Zilver en haar beleer proces

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14106
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 20:57

Kinke schreef:
Kabayo schreef:
Maar je vraag waarom wij jonge paarden rijden voor de wedstrijden om ons ego daar te strelen en waarom fokkers/eigenaren en weet ik veel wie jonge paarden gaan rijden lijkt mij écht en écht niet relevant voor dit topic


Beter lezen, ik stel daar geen vraag over.

Je steld niet eens een vraag. Er staat helemaal nergens een vraagteken

Niobe

Berichten: 7995
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:59

Kabayo schreef:
Hihi herkenbaa hoor. Zilver voeld zich een beetje ellendig als ze een paar dagen "stil" staat (natuurlijk dagelijks lang lekker naar buiten in kudde verband. Geen zorgen hoor bokkers). En gaat iedereen lopen te irriteren ,loopt iedereen omver en word chagrijnig :+

Dankjewel tmr001. Ik heb er inderdaad goed over na gedacht voordat ik er op ging. Gelukkig ging alles van een leien dakje en vond ze niks erg. Ze is super werkwillig en vind het ook erg leuk. Ze doet liever iets dan niets


Dat is volledig jouw interpretatie ervan.
Je kunt ook met een paard bezig zijn zonder er gelijk op te hoeven.

Zoals alle “zeurbokkers” vind ik dit ook serieus te vroeg. Als je dat niet wilt horen, waarom maak je dan überhaupt een topic aan? Je bent bij de nieuwsredactie zie ik, dus je loopt vast al even mee en weet precies hoe mensen kunnen reageren. Zeker hier.

Behalve negeren, heb je er ooit wel eens over nagedacht over de optie dat ze weleens gelijk zouden kunnen hebben?

Kabayo

Berichten: 14106
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:04

Niobe schreef:
Kabayo schreef:
Hihi herkenbaa hoor. Zilver voeld zich een beetje ellendig als ze een paar dagen "stil" staat (natuurlijk dagelijks lang lekker naar buiten in kudde verband. Geen zorgen hoor bokkers). En gaat iedereen lopen te irriteren ,loopt iedereen omver en word chagrijnig :+

Dankjewel tmr001. Ik heb er inderdaad goed over na gedacht voordat ik er op ging. Gelukkig ging alles van een leien dakje en vond ze niks erg. Ze is super werkwillig en vind het ook erg leuk. Ze doet liever iets dan niets


Dat is volledig jouw interpretatie ervan.
Je kunt ook met een paard bezig zijn zonder er gelijk op te hoeven.

Zoals alle “zeurbokkers” vind ik dit ook serieus te vroeg. Als je dat niet wilt horen, waarom maak je dan überhaupt een topic aan? Je bent bij de nieuwsredactie zie ik, dus je loopt vast al even mee en weet precies hoe mensen kunnen reageren. Zeker hier.

Behalve negeren, heb je er ooit wel eens over nagedacht over de optie dat ze weleens gelijk zouden kunnen hebben?

Als ze met keiharde bewijzen zoals röntgenfotos en dergelijke aankomen misschien wel.

En misschien moet je je eens gaan verdiepen hoe ik mijn paard überhaupt train voordat je gaat zeggen dat er genoeg náást het paard te doen is.

Ik heb nooit en nooit gezegd dat negatieve reacties niet mogen. Die mogen best geplaatst worden. Maar mijn keuze om er niks mee te doen lijkt mij ook vrij aan mijzelf.

Niobe

Berichten: 7995
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:09

Ik moet me helemaal niet verdiepen, ik heb het wel gezien in je openingspost. Allemaal leuk. Maar waarom moet je er nou per se op? En dan even niet proberen voor je paard te praten.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:11

Ik vind het een erg leuk paard. Vind ik dat het beleren netjes gebeurt maar inderdaad veel te vroeg.

