Lieve Ts,
Wat word ik hier verdrietig van. Niet door jou hoor.
Het doet mij verdriet dat enthousiaste lieve paardenmeisjes zoals jij op deze manier leren omgaan met paarden. Ik snap dat het als je nog zo jong bent moeilijk is om te horen dat de mensen die jou paardrijden leren dat niet op een heel diervriendelijke manier doen.
Maar jij bent degene die ervoor kan zorgen dat je pony het rijden fijner gaat vinden, daarvoor heb je een andere instructrice of instructeur nodig.
Een paard gaat gaat ontspannen lopen als die zich prettig voelt, dat kan je helpen door vriendelijk maar wel duidelijk te zijn. Bij een pony of paard die fijn loopt word de rug heel soepel, je kan dan heel fijn zitten, uiteindelijk gaat dit dier dan nageven, dan krijg loopt het dier aan de teugel.
Aan de teugel betekend dat het dier de teugel (en dus het bit vertrouwd), hiervoor heb je geen kracht nodig.
bedankt voor het advies, maar iedereen geeft verschillende adviezen, en iedereen vindt zijn/haar advies het beste.

Ik weet nu nog niet wat het beste is voor mij en mijn paard, want mijn instructrice heeft zelf ook ZZ dressuur gereden en ze is echt wel goed voor paarden.
Helaas ben ik niet heel goed in dit uitleggen maar iedereen die je leert dat je kracht nodig hebt om te rijden is fout bezig.
Bokt kan je vast wel tips geven over fijne instructrices in jouw omgeving