Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
madhatter schreef:Vrijheidsdressuur, mennen, wandelen, allemaal super leuk! Je hoeft echt niet te stoppen omdat jullie niet kunnen rijden, laat een klein verzorgstertje komen 1 a 2x per week om te rijden en de rest doe jij !
Dreamybol schreef:Ik denk dat een paard prima onderscheid kan maken wie er op zijn rug zit en dat een pony van 2 keer in de week niet direct verreden zal worden. Oftewel, probeer het eerst eens als F ook op de d-pony gaat rijden en zie nu niet meteen alle beren op de weg.
Als ik je goed begrijp is er nog niet eens over gesproken dat F ook op de pony gaat rijden en dat er dan geen clublessen meer zullen zijn voor jullie allebei, dus haal eerst eens adem en wacht het af. Je zou achter elkaar kunnen rijden als er meerdere lessen zijn of om de week misschien.
Overigens deel ik mijn paard met mijn man en rijden we als dat zo uitkomt achter elkaar een groepsles mee. Paard heeft conditie zat en geeft daar niets om. Fanatieke privéles zullen we niet achter elkaar doen, maar in de groep gaat het prima.
xxCYNNxx schreef:daarnaast vind ik het ook niet zo netjes van je dat je die kleindochter hier flink naar beneden zit te praten wat betreft haar rijkunsten.
Moest mijn pony en kleindochter niet zijn en dat ik dit topic tegenkwam; dan was je je leaser nu wel kwijt om heel eerlijk te zijn.
Puur om hoe je over dat andere meisje praat. Die mensen doen jou net zo goed een plezier, want ze zijn natuurlijk niet verplicht die pony aan jou te verleasen. Het zorgt er wel voor dat jij voor een relatief klein bedrag een soort van eigen pony hebt.
Ineke2 schreef:Ehm blij zijn met de kans die je hebt.
Er is een Fjord hier op Bokt ( helaas pas geleden overleden) die Z dressuur heeft gelopen en daarnaast in manegelessen meeliep.
Jij moet trots zijn als F. profijt heeft van jou training met de pony want dat betekend dat jij goed werk hebt gedaan.
In het begin zal het misschien qua rijden wat minder gaan, maar de pony en jij zullen gewend raken aan de nieuwe situatie en dan zal het alweer beter gaan.
sneeuwpop schreef:Voor jou als ruiter zal het wel leerzaam zijn als hij 2 dagen door een ander wordt gereden.
Je haalt je nu allemaal negativiteit in je hoofd.
Maar paardrijden is voelen. Het gevoel opzoeken en uiteindelijk ook corrigeren.
Als een ander erop rijdt, zul je dat hoogst wsl wel gaan voelen, maar een handige ruiter kan dat snel corrigeren en er geen last van hebben.
Stoppen kan altijd nog
xxCYNNxx schreef:snap ik, maar je komt zo in je post wel erg negatief over wat betreft dat andere meisje.
Maar ik zou het eerst afwachten en het samen proberen als het zover is. Ze rijd toch maar 2 keer per week zeg je.
En zelf ga je alleen maar meer leren als de pony idd zich even anders gedraagt als een ander gereden heeft, want jij wordt er dan weer steeds handiger in om dat op te vangen. Maar ik vermoed dat dat voor korte tijd zal zijn; pony's passen zich snel aan.
Sjolvir schreef:1. Ga eens in overleg met de eigenaar, misschien ziet hij de meerwaarde van jouw inbreng voor zijn pony en kleinkind ook wel in en is hij juist blij dat je de pony zou blijven rijden.
2. Pony is echt niet gek, weet echt wel wie er op zijn rug zit (ik ben de bokker met een Fjord die met mij in het Z liep en vanaf dat ik haar kreeg in de manege lessen heeft meegelopen (en ja, de rechter gallop had ik er dan in de vakantie in en dan ging ze weer de lessen in en kon ik grotendeels overnieuw beginnen, maar het kan echt wel), waar ik haar ook wel eens overpakte van een kindje in de kinderles (aangezien dat nou niet echt werken genoemd kon worden) en dan zelf reed). Momenteel heb ik een andere fjord en daar rij ik af en toe op en mijn bijrijder en ook voor die pony geldt dat die donders goed door heeft wie er op zijn rug zit en ja in het begin moest ik er dan ook wel wat extra aan rijden om het weer recht te breien en ja, dan ben je weer stapje terug, maar komt ook weer goed.. (en mijn zwarte weet ook altijd precies of ik of mijn instructrice erop zit (Dat is pas frustrerend... dan loopt ie de sterren van de hemel, ga ik er weer op zitten.. weg.. zucht... ).
En bedenk dat het ook voordelen heeft om een pony te delen! Als je het op school drukker hebt met huiswerk en toetsen is het soms best lekker dat iemand anders dan fijn je paardje doet en jij weet dat hij netjes gedaan wordt en jij gewoon goed kan leren.
3. Meisje rijdt 2 x per weer, jij zou dan 3 x of 4 x per week ook nog kunnen rijden.
4. Als meisje wel wedstrijden zou willen gaan rijden kan dat zelfs ook nog, dan start je 1 proef en misschien is dat nog wel heel gezellig ook! Samen op stap.
5. Je kan het meisje natuurlijk ook nog zo veel mogelijk helpen met rijden, zodat ze de kans krijgt om sneller de pony door te hebben.
Verder zou ik het als eigenaar niet erg vinden om op bokt te lezen dat je je zorgen maakte over je bijrijpaard, dat zou ik best snappen, maar kleindochter haar rijkunsten niet echt ophemelen is dan weer minder verstandig op een forum waarvan je nooit weet wie er mee leest. Snap wel dat je het niet rottig bedoeld, meisje is gewoon jonger en minder ervaren, maar dat zijn we allemaal een keer geweest en het blijft hun pony....
Ga gewoon met ze in gesprek en vertel eerlijk dat je beetje bang bent dat je straks misschien je pony kwijt bent waar je zo gek op bent en waar met met rijden nu zo lekker mee gaat er is vast wel een oplossing te bedenken waar jullie allemaal mee kunnen leven.
xxCYNNxx schreef:Wil dat meisje zelf trouwens wel overstappen naar de d pony?
Wie weet vind ze het dier niks (als die paar keer dat ze erop heeft gezeten zo slecht ging) en worden de b pony's verruilt voor nog een d pony.
Zal niet de eerste keer zijn dat grootouders zover gaan voor hun kleinkind...en dat de pony waar jij op rijd alsnog verkocht wordt zodra jij stopt met leasen (bv als je 18 wordt, of te groot wordt of andere redenen)
Heeft het meisje zelf al eens bij je aangegeven hoe zijzelf er tegen over staat om over te stappen naar de d pony?
xxCYNNxx schreef:aah ok, op die manier.
Tja dan rest je niets anders dan het gewoon te proberen samen, zelf handiger worden zodat je het snel op kan pakken als de pony wat minder loopt en dan komt het vast wel goed.
Een andere keus dan dat of stoppen heb je tenslotte niet; kleindochter zal toch voor gaan op jou als het erop aan komt wie van de 2 de pony mag rijden.
En wat Sjolvir al zegt; ga het meisje helpen die dagen dat ze rijd en jij bent er ook; zal uiteindelijk niet alleen zij maar ook jij profijt van hebben.
edit; en ja, als ze zo gek is op dat dier, houd dan ook in je achterhoofd dat het ook zo maar kan dat ze meer gaat rijden en je alsnog de keuze zal moeten maken om te stoppen.