Van fokmerrie naar töltkanon!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Solleke_Noah

Van fokmerrie naar töltkanon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 13:48

Iets meer dan een jaar geleden kocht 'k mijn eerste eigen ijslander, Elska, een 16 jarige vijfganger merrie. Op dat moment werd ze ingezet als fokmerrie en had ze haar zesde kind nog aan de voet :)

Onze bedoeling is vooral plezier maken en misschien dit jaar een wedstrijdje. Omdat ik zo trots op haar ben en haar harige ponyhoofd in de wei me elke dag blij maakt, een overzichtstopic van haar vorderingen het afgelopen jaar!

Onze eerste ontmoeting :) omdat ze nog een veulentje aan de voet had, kon ze pas in december naar ons komen.

Afbeelding

We vlogen er meteen goed in, heerlijk samen ritjes maken om conditie op te bouwen.

Afbeelding

Ze moest haar rol van IJS-lander wel waarmaken natuurlijk ;)

Afbeelding

We amuseerden ons op buitenrit en namen ook les.. Ze was natuurlijk lekker stijf en tölten met je kop in de lucht is ook zoveel gemakkelijker dan nageven, dus er was heel wat werk aan de winkel _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben 'k zelf niet de meest handige ruiter met al die verschillende gangen en gaf Elska ook niks kado. Dus ging ze voor een tijdje in training bij een vriendin met een pak meer ervaring op zak. Dat was een hele goeie keus want daar ging ze met sprongen vooruit :D zelf kwam 'k ook 1 x per week lessen om haar vooruitgang ook te kunnen volgen en later zelf verder te kunnen zetten :)

Zó enorm fier op mijn knappe meisje!

In tölt...

Afbeelding

Afbeelding

..draf & galop. Ze vond het moeilijk, zeker galop als vijfganger is niet zo evident in een kleine ovaalbaan, maar ze deed het toch maar mooi! Ook langzaam aan steeds meer ontspannen en gedragen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk niet all work and no play ;) Op de wei heeft ze de grootste lol met mijn ruinen.

Afbeelding

Het blijft wel een karakterkop. Wel het vurige van de ijslander, niet altijd de will to please :)) Soms neemt Elska deze cartoon ook iets te letterlijk _O-

Afbeelding

Haar laatste veulen is ook aan het uitgroeien tot een heel knap paard. Mijn lesgeefster (en trainster van Elska) heeft haar gekocht, zo kan ik haar nog steeds een beetje volgen, heel leuk :)

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat dit jaar ons gaat brengen, hopelijk verder evolueren in training en misschien ons eerste wedstrijdje! :D

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

miccamaaike

Re: Van fokmerrie naar töltkanon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:51

Nou heb ik totaal geen verstand van ijslanders, maar het rijden nu ziet er stuk beter uit al! Leuk dat je haar veulen ook nog kunt blijven volgen.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:52

Leuk overzichtje ! :j En echt tof dat Iris het veulen gekocht heeft! Ben benieuwd hoe het uitgroeit :D

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:52

Wat een leukerd <3 Fijn dat ze zo vooruit gaat, vijfgangers blijven lastig, maar dat is nou juist ook een leuke uitdaging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:02

Ik vind haar echt mooi. <3
Volgens mij is ze ook best groot, of niet?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 21:41

Bedankt allemaal!

Ik vind haar ook mooi natuurlijk :D

Ze is niet zo heel groot, 1m38 maar! Maar ze heeft best veel power en is vrij temperamentvol dus ze toont wat groter :)

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:15

Elska! <3
Gave merrie is ze ook. Ik hoop dar Guffy net zo leuk wordt als haar andere kinderen!

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: http://www.irislavigne.weebly.com

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:22

Gave merrie, en mooi hoe je haar nu rijdt! Je hoort helaas nog zo vaak van IJslanderruiters dat tölt nou eenmaal met de neus in de lucht hoort omdat ze dan meer ruimte voor zouden hebben, maar jouw merrie (en dan vooral jijzelf natuurlijk 8-) ) bewijst het tegendeel. Daar kunnen nog een hoop mensen een voorbeeld aan nemen. +:)+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:37

Leuk paard, en fijn gereden.

Xyzutu2, gelukkig is dat idee van neus in de lucht in tölt inmiddels in de IJslanderrijderij allang achterhaald. Als je al ruiters zo ziet rijden, is dat waarschijnlijk omdat ze (nog) niet de skills hebben (en/of de instructie) die nodig is om het paard in tölt in een correcte verbinding te rijden, en zeker niet omdat ze denken dat het goed is.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:39

Leuk overzichtje zo!
Vooral dat plaatje ook _O-

Ze maakt de kudde mooi compleet, tussen al die kerels de mooie dame.

I am not perfect, but I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:50

Een jaar pas .... lijkt al veel langer en nu heerlijk bij huis
Leuk overzicht en al grote vorderingen gemaakt ..... :j
Foto van Guffy is prachtig, dat is ook al een echte "knappperd" :wow:

Groet Karin.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:08

Askja schreef:
Leuk paard, en fijn gereden.

