Zilver en haar beleer proces

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:29

Wat mij blijft verbazen is dat er nog genoeg bokkers zijn die het inrijden van een paard van 2 jaar en 9 maanden blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vinden?
Het valt me trouwens nog mee dat de bokt ijzerloosbrigade nog niet om de hoek is komen kijken.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:33

Niet normaal nee Joolien , maar hoe denk je dat er met dekhengsten wordt gedaan dan , die lopen met 3 al een perfect rondje , lopen ook veel aan de longeerlijn om strak in de bespiering te staan voor de keuring.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:34

xLes schreef:
Soms is Bokt toch onbegrijpelijk. TS wordt al meerdere pagina's de grond in geboord maar een topic van even terug van een 3-jarige die met een slof in een hoge halshouding gereden werd, werd helemaal toegejuicht en o wee degene die het waagden op te merken dat dit wel erg vroeg was, die moesten hun bek houden.

Ik ben ook niet van het zo vroeg inrijden, vind 4 een betere leeftijd, maar TS heeft al aangegeven dat ze erna een lekker lange vakantie krijgt. Het is en blijft haar paard, ze heeft de keuze zo te lezen goed overwogen dus het is zinloos om te blijven voortborduren daarop.

TS, mooi paard is het!

Dat topic is exact die ik ook bedoelde. Echt erg hoe bokt soms is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:35

Dat topic heb ik nooit gezien, daar zou ik ook fel tegen zijn.


tanjaatjuhh schreef:
Niet normaal nee Joolien , maar hoe denk je dat er met dekhengsten wordt gedaan dan , die lopen met 3 al een perfect rondje , lopen ook veel aan de longeerlijn om strak in de bespiering te staan voor de keuring.

Dat zou ik direct gestopt moeten worden.
Leeftijdgrenzen zouden in het algemeen omhoog moeten op shows en wedstrijden om dit niet in de hand te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:37

tanjaatjuhh schreef:
Niet normaal nee Joolien , maar hoe denk je dat er met dekhengsten wordt gedaan dan , die lopen met 3 al een perfect rondje , lopen ook veel aan de longeerlijn om strak in de bespiering te staan voor de keuring.


ja maar dat wil toch niet zeggen dat we dat maar goed moeten vinden? Kijk, het is natuurlijk een grijs gebied, van mij hoef je niet te wachten totdat een paard 8 jaar is, maar er is een aannemelijk verschil tussen 2 jaar en 9 maanden en 4,5 jaar, dat hoef ik niet met studies aan te tonen, dat is gewoon algemeen bekend in paardenland. Tenzij iemand kan aantonen met onderzoek dat het niet uit maakt natuurlijk :+

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:38

Joolien schreef:
Wat mij blijft verbazen is dat er nog genoeg bokkers zijn die het inrijden van een paard van 2 jaar en 9 maanden blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vinden?
Het valt me trouwens nog mee dat de bokt ijzerloosbrigade nog niet om de hoek is komen kijken.


_O-

Ik probeer mijn eigen oordeel altijd achterwege te laten/deze zo positief mogelijk te verpakken. Ik vind dat het TS haar keus is. Zelf zou ik niet zo vroeg beginnen, maar nogmaals, ik "train" Joy nu ook voor een show in april. Maar dat kan je een beetje vergelijken met een keuring.

Wat ik wel idioot vind is dat het jong beleren gestimuleerd wordt door wedstrijden als die Fresian cup of, om in mijn straatje te blijven, de futurity. Gelukkig zijn ze nu langzaam de minimum leeftijd aan het ophogen.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:39

Volgens mij is het juist een super kant van Bokt, namelijk het paard op het oog hebben in plaats van je eigen plezier onder de mom dat je paard het leuk vind. Ik weet toch echt dat een paard het zeker niet erg vind omlekker op de wei te staan. En als je er wel zo 1 heb, wees dan verstandig om het goede voor te hebben. Waarom koop je dan geen 5 jarige als je zo graag wilt rijden?
En nee, ik heb er niets op tegen om een 2 ,9 jarige een keertje een zadel op te leggen maar serieus onder het zadel en ook voor de kar en ook longeren? Dat gaat echt te ver.

_Nancy

Berichten: 14099
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:43

Wat een leuke fries!
Flinke galop zit er op hoor.

