Het jaar van Shan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Het jaar van Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 13:16

[JITP] Mijn jaar met Oreo en Shan
Vorig jaar maakte ik dit eerste jaar topic van Shan.

Dit jaar was een jaar van pieken en van dalen. We begonnen het jaar in een dal, klommen op naar een hele hoge piek en daalden daarna weer helemaal naar beneden. Nu zijn we weer een klein beetje aan het opklimmen. Maar laat ik beginnen bij het begin!

Januari begon met ontspanning voor Shan. Na een harde val in December 2016 durfde ik niet meer te rijden. Daarom werd Shan gereden door iemand anders en deed ik andere dingen met hem. Op dit moment twijfelde ik enorm of ik Shan misschien niet moest verkopen, waarom had ik een paard waar ik niet op durfde te rijden?

Afbeelding

Omdat ik dus niet kon rijden, deden we wel veel andere dingen. Ik besloot te beginnen met vrijheidsdressuur, maar eerst wilde ik Shan goed observeren hoe hij met dingen om ging.
[JITP] Shan gaat op onderzoek uit

Ook eindigde deze maand het volgtopic van Shan. Aangezien ik niet zeker wist of ik Shan nog wel wilde houden, wilde ik eigenlijk ook geen topic meer.
[YRT] [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

En dan komen we aan in Februari. Shan werd nog steeds gereden door zijn bijrijder, waar ik ontzettend blij mee was!

Afbeelding

Ook kwamen mijn nichtjes en neefjes op bezoek bij Shan. Hij was zo ontzettend braaf!

http://boktimg.nl/img/m/q3HxZt.jpg

[JITP] Shan, kinderpony in wording

Ook heeft Shan deze maand een keer vrijgesprongen.

[JITP] Weer eens een topic van Shan

Dan komen we aan in maart. In maart zat ik voor de eerste keer weer op Shan! Iemand heeft mij en Shan heel erg geholpen met onze angst, waardoor we weer vertrouwen in elkaar kregen. Ineens was het verkoopidee ver weg.

Afbeelding

[JITP] Eindelijk weer rijden met Shan!

Verder begonnen we nu met het echte vrijheidsdressuur. De basis, om meer vertrouwen op te bouwen.
[JITP] Vrijheidsdressuur met Shan

Daarna kwam April. In April reden we zelfs los mee in de groepsles. Dit had ik aan het begin van het jaar nooit durven hopen!

Afbeelding

Ook maakte ik deze foto van hem met hoofdstel aan.

Afbeelding

Verder deed mijn verzorgster deze maand een nieuwe vorm van grondwerk met Shan.
[JITP] Mijn knapperd

Dan gaan we verder in Mei. In mei kwam mijn nichtje weer langs en heeft ze voor het eerst in haar leven een paard gelongeerd. Shan was erg braaf.

Afbeelding

Ook maakte ik wat foto's van hem.
[JITP] Mijn mooie kerel

Daarna gaan we door naar Juni. Een maand van hoogtepunten. In juni reed ik mijn eerste wedstrijd met Shan. Hij deed het ontzettend goed en ik was heel trots op hem!
Als eerst moest hij natuurlijk gewassen worden. Hij was heel braaf en relaxt en uiteindelijk was dit het resultaat.

Afbeelding

En een filmpje van het wassen:

http://boktimg.nl/img/m/9UGwWs.jpg

[RIJ-ITP] Shan op z'n eerste wedstrijd!

Ik ging verder met het vrijheidsdressuur en Shan leerde op commando naar me toe te komen. Het vertrouwen groeide!

http://boktimg.nl/img/m/yvhQqc.jpg

[VD-ITP] Vrijheidsdressuur

Shan stond lekker op de wei met zijn vriendjes.

http://boktimg.nl/img/m/i66147.jpg

Deze maand maakte een stalgenootje van me hele gave foto's van ons.
[ITP] Shan in the picture

Dan komen we aan in Juli. Er lag ontzettend veel water in de longeercirkel, maar dat vond Shan helemaal niet erg!

Afbeelding

Ook ging ik op vakantie. Mijn hele lieve stalgenootje wilde Shan niet alleen verzorgen, maar ze maakte ook hele mooie foto's van hem.

