Dus merrie, ons 2017 in een notendop. Over jou, en voor jou...
We beginnen maar gewoon met januari.
Eind december 2016 heb je (door 'schuld'/nalatigheid van onze toenmalige staleigenaar) een heel vervelend ongeluk gehad in stal. Het leek prima met je te gaan, de DA is langs geweest en fysiek was je godzijdank helemaal oké!
Helaas bleek je er mentaal toch meer last van te hebben dan we dachten, op 10 meter afstand konden we je ribben tellen... Vanaf dat moment heb ik je "stil gezet"; alleen maar buiten spelen, zoveel als mogelijk, en heel veel eten! Genoeg ruwvoer erin en bijgevoerd met slobber. Wat je totaal niet erg vond

Het ongeluk in stal bezorgde jou meer stress dan wij verwacht en door hadden. Na enorm aandringen mocht je naar een andere box, en na de eerste dag daar was al duidelijk hoe uitgeput je was, ik vond je in een hele diepe slaap op stal... Arm ding, sorry dat ik het niet eerder zag

Februari kunnen we snel doorheen, want ook deze maand heb ik jou gewoon lekker 'met rust gelaten' om aan te sterken. Sinds januari wou ik al verhuizen van stal (om meerdere redenen, maar vooral vanwege dit ongeluk), maar wou jou niet de stress van de verhuizing bezorgen in de staat waarin je nu verkeerde. Ik was behoorlijk bezorgt en stond ook niet meer met een fijn gevoel op deze stal, iedere dag weer bang voor nog een telefoontje dat er iets mis gegaan was... Februari dus nog lekker aansterken, en toen je in maart weer helemaal op gewicht was zijn we vertrokken!

2 april, de 3e dag op je nieuwe stal werd ik 's avonds gebeld door een nieuwe stalgenoot dat je been open lag... En het bloed er letterlijk uitspoot... Dus wederom direct de DA erbij. Gelukkig leek het mee te vallen en had je gewoon op een rottige plek/manier een ader geraakt, maar de paddock leek wel een slachtveld

Mei was de maand van uitjes samen met je Friese buurman! Weliswaar een hengst, maar oh zo braaf! Zelfs samen op de trailer en in de paddock met een draadje ertussen, nooit een probleem geweest! Heerlijke beesten

Het eerste uitje was een Bokt-fotomeeting op het strand! En oh merrie wat heb je daar het bloed onder m'n nagels vandaan gehaald, irritant druk mormel

Het tweede uitje was iets wat ik al heeel lang wou; samen zwemmen!

Vervolgens een vrij rustige maand. Mijn zusje heeft met jou de onderlinge wedstrijd op stal meegereden, en jullie zijn nog tweede geworden ook

Juli ben ik op vakantie gegaan, en als er de afgelopen 3 jaar dat ik jou had ook maar één ding duidelijk geworden was...
...Dan was dat wel dat ik niet op vakantie kon zonder een complete instructie over jou wond/blessure verzorging achter te laten, dus ook dit jaar weer

Je had het voor elkaar gekregen om een scheur te maken/krijgen vanuit je kroonrand je hoef in, juist... Toppaard

Toen ik terug kwam heb ik je, wederom, verhuist. Op de stal waar je nu stond kwam je helaas niet zoveel buiten als in eerste instantie verteld was, dus besloten verder te gaan kijken. Inmiddels had ik ook een maand of twee een nieuwe baan, en was ik van 24 uur werken om de hoek naar 40 uur werken op 30 minuten rijden gegaan, dus deze 'doe-het-zelf stal' ging mij ook niet meer lukken. Dat viel mij toch wel wat zwaarder dan verwacht eigenlijk, maar ik was zo lang bezig met alle klusjes dat ik aan jou niet meer toe kwam...
We zijn dus verhuist naar een volpension waar je het hele jaar door van 7:00 tot 18:00 buiten komt, beste keus ooit!