Je doet het lekker rustig aan en dat schudden/wiebelen, dat heeft elk paard die net beleerd wordt. Daar kun je ook niks over zeggen dan.
Straks lekker vakantie voor Zilver :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:48

Joolien schreef:
Wat mij blijft verbazen is dat er nog genoeg bokkers zijn die het inrijden van een paard van 2 jaar en 9 maanden blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vinden?
Het valt me trouwens nog mee dat de bokt ijzerloosbrigade nog niet om de hoek is komen kijken.


Nee, er zijn genoeg bokkers die snappen dat dit a) TS haar eigen keuze is, en dat b) het punt al is gemaakt.

TS; Erg mooi paard, gaat helemaal goed komen!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:14

Er zit en hele cultuur en industrie achter het op zeer jonge leeftijd trainen van rijpaarden. Hengstencompetities, jonge paardencompetities, fokkers etc. Plus het feit dat moderne rijpaarden er op jonge leeftijd vaak al bedrieglijk compleet uitzien en heel veel aanbieden.
Wat ts doet, is dus niet uitzonderlijk en daardoor zal ze zich ook gesteund voelen in haar keuze - dat blijkt ook.

Helaas is het beeld van zo'n fysiek compleet, 'volwassen' uitziend jong paard puur buitenkant. Vanbinnen is alles nog in ontwikkeling en daardoor kwetsbaar.
Mentaal geldt hetzelfde. Dat een jong paard de indruk geeft graag aan het werk te willen en er klaar voor te zijn, wil niet zeggen dat dat ook echt zo is. Het komt toch regelmatig voor (en daarvan kun je op Bokt ook de voorbeelden langs zien komen in de zgn probleemtopics) dat het eerst zo werkwillige dier na een bepaalde tijd ineens actief verzet vertoont, of juist steeds slomer wordt. Fysieke en mentale overbelasting gaat bij zo'n jong paard sluipenderwijs. Dat is het verraderlijke, als het tot uiting komt, is de schade al aangericht.

Beweging is op zich natuurlijk heel goed voor zo'n jong paard, maar er zit een groot verschil tussen gewoon vrij bewegen en training onder het zadel, aan de longe of voor de kar. Meenemen aan de hand, een stapritje van een kwartier rechtuit, dus geen bochten en voltes, vrijlopen in een grote rijbak, dat kan mits met mate geen kwaad voor een stabiele, gezonde 2,5/3- jarige. Verder gewoon lekker op het land met leeftijdgenoten. Meer doen is een grote gok nemen. Overbelasting hoeft namelijk helemaal niet zo acuut en zo duidelijk naar voren te komen, veel paarden kunnen daar lange tijd omheen functioneren, daar zijn ze op geprogrammeerd. Maar het kan ook heel goed zo zijn dat zo'n paard veel beter had kunnen zijn als ie wat meer tijd had gekregen. Dat grijze gebied is heel moeilijk te peilen, en daar zijn helaas m.i. veel paarden de dupe van.

Ik hoop dus dat je het rustig aan doet met je mooie jonkie, ts.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:46

Sorry hoor maar als ik hierna kijk krijg ik al pijn in mn lijf. Veelste veelste jong. En ja ze loopt netjes haar rondje en ja het is een mooi paard en plaatje om te zien maar dat zie ik liever als ze wat ouder was niet op deze leeftijd en dat heeft niks te maken met dat ze er nu al klaar voor was. De reden dat sommige hier enthousiast over zijn is denk eerder omdat je nogal actief bent hier maar dat als een wildvreemde dit plaatste er een berg commentaar op was.
En het wil ook niet zeggen dat ze nu op jonge leeftijd hier al last van krijgt maar dat kan later ook zeker nog komen hoor! Denk er niet te licht over en je hoeft niet als excuus te gebruiken dat je dat ik dit ook maar moet zeggen tegen iedereen met een 8 jarige want dan is het risico al veel minder groot. Dat kun je niet vergelijken. Als 2.9 jaar en 8 niks uitmaken kun je net zo goed meteen maar op een veulen gaan zitten.
In mijn ogen heb je dan geen geduld en dat is nog zacht uitgedrukt. Als je niet kan wachten koop dan eentje die er klaar voor is (dus ook de leeftijd!)

Ik maak me hier zo verschrikkelijk boos over. en het mooiste is nog dat sommige min reactie overdreven kunnen vinden maar het is simpelweg gewoon bewezen dan het slecht is!