Afbeelding

[ITP] Shan mooi op de foto

Hij mocht, nadat ik van vakantie terugkwam, weer een keer vrijspringen.
[ITP] Shan wordt steeds stoerder!!

Ook reed ik nog een keer een wedstrijd met hem, ik was heel trots, maar op het topic kreeg ik heel veel commentaar. Later dit jaar ben ik erachter gekomen dat het commentaar dat ik heb gekregen meer klopte dan ik ooit had kunnen denken.
[RIJ-ITP] Shan en ik @ wedstrijd

Toen werd het augustus. Ik ging lekker door met rijden, maar ging ook longeren om meer spieren op te bouwen.

Afbeelding

Ook kwam Shan op bezoek in mijn tuin.

http://boktimg.nl/img/m/JQQN0M.jpg

Verder kreeg hij een nieuw touwhalster, omdat mijn oude toch echt niet paste.

Afbeelding

Zijn verzorgster ging verder met grondwerk om een betere leider te worden.
[VD-ITP] Grondwerk met Shan

Dan komen we aan in september. Shan kreeg niet alleen een nieuw touwhalster, maar ook een nieuwe deken. Deze maand liep Shan niet helemaal lekker. Ik heb de dierenarts laten komen en we kwamen er achter dat hij een selenium tekort had, daarom ging ik dat bijvoeren. Ook ging Shan twee weken op pijnstillers in de hoop dat hij beter ging lopen.

Afbeelding

Verder longeerden we ook met zadel om dat goed te oefenen.

http://boktimg.nl/img/m/WkOOrS.jpg

In oktober kregen we een grondwerkles van Daniëlle Meyboom van Amable. En toen vielen alle puzzelstukjes van Shan op z'n plaats. De dierenarts kwam weer en we begonnen met een lang revalidatietraject.

In november longeerden we veel om spieren op te bouwen. Verder mocht Shan lekker spelen met zijn vriendjes.

En nu is het December. Gisteren heeft voor de eerste keer weer iemand op Shan gezeten, na twee maanden niet rijden. Hij was boven verwachting braaf en ik ben heel trots op hem.

Afbeelding

2017 was dus duidelijk niet ons jaar. Onze piek duurde ongeveer tot augustus, waarna we daalden zo ongeveer tot onder het nulpunt. Maar gelukkig zijn we er eindelijk achtergekomen, waarom het al die tijd zo moeilijk ging.
Hopelijk kan ik in 2018 zelf weer op Shan stappen, meer vertrouwen opbouwen en weer echt gaan rijden!

freetorun

Re: Het jaar van Shan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:35

Ik vind het altijd heel leuk iets van jullje te lezen. hopelijk dat jullie elkaar steeds beter leren begrijpen en heel veel plezier als team in 2018 gewenst :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 01:07

Dankjewel! Dat hoop ik ook zeker!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 15:17

Verder niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:20

Jaaa, zeker wel! <3
Jullie hebben echt een hoop meegemaakt, maar ik heb echt bewondering voor de manier waarop je hebt doorgezet.
En je mag trots zijn op het resultaat!
Natuurlijk is er nog veel om te verbeteren, anders zou het ook maar saai zijn.
Maar jullie zijn ook al een heel eind gekomen en 2018 wordt vast een goed jaar voor jullie!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:40

Wat een mooi overzicht heb je gemaakt {:) Wat was er waarom je paard een tijdje stil moest staan? Denk je dat zijn gedrag ook daar uit voort kwam?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 17:58

Wat lief van jullie!
Ik wil hetgene wat hij heeft liever niet online zetten, als je het wil weten mag je me een pb sturen! Het verklaart wel echt voor een groot deel zijn gedrag. Deels is het karakter, maar een groot deel is idd hetgene wat hij heeft wat zijn gedrag zo Triggerde

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:41

Ik volgde je topic destijds en vond het erg jammer dat je toen stopte. Alsnog heb je idd een zwaar jaar gehad, dat vind ik wel jammer voor je. Ben wel benieuwd wat hij heeft en hoe de prognose is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 18:51

