Mijn (pech) jaar met Mimi

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Mijn (pech) jaar met Mimi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 16:56

Ik was eerst niet van plan om een EJL topic te maken, maar nu ik al een paar dagen ziek op bed lig dacht ik waarom niet.
Ik heb een shetlandermerrie Mimi van 9 jaar, en heb dit jaar niet heel veel geluk gehad op medisch gebied helaas.

Januari:
December eindigde met een val van mij tijdens het wandelen met Mimi waarbij mn knie open kwam te liggen, huisarts bezoekjes, antibiotica en heel veel geduld verder was mijn knie na een maand ongeveer eindelijk dicht. Ook Mimi had pech want ze kreeg last van haar buikje, dierenarts laten komen en behandeld voor lichte koliek. Volgende dag vertrouwde ik het toch nog niet dus DA nog een keer laten komen, maar die kon nu niet veel doen dus werd gewoon afwachten tot het beter ging, en dat was gelukkig ook zo. Nog meer pech, we kregen te horen dat de stal waar Mimi stond moest sluiten, en we allemaal per 1 mei weg moesten zijn. Erg balen en grote paniek, want het is voor mij erg lastig om een goede stal op fietsafstand te vinden. Dus de zoektocht begon.

Hier de foto's van deze maand:

Iets met witte pony's?
Afbeelding

Knappie in het winterzonnetje :)
Afbeelding


Februari:
Niet zo heel veel gebeurd deze maand, lekker aan de slag geweest met Mimi

Afbeelding

Maart:
Mijn verzorgpony Tygo ging verhuizen naar een andere stal, helaas te ver weg om hem te blijven verzorgen :( . Ook had ik inmiddels een ander stalletje gevonden waar Mimi terecht kon, dus heb Mimi ook verhuisd deze maand. Het was op loop afstand dus had geen trailer nodig, super fijn! Mimi was gelijk al wel vriendjes met de 2 merries daar.

En toen was er weer pech, Mimi kreeg last van haar oog, en had erg veel jeuk op haar hoofd. Dus maar weer de dierenarts gebeld. Bleek een hoornvliesbeschadiging te zijn, en daarvoor moest er 2x per dag zalf in haar oog. Dit werkte super en ze had al snel geen last meer van haar oog. Jeuk op hoofd bleek een ander verhaal. Huidscraapsel leverde niet veel op, en het werd behandelen voor mijten. Dit werkte niet heel goed helaas, dus toen de dierenarts terug kwam om het ook te checken had ze een injectie gehad voor de mijten, en toen werd het wel iets beter. (Dit verhaal was eind maart begin april)

Zo zag haar hoofd eruit -O- (kaalheid op haar hoofd is nog erger geweest)
Afbeelding

Spelen met een zijltje met dr nieuwe vriendin
Afbeelding

April
Langelijnen, wandelen en rijden met mijn buurmeisje op Mimi weer verder opgepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Mei
Nieuw hoofdstel gekocht, super blij mee, eindelijk een bitloze die goed blijft zitten. Ik wilde al bijna op een bit overgaan omdat ik een voorwaarde van bitloos wel vind dat het goed moet passen en niet moet schuiven. Maar gelukkig een super fijne gevonden!

Afbeelding

Ook hebben we Mimi voor het eerst sinds de winterstop weer voor de wagen gezet. Helaas ging dat mis en steigerde ze en kwam ze daarbij met haar voorbeen over de lamoen heen waardoor deze afbrak. Mega balen, want hierdoor hebben we het niet goed kunnen afsluiten.
(inspectie van de kar voor begin haha)
Afbeelding

Juni
De plekjes en jeuk op haar hoofd kwamen weer terug helaas. Ik had zalf gekocht voor zomerexceem, en een vliegenkap op gedaan. Dit hielp een klein beetje. Maar helaas kwamen de mevrouw waarvan de stal is en ik tot de conclusie dat het toch niet werkte met Mimi op deze stal, Mimi begon wat gedragsproblemen te krijgen en nog wat verdere dingen liepen niet lekker. Gelukkig was mijn oude stal nog open, want de gemeente had het allemaal uitgesteld. Hierdoor kon ik gelukkig weer terug daarheen. De jeuk en gedragsproblemen waren direct verdwenen. Misschien dat het iets was in de bomen daar of was Mimi er gewoon niet op haar plek, maar ik was in ieder geval heel blij dat het weer goed ging met Mimi.

Weer herenigd met haar vriendje <3

Afbeelding

Taart op haar 9e verjaardag
Afbeelding

Juli
Mimi weer laten wennen op haar nieuwe oude plekje, ik ging ook op vakantie deze maand, dus had Mimi ook een beetje vakantie. Ook al werd ze wel goed verzorgd hoor toen ik weg was *D

Lekker aan de wandel
Afbeelding

Augustus
Mimi weer een beetje opgepakt, en gaan toewerken naar weer voor de kar, want die was inmiddels weer heel. Ook voor het eerst met Mimi gefietst. Ging erg goed!

Afbeelding

Helaas later deze maand geconcludeerd dat ze kreupel was (links/rechts voor). Niet heel erg kreupel maar gewoon niet helemaal lekker. Ik heb rustig aan met haar gedaan en aangekeken hoe het zich ontwikkelde.

