Het einde van het jaar 2017 nadert met rasse schreden, en op de valreep heb ik besloten om toch nog een EJL-ITP te maken van mijn manege- en werkpaarden jaar! Dit jaar was voor mij over het algemeen gezien een prettig jaar. Er zijn niet veel uitzonderlijke dingen gebeurd, maar ik heb gewoon lekker rond gehobbeld

Januari
Niet zoveel bijzonders gebeurd, lekker gewerkt, gereden en gecarrousseld. Wel kreeg ik in de carrousel mijn 'eigen' carrouselpaardje, Zolatin, weer terug!

Februari
In februari hebben we op mijn werk de buitenritjes met de fokmerries weer opgepakt en blij dat ze waren!

Ook de eerste carrouselwedstrijd van het jaar gereden, op Zolatin natuurlijk

Maart
In Maart de eerste uitwedstrijd met de carrousel gereden. Laatste geworden met als commentaar ongeveer dit: Leuk dat jullie er waren, maar volgende keer kan je beter thuis blijven

Ook hebben we in maart de laatste ritjes met de fokmerries gemaakt, omdat de uitgerekende datum toch wel dichtbij kwam. Hierna hebben we alleen nog maar gewandeld met ze en lekker geknuffeld!

Met de carrousel hebben we ook nog een uitwisseling gereden, bij manege Kennermegaarde. Ik zat op Big Boy, superleuk paardje was dat. Het leuke was dat ik op het paard reed van degene die op mijn paard had gereden toen er op onze manege werd gereden. En alhoewel ik wel gecharmeerd was van haar paard, was zij niet gecharmeerd van de mijne

April
In april werden de bosritjes met de fokmerries vervangen door bosritjes met de driejarigen! We hadden 5 driejarigen staan op het werk, en op 3 ervan heb ik bosritjes gemaakt.

Ook in april een uitwisseling gereden met de carrousel, deze keer met manege Rückert, en ik zat op een heel eigenwijze fjord, genaamd Stoffel. Was erg leuk!
Mei
Mei, de maand van het NK carrousel! We reden met de Spaarnwoude Diamonds in de eerste divisie mee, en we zijn eervol laatste geworden

Ook in mei mijn eerste renles gehad! Was supergaaf, maar wat had ik een spierpijn

In mei ook mijn VWO examen gedaan, en deze gelukkig gehaald. Hierna heb ik een tussenjaar genomen, en daar geniet ik nog steeds met volle teugen van. In het tussenjaar ben ik volop gaan werken op stal, gemiddeld zo'n 4 dagen per week, en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing!
Juni
In Juni niet zoveel gedaan.. Na de kampioenschappen doen we met de carrousel altijd andere dingen, dus deze maand een springlesje gehad, en een buitenrit gedaan. Daar was Zolatin niet zo'n fan van, hij had het niet zo op vliegen. Vandaar dat hij ook een heel mooi vliegennetje voor kreeg bij het rijden

Juli
In Juli lekker op vakantie geweest en nauwelijks iets met paarden gedaan.
Augustus
En toen ik in augustus terugkwam van vakantie was Zolatin opeens weg

Daarna ging de manege voor 4 weken dicht, paardjes lekker op het land, en had ik de tijd om Zolatin een beetje te verwerken. Ik mis hem nog steeds. Als ik de mogelijkheid had gehad om hem te kopen had ik het zonder twijfel gedaan..
September
In september zei Ron, mijn instructeur tegen mij: Jij rijdt vandaag op Zaza, dat lijkt me nou echt een paard voor jou. Zaza was het nieuwe paardje, gekomen omdat Zolatin weg was, en Ron had helemaal gelijk. Ik was op slag verliefd. Wat een leuk paard zeg. Ontzettend gevoelig, maar zo eerlijk

Echter was zij bij lange na niet geschikt voor de carrousel, dus heb ik elke week een ander paard onder mijn kont gehad, meestal het paard wat over was en nog een uurtje moest lopen. Dit ging de ene keer natuurlijk beter dan de andere keer

Oktober
Lekker verder gehobbeld op Zaza, en ze werd met de week beter. Er kwam veel meer rust in haar en ze kroop een beetje uit haar schulp. Hartstikke blij mee natuurlijk. Ook hebben we deze maand haar voor de lol mee laten lopen in de carrousel en wat deed ze het goed. Gewoon overal tussendoor en nergens voor terugdeinzen. Alleen de galop nog niet meegedaan, aangezien ze die nog niet helemaal onder de knie had. Supertrots natuurlijk!

November
In November hebben we de eerste carrousel wedstrijd van het seizoen gereden en ik mocht op Zaza! Superblij natuurlijk, en ze was wederom super braaf. We zijn weliswaar laatste geworden, maar dat mocht de pret niet drukken.
Ook heb ik in november de lessen in het renzadel weer opgepakt na een rustperiode van zo'n 6 maanden.

December
En zo komen we dan bij december. In december ben ik mee geweest naar het strand om paarden in en uit te stappen

Ook heb ik lekker verder gereden met Zaza en een nieuw dekje gekocht, HV Polo Ice Blue

Je ziet het niet heel goed op de foto, maar hij staat haar echt supergoed!

En nog lekker gereden op mijn werk

Al met al was 2017 een hartstikke fijn jaar voor mij, en ik hoop dat 2018 ook een fijn jaar wordt. Ik wil in 2018 heel graag proeven gaan starten met Zaza, en 21 januari is de eerste! Ook hoop ik de cursus paardenmasseur, die ik op dit moment volg, af te kunnen ronden in 2018, en autorijlessen te nemen. En natuurlijk lekker veel met paarden bezig zijn

In elk geval iedereen een fijne jaarwisseling gewenst en een gelukkig nieuwjaar!