Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 20:28

Paard moet sterker worden en ik moet hem meer aan z'n lijf zitten, maar niet rond prutsen. Meer op het achterbeen zetten.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:31

Dus zoals ik al zei, ga eens lekker ergens galopperen of zoek iets waar je in galop omheen kunt draaien.
Als hij onhandig is gewoon z'n benen vrij hoog bandageren en gaan.

Als hij sterker word zal dit ook beter worden

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:33

Pittige uitdaging hoor, hij moet op eigen benen en niet in een houdinkje lopen.
Maar dan moet inderdaad wel de motor draaien.

Wat ook kan helpen is veel overgangen rijden en felle reactie eisen, zowel voorwaarts als terug.
Zo veel mogelijk op je zit en zo min mogelijk aan je teugels zitten.
Elke keer komt het achterbeen er wat meer onder en gaat het meer kracht kosten.

Succes!

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:58

Ik ben ook iemand dat heel veel aan de voorkant zit en hierdoor mijn paard te rond rijd en niet hoe het moet.
Mijn paard is wel vrij licht in de mond geworden door op het bit waar ze op liep.

Nu rijd ik terug op trens en ik heb een riem rond haar hals, die houd ik vast in combi met mijn teugels.
Alles probeer ik nu op te lossen door op been- en zithulpen te rijden, zoals het moet.
Merk dat het mijn paard echt lucht geeft vooraan en ze correcter gaat lopen.
Voor mezelf ook een eye-opener want ik moet er zelf ook heel hard voor werken.

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:52

Ook een flegmatiek paard kan je vlugger krijgen. Heel consequent zijn en dat zal in het begin niet altijd even leuk en gezellig zijn. Maar ik zou niet zo vriendelijk meer zijn als ik been geef en ik geen reactie krijg.
Zelfde aan de longeerlijn. Als je een cirkel hebt waar je in longeert, krijg je hem echt wel vlug hoor.
Sterker maken ben ik het ook wel mee eens, dat zal hem ook zeker helpen. Misschien is hij buiten vlugger, dan kan je hem daar proberen meer naar de hand toe te krijgen en lekker lange stukken rechtuit te rijden.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:35

littleroosie schreef:
Princesj schreef:
Wil hij uberhaubt aan de bovenkant er wel eens uitkomen met de neus of niet (standje giraffe)? En welk merk en type is je bit?


Soms wel, maar dan pruts ik hem dus weer met zn neus achter de ll. Geen idee welk merk t bit is, dubbel gebroken bustrens met een bol tussen stukje.


Ik vind het een heel leuk paard, dat als eerste.
Stop eens met prutsen en focus vooral op de beweging. Met het prutsen forceer je hem alleen maar verder te duiken met zijn hoofd. Als hij al zo makkelijk te rond wil van voren, zou ik daar het minste mee bezig zijn. Ik denk dat als hij er vanachter meer eronder komt, hij van voren meer omhoog gaat bewegen. Hij beweegt best groot, probeer hem eens wat kleiner te laten bewegen. Met kleine stapjes beginnen en dat uitbouwen. Teugels niet los, maar ook niet te kort. Laat hem maar een keertje sterren kijken als je hem vanachter dwingt meer onder te treden. Dan kan je daarna met prutsen hem vragen weer rond te worden.

Voor wat betreft de galop en de taktzuiverheid:been, been, been en zorg dat hij blijft springen en hier niet te traag wordt.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:36

littleroosie schreef:
Princesj schreef:
Wil hij uberhaubt aan de bovenkant er wel eens uitkomen met de neus of niet (standje giraffe)? En welk merk en type is je bit?


Soms wel, maar dan pruts ik hem dus weer met zn neus achter de ll. Geen idee welk merk t bit is, dubbel gebroken bustrens met een bol tussen stukje.


Ik vind het een heel leuk paard, dat als eerste.
Stop eens met prutsen en focus vooral op de beweging. Met het prutsen forceer je hem alleen maar verder te duiken met zijn hoofd. Als hij al zo makkelijk te rond wil van voren, zou ik daar het minste mee bezig zijn. Ik denk dat als hij er vanachter meer eronder komt, hij van voren meer omhoog gaat bewegen. Hij beweegt best groot, probeer hem eens wat kleiner te laten bewegen. Met kleine stapjes beginnen en dat uitbouwen. Teugels niet los, maar ook niet te kort. Laat hem maar een keertje sterren kijken als je hem vanachter dwingt meer onder te treden. Dan kan je daarna met prutsen hem vragen weer rond te worden.