Poekkie

Berichten: 7354
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:41

Askja schreef:
Er zit en hele cultuur en industrie achter het op zeer jonge leeftijd trainen van rijpaarden. Hengstencompetities, jonge paardencompetities, fokkers etc. Plus het feit dat moderne rijpaarden er op jonge leeftijd vaak al bedrieglijk compleet uitzien en heel veel aanbieden.
Wat ts doet, is dus niet uitzonderlijk en daardoor zal ze zich ook gesteund voelen in haar keuze - dat blijkt ook.

Helaas is het beeld van zo'n fysiek compleet, 'volwassen' uitziend jong paard puur buitenkant. Vanbinnen is alles nog in ontwikkeling en daardoor kwetsbaar.
Mentaal geldt hetzelfde. Dat een jong paard de indruk geeft graag aan het werk te willen en er klaar voor te zijn, wil niet zeggen dat dat ook echt zo is. Het komt toch regelmatig voor (en daarvan kun je op Bokt ook de voorbeelden langs zien komen in de zgn probleemtopics) dat het eerst zo werkwillige dier na een bepaalde tijd ineens actief verzet vertoont, of juist steeds slomer wordt. Fysieke en mentale overbelasting gaat bij zo'n jong paard sluipenderwijs. Dat is het verraderlijke, als het tot uiting komt, is de schade al aangericht.

Beweging is op zich natuurlijk heel goed voor zo'n jong paard, maar er zit een groot verschil tussen gewoon vrij bewegen en training onder het zadel, aan de longe of voor de kar. Meenemen aan de hand, een stapritje van een kwartier rechtuit, dus geen bochten en voltes, vrijlopen in een grote rijbak, dat kan mits met mate geen kwaad voor een stabiele, gezonde 2,5/3- jarige. Verder gewoon lekker op het land met leeftijdgenoten. Meer doen is een grote gok nemen. Overbelasting hoeft namelijk helemaal niet zo acuut en zo duidelijk naar voren te komen, veel paarden kunnen daar lange tijd omheen functioneren, daar zijn ze op geprogrammeerd. Maar het kan ook heel goed zo zijn dat zo'n paard veel beter had kunnen zijn als ie wat meer tijd had gekregen. Dat grijze gebied is heel moeilijk te peilen, en daar zijn helaas m.i. veel paarden de dupe van.

Ik hoop dus dat je het rustig aan doet met je mooie jonkie, ts.


+:)+ wat een heldere en onderbouwde reactie!

TS, je hebt een geweldig mooi paard en je hebt overduidelijk ook talent en ruitergevoel. Ik hoop dat alles goed blijft gaan en je nog veel plezier mag hebben met je prachtige friesje. Maar desondanks vind ik dit ook gewoon veel te vroeg en neem je volgens mij een onnodig risico hiermee. Ook ik kan dit dus niet apprecieren, sorry. Op deze leeftijd maakt 3 maanden qua spieren en gewrichten vaak wel een groot verschil.

Ik begrijp het argument 'jij kent je paard het beste' of 'gewoon zelf aanvoelen' nooit zo goed in deze situaties. Eens zo'n jonkie verzet of pijn begint te tonen, ben je toch al veel te laat?

Wel is het goed dat je over je beleren een topic hebt geopend, waarvoor mijn dank. Het laat alleszins iedereen toe om eens bewust hierover na te denken. (In mijn geval zal er bij ons in onze kleine pensionstalling in de toekomst in de stalregels toegevoegd worden dat we niemand op een tweejarige willen zien zitten, eigen paard of niet. Dringend tijd voor een mentaliteitsverandering.)


Supervixen

Berichten: 12859
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:15

Ik laat me niet uit over het rijden, maar wat ik heel mooi vind is haar naam. Ik vind het zo grappig dat je een pikzwart paard Zilver noemt. Hoe kwam je daar zo bij?

Kabayo

Berichten: 14044
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:39

Supervixen schreef:
Ik laat me niet uit over het rijden, maar wat ik heel mooi vind is haar naam. Ik vind het zo grappig dat je een pikzwart paard Zilver noemt. Hoe kwam je daar zo bij?

