Stoppen of doorgaan met lease?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bb321

Stoppen of doorgaan met lease?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:30

Alvast heel erg bedankt dat jullie mijn topic lezen! Ik zit namelijk met een probleem.

Even ter info om mijn verhaal te begrijpen:
- ik rijd op een privéstalling bij een boer J aan huis
- we hebben 3 stallen
- 1 jaar geleden stonden er 1 a-pony (van vriend H van boer) en twee b-pony's (van boer)
- kleinkind F reed op a-pony
- ik reed op b-pony's

Iets minder dan jaar geleden begon er een compleet nieuw avontuur voor zowel mij als F. We werden beiden te groot voor de pony's en dus besloot H zijn a-pony te verruilen voor een d. Zo kon ik op de d pony en F op een van de b-pony's. Toendertijd hebben we afgesproken dat als ik 18 zou worden, de d-pony voor F beschikbaar werd of verkocht werd (beestje was toen niet heel braaf en F is een minder gevorderde ruiter). Nu is dus echter gebleken dat F zo veel is gegroeid, dat de b-pony nog net past. Ik weet bijna zeker dat H binnenkort met mij wil overleggen hoe nu verder.

In de tussentijd is natuurlijk een hoop gebeurd. Met onze 'levensgevaarlijke' (ja zo stond ze bekend) d-pony ging het steeds beter. Ik trainde d'r zo'n 4 à 5 keer per week. We zijn van de zoner kringkampioen geworden in de B en momenteel staan we er ook heel goed voor in de L1. Kortom, samen zijn we al heel ver gekomen.

Ik baal er enorm van dan F zo snel is gegroeid, maar daar kunnen we nou eenmaal niks aan veranderen. Hebben jullie adviezen?

Ik wil doorgaan omdat:
- Ik dol ben op de pony
- Ik denk dat we nog verder kunnen komen
- Ik het heel erg naar mijn zin heb op stal

Ik wil stoppen omdat:
- Ik denk dat delen gewoon voor heel veel spanning gaat zorgen. F heeft, zoals ik al zei, minder rijvaardigheid. Ik zou het jammer vinden als ik dadelijk niet verder kan komen, omdat we allebei anders rijden. F rijdt op dit moment slechts 2 dagen in de week, maar dat zou betekenen dat een van ons geen clublessen kan volgen, die voor mij wel heel belangrijk zijn. Bovendien lijkt het me op wedstrijd alles behalve handig, als de een dan een slechte proef rijdt, zal de ander zo veel moeite moeten doen om een goede proef neer te zetten.

Ik twijfel er gewoon heel erg over hoe veel ik er voor over heb om minder te bereiken dan we nu doen. De pony is namelijk erg gevoelig en ik merk heel erg aan dr als ze anders gereden is.
Laatst bijgewerkt door bb321 op 11-12-16 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabier

Re: Stoppen of doorgaan met lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:34

Vrijheidsdressuur, mennen, wandelen, allemaal super leuk! Je hoeft echt niet te stoppen omdat jullie niet kunnen rijden, laat een klein verzorgstertje komen 1 a 2x per week om te rijden en de rest doe jij ! :)

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:39

madhatter schreef:
Vrijheidsdressuur, mennen, wandelen, allemaal super leuk! Je hoeft echt niet te stoppen omdat jullie niet kunnen rijden, laat een klein verzorgstertje komen 1 a 2x per week om te rijden en de rest doe jij ! :)

Zowel ik als mijn ouders zijn niet bereid leasegeld te betalen voor een pony waar ik niet op kan rijden. Er is helaas geen geld over om ook nog op een manege te gaan rijden of iets dergelijks. En zoals ik al zei ben ik al redelijk ver in de sport gekomen en wil ik hier ook echt mee door, tuurlijk geef ik veel om een band met m'n pony, want zonder samenwetking kom je nergens. Maar hrt rijden daarvoor opgeven heb ik er niet voor over.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:41

Ik zou eerst eens in gesprek gaan met H, voordat je je zo druk maakt :)

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:42

MarianneW schreef:
Ik zou eerst eens in gesprek gaan met H, voordat je je zo druk maakt :)

Haha is misschien wel een goed idee, maar het is wel iets wat me nogal bezig houdt dus daarom was ik wel benieuwd of jullie nog tips of adviezen hadden.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:46

Ik denk dat een paard prima onderscheid kan maken wie er op zijn rug zit en dat een pony van 2 keer in de week niet direct verreden zal worden. Oftewel, probeer het eerst eens als F ook op de d-pony gaat rijden en zie nu niet meteen alle beren op de weg.
Als ik je goed begrijp is er nog niet eens over gesproken dat F ook op de pony gaat rijden en dat er dan geen clublessen meer zullen zijn voor jullie allebei, dus haal eerst eens adem en wacht het af. Je zou achter elkaar kunnen rijden als er meerdere lessen zijn of om de week misschien.

Overigens deel ik mijn paard met mijn man en rijden we als dat zo uitkomt achter elkaar een groepsles mee. Paard heeft conditie zat en geeft daar niets om. Fanatieke privéles zullen we niet achter elkaar doen, maar in de groep gaat het prima.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:54

Dreamybol schreef:
Ik denk dat een paard prima onderscheid kan maken wie er op zijn rug zit en dat een pony van 2 keer in de week niet direct verreden zal worden. Oftewel, probeer het eerst eens als F ook op de d-pony gaat rijden en zie nu niet meteen alle beren op de weg.
Als ik je goed begrijp is er nog niet eens over gesproken dat F ook op de pony gaat rijden en dat er dan geen clublessen meer zullen zijn voor jullie allebei, dus haal eerst eens adem en wacht het af. Je zou achter elkaar kunnen rijden als er meerdere lessen zijn of om de week misschien.

Overigens deel ik mijn paard met mijn man en rijden we als dat zo uitkomt achter elkaar een groepsles mee. Paard heeft conditie zat en geeft daar niets om. Fanatieke privéles zullen we niet achter elkaar doen, maar in de groep gaat het prima.

Nee is inderdaad nog niet over gesproken, maar zowel J als de vader van F hebben al een beetje zitten peilen. De pony 2 groepslessen achter elkaar rijden vind ik gewoon echt te veel. Ze heeft een prima conditie, maar ik ken d'r goed genoeg om te zeggen dat dat haar mentaal op gaat breken. Mijn ouders willen ook niet dat ik om de week ga rijden op de club, omdat ze dat zonde van het geld vinden. Dat F d'r verrijdt zal wel meevallen, maar gewoon het verschil blijkt tot nu toe lastig te zijn voor de pony.
Laatst bijgewerkt door bb321 op 11-12-16 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:54

ik zie het probleem niet zo; andere meisje rijd maar 2 keer in de week zeg je.
Beide clublessen volgen zou ook prima moeten kunnen. Hoeveel dagen heeft de ponyclub aan lesdagen? Alles ingedeeld op 1 avond of 2 avonden? Als het laatste het geval is, is er sowieso geen probleem met die clublessen.
Is het 1 avond; zou je iedere week om kunnen wisselen; jij de ene week, zij de andere week.

En die pony moeten opknappen omdat zij er op rijd? Nou dat zal ook wel meevallen lijkt mij zo...zeker met maar 2 keer in de week rijden. Lijkt me niet dat ze helemaal niks kan, ze rijd tenslotte toch ook al weer een tijdje en heeft les.

L1 proefjes stellen nog niks voor en is gewoon nog het begin; zelfs als jullie beiden op dezelfde dag een wedstrijd rijden moet jij gewoon normaal je proef kunnen rijden. Zo'n pony weet heus wel wie er in het zadel zit en dan neem je toch ff 5 min extra met losrijden als je hem van dr overneemt....

Mijn mening is dat je nu wat overdramatiseerd en al beren op de weg zet nog voor het zover is dat je moet delen.

Eerst maar eens goed in gesprek gaan voor je je zo druk maakt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:56

Ehm blij zijn met de kans die je hebt.
Er is een Fjord hier op Bokt ( helaas pas geleden overleden) die Z dressuur heeft gelopen en daarnaast in manegelessen meeliep.

Jij moet trots zijn als F. profijt heeft van jou training met de pony want dat betekend dat jij goed werk hebt gedaan.
In het begin zal het misschien qua rijden wat minder gaan, maar de pony en jij zullen gewend raken aan de nieuwe situatie en dan zal het alweer beter gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:59

Voor jou als ruiter zal het wel leerzaam zijn als hij 2 dagen door een ander wordt gereden.
Je haalt je nu allemaal negativiteit in je hoofd.
Maar paardrijden is voelen. Het gevoel opzoeken en uiteindelijk ook corrigeren.
Als een ander erop rijdt, zul je dat hoogst wsl wel gaan voelen, maar een handige ruiter kan dat snel corrigeren en er geen last van hebben.
Stoppen kan altijd nog

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:01

daarnaast vind ik het ook niet zo netjes van je dat je die kleindochter hier flink naar beneden zit te praten wat betreft haar rijkunsten.
Moest mijn pony en kleindochter niet zijn en dat ik dit topic tegenkwam; dan was je je leaser nu wel kwijt om heel eerlijk te zijn.

Puur om hoe je over dat andere meisje praat. Die mensen doen jou net zo goed een plezier, want ze zijn natuurlijk niet verplicht die pony aan jou te verleasen. Het zorgt er wel voor dat jij voor een relatief klein bedrag een soort van eigen pony hebt.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:05

xxCYNNxx schreef:
daarnaast vind ik het ook niet zo netjes van je dat je die kleindochter hier flink naar beneden zit te praten wat betreft haar rijkunsten.
Moest mijn pony en kleindochter niet zijn en dat ik dit topic tegenkwam; dan was je je leaser nu wel kwijt om heel eerlijk te zijn.

Puur om hoe je over dat andere meisje praat. Die mensen doen jou net zo goed een plezier, want ze zijn natuurlijk niet verplicht die pony aan jou te verleasen. Het zorgt er wel voor dat jij voor een relatief klein bedrag een soort van eigen pony hebt.

Dat was niet mijn bedoeling natuurlijk, maar het is een feit dat ze momenteel minder gevorderd is dan dat ik ben. Dat is het enige wat ik probeerde te zeggen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:11

Hoezo geen geld betalen als je niet kunt rijden? Maar als je geen geld voor alleen verzorgen over hebt dan houd je niet genoeg van de pony denk ik (tenzij t niet mag van je ouders) om door te gaan, dus dan gewoon stoppen :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:11

snap ik, maar je komt zo in je post wel erg negatief over wat betreft dat andere meisje.

Maar ik zou het eerst afwachten en het samen proberen als het zover is. Ze rijd toch maar 2 keer per week zeg je.
En zelf ga je alleen maar meer leren als de pony idd zich even anders gedraagt als een ander gereden heeft, want jij wordt er dan weer steeds handiger in om dat op te vangen. Maar ik vermoed dat dat voor korte tijd zal zijn; pony's passen zich snel aan.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:13

Ineke2 schreef:
Ehm blij zijn met de kans die je hebt.
Er is een Fjord hier op Bokt ( helaas pas geleden overleden) die Z dressuur heeft gelopen en daarnaast in manegelessen meeliep.

Jij moet trots zijn als F. profijt heeft van jou training met de pony want dat betekend dat jij goed werk hebt gedaan.
In het begin zal het misschien qua rijden wat minder gaan, maar de pony en jij zullen gewend raken aan de nieuwe situatie en dan zal het alweer beter gaan.