Voor wat betreft de galop en de taktzuiverheid:been, been, been en zorg dat hij blijft springen en hier niet te traag wordt.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:02

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het heel stoer vind van je, dat je jezelf zo kwetsbaar opstelt op 'Het Grote-Boze-Bokt', met foto's die niet perfect zijn.

Daarnaast een compliment voor de rest... Ik zag de 3 pagina's en dacht echt.. Arme meid... Maar niets is minder waar. Eerlijke, maar positieve en goed onderbouwde kritiek. Wat een leerzaam topic! +:)+

Voor mijzelf interessant want ik herken heel veel van TS haar problemen in mijn paard en ook wij rijden nu net M1 waardoor we ook tegen dezelfde soort problemen aanlopen.
Ik kon laatst op wedstrijd voor het eerst in een grote spiegel kijken. Toen viel me op, dat op de momenten dat ik dacht dat hij strak werd of zich eruit drukte, hij juist mooi naar boven liep met de hals op lengte en neus open en vooruit. Zonder daadwerkelijk strak of stug te ogen. Sinds ik hem daar nu met een zachte verbinding laat lopen, is hij in een paar weken tijd zo ontzettend verbeterd... Stom eigenlijk :') maar goed, ik heb nooit eerder een paard op dit niveau gereden. Altijd alleen maar streven naar een horizontaal evenwicht met een constante verbinding. Dan voelt dat klimmen en oprichten gewoon even gek.
Want ja, ik heb les, maar dan zijn we vaak net met andere dingetjes bezig.
Dus ja, ik herken het gevoel van: hij is niet nagefelijk en de resulterende neus achter de loodlijn...

Iemand zei een tijdje terug tegen mij, dat ik de oren van mijn paard vóór me uit, omhoog moest denken. Dat visualiseren helpt me nu goed. Zodra je verbinding hebt, 'duwen' je handen zachtjes de neus eruit, ipv op te willen tillen of tegen te werken. Aanvullen met been en de achterhand houdt de verbinding in stand. Met een paard dat snel afbreekt, zoals de mijne en de jouwe, gaat het om millimeters per keer. Maar dat idee moet je wel krijgen.
Loopt hij daarna van het achterbeen af, vang je het met je bovenlichaam weer iets op.
Daarvoor moet hij wel beter aan het been worden. Heel consequent zijn, en áls je werkt aan de reactie op been: laat de voorkant maar even zoeken. Raak je hem helemaal kwijt? Dan even een stapje terug, maar niet blijven controleren/prutsen/friemelen.
Misschien heb je hier nog iets aan. Klinkt cliché maar met de voorbeelden die zij noemt, is het wel extra verhelderend waar het probleem precies zit:
https://pumpsenpaarden.nl/2016/10/16/in ... -simpeler/

Veel succes, beseffen dat je het anders wil is zo'n grote stap naar verbetering +:)+

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:33

Is het volgen van de Rien van der schaft online cursus, niet iets voor jou?

Het lijkt me een goed idee om even een stap terug te doen naar alleen met contact teugel te rijden, al is het maar om jezelf af te leren om te frutten :D

Ik zou zelf eerst het opkrullen aanpakken. Als hij zich zo opkrult, kan hij ook niet voorwaarts gaan. Persoonlijk zou ik met een zachte ophouding omhoog hem eruit vragen en dan gelijk weer alleen contact aannemen.

Voor het flegmatieke zou ik zorgen dat je heel consequent bent met je beenhulp, maar wel maar korte, actieve stukjes vragen. Maak het boeiend en interessant en stop dan, niet te lang doorgaan.

Vooral voor de galop, rechtuit gaan galopperen. Ook niet te lang, want dan krijg je een naar voren vallende galop zonder kracht. Meer een interval idee: minuutje galopperen, minuut stappen en dat tien keer herhalen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:56

Respect voor je openheid en het kwetsbaar opstellen.
Bewustwording is al een grote stap.

Ik lees even mee.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:29

Dat ben ik met je eens hoor MariekeS_, dat dit een fijn topic is.

Top dat TS deze foto's plaatst en ook aangeeft dat ze het probleem ziet.

Het is niet makkelijk om dit aan te pakken en er worden echt fijne tips gegeven en niet onbelangrijk, op een normale en vriendelijke manier.

+:)+

Anoniem

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:02

Wat gebeurt er als je hem van voren helemaal los laat en hem een tijdje zelf zijn balans laat zoeken? :) Veel voltes enzo maken, maar hem verder daar niet bij helpen.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:40

En misschien schakelen op die voltes bv in de galop en dan weer op de andere hand blijven wisselen.
En openen en sluiten van de voltes en dat ook weer op de andere hand.
Rij je een achtje.


