Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 16:26

Met al die topics nav Arne z'n les kan ik natuurlijk niet uitblijven :P
Vorige week zaterdag reed ik samen met Llevado mijn eerste les bij Arne. Luxe probleem, want welk paard kies je. Ik heb voor Llevado gekozen omdat ik bij Arne een spel element zie waarvan ik denk dat Llevado dat goed zou kunnen gebruiken. Waar Llevado in het spel altijd blij en fanatiek is is hij met rijden juist flegmatiek en wat ongeinteresseerd. Ik wilde eens kijken of dat met een andere rijstijl anders zou worden.
Nu is 1 les natuurlijk wel heel kort om daar echt iets mee te kunnen doen, vooral omdat Arne ook heel graag de theoretische kant uit legt waardoor we uiteindelijk ook gewoon veel stil hebben staan luisteren.
Ik heb zeker een interessante les gehad, maar deze les was onvoldoende voor ons om echt mee verder te kunnen en om echt te kunnen zeggen of dit ons gaat passen. Daarvoor moeten we er samen gewoon nog wat verder in duiken. Dus hopelijk komt Arne nog eens terug om ons verder weg wijs te kunnen maken :)


1. Luisteren naar de uitleg
Afbeelding

2. We begonnen in stap met sturen op de zit. En daarbij proberen om echt controle te krijgen over het verplaatsen van het buitenvoorbeen.
Afbeelding

3. Dit deden we o.a. met behulp van stap pirouettes.
Afbeelding

4. Schoudervoor
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. We hadden het dus vooral over het sturen op zit waarin Arne aangaf ook een leerlinge te hebben die zonder hoofdstel reed. Nu doe ik dat ook best regelmatig en ik merkte dat ik toch teveel met mijn handen bezig bleef. Dus nog even het hoofdstel eraf gegooid. Beter, want daardoor kon ik veel beter voelen wat hij precies bedoelde en wilde dat ik deed.
Luisteren naar uitleg
Afbeelding

9. In stap over de lange zijde, voor de A (of C) halve stappirouette en terug de lange zijde direct in galop aanspringen op 1 enkel beenhulp (been lang houden :o )
Afbeelding

10. En nog een keer, je ziet wel mooi hoe Llevado hier meer opgericht gaat lopen, de schoft meer gaat liften
Afbeelding

11. Tango dansen waarbij Llevado vooral interesse in de koffie heeft :')
Afbeelding

12. En nog eens luisteren, paard is wel een lekker blij ei <3
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:35

Blij ei inderdaad :D :D
Lekker ding ook :o

Ik ken deze man totaal niet, zie wel topics voorbij komen dus kan me ongeveer een beeld scheppen van wat hij doet, maar om de een of andere reden vind ik hem heel boeiend.. kan het niet uitleggen haha :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27981
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:14

Ik vind het ook een intrigerende manier van lesgeven en zou ook best eens een lesje willen, maar het is veelal in het zuiden des lands geloof ik toch?

Wat gebeurt er op de tango-foto? Hoort dat bij de uitleg, of is het iets rijtechnisch?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 13:20

het hoorde bij de uitleg, Llevado staat daar ook gewoon stil, maar vond het wel een leuke foto geworden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:21

Zoals ik het lees heeft deze manier van trainen best wat overeenkomsten met western training kan dat? Ziet er in elk geval interessant uit! En knap paard heb je!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 13:25

Wel wat denk ik, hoewel je bij western natuurlijk vooral gebruik maakt van neck reining terwijl het hier echt de bedoeling is volledig op zit te rijden. Tevens wil Arne geen lang en laag, wat eigenlijk ook heel erg western is, maar oprichting vanuit de schoft. Dus door het openen en omhoog tillen van je kruis je paard vragen om je te volgen door de schoft te liften. Maar Arne geeft ook western combinaties les (en alle andere disciplines zoals WE en klassiek) dus ik geloof direct dat hij ook het beste uit iedere rijstijl gebruikt :)

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:32

27 maart a.s. zijn er geloof ik ook lessen in Amsterdam.. Even zoeken op FB, zijn vast toeschouwers welkom ;)
Ziet er goed uit Daan! Vado is zo'n lekkere echte kerel geworden :D

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:34

Gaaf joh, mooi verslag!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:17

Ik vind het anders helemaal niet leuk om al die foto's van de les(sen) van Arne langs te zien komen :+ (Ik ben gewoon stikjaloers!)

Llevado heeft echt een lekker blij koppie. Interessante oefening, stappirouette en daarna meteen aanspringen in galop. Leuke foto's! Vooral die van de tango :D

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:42

Ik vind het weer enorm interessant om te zien, volgens mij geeft hij heel fijn les :)
En natuurlijk een knap paard <3

loez

Berichten: 11075
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:02

Granoek schreef:
Blij ei inderdaad :D :D
Lekker ding ook :o

Ik ken deze man totaal niet, zie wel topics voorbij komen dus kan me ongeveer een beeld scheppen van wat hij doet, maar om de een of andere reden vind ik hem heel boeiend.. kan het niet uitleggen haha :D


Ik snap wel wat je bedoeld :j De sfeer vind ik ook erg gaaf alleen al aan de hand van deze foto's!

