Toen ik laatst op Facebook wat las over een Easytrek zadel en de mogelijkheid om een veelzijdigheid te testen leek mij dat wel wat.
Mijn ene pony Carwyn heeft een fijn dressuurzadel alleen voor springen mist nog wel wat. En op zich een fijn zadel voor af en toe springen en mogelijk ook te gebruiken op mijn merrie sprak mij wel aan.
Daarnaast vind ik het testen wel leuk om eens echt ervaringen op te doen met een zadel, dus aangemeld.
Nu moet ik erbij zeggen dat de zoektocht naar een goed zadel voor Carwyn een lange weg was. Na een verkeerd op maat gemaakt zadel zijn we bij een zadel via onze huidige zadelmaker Jan van Rijs gekomen. Een 16,5 inch zadel voor zijn korte rug met voldoende vrijheid voor de schouder en ruggengraat.
Erg benieuwd naar het zadel. Eerste indruk was heel positief, wat een mooi zadel om te zien, zacht leer.
1. Foto tijdens de testweek waar zadel goed op te zien is.

Zelf toen die binnen was heel even erop gezeten om te zien hoe Carwyn ermee bewoog. Er zaten rode biothane beugelriemen bij die ik minder fijn vond, vandaar dat ik er andere riemen aan heb gedaan.
Maar mij viel gelijk op dat hij er goed mee wilde lopen, meestal geeft hij duidelijk aan als het hem niet bevalt. Het op maat buigen verliep makkelijk.
2. Dus in het weekend zadel erop met de Kifrapad en de singel met 1 kant elastiek voor een buitenrit.
Bijrijdster (14 jaar) rijdt mijn pony nu enkele maandjes pas. Maar het gaat erg goed. Ik heb haar gevraagd of ze lekker zat, want dan gingen we op pad. Het zadel is 17 inch, maar valt naar mijn idee niet heel ruim. Ze zit er mooi in.
Zacht was de eerste indruk, wel even wennen. Wat breder dan het dressuurzadel.
Maar een sprongetje was geen probleem.

3. Carwyn draafde lekker

4. En ook een galopje

Totaal hebben we 15km gemaakt. Zweetplekken waren netjes en gelijkmatig. Zelf vind ik het wel nadeel dat lamswol vies wordt, maar het beschermd de huid wel goed natuurlijk. Tijdens de rit was het zadel wel iets naar rechts verschoven. Toch even goed nakijken of het zadel recht gebogen is. En de singel heeft maar aan één kant elastiek, zelf vind ik dat minder prettig.
Een paar dagen later was het tijd om het zadel testen bij springen waar ik hem voor had. Nu even een eigen singel eraan van neopreen zonder elastiek.
5.

6. Weer dat fijne beeld van een ontspannen pony wat mij veel zegt, want ik ken hem heel nukkig als iets niet lekker zit.

En dan het springen.
7.

8. We hebben de losse klitteband wrongen iets hoger en naar voren gezet omdat ze dit van het zadel wat breder is en ze daardoor wat steun bij de knieën mistte. Dit scheelt wel, maar nog iets meer steun zou fijn zijn. Al is het een veelzijdigheidszadel en geen springzadel natuurlijk.

9. En nog even een laatste stoere sprong.

Nog wat twijfels over ligging had ik wel doordat de pad iets verschoof, de riemen hingen in balans. Mogelijk zou ik een dunnere pad fijner vinden. Dus mijn Manmat pad gepakt. Zelf vond ik hem mooi onder het zadel liggen.
10.

Helaas zijn mijn huidige inlagen in deze pad onvoldoende. Het zadel zelf heeft geen onwijs brede ruggengraatvrijheid die mijn pony wel nodig heeft. Dit vang je prima op met een pad met goede inlagen. Maar ik moet dan nog even andere inlagen voor deze pad aanschaffen.
Nu heb ik nog een Welsh Cob, Scarlet. Ze is 5 jaar en zoogt een veulen van nu goed 3 maanden. Ze was voor de geboorte van haar veulen net zadelmak. Maar ze is heel braaf, dus mocht ook even meedoen met testen.
11. Het staat haar goed. Wel zie je hier gelijk iets waar we altijd last van hebben. Ze is heel breed met de singelplek ver naar voren. Waardoor de positie lastig is.

12. Maar ook bij haar heb ik gekozen voor de andere pad. Liever zou ik er ook een anatomische singel aan hebben, maar die had ik even niet ter beschikking.

13. Close up

14. Stap, grappige is dat ze heel breed zit, maar dit zadel ondanks een wat bredere zit op haar wel makkelijk zat. Het sloot netjes aan en gaf voldoende steun.

En ondanks dat ik hem iets meer naar achter zou willen liep ze er makkelijk mee.
Al met al een hele leuke testweek van dit zadel. Omdat ik voor nu echt wat voor het springen zoek ga ik toch verder kijken. Maar gewoon als allround zadel vind ik het echt een goede optie. Wel zou ik een goede pad erbij gebruiken met inlagen om de ruggengraat voldoende vrijheid te geven.