Heel veel respect en lof daarvoor. Ik betwijfel alleen of dat het mogelijk is met onze pony, omdat ze nogal reageert op verschillemde ruiters helaas.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:14

madhatter schreef:
Hoezo geen geld betalen als je niet kunt rijden? Maar als je geen geld voor alleen verzorgen over hebt dan houd je niet genoeg van de pony denk ik (tenzij t niet mag van je ouders) om door te gaan, dus dan gewoon stoppen :)

Mag niet van mijn ouders inderdaad.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:17

sneeuwpop schreef:
Voor jou als ruiter zal het wel leerzaam zijn als hij 2 dagen door een ander wordt gereden.
Je haalt je nu allemaal negativiteit in je hoofd.
Maar paardrijden is voelen. Het gevoel opzoeken en uiteindelijk ook corrigeren.
Als een ander erop rijdt, zul je dat hoogst wsl wel gaan voelen, maar een handige ruiter kan dat snel corrigeren en er geen last van hebben.
Stoppen kan altijd nog

Dat is waar, maar ze heeft er al een paar keer opgezeten en dat was niet zo'n succes, word ik ook echt heel verdrietig van dan dat ik alles geef wat ik heb voor dat beesie en 't dan helemaal niet lukt. Thanks voor je reactie.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:19

xxCYNNxx schreef:
snap ik, maar je komt zo in je post wel erg negatief over wat betreft dat andere meisje.

Maar ik zou het eerst afwachten en het samen proberen als het zover is. Ze rijd toch maar 2 keer per week zeg je.
En zelf ga je alleen maar meer leren als de pony idd zich even anders gedraagt als een ander gereden heeft, want jij wordt er dan weer steeds handiger in om dat op te vangen. Maar ik vermoed dat dat voor korte tijd zal zijn; pony's passen zich snel aan.

Welke post? Heb m'n openingspost al beetje aangepast. En ja, momenteel rijdt ze twee keer per week, maar ze wil meer gaan rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:20

1. Ga eens in overleg met de eigenaar, misschien ziet hij de meerwaarde van jouw inbreng voor zijn pony en kleinkind ook wel in en is hij juist blij dat je de pony zou blijven rijden.

2. Pony is echt niet gek, weet echt wel wie er op zijn rug zit (ik ben de bokker met een Fjord die met mij in het Z liep en vanaf dat ik haar kreeg in de manege lessen heeft meegelopen (en ja, de rechter gallop had ik er dan in de vakantie in en dan ging ze weer de lessen in en kon ik grotendeels overnieuw beginnen, maar het kan echt wel), waar ik haar ook wel eens overpakte van een kindje in de kinderles (aangezien dat nou niet echt werken genoemd kon worden) en dan zelf reed). Momenteel heb ik een andere fjord en daar rij ik af en toe op en mijn bijrijder en ook voor die pony geldt dat die donders goed door heeft wie er op zijn rug zit en ja in het begin moest ik er dan ook wel wat extra aan rijden om het weer recht te breien en ja, dan ben je weer stapje terug, maar komt ook weer goed.. (en mijn zwarte weet ook altijd precies of ik of mijn instructrice erop zit (Dat is pas frustrerend... dan loopt ie de sterren van de hemel, ga ik er weer op zitten.. weg.. zucht... ).
En bedenk dat het ook voordelen heeft om een pony te delen! Als je het op school drukker hebt met huiswerk en toetsen is het soms best lekker dat iemand anders dan fijn je paardje doet en jij weet dat hij netjes gedaan wordt en jij gewoon goed kan leren.

3. Meisje rijdt 2 x per weer, jij zou dan 3 x of 4 x per week ook nog kunnen rijden.

4. Als meisje wel wedstrijden zou willen gaan rijden kan dat zelfs ook nog, dan start je 1 proef en misschien is dat nog wel heel gezellig ook! Samen op stap.

5. Je kan het meisje natuurlijk ook nog zo veel mogelijk helpen met rijden, zodat ze de kans krijgt om sneller de pony door te hebben.

Verder zou ik het als eigenaar niet erg vinden om op bokt te lezen dat je je zorgen maakte over je bijrijpaard, dat zou ik best snappen, maar kleindochter haar rijkunsten niet echt ophemelen is dan weer minder verstandig op een forum waarvan je nooit weet wie er mee leest. Snap wel dat je het niet rottig bedoeld, meisje is gewoon jonger en minder ervaren, maar dat zijn we allemaal een keer geweest en het blijft hun pony....

