Illiesta (v. Amazing Star x Houston)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_B

Illiesta (v. Amazing Star x Houston)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 19:26

Hallo allemaal *\o/*

Nu mijn knappe vriend bijna 4 jaar (oké officieel volgens het KWPN al vier) wordt, vond ik wel dat hij zijn eigen topic verdiende.

Illiesta heb ik zelf gefokt uit mijn toenmalige merrie Aphrodite (Houston X Sultan).
Hij is geboren op 10 mei 2013.

Op 3 jarige leeftijd heb ik hem zelf beleerd wat allemaal super braaf en gemakkelijk ging. Nadat hij ongeveer 3 maanden zadelmak was heeft hij een korte rust periode gehad van bijna 2 maanden.
Hij is nu sinds 3,5 maand weer aan het werk waarvan 2 maanden wat intensiever (vanwege de kou was de bak bij ons helaas te hard). Ik probeer hem zeker 3 keer in de week te rijden, we rijden dan maximaal een kwartier en een kwartier longeren. van die drie keer rijden hebben we meestal 2 keer les. Ik wil langzaam het werk iets meer gaan oppakken en uitbreiden naar 4 keer per week rijden.

Onze aandachtspunten zijn voornamelijk lengte in de hals. Hij wil van zich zelf graag met zijn kin op zijn borst lopen wanneer de teugels worden aangenomen, door middel van veel schakelingen gaat dit veel beter.

1. Eerst even rustig instappen.

Afbeelding

2. In draf ook nog eerst wat langer en lager. Moet hier ook mijn been goed lang houden.

Afbeelding

3. Pasje naar voren waardoor hij meteen meer opricht. Hier moet ik wat meer contact houden.

Afbeelding

4. Stukje rechtuit.

Afbeelding

5. Even iets dieper instellen

Afbeelding

6. Weer een pasje naar voren rijden. Hier mag hij er nog iets meer doorheen blijven.

Afbeelding

7.

Afbeelding

8. Galopje op de andere hand. Handen laag.

Afbeelding

9. Ook hier weer been lang en hand laag.

Afbeelding

10. Iets lager instellen.

Afbeelding

We hebben laatst ook voor het eerst ons eerste sprongetje genomen. Wat hij ook weer erg braaf deed.

11.

Afbeelding

12.

Afbeelding

13. Nog een leuke foto van ons samen

Afbeelding

14. En als laatste zijn mooie hoofdje.

Afbeelding

Het is bij lange na nog niet perfect. Spoortje heb ik om met een reden. We zijn nu bezig met wijken en hem iets meer te laten buigen voor mijn binnen been en dit gaat net iets makkelijker met een spoor.
Ik probeer om de keer met spoor te rijden. Zodat hij niet continue met spoor wordt gereden en goed alert blijft.

Voor tips en commentaar sta ik altijd open maar wees een beetje lief voor ons.

Voor de genen die nieuwsgierig zijn. We zijn bijna compleet in set. Alleen mijn bruine cap ontbreekt nog. We rijden met een donkerbruin Tribal zadel.

Papilio

Re: Illiesta (v. Amazing Star x Houston)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:05

wat een knap paard! :) leuke fotos!

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:36

Wat een mooie verschijning! Hij heeft een lief vriendelijk hoofdje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:46

Knappe man hoor! Hoe groot is hij?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:58

Mag ik vragen waarom je zo'n jong paard al met sporen rijd? edit: ik zie dat je het al uitgelegd heb, maar is het ook al nodig dat een jong dier het wijken zo goed begrijpt? Begrijpt hij het aan de hand ook? pressure/release aan de hand oefenen hielp bij mijn paard wel goed. Of eerst tegen een hek oefenen/beginnen langs de hoefslag zodat hij richting de hoefslag moest wijken.
Leuk dier is het en fijn dat je eraan werkt om lengte in zijn hals te krijgen.
Jullie zijn een leuk duo en ik snap dat je graag naar je knapperd kijkt onder het rijden :+ hier nog een haha :)

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 12:15

Iris82 schreef:
Knappe man hoor! Hoe groot is hij?

De precieze grootte weet ik niet maar zijn vriendje is 1,68 en daar staat hij bijna ongeveer gelijk aan. Ik geloof rond de 1,65 nu. Door zijn late castratie groeit hij momenteel erg veel.

@Amyyy55 tuurlijk mag je dat vragen. En ik rij ook niet alleen maar met sporen ik probeer dit elke keer af te wisselen. De oefening aan de hand snapt hij heel goed dat is het eerste wat we ze aanleren (zodat ze niet over me heen walsen). Met rijden gaat dit eigenlijk ook al heel goed maar wel vanuit een wending en vanuit daar mee nemen. Momenteel is hij wel zover dat hij wat meer respect mag opbrengen en vanuit hieruit meer buiging te kunnen rijden. Een spoor is gewoon net even veel duidelijker dan een been alleen.

En ja het is echt een aandachtspuntje dat ik meer vooruit moet gaan kijken. Dat zou het plaatje wel veel meer afmaken maar ja het is veel mooier onder me dan voor me :+

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:19

Wat lijkt hij klein onder jou! Wel een heel knap dier, ben benieuwd hoe hij er over een paar jaar uit ziet! :D

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:52

Bedankt dat je je niet aangevallen voelde en voor je uitleg! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:54

Wat een fijn beeld zo zeg! Goed ook om te zien dat ondanks het feit dat hij het goed op lijkt te pakken (hij oogt nog wat pup maar vind hem wel strak in z'n bespiering zitten voor een paard dat zo weinig doet nog) je hem alsnog z'n rust gunt en geen trainingen van een uur rijdt. Belooft wat voor de toekomst, dit plaatje!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 13:23

Tribunals schreef:
Wat lijkt hij klein onder jou! Wel een heel knap dier, ben benieuwd hoe hij er over een paar jaar uit ziet! :D

Ik ben zelf bijna 1,80 en hij is helaas (nog) heel rank denk dat het daardoor een beetje komt.. Ik hoop dat hij nog even door blijft groeien en wat breder wordt.

@Emmaa_ Dat hij nog wat puppy achtig oogt klopt hij moet nog heel erg uitzwaren. Hij komt heel moeilijk aan ondanks hij onbeperkt hooi krijgt, op vol gras staat, merriebrok en slobber krijgt (geheel gezond, geen wormen etc). Hij is nog heel druk met zich zelf en zich mooi maken voor merrie (staat nu al helemaal afgezonderd van de merries). Hierdoor wil ik hem ook niet langer oppakken, bang dat hij nog meer gaat afvallen en wil dit gewicht wel als uiterst hebben.

Bedankt allemaal voor het leuke commentaar :D :D

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:30

He die kennen we :D

Wat gaan jullie lekker joh! Lekkere guppekop heb je toch ♡
Wanneer gaan we weer samen op pad :P?

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 12:31

josewoos schreef:
He die kennen we :D

Wat gaan jullie lekker joh! Lekkere guppekop heb je toch ♡
Wanneer gaan we weer samen op pad :P?

Ik kan ook nooit ongemerkt een topic maken :') Ja hij wordt wel echt leuk.
Ja moeten we even kijken idd. zou wel gezellig zijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:45

Goed dat jullie het rustig aan doen in de training! Dat zouden meer moeten doen.
Ik vind hem ook wat strak in de hoofdhouding ogen, maar dat is al een werkpunt dat zelf benoemd is. Go for it zou ik zeggen ;)

pientjuhlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:15

Knap paard!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:40

Knappe Illiesta!
Wat maakt hij toch een hoop progressie, wordt echt een fijn dier!