Goh, ik had een compleet ander paard, in de goede zin... Wat was je relaxed, je was heel duidelijk op je plek hier en het buiten ronddwalen vind je heerlijk. Wat ben je toch een fijn paard, en ik ben zo blij dat we HET plek voor jou gevonden hebben waar je fysiek èn mentaal tot rust komt

Ook vond ik het wel weer tijd om onze favoriete plek nog een keer op te zoeken; het strand

September is mijn favoriete maand van ons jaar

Later deze maand hebben wij een nieuwe hobby gevonden; koeiendrijven!

En dan 19 september, onze dag... 4 jaar gelden alweer dat jij na een rit van 3 uur "afgeleverd" werd. 4 jaar geleden dat ons avontuur begon. 4 jaar geleden dat mijn leven drastisch veranderde, meer dan verwacht. Maar vooral, 4 jaar geleden dat ik mijn maatje voor het leven vond

Al een tijdje ben ik zelf niet helemaal fit. Om het verhaal kort te houden heb ik heel erg veel last van m'n buik, wat resulteert in dat ik veel dingen niet kan. Zo werd ook het paardrijden steeds "zwaarder", omdat mijn buikspieren aanspannen de grootste boosdoener was. Het rijden dus op een laag pitje gezet.
Deze maand zijn wij samen gaan skaten, en hebben we wel nog een paar heerlijke bosritten gemaakt

Eind van oktober zouden wij eigenlijk meedoen aan een halloween-springwedstrijd. Helaas was dat voor mij fysiek niet meer haalbaar, maar alle spullen had ik wel al... Dus ja, je moet wat dan...

In november werd het wel duidelijk dat ik echt niet meer kon rijden. Fysiek trok ik het niet en de pijn werd ook erger dan ooit tevoren, vooral veel vaker. Op wat stapritjes na heb ik dus ergens rond oktober voor het laatst gereden dit jaar, en ik hoop niet dat dat nog veel langer gaat duren... Maar we zullen het zien

Wel mocht je deze maand weer een hele grote rol vervullen, namelijk die van de echte Amerigo tijdens de optocht! Wat heb je mij onbeschrijflijk trots gemaakt

Afgelopen dinsdagavond kwam ik op stal, en ik schrok mij rot; een been zo dik als een olifant... Direct de DA gebeld die er ook gelijk aankwam. Wanneer houdt onze pech nou op?

Een nog grotere schok voor mij. Je bleek ook nog 39 graden koorts te hebben (ondanks dat je heel levendig was en ontzettend alert/wakker) dus je hebt direct koortsremmers gekregen. Daarbovenop nog ontstekingsremmers en een antibioticakuur. 3 dagen is de DA langs geweest om je deze injecties te geven. Door de einschuss kreeg je ook nog is mok dus die wordt ook behandeld. Toen dit begon vroeg ik mij af wanneer onze pech is ophoudt, maar op dit moment was ik alleen maar bang dat ons geluk op zou zijn... De afgelopen 2 jaar hebben we zoveel 'ongeluk' gehad wat steeds goed afliep, dat is natuurlijk een keer klaar...

En dat is ook wat mij zo enorm geholpen heeft (en nog steeds doet), dat altijd vrolijke koppie van jou. Die veelte grote oren die bijna naar voren vallen. En die nieuwsgierige snuit die zich overal mee moet bemoeien.
Met mij gaat het fysiek nog steeds niet goed, Ik ben doodop en mijn hoofd loopt over. Daardoor ben ik minder vaak bij jou dan ik zou willen. Ik heb mij daar heel schuldig over gevoeld, maar inmiddels heb ik dat redelijk los kunnen laten. Je staat op een fantastische stal waar jij in ieder geval niks tekort komt, en dat is het belangrijkst. (Gelukkig heb ik een lieve vriend die mij dan af en toe wel even naar jou brengt, als ik zelf niet meer kan auto rijden ivm de pijnstillers

Ik kan niet wachten om weer met je aan de slag te gaan en samen weer de bossen in te trekken! Maar voor nu moet ik even aan mijzelf denken, en kan ik alleen maar blij zijn met zo'n fantastische rots in de branding die mij weer even afleidt van alle ellende op dit moment. Wat pony, ik zou niet weten wat ik zonder jou en je vrolijke hinnik moet!
Mijn prachtige [naam], we gaan er voor! Want samen komen we er wel, en van 2018 maken wij ons jaar