel van neck rein merk je zelf ook dat je zelf veel lekkerder en meer ontspannen gaat rijden. Het zit voor jou lekkerder en daardoor loopt het paard ook een stuk relaxter. :)

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:55

@ Eilleen333,

Een jong paard of een beginnende westernruiter wordt ook niet gelijk op een 'westernbit' of gewoon een shank gereden hoor. Die beginnen vaak ook op een smallere snaffle.
Ik rijd 100% western met mijn merrie en daar hangt dus een '' engelse '' bit in, wij zijn nog niet zover dat we op één hand rijden en rijden dus ook gewoon met contact, op een snaffle. :P


Ontzettend leuk dat je een keer op het paard van je vriendin mocht rijden! Zit het fijn zo'n westernzadel? Persoonlijk zou ik, als dit beviel, eens les nemen op een westernstal zodat je de grote verschillen zal ervaren! Op bovenstaande foto's rijd je inderdaad met een veel te strakke teugel op een bit dat heel heftig kan inwerken; zeker nu op deze manier en dat zie je ook terug in de manier van het lopen van het paard.

Ik hoop in ieder geval dat je een leuke ervaring op hebt gedaan en het nog eens een kans geeft op een echte westernstal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:55

Wat een leuke combinatie zijn jullie! Mag je vaker rijden op dit paard?

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:03

xDenies schreef:
@ Eilleen333,

Een jong paard of een beginnende westernruiter wordt ook niet gelijk op een 'westernbit' of gewoon een shank gereden hoor. Die beginnen vaak ook op een smallere snaffle.
Ik rijd 100% western met mijn merrie en daar hangt dus een '' engelse '' bit in, wij zijn nog niet zover dat we op één hand rijden en rijden dus ook gewoon met contact, op een snaffle.


Ja klopt. Ik vind het alleen zelf niet nodig om een shank erin te hangen, en voor het paard is dit ook makkelijker. De manier van rijden is altijd hetzelfde, alleen de zadels zijn anders, maar beiden zijn pas (of pas gemaakt).

Wat ik zelf gek vindt, is dat de eigenaar dit niet is opgevallen, of zij rijdt zelf ook met zoveel druk op de reins?

Anoniem

Re: Voor het eerst western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:50

Dit is geen western rijden, sorry.
Wel een erg braaf paard zo te zien.