Ik heb haar niet gefokt hihi maar ik vind haar naam ook erg leuk :)

Blixem dankjewel voor je links! En verder ook bedankt

Poekkoe en askja bedankt voor jullie uitgebreide en onderbouwde posts! Ik doe trouwens ook heel veel rechtuit. Door middel van fiets of wandelen. Maar daar maak ik geen foto's van (niet zo spannend) hier wel 1tje
Afbeelding
Ow wacht. Wel een wandel foto
Afbeelding


Anoniem schreef:
Joolien schreef:
Wat mij blijft verbazen is dat er nog genoeg bokkers zijn die het inrijden van een paard van 2 jaar en 9 maanden blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vinden?
Het valt me trouwens nog mee dat de bokt ijzerloosbrigade nog niet om de hoek is komen kijken.


Nee, er zijn genoeg bokkers die snappen dat dit a) TS haar eigen keuze is, en dat b) het punt al is gemaakt.

TS; Erg mooi paard, gaat helemaal goed komen!

Amen!
Dankjewel :)


_Nancy schreef:
Wat een leuke fries!
Flinke galop zit er op hoor.

Je doet het lekker rustig aan en dat schudden/wiebelen, dat heeft elk paard die net beleerd wordt. Daar kun je ook niks over zeggen dan.
Straks lekker vakantie voor Zilver :)

Dankje :D lief bericht!

Jolande. Even inhaken op je laatste zin. Ze loopt nooit vaker dan 2 keer per week. Nu staat ze op een beleer adres en moet ze eventjes 3 weken "volle" bak. Dus 4x per week 10 minuten. Maar dit komt straks écht niet aan de orde hoor! Hoeft niet zo vaak

Dankjewel gimmespurs. Ben het ook zeer zeker eens met je laatste alinea


Joolien schreef:
Wat mij blijft verbazen is dat er nog genoeg bokkers zijn die het inrijden van een paard van 2 jaar en 9 maanden blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vinden?
Het valt me trouwens nog mee dat de bokt ijzerloosbrigade nog niet om de hoek is komen kijken.

Moest wel even lachen om je laatste zin := is dat toegestaan?


Sheeltje2 schreef:
Respect hoe jij te werk gaat hoe jullie band gegroeid is met de tijd en hoe mooi ze is gegroeid wens je veel rij/knufel plezier en geniet van elkaar

Er zijn zoveel meningen in de wereld maar je moet naar je eigen paardje kijken je weet snel genoeg of iets te veel is of niet

Dankjewel! Mee eens hoor :))


truus1957 schreef:
Wat een lot uit de loterij heb jij! Kennis van me had een Friese ruin met Pier als vader en Wikke als opa en dat was ook al zo'n leukerd. Helaas is hij op 9 jarige leeftijd ingeslapen.

Wat super leuk! Heb je toevallig een foto?

Anoniem

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:04

Ts. Ik ben geen wetenschapper, ik spreek enkel uit eigen ervaring. Paard 1 is beleerd op 2 jaar. Het paard had, na verloop van tijd, een opmerkelijk zwakke rug. Ook begon er na verloop van tijd artrose aan alle benen flink op te spelen.
Paard 2 is ook te vroeg beleerd geweest. Ik weet niet wanneer precies, ik denk dat die wel 3 was, maar die is direct flink aan het werk gegaan. Resultaat: Paard was nog geen 11 en is uit de sport gehaald vanwege artrose in de hals en de rug.
Paard 3 als 3 jarige intensief aan het werk gezet. Paard was braaf, tot dit op 7 jaar tot een uitbarsting is gekomen. Paard had nooit mentale rust gekregen. Is na die uitbarsting nooit meer betrouwbaar geworden tijdens het rijden. Dit zijn enkel paarden die ik zelf heb gehad. Hierbij wil ik dan de kanttekening zetten dat de paarden die ik heb die later zijn beleerd (na 5 jaar) zelfs op latere leeftijd nog artrosevrij zijn, geen zwakke rug vertonen en dergelijke.

Dan kan ik ook nog de paarden opnoemen die ik tegen ben gekomen toen ik nog werkzaam was in de paarden die op jonge leeftijd helemaal kapot zijn, maar dat is onbegonnen werk. Ik kan daaruit wel de conclussie maken dat er bij die jonge paarden er maar heel weinig waren die niet voor 3 jaar waren beleerd. Diegene die tot 4 op de weide hadden gelopen toonden beduidend minder problemen.

Weet je trouwens dat, zolang een paard niet is volgroeit, overdag in de weide en ‘s nachts op stal ocd in de hand werkt? Net zoals op stal staan en dan aan het werk moeten dit op te jonge leeftijd ook doet? Een Brits onderzoek is meerdere jaren hiermee bezig geweest. Paarden die van veulen af aan 24/7 op de weide liepen hadden duidelijk minder ocd. Diegene die 24/7 op stal stonden van veulen af aan ook, maar die waren zwakker in bespieren. Juist diegene die wisselde tussen stal/weide en stal/(weide)/werk ontwikkelenden veel vaker ocd. Dit door de belasting die te hoog werd op benen die niet sterk genoeg waren.

Dus ts, ik wil jou enkel helpen, maar ik heb in die 20 jaar genoeg de gevolgen gezien van te vroeg beleren. En nu kun je wel weer zeggen dat mensen er maar over blijven door gaan. Ja. Want ik hoop oprecht dat je inziet dat je het vroege beleren later dubbel en dik gaat moeten terug betalen. Jij in medische kosten en jou paard in gezondheid en chronische pijn.

Kabayo

Berichten: 14044
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 19:12

DeMolenhoek schreef:
Ts. Ik ben geen wetenschapper, ik spreek enkel uit eigen ervaring. Paard 1 is beleerd op 2 jaar. Het paard had, na verloop van tijd, een opmerkelijk zwakke rug. Ook begon er na verloop van tijd artrose aan alle benen flink op te spelen.
Paard 2 is ook te vroeg beleerd geweest. Ik weet niet wanneer precies, ik denk dat die wel 3 was, maar die is direct flink aan het werk gegaan. Resultaat: Paard was nog geen 11 en is uit de sport gehaald vanwege artrose in de hals en de rug.
Paard 3 als 3 jarige intensief aan het werk gezet. Paard was braaf, tot dit op 7 jaar tot een uitbarsting is gekomen. Paard had nooit mentale rust gekregen. Is na die uitbarsting nooit meer betrouwbaar geworden tijdens het rijden. Dit zijn enkel paarden die ik zelf heb gehad. Hierbij wil ik dan de kanttekening zetten dat de paarden die ik heb die later zijn beleerd (na 5 jaar) zelfs op latere leeftijd nog artrosevrij zijn, geen zwakke rug vertonen en dergelijke.

Dan kan ik ook nog de paarden opnoemen die ik tegen ben gekomen toen ik nog werkzaam was in de paarden die op jonge leeftijd helemaal kapot zijn, maar dat is onbegonnen werk. Ik kan daaruit wel de conclussie maken dat er bij die jonge paarden er maar heel weinig waren die niet voor 3 jaar waren beleerd. Diegene die tot 4 op de weide hadden gelopen toonden beduidend minder problemen.

Weet je trouwens dat, zolang een paard niet is volgroeit, overdag in de weide en ‘s nachts op stal ocd in de hand werkt? Net zoals op stal staan en dan aan het werk moeten dit op te jonge leeftijd ook doet? Een Brits onderzoek is meerdere jaren hiermee bezig geweest. Paarden die van veulen af aan 24/7 op de weide liepen hadden duidelijk minder ocd. Diegene die 24/7 op stal stonden van veulen af aan ook, maar die waren zwakker in bespieren. Juist diegene die wisselde tussen stal/weide en stal/(weide)/werk ontwikkelenden veel vaker ocd. Dit door de belasting die te hoog werd op benen die niet sterk genoeg waren.

Dus ts, ik wil jou enkel helpen, maar ik heb in die 20 jaar genoeg de gevolgen gezien van te vroeg beleren. En nu kun je wel weer zeggen dat mensen er maar over blijven door gaan. Ja. Want ik hoop oprecht dat je inziet dat je het vroege beleren later dubbel en dik gaat moeten terug betalen. Jij in medische kosten en jou paard in gezondheid en chronische pijn.

Bedankt voor je uitgebreide post.

Zulle paarden heb je altijd.
Ik ken. Paard nummer 1. 5 jaar oud beleerd. Altijd exploderen. Kissing spines. Is ingeslape
Paard nummer 2. Beleerd met 4.5 jaar. Helemaal kapot van binnen (bekken problemen en laatste eind vd rug)
Paard nummer 3. Toevallig een fries. Beleerd met 10 jaar. Erg doorgezakte rug. Kan alleen stapritjes

Ik wil je advies niet afslaan . Echt niet. Maar ik zie ook genoeg paarden met problemen die op late leeftijd beleerd zijn

Verder wil ik je gerust stellen. Paard staat onder (streng) toezicht van fysio ,dierenarts en zadelmaker. (Die allemaal groen licht geven). Problemen in het lijf wil niemand. Zeker het paard niet. Ben ik mij zeer bewust van. Daarom heb ik deze deskundigen bijna op de lip

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:16

Gewoon even wat langer tijd geven is goedkoper én verstandiger :j

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:20

Pakken ze haar op het beleeradres echt maar 10 minuten per keer? Voordat je erop zit in- uitstappen en alle gangen ben je toch zo al het dubbele kwijt?