September
De kreupelheid ging helaas niet over, dus maar de dierenarts erbij gehaald. Met buigproeven werd het niet veel erger, en het was eigenlijk met name te zien in de bochten op rechtsvoor. Een week pijnstillers met rust geprobeerd, maar dit maakte het niet beter. Nog verder gegaan met rustig aan doen en aankijken of het misschien langzaam vanzelf beter zou worden.

Oktober
Nee kreupelheid werd niet beter. Dierenarts is weer gekomen en heeft weer opnieuw onderzocht en nu ook uitverdoofd. Hieruit bleek dat ze last had van beide voorvoetjes en dat ze rechtsvoor ook nog last had van iets boven het uit te doven gebied. Paar dagen later kwam het hele dierenarts team rontgenfotos maken. Enorme streid om de verdoving erin te krijgen, want ze was tijdens het uitverdoven ook steeds lastiger geworden. Op de foto's was niet veel bijzonders te zien, gewrichten zagen er gelukkig mooi uit (schouder en elleboog rechtsvoor). De voetjes waren ook netjes, alleen een iets dunne zool wat de gevoeligheid daarop kan verklaren. Dus het is eigenlijk een raadsel wat er nu aan de hand is waardoor ze kreupel is. Advies van de dierenarts was rust houden voor langere tijd en dan hopen dat het beter gaat. Trouwens waar ik in dit verhaal rust zeg, bedoel ik nog gewoon dag en nacht in de groep waar ze in staat, daar is ze het rustigst. En ook veel stappen met haar. Na de foto's zijn ook gelijk haar tanden behandeld, nu ze toch al verdoofd was is dat wel makkelijk.

Mimi bij het rontgenapparaat..
Afbeelding

November
Ongeveer een maand na de rontgenfoto's heb ik een osteopaat laten komen. Die heeft haar schouders voor zo ver mogelijk los geprobeerd te maken, want ze zaten helemaal vast! Dit deed Mimi zichtbaar goed. Na een aantal dagen op haar advies weer gaan galopperen met Mimi, om de schouders losser te krijgen/houden. Want de vastheid zou eigenlijk al de kreupelheid kunnen verklaren. Door het galopperen af en toe is Mimi in de omgang veel fijner geworden, het is echt een pony die heel graag wil werken en niet tegen niksdoen kan. Haar kreupelheid is er ook niet slechter op geworden, dus we gaan hier mee door, en begin volgend daar komt de osteopaat voor een vervolgbehandeling. Ik hoop dat hierdoor ze uiteindelijk weer helemaal lekker gaat lopen!
Deze maand ook te horen gekregen dat de stal nog minimaal een jaar kan blijven, dus dat is super fijn, dan hoef ik me daar voorlopig geen zorgen over te maken :)

Winterzonnetje
Afbeelding

December
Hoe kort december nog maar bezig is, we hebben gelijk al weer pech, Mimi was niet lekker, steeds liggen maar verder geen tekenen van koliek, ze at en dronk wel gewoon maar had ook een beetje ondertemperatuur. 's Avonds nog wezen kijken hoe het met haar ging, en het ging eigenlijk weer goed en de volgende dagen ook gelukkig. Dus een beetje apart wat er aan de hand was, gewoon even een middagje niet lekker.

Helemaal vies door het in de poep liggen in de groepsstal. Doet ze normaal nooit, ze gaat altijd in het schone stro liggen. Maar nu dus niet want ze was niet lekker.
Afbeelding

Nou dit was mijn jaar.. Pff het was me een jaar. Ik ben vast dingen vergeten te vertellen, dus als er dingen onduidelijk zijn laat het maar weten! Hopelijk wordt volgend jaar een beter jaar, en kan ik het mennen weer oppakken, want ze heeft na het slopen van de kar er niet meer voor kunnen staan. Ondanks alle pech wel ook veel plezier gehad met Mimi, het is een schat van een pony met hier en daar een pittig karakter, wat haar juist erg leuk maakt.

Ik wens jullie allemaal een fijne decembermaand en de beste wensen voor 2018!

Groetjes _Celess

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Mijn (pech) jaar met Mimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:30

Ahh arme Mimi wat een pech jaar,

Bij de eerste foto dacht ik even dat ze precies op de helft 2 kleuren had hihi, :D

Gelukkig dat je weer terug kon naar je eigen stal.
Kun je daar nu nog lang blijven?

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 21:43

01San schreef:
Ahh arme Mimi wat een pech jaar,

Bij de eerste foto dacht ik even dat ze precies op de helft 2 kleuren had hihi, :D

Gelukkig dat je weer terug kon naar je eigen stal.
Kun je daar nu nog lang blijven?


Dankjewel voor je reactie!
Haha inderdaad, nee is gewoon lekker vies haha
Ja gelukkig nog in elk geval een jaar en misschien wordt tegen die tijd nog wel duidelijk dat het nog langer kan. En tegen die tijd hoop ik mijn rijbewijs te hebben zodat ik verderop kan zoeken naar stallen.

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:29

Ik wilde toch nog deze 2 foto's delen, want een vriendin van me heeft foto's gemaakt van de zomer en ik vind dat die eigenlijk er nog wel bij horen dit jaar :)

Afbeelding

Afbeelding

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Mijn (pech) jaar met Mimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 07:15

Prachtige foto's!