Op de lange zijdes weer wat schakelen in de draf en de galop.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:53

Ik kan je ook van harte de online trainingsmethode van Rien aanraden. Wat ik terug lees, is dat je eigenlijk veel vragen hebt, over hoe op te lossen, en dat je veel dingen probeert die niet tot het gewenste resultaat leiden. Trial and error zeg maar.
Rien legt heel duidelijk stap voor stap uit hoe je wel tot dat resultaat komt, en hij garandeert je dat ieder paard zo kan gaan lopen. Mijn merrie is er enorm door opgeknapt, Ik rijd niet meer op de trial and error manier, maar weet gewoon precies per training hoe ik moet rijden om haar fijn aan het bit te krijgen. En dat is wel de basis, de hogere klasse’s ga je niet redden zonder dat hij het bit aanneemt. De beweging wordt er ook meer door het lijf en ruimer van, een paard dat zich van voren verstopt, kan nooit fijn het achterbeen naar voren toe door slingeren.
Veel succes!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:11

Mooi, zo'n zelfkritische ruiter! Met zo'n insteek kom je het verst, want alle verbetering moet uiteraard van de ruiter komen.
Ik denk dat je je al met al te veel op het teugelcontact focust, en dat je juist daardoor te veel gaat rommelen en prutsen. Lastig met een paard dat te licht in de aanleuning is, ik weet het.
Maar probeer je eens vooral te focussen op je zit en balans: het oplijnen van je wervelkolom, jezelf op een ontspannen manier uitbalanceren op je zitbeenknobbels, rondsturen op je zit en het teugelcontact zo neutraal en licht mogelijk houden. Volg je paard in het teugelcontact, in plaats van hem naar een houding te willen begeleiden.
Dat lukt goed als je je armen licht en luchtig houdt, zonder spierspanning, met soepele, verende gewrichten. En als je je voorstelt dat je teugelcontact steeds naar voren, van je af gericht is, in plaats van naar je toe. Komt je paard te diep en duikt hij achter de loodlijn, richt jezelf dan extra actief op zonder te verstrakken, leg je onderbeen lichtjes aan en geef eventueel tegelijkertijd een hele lichte opwaartse ophouding (handen even rustig liften en weer laten zakken). Wordt hij te licht, blijf hem volgen, niet loslaten maar vloeiend meebewegen en probeer het contact weer op te vullen door je paard met een lichte beenhulp in het contact voorwaarts te rijden, zonder het tempo te verhogen.
Merk je dat je weer te veel gaat focussen op je handen/armen, verleg de focus dan weer terug naar je zit. Concentreer je bijvoorbeeld op het gevoel van bovenop je zitbeenknobbels zitten, in het diepste deel van het zadel. Stel je hierbij voor dat het teugelcontact vanaf het bit via de teugels en je armen doorloopt in je schouders/schouderbladen/rug. Zo maak je voor jezelf een verbinding tussen je zit/balans en de teugelvoering.
Succes, je hebt een leuk paard!
Laatst bijgewerkt door Askja op 13-12-17 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 17:14

Dankje Askja mooi stukje uitleg waar ik wat mee kan!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:15

Dank je, haha ik had alweer wat dingen aangepast terwijl jij reageerde :-)

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:44

Ik vind dit nu echt een fijn topic. Ja, er mankeert wat aan, maar zowel TS als bijvoorbeeld Askja en MariekeS vind ik heel fijn reageren. TS, ik vind het knap dat je dit topic geopend hebt en zo eerlijk bent over wat er mankeert en wat jij zelf fout doet.

Ik heb ook zo'n opkruller gehad, die niet aan het been was, maar hij ging juist op het gas en daardoor hield ik mijn been er af. Het was zeker niet makkelijk, maar wel gelukt en ik heb er vertrouwen in als jij een fijne instructie vindt die je kan helpen het bij jou ook gaat lukken!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:24

Das ook zo'n valkuil inderdaad, een paard wat niet aan het been is, is niet perse langzaam.

Ze kunnen best hard gaan, terwijl in de beweging toch de handrem er op staat.

Ik moest eens in een clinic als een gek naar voren rijden, want hij was niet aan m'n been.
En ik dacht, maar hij gaat hard zat.
Maar toen ik hem echt naar voren ging rijden, kwam ik die handrem toch tegen.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 08:27

Wat zijn jullie toch een leuke combinatie! Ik vind hem prachtig