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:41

Ontzettend gave foto's en ook een boeiende sfeer inderdaad zoals sommigen zeggen vind dit paard ok echt zo mooi!!!

Anoniem

Re: Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:39

Wat blijft Llevado toch ook een heerlijk beest. <3 :D Zelfs in zwart/wit dus ook als je zijn kleurtje niet ziet straalt hij zoveel rust en kracht uit. Mooie sfeerfoto's ook.
Jammer dat je niet echt verder kunt met de les, maar een snuffelstage op zijn tijd is ook altijd leuk en wie weet helpt een volgende les je wel echt verder. Bedoel je trouwens met dat er geen geen lang en laag gereden wordt dat er nooit in ontspanning voorwaarts neerwaarts gereden wordt maar dat het alleen maar oprichting, oprichting, oprichting is tot je paard het verzamelingsknopje aanzet, of bedoel je meer dat er geen peanutrolling gedaan wordt waarbij het paard met zijn neus in stap/draf/galop gereden wordt? Helemaal geen voorwaarts neerwaarts in klassieke zin lijkt me namelijk behoorlijk heftig, zeker bij een beginnend paard en die termen zijn nogal verwarrend. ;)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 13:29

Thanks :) Wat ik begreep wel in horizontaal evenwicht, maar niet echt voorwaarts neerwaarts zoals we in de huidige dressuur kennen.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:49

Leuke foto's! Het was leuk om jullie samen aan het werk te zien. De eerste keer een Arne-les is megaveel informatie, dat ietwat verwarde gevoel herken ik wel. :') Volgende keer gewoon weer meedoen. ;)

En inderdaad, wel het voorwaarts ('verlengen' van het paard - ik weet niet dat of de goede term is :') ) en neerwaarts in die zin dat er zeker geen oprichting wordt afgedwongen, maar niet helemaal naar beneden zoals je tegenwoordig veel ziet. De poll hoeft niet lager dan de schoft. En het paard mag zich zeker niet achter de loodlijn oprollen. En de schoft en de schouders moeten wel ten alle tijden liften, zodat de overgangen opwaarts zijn en je het paard als het ware optilt in plaats van de grond in rijdt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Andalusier Llevado eerste les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:51

Mag ik vragen waar Arne Koets vandaan komt?
En in welke taal geeft hij les?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:24

Festeropre schreef:
Mag ik vragen waar Arne Koets vandaan komt?
En in welke taal geeft hij les?


Oorspronkelijk Nederland, tegenwoordig Duitsland. Dus de lessen zijn gewoon in het Nederlands (maar in het Duits of Engels kan ook ;) ).

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:37

rider schreef:
Festeropre schreef:
Mag ik vragen waar Arne Koets vandaan komt?
En in welke taal geeft hij les?


Oorspronkelijk Nederland, tegenwoordig Duitsland. Dus de lessen zijn gewoon in het Nederlands (maar in het Duits of Engels kan ook ;) ).


Bedankt!

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:59

Rije schreef:
Ik vind het ook een intrigerende manier van lesgeven en zou ook best eens een lesje willen, maar het is veelal in het zuiden des lands geloof ik toch?

Wat gebeurt er op de tango-foto? Hoort dat bij de uitleg, of is het iets rijtechnisch?


Ik heb totaal geen verstand van zijn manier van les geven dus daar waag ik me niet aan maar wilde even reageren op waar hij les geeft , ik weet dat mensen die ik ken in NH in de buurt van Hoorn soms bij hem lessen.. of is dat ook te ver ?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27981
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:01

moniek21 schreef:
Rije schreef:
Ik vind het ook een intrigerende manier van lesgeven en zou ook best eens een lesje willen, maar het is veelal in het zuiden des lands geloof ik toch?

Wat gebeurt er op de tango-foto? Hoort dat bij de uitleg, of is het iets rijtechnisch?


Ik heb totaal geen verstand van zijn manier van les geven dus daar waag ik me niet aan maar wilde even reageren op waar hij les geeft , ik weet dat mensen die ik ken in NH in de buurt van Hoorn soms bij hem lessen.. of is dat ook te ver ?


Ik zit in omgeving Zwolle, dus midden van het land is voor mij wel de max eigenlijk. Maar ik volg de fb-pagina, dus ik wacht rustig af en wie weet een keer. Ik heb al een superfijne instructrice maar je horizon verbreden en nieuwe dingen ontdekken vind ik altijd leuk, dus even kijken hoe het loopt.