Ga gewoon met ze in gesprek en vertel eerlijk dat je beetje bang bent dat je straks misschien je pony kwijt bent waar je zo gek op bent en waar met met rijden nu zo lekker mee gaat er is vast wel een oplossing te bedenken waar jullie allemaal mee kunnen leven.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:21

Wil dat meisje zelf trouwens wel overstappen naar de d pony?
Wie weet vind ze het dier niks (als die paar keer dat ze erop heeft gezeten zo slecht ging) en worden de b pony's verruilt voor nog een d pony.
Zal niet de eerste keer zijn dat grootouders zover gaan voor hun kleinkind...en dat de pony waar jij op rijd alsnog verkocht wordt zodra jij stopt met leasen (bv als je 18 wordt, of te groot wordt of andere redenen)
Heeft het meisje zelf al eens bij je aangegeven hoe zijzelf er tegen over staat om over te stappen naar de d pony?

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:28

Sjolvir schreef:
1. Ga eens in overleg met de eigenaar, misschien ziet hij de meerwaarde van jouw inbreng voor zijn pony en kleinkind ook wel in en is hij juist blij dat je de pony zou blijven rijden.

2. Pony is echt niet gek, weet echt wel wie er op zijn rug zit (ik ben de bokker met een Fjord die met mij in het Z liep en vanaf dat ik haar kreeg in de manege lessen heeft meegelopen (en ja, de rechter gallop had ik er dan in de vakantie in en dan ging ze weer de lessen in en kon ik grotendeels overnieuw beginnen, maar het kan echt wel), waar ik haar ook wel eens overpakte van een kindje in de kinderles (aangezien dat nou niet echt werken genoemd kon worden) en dan zelf reed). Momenteel heb ik een andere fjord en daar rij ik af en toe op en mijn bijrijder en ook voor die pony geldt dat die donders goed door heeft wie er op zijn rug zit en ja in het begin moest ik er dan ook wel wat extra aan rijden om het weer recht te breien en ja, dan ben je weer stapje terug, maar komt ook weer goed.. (en mijn zwarte weet ook altijd precies of ik of mijn instructrice erop zit (Dat is pas frustrerend... dan loopt ie de sterren van de hemel, ga ik er weer op zitten.. weg.. zucht... ).
En bedenk dat het ook voordelen heeft om een pony te delen! Als je het op school drukker hebt met huiswerk en toetsen is het soms best lekker dat iemand anders dan fijn je paardje doet en jij weet dat hij netjes gedaan wordt en jij gewoon goed kan leren.

3. Meisje rijdt 2 x per weer, jij zou dan 3 x of 4 x per week ook nog kunnen rijden.

4. Als meisje wel wedstrijden zou willen gaan rijden kan dat zelfs ook nog, dan start je 1 proef en misschien is dat nog wel heel gezellig ook! Samen op stap.

5. Je kan het meisje natuurlijk ook nog zo veel mogelijk helpen met rijden, zodat ze de kans krijgt om sneller de pony door te hebben.

Verder zou ik het als eigenaar niet erg vinden om op bokt te lezen dat je je zorgen maakte over je bijrijpaard, dat zou ik best snappen, maar kleindochter haar rijkunsten niet echt ophemelen is dan weer minder verstandig op een forum waarvan je nooit weet wie er mee leest. Snap wel dat je het niet rottig bedoeld, meisje is gewoon jonger en minder ervaren, maar dat zijn we allemaal een keer geweest en het blijft hun pony....

Ga gewoon met ze in gesprek en vertel eerlijk dat je beetje bang bent dat je straks misschien je pony kwijt bent waar je zo gek op bent en waar met met rijden nu zo lekker mee gaat er is vast wel een oplossing te bedenken waar jullie allemaal mee kunnen leven.

Thanks! Allereest ronduit lof voor jou, echt super knap. Ii denk alleen gewoon niet dat ik zelf in staat ben om dat vol te houden, dat telkens opnieuw beginnen. Eigenaar ziet het ook zo dat ik op dit moment wat verder ben in het rijden, dus ik denk niet dat hij dit erg vind. Waar ben ik precies te negatief? Dan pas ik dat nog even aan!