Daarnaast valt het me op, ik volg meerdere topics waar jij ook in zit, dat je dingen steeds eerder doet dan je gepland had. Alsof je het geduld niet hebt. Eerst zou je haar laten dekken rond haar 10de, nu wil je dat dit jaar al doen. Je zou haar rust geven na de keuring tot begin 2018. Toen ben je rond oktober meen ik begonnen met beleren. Je zou er op gaan eind maart, maar ondertussen is ze al regelmatig bereden en is het half maart.

Ik hoop dat je het geduld vindt om haar rust te geven...

Kabayo

Berichten: 14106
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:21

Al die aannames vind ik mooi hoor
Maar zorg er wel voor dat je informatie klopt, en dat geld voor meerdere hier

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:30

Mooie combinatie en vind het beeld er heel vriendelijk uitzien! Lekker rustig aan bezig zo, helemaal prima!

Kabayo

Berichten: 14106
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:31

melissa_93 schreef:
Mooie combinatie en vind het beeld er heel vriendelijk uitzien! Lekker rustig aan bezig zo, helemaal prima!

Dankje :)
Rustig aan doen wij zeker!

JudithGigi

Berichten: 4243
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:12

Ziet er super uit hoor! Lekker je ding blijven doen ;)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:32

Voors en tegens heb je altijd. Evenals aannames en vooroordelen. Als ik zeg dat ik het te vroeg vind, ben ik misschien hypocriet omdat ik met drie ga beleren onder het zadel. Ondanks dat ben ik toch onwijs zuinig op mijn paard en ga ik na het zadelmak pas weer verder als ze 3.5 is. Ik wil absoluut geen blessure door een te zware belasting op te jonge botten.

Het blijft een moeilijke discussie. In dit geval denk ik, doe wat jij denkt dat goed is voor je paard. Het plaatje ziet er goed uit en je paardje lijkt het netjes op te pakken!

Blijf vooral alles doen met liefde en toewijding, en dan denk ik dat jullie het ver gaan schoppen!

(En wat kan je trots zijn he? Ik heb hier dus ook zo'n gup lopen die het onwijs goed doet! Filmpje van afgelopen maandag <3 )


Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:37

Kabayo schreef:
Maar je vraag waarom wij jonge paarden rijden voor de wedstrijden om ons ego daar te strelen en waarom fokkers/eigenaren en weet ik veel wie jonge paarden gaan rijden lijkt mij écht en écht niet relevant voor dit topic


Kinke: Beter lezen, ik stel daar geen vraag over.[/quote]

Kabayo:
Je steld niet eens een vraag. Er staat helemaal nergens een vraagteken[/quote]

Precies, blij dat je het bevestigt. Toch beweer jij dat ik het vraag.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:48

Wat een ontzettend leuk beestje zeg! Ik had de tekst niet gelezen en dacht dat ze veel ouder was dan 2,5. Wat ziet ze er (van de buitenkant) al volwassen uit!

Ik zou vooral goed naar je paard blijven luisteren en je eigen verstand+ gevoel volgen TS!
Ik ken zat paarden die met 2,5 zijn ingereden en dan ook voor het zeer zware (cowboywerk) zijn gebruikt. Guess what, deze paarden worden over het algemeen super oud en konden ook nog lang bereden worden, omdat er maar weinig met blessures zijn. Ze worden vooral in de zomer gebruikt voor het echte ranchwerk en in de winter staan ze vaak wat meer stil ivm de temperatuur. Paarden van 30 worden daar nog gebruikt voor het lichte werk, zonder dat ze blessures hebben dus.
Maarja die paarden lopen dan ook geen rondjes in de bak met de kin op de borst getrokken, springen geen 1.30m over hindernissen etc. Deze paarden hebben echt een baan, een verantwoordelijkheid en lopen ohz op een natuurlijke manier en voornamelijk rechtuit. Daarnaast staan deze paarden 24/7 buiten wat voor weer of temperatuur het ook is. Dus geen stal of kleine weilandjes/ paddocks.
Niet alleen vroeg inrijden kán schadelijk zijn voor het paard. Wat dacht je van die rondjes in de bak die ze moeten lopen? En die hoge hindernissen springen? En veel stilstaan in een boxstal? En paarden die niet onbeperkt kunnen eten?
Maar daar denken we niet aan, wat dat is nou eenmaal normaal hier.. Daar willen we niet eens aan denken want dat zou betekenen dat we eigenlijk geen paarden kunnen rijden in Nederland, laat staan voor de sport ;)