Ik vind trouwens je paard er wel ouder uit zien dan 2 jaar en 9 maanden. Mijn fjordje is bijna 4 en nog steeds een puppy. Gelukkig heb ik weinig tijd, dan is de verleiding om op te stappen toch wat kleiner

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:20

Maar die kunnen nu helaas eenmaal niet zien en voorspellen wat de schade in de toekomst is. Wie weet ben je 1 van de gelukkigen met een oersterk paarden. Ik heb het nu eenmaal veel vaker fout dan goed zien gaan.

Oh trouwens, ik volg jou andere topic ook van jou mogelijk drachtige merrie. Misschien wil je een kijkje daar nemen want veel mensen wachten op een update :D

Kabayo

Berichten: 14044
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 19:24

Paardenfan25 schreef:
Pakken ze haar op het beleeradres echt maar 10 minuten per keer? Voordat je erop zit in- uitstappen en alle gangen ben je toch zo al het dubbele kwijt?

Ik vind trouwens je paard er wel ouder uit zien dan 2 jaar en 9 maanden. Mijn fjordje is bijna 4 en nog steeds een puppy. Gelukkig heb ik weinig tijd, dan is de verleiding om op te stappen toch wat kleiner

Ik pak haar nu zelf. (Heb haar ook zelf beleerd uitzondering van mennen)
Maar inderdaad. 10/15 minuten. Echt niet langer. Is nergens goed voor. Beetje stappen draven galoperen. Maar niet lang. Ik stap meer dan de rest :')
Vooral simpel en rechtuit

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:29

Maar als je dat zelf eigenlijk al te veel vindt, waarom moet dat dan deze 3 weken?

Kabayo

Berichten: 14044
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 19:30

Niobe schreef:
Maar als je dat zelf eigenlijk al te veel vindt, waarom moet dat dan deze 3 weken?

Omdat ze daarna lekker naar huis kan genieten van haar vakantie (heel licht werk. In 1 keer helemaal stilzetten is zeer slecht voor de spieren)

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:33

Ik heb niet alles gelezen, maar ik stoor mij toch aan de leeftijd discussie.

Denk hier eens over na:

- 3×15 minuten training (onder het zadel) per week voor een 3 jarige en daarna rustig opbouwen, ieder jaar iets meer erbij
- wachten tot 4,5 en gelijk naar een vrij 'hoge' intensiteit, 4× 50/60 min per week, want 'hij is er nu klaar voor'?

Volgens mij draait het om een goede balans vinden tussen leeftijd en trainingsintensiteit.
Tenzij er echt keihard bewijs is dat 3×15 min per week op een 3jarig paard significante schade oplevert, dan stel ik mijn mening misschien bij.

Volgens mij moeten we ook elkaars mening respecteren toch? Iedereen heeft het beste voor met zijn eigen dier en wil er zo lang mogelijk mee samen zijn lijkt mij.

Ts: mooi dier en super knap dat je na die botbreuken weer terug in het zadel bent gestapt! Mennen lijkt me ook leuke afwisseling tussendoor.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:38

Unleash: tussen zwart en wit, zoals jij het nu voorstelt, zit ook nog grijs: op latere leeftijd beginnen én rustig opbouwen is gelukkig ook nog een mogelijkheid. :)
Mijn jonkie van 4 jaar en 9 maanden loopt nu bijvoorbeeld 1x in de week 10 minuten onder het zadel en dan nog een paar keer kort aan de hand/longe.

Persoonlijk ben ik juist blij dat er steeds meer commentaar komt op het vroege inrijden. Een mentaliteitsverandering is lastig en kost tijd, maar waarom zou je niet het zekere voor het onzekere nemen door iets meer geduld te hebben?

Dat is ook mijn oprechte vraag aan TS: wat is precies het voordeel van nu beginnen ten opzichte van over 1,5 jaar? Ben je bang dat ze dan minder gemotiveerd is of minder snel leert?