Ik zit nu op telefoon, dus dat typt niet zo makkelijk. Kun je me een pb sturen zodat ik weet dat ik nog op je moet reageren?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:00

Wat een leuk paard is ie toch! <3 Fijn dat je toch weer vertrouwen hebt gekregen in hem! Ik hoop voor jullie op een 2018 waarin jullie hopelijk nog veel meer kunnen groeien!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 19:02

Dankjewel!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:37

Ik heb ook destijds je topic gevolgd en je tips gegeven. Toen was je vooral bezig dat je percé wou rijden en stond je er nog niet echt voor open. Heel begrijpelijk hoor op jouw leeftijd en zoals je zelf zegt: achteraf zie je dat pas in, toen besefte je dat nog niet. En zo gaat dat bij iedereen hoor, pas als de dingen fout gaan lopen gaan mensen op zoek naar oplossingen en gaan ze daar ontzettend veel van leren. Maar je hebt wel vol gehouden en uiteindelijk ingezien dat er naast rijden nog een heleboel andere dingen belangrijk zijn om een goede band te krijgen met je paard. En dat ook je paard fysiek in orde moet zijn, want dat anders rijden voor beide vervelend wordt. Doe zo voort! Leer zoveel mogelijk bij op alle vlakken, pin je niet vast op 1 methode, maar sta altijd open voor alles en neem uit elke methode enkel datgene mee wat jullie kan helpen. Het is hoogstwaarschijnlijk niet je leukste jaar geweest op paardenvlak, maar misschien wel hetgene waar je tot hiertoe het meeste van geleerd hebt. Ik ben wel heel benieuwd wat er met shan scheelde, dus als je wil mag je me dat in pb vertellen. Als je niet wil ook prima natuurlijk.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:49

knip

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:50

Jullie twee zijn zo'n enorm grote inspiratiebron! Alle respect voor jullie!

Ik volg jullie ook al een tijdje en vind echt dat je een topmeid bent met absoluut veel geduld! :)
Ik hoop dat 2018 jullie jaar wordt, waarin jij en Shan elkaar steeds weer beter leren kennen, meer vertrouwen in elkaar krijgen en een topteam worden!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:51

sanso schreef:
knip

Knip? >;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:52

Pepperrr schreef:
sanso schreef:
knip

Knip? >;)

Verkeerde knopje geklikt waardoor de PB hier kwam te staan :)
Aangezien ik het niet kon verwijderen heb ik het even zo gedaan.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:06

Leuk overzichtje zo! Met de vertouwen zal het vast wel goed komen, heeft soms gewoon (heel) wat tijd nodig. :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 12:29

Bedankt allemaal!
Ik stuur je even een pb'tje abc!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:01

Ik heb je vorige topics ook gevolgd. Ik vind het jammer voor jou dat de samenwerking met Shan niet helemaal loopt zoals je verwacht had. Kan zijn blessure helemaal herstellen zodat je terug kan rijden?
Ik hoop dat je volgend jaar veel vrolijke momenten samen mag hebben.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 17:56

Het zal nooit helemaal herstellen, maar als het goed is kan ik straks wel weer gaan rijden!
Dankjewel!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:45

Kimmie25501 schreef:
Het zal nooit helemaal herstellen, maar als het goed is kan ik straks wel weer gaan rijden!
Dankjewel!

Ik vind het jammer om te horen dat hij nooit meer helemaal beter zal worden. Dat moet helemaal niet leuk geweest zijn om te horen.
Ik hoop echt voor jou, wat je doelen dit jaar ook zijn, dat je ze kan nastreven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 10:09

Op het moment zelf klopt dat wel idd, hoewel ik van het allerergste (dus inslapen) was uitgegaan (dan komt de klap wat minder aan, dacht ik), viel het ontzettend mee.
Ik hoop ook echt dat mijn doelen gaan lukken! Dat is rijden en meer vertrouwen, dus dat ik gewoon weer kan gaan wandelen, zonder dat hij superdruk is etc.
En hiervoor moet ik weer 10 stappen terugdoen, maar dat heb ik er wel voor over. Als hij maar beter wordt. (mentaal en fysiek)