Ik ben trouwens zeker niet altijd voorstander het inrijden van een 2,5 jarig paard. Ik vind het vooral belangrijk dat gezond verstand gebruikt wordt en mensen nadenken over wat ze doen. In plaats van klakkeloos overnemen wat iemand anders zegt wat juist of onjuist is...

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:01

Gimme_Spurs schreef:
Voors en tegens heb je altijd. Evenals aannames en vooroordelen. Als ik zeg dat ik het te vroeg vind, ben ik misschien hypocriet omdat ik met drie ga beleren onder het zadel. Ondanks dat ben ik toch onwijs zuinig op mijn paard en ga ik na het zadelmak pas weer verder als ze 3.5 is. Ik wil absoluut geen blessure door een te zware belasting op te jonge botten.

Het blijft een moeilijke discussie. In dit geval denk ik, doe wat jij denkt dat goed is voor je paard. Het plaatje ziet er goed uit en je paardje lijkt het netjes op te pakken!

Blijf vooral alles doen met liefde en toewijding, en dan denk ik dat jullie het ver gaan schoppen!

(En wat kan je trots zijn he? Ik heb hier dus ook zo'n gup lopen die het onwijs goed doet! Filmpje van afgelopen maandag <3 )

[ Video ]


Die van jou is nog wel heel duidelijk kort in de rug hoor, te jeugdig in de bouw om op te gaan zitten. Dat is bij zilver heel anders.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:08

Die van mij is ook een jaar jonger. Dus daar ga ik sowieso nog niet op zitten. En het is een quarter met een echte quarter bouw. Scheelt ook wel :D ;)

Kabayo

Berichten: 14106
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 08:12

JudithGigi schreef:
Ziet er super uit hoor! Lekker je ding blijven doen ;)

Dankjewel!
Ga ik ook zeker doen :D ga niet luisteren naar mensen achter een schermpie als mijn instructrice , dierenarts , fysiotherapeut en deskundigen zeggen dat ik er prima opkan. Mijn zadelmaker heeft zelden een paard gezien met zo'n goede sterke bespierde rug.


Eileen_ schreef:
Wat een ontzettend leuk beestje zeg! Ik had de tekst niet gelezen en dacht dat ze veel ouder was dan 2,5. Wat ziet ze er (van de buitenkant) al volwassen uit!

Ik zou vooral goed naar je paard blijven luisteren en je eigen verstand+ gevoel volgen TS!
Ik ken zat paarden die met 2,5 zijn ingereden en dan ook voor het zeer zware (cowboywerk) zijn gebruikt. Guess what, deze paarden worden over het algemeen super oud en konden ook nog lang bereden worden, omdat er maar weinig met blessures zijn. Ze worden vooral in de zomer gebruikt voor het echte ranchwerk en in de winter staan ze vaak wat meer stil ivm de temperatuur. Paarden van 30 worden daar nog gebruikt voor het lichte werk, zonder dat ze blessures hebben dus.
Maarja die paarden lopen dan ook geen rondjes in de bak met de kin op de borst getrokken, springen geen 1.30m over hindernissen etc. Deze paarden hebben echt een baan, een verantwoordelijkheid en lopen ohz op een natuurlijke manier en voornamelijk rechtuit. Daarnaast staan deze paarden 24/7 buiten wat voor weer of temperatuur het ook is. Dus geen stal of kleine weilandjes/ paddocks.
Niet alleen vroeg inrijden kán schadelijk zijn voor het paard. Wat dacht je van die rondjes in de bak die ze moeten lopen? En die hoge hindernissen springen? En veel stilstaan in een boxstal? En paarden die niet onbeperkt kunnen eten?
Maar daar denken we niet aan, wat dat is nou eenmaal normaal hier.. Daar willen we niet eens aan denken want dat zou betekenen dat we eigenlijk geen paarden kunnen rijden in Nederland, laat staan voor de sport ;)