Xyzutu2, gelukkig is dat idee van neus in de lucht in tölt inmiddels in de IJslanderrijderij allang achterhaald. Als je al ruiters zo ziet rijden, is dat waarschijnlijk omdat ze (nog) niet de skills hebben (en/of de instructie) die nodig is om het paard in tölt in een correcte verbinding te rijden, en zeker niet omdat ze denken dat het goed is.

Vorig jaar zijn er nog fototopics geplaatst met IJslanderruiters die nog met de neus in de lucht reden en daar was geen discussie over mogelijk/wenselijk want dit hoorde nou eenmaal bij het ras, dus dat dat allang achterhaald is geloof ik helaas niet. Maar op zich is het al erg positief dat het blijkbaar al zover teruggedrongen is dat mensen het idee hebben dat deze manier van rijden niet meer bestaat.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:17

Leuk overzicht Sarah! Een jaar alweer, de tijd vliegt! Heel leuk om de vooruitgang in het afgelopen jaar te zien, ze is echt gegroeid!

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 07:13

Wat leuk! Op de onderste foto's was die trainster toch?
Leuk hoor,elska is een mooie merrie :D

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 08:23

Wat een mooierd. En wat een super vooruitgang.

En die cartoon van die merrie.... Ik ken er ook zo eentje :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-17 08:54

jeetje77: haha ja, tot nu toe altijd ruinen gehad dus het was wel even wennen in het begin, zo'n zuur merriehoofd :P Nu vind 'k het stiekem leuk haar een beetje te plagen, wordt ze heel nijdig van :')

Monmaster: denk dat je in het paarden-aan-huis-topic wou posten :D maar leuke foto's!

ellepel: klopt, de trainster (RavenIris op bokt) heeft echt wonderen verricht _/-\o_ Ik overdrijf niet als ik zeg dat ze echt elke week met sprongen vooruit ging toen!

Bernette: bedankt, sta er soms ook nog van te kijken. Ze heeft nu even winterpauze gehad maar is haar training duidelijk nog niet vergeten :) echt fijn om die verandering in je paard te voelen. In het begin was ik blij met vijf meter hobbelen in iets dat leek op tölt.. haha en nu gaat ze echt snoeihard met die beentjes in de lucht <3

xyzutu2: bedankt voor het compliment, maar het goede rijden is volledig aan mijn trainster/lesgeefster te danken, ze voelt paarden echt goed aan, past haar aanpak ook aan per paard. En hamert heel erg op die ontspanning :j

Voor de discussie van tölten met kop in de lucht. Ik merk zelf ook dat het niet evident is om een paard ontspannen te laten tölten dus vaak in het trainingsproces komt het gewoon nog voor. Elska was in een ver verleden ook zo opgeleerd denk ik (ze is natuurlijk ook al ouder en vroeger was het de normale manier van trainen) want in het begin snapte ze enkel de tölthulp als 'k mijn handen hoog hield. Lag ook wel aan mijn rijkunsten hoor :P

Ondertussen hebben we haar geleerd - vooral RavenIris dan - om vanuit een snelle stap waarin ze ontspannen loopt, heel zachtjes aan te tölten, echt maar enkele meters, en terug op stap. Zodat ze zo langzaam leerde dat tölten met je hoofd ontspannen ook lukt. Maar het is wel moeilijk voor haar hoor, dat vraagt veel kracht!

Karin: ja Guffy wordt echt een knapperd (al Elska haar kinderen zijn knap O:) ) ik heb hoge verwachtingen van haar hoor, binnen tien jaar op het WK ;) :P

Susanne: plaatje is echt heel toepasselijk bij Elska :+ heb meer foto's dat ze er grumpy opstaat dan blij haha. Bij het rijden kan ze wel lekker vrolijk zijn, dan mag ze knallen he, en dat is leuk.

Askja; dankje!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:47

Jij mag ook wel wat eer opstrijken hoor! Je rijdt haar nu toch maar mooi zelf rondjes in tolt en draf! :D

Dat tolten met het hoofd in de lucht is sowieso achterhaald, maar hier in Belgie zie je het echt nog heeeeel vaak hoor, zeker bij recreatieruiters die gewoon niet beter weten. Hoofd in de lucht en schweinepassen maar, en dat noemen ze dan tolt. Je zag gewoon ook Elska's spieren in de juiste richting veranderen door haar lang en laag te houden. Op deze foto's was ze nog wat te strak in haar hele bovenlijn en bleef ze soms wat achter met haar achterbeen, maar ook dat is ondertussen al veel beter!

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: http://www.irislavigne.weebly.com

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-17 17:28

Haha merci, maar zonder uw hulp waren we nog altijd een beetje aan het sukkelen in drölt waarschijnlijk :')

Vandaag echt een heerlijk ritje met snoeiharde tölt, is toch zoooo leuk <3

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:00

Heel fijn gereden! Dat is wat ik vooral denk bij de foto's

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 07:33

Dankje, leuk om te horen :)

Gisteren hadden we onze derde les na drie maanden winterstop. Maar een halfuurtje, dat is lang genoeg. Ik ben heel trots op mijn meisje hoe vlot ze alles weer oppakt en vooral hoe goed ze haar best doet.

De knapste en pluizigste <3

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie