Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 14:21

Dankjewel voor alle reacties, en superfijn jullie tips!! Word er echt heel blij van haha :D

bigone schreef:
Beugels een gaatje langer (en benen ontspannen)en vooral verder aan je zit niets veranderen. B proef?? Je kunt ook wel een L1 aan, geen probleem en dan val je echt niet op tussen de "gewone"wedstrijdruiters, ik denk dat je er qua vriendelijkheid en zit zelfs boven uit springt. Heel veel succes en ik hoop dat je nog lang van je "professor "mag genieten.

Ik ga het eens proberen met een gaatje langer! En bedankt voor het compliment, superleuk om te horen :)

nessinator schreef:
Ik voeg me bij bovenstaand commentaar: Het ziet er héél netjes uit!
Mijn tip zou zijn, niet je benen, maar je balans: op de foto's waarop je je benen naar voren hebt liggen steun je niet op je beugels, maar op je zadel, en daardoor verlies je je balans (en dus zoals je zelf al zegt de verbinding). Probeer steeds recht boven de beweging te blijven!
Nogmaals: het plaatje is al héél netjes!

Zo had ik er nog helemaal niet naar gekeken, maar ik denk dat je hier best wel eens gelijk in kan hebben! Verklaart ook hoe mijn benen soms van voor naar achter kunnen zwaaien := Ik ben nu al af en toe zonder beugels aan het rijden om zelf het goede zwaartepunt weer te vinden. Maar misschien is dat net niet de goede oefening als het steun in de beugels moet zoeken haha. Heb je toevallig tips voor om die balans goed te vinden? :D

Janneke2 schreef:
Hartstikke leuk om naar te kijken...!

Mijn observatie van de foto's 2a en 2b: paard is somehow op foto 2a op de voorhand (de 'driehoek' van de voorbenen is groter dan de 'driehoek ' van de achterbenen, neus achter de loodlijn, hoogste punt ligt niet tussen de oren maar bij de 2e/3e halswervel).
Bij 2b volg jij je paard.
Het is dus niet per se iets wat fout is en afgeleetd moet worden...! ;)

Maar het is wel handiger om te leren voelen dat hij op de voorhand komt - en dan je bekken teruggekanteld houden, onderbenen 'terug' houden, hand naar voor - hopelijk volgt hij elastisch! - en dan 'dragende' oefeningen vragen: wendingen, overgangen naar lagere snelheid* met behoud van ritme (aka schakelen) e.d.

* Het woord snelheid is helaas taboe in dressuur. Het is wel iets wat we als mensen goed kunnen waarnemen.
Schakelen tussen de meer verzamelde en de meer uitgestrekte draf of galop geeft een dramatisch snelheidsverschil.
Van belang is behoud van het ritme (= "blijft de drummer hetzelfde ritme slaan")
behoud van evenwicht (niet op de voorhand klappen, zwaar worden in de hand) en het criterium voor de jury hoort te zijn: extra buigen of strekken van de gewrichten van rug en achterhand.


Wat een fijne reactie, ontzettend bedankt!! :) Ik kan heel goed volgen wat je zegt, want precies dit (behouden van ritme en activiteit maar wel groter/kleiner rijden) is waar ik in de les mee bezig ben. Hij volgt, mits de achterhand eronder is, mijn hand meestal heel fijn, maar mijn bekken goed kantelen en onderbenen eraan houden is een ding, en daardoor raak ik snel de tempocontrole weer kwijt. Maar het gaat al veel beter dan in het begin, dus ik hoop dat de kwartjes bij mij steeds meer gaan vallen en dat dat gevoel steeds meer zal komen.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:55

Knappe opa, supertof dat je hem mag rijden, het is een wereldpaard!

Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:18

Lekker van genieten! Ziet er goed uit

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Als je als manegeruiter een echte leermeester mag rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:35

Schitterend...!