Ik ben trouwens zeker niet altijd voorstander het inrijden van een 2,5 jarig paard. Ik vind het vooral belangrijk dat gezond verstand gebruikt wordt en mensen nadenken over wat ze doen. In plaats van klakkeloos overnemen wat iemand anders zegt wat juist of onjuist is...

Dankje wel eileen. Een zeer intressante post ook. Zilver doet ook nooit hetzelfde achter elkaar aan. Ik hou van afwisseling.
Ik heb er zeker goed over na gedacht met een beetje nuchter boerenverstand. Tis een paard. Geen porseleinen kopje

Gimme_Spurs schreef:
Voors en tegens heb je altijd. Evenals aannames en vooroordelen. Als ik zeg dat ik het te vroeg vind, ben ik misschien hypocriet omdat ik met drie ga beleren onder het zadel. Ondanks dat ben ik toch onwijs zuinig op mijn paard en ga ik na het zadelmak pas weer verder als ze 3.5 is. Ik wil absoluut geen blessure door een te zware belasting op te jonge botten.

Het blijft een moeilijke discussie. In dit geval denk ik, doe wat jij denkt dat goed is voor je paard. Het plaatje ziet er goed uit en je paardje lijkt het netjes op te pakken!

Blijf vooral alles doen met liefde en toewijding, en dan denk ik dat jullie het ver gaan schoppen!

(En wat kan je trots zijn he? Ik heb hier dus ook zo'n gup lopen die het onwijs goed doet! Filmpje van afgelopen maandag <3 )

[ Video ]


Dankjewel lief! Ben het er zeker mee eens.
Wat een knappe!!

Dankje judithgigi

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:14

Lekker typisch hoor Bokt, tientallen vrouwen die vinden dag ze hierover moeten gaan doordrammen.
Respect voor je eerlijke reacties TS (die erg leuk lezen zo met die korrel zout, hihi)! :)

Wat ziet Zilver er al goed uit voor zo'n jong paard, wauw!
Ben erg benieuwd hoe jullie het er vanaf gaan brengen hoor. :)

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:55

wat belachelijk zeg..
2,5 jaar en nu al rijden en voor de wagen??

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:01

Voor de wagen is niks mis mee. Trekken kunnen ze prima op die leeftijd. Rijden is wel een dingetje natuurlijk , het lokt ook enorm denk ik als je merkt dat ze alles braaf doet. Heb zelf 1 die in April 3 wordt. Hang er af en toe wel over heen. Maar echt rijden wordt wel najaar. Maar die is ook 1.80 en heeft ook meer tijd nodig.

Je weegt gelukkig niet zo veel Kabayo en je zit haar zo te zien ook niet in de weg je geeft haar voor de ruimte om op eigen benen te staan. Maar zou haar nu wel rust geven om alles te verwerken en even weer lekker een jong paard te zijn.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:11

Knap paard, en je bent een kundige ruiter.... dat mag duidelijk zijn.

Vind het paard alleen wat oud, toch jammer dat je niet bent begonnen toen ze een veulen was, ze vervelen zich toch al snel als veulen en hebben nog fijne flexibele beenderen wat het inrijden wel zo relaxed maakt.
Ongeduld is een schone zaak! Zet em op!

Kabayo

Berichten: 14106
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 10:25

EMMAxSAMMY schreef:
wat belachelijk zeg..
2,5 jaar en nu al rijden en voor de wagen??

Potverdikkeme :oo wat zielig. Zou bijna de dierenbescherming bellen


Ninx schreef:
Knap paard, en je bent een kundige ruiter.... dat mag duidelijk zijn.

Vind het paard alleen wat oud, toch jammer dat je niet bent begonnen toen ze een veulen was, ze vervelen zich toch al snel als veulen en hebben nog fijne flexibele beenderen wat het inrijden wel zo relaxed maakt.
Ongeduld is een schone zaak! Zet em op!

Hahaha grappig bericht. Ik nam hem eerst heel serieus :P :')


tanjaatjuhh schreef:
Voor de wagen is niks mis mee. Trekken kunnen ze prima op die leeftijd. Rijden is wel een dingetje natuurlijk , het lokt ook enorm denk ik als je merkt dat ze alles braaf doet. Heb zelf 1 die in April 3 wordt. Hang er af en toe wel over heen. Maar echt rijden wordt wel najaar. Maar die is ook 1.80 en heeft ook meer tijd nodig.

Je weegt gelukkig niet zo veel Kabayo en je zit haar zo te zien ook niet in de weg je geeft haar voor de ruimte om op eigen benen te staan. Maar zou haar nu wel rust geven om alles te verwerken en even weer lekker een jong paard te zijn.

Dankjewel voor je bericht. Ik weeg inderdaad niet veel. 55 kilo om.precies te zijn. Ja hierna heeft ze lekker de tijd om alles te verwerken. Paard is ze wel hoor

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:52

wat een fantastisch mooi dier. En wat een karakter zeg, super braaf!

Genoeg gezegd en geschreven, voor de 3 erop is vroeg genoeg dieren die licht worden beleerd en daarna lekker op vakantie kunnen de wei in om het een (half) jaartje later weer op te pakken.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:06

Jammer dat je zo'n dier geen tijd gunt om uit te groeien en je kop in het zand steekt.
Wellicht dat je later jezelf tegen komt, maar dan is het dier de dupe die dan met pijn moet lopen.
Van buiten kan ie er volgens jou wel "klaar" uit zien. Maar van binnen heb je geen idee.
Heel moeilijk om nog even 1,5 jaar te wachten. :j

Amado7

Berichten: 10740
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:13

Ooit ga je jezelf een keer tegen komen. En dan is het bij vele goed gegaan maar dan is er wel eentje de dupe van.

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:17

Mooi paard en wat gaan jullie al zo goed! Superbraaf!
Afgelopen winter m'n jonge ruin beleerd en die is 4,5 nu, maar een echte laatbloeier en die ziet er nu precies zoals de jouwe uit qua ontwikkeling hoor. Snap dat er mensen vallen over de leeftijd, maar paarden zijn nog zeker tot 8 jaar in de groei. Tuurlijk moet je zuinig zijn op je dier, maar tot 8 jaar niets doen is ook weer niet goed, een lichaam past zich ook aan op de belasting. Skelet en spieropbouw is gebouwd voor beweging en een bepaalde belasting is ook nodig om sterker te worden. Als het maar met mate gebeurd natuurlijk en per paard bekijkt, de mijne was er op die leeftijd echt nog niet klaar voor. Maar op je foto's zie ik hoe gemakkelijk het allemaal gaat, hele leuke combinatie.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:26

Dit paard ziet er aan de buitenkant al zo gespierd uit omdat hij al erg veel is gelongeerd vorig jaar.
Ts vind dat rustig aan doen. Ik zie dat anders. Longeren is namelijk flink belastend.
Ook nu al weer het rijden is erg vroeg. Hij is nu ook voor de wagen, ga daar lekker mee aan de slag.

Ik heb vroeger veel paarden beleerd, ja ook met de 3 (niet eerder en dat is bij jou wel ) maar dan gingen ze de hele zomer de opfok nog in. Ik heb niet gelezen dat dat jou plan van vakantie is.

Het is echt een prachtig paard. Maar ik hoop dat als hij 10 is je dat ook nog kunt zeggen.
En dat is denk ik waarom meerdere mensen in jou ogen negatief reageren. Ze gunnen je juist het beste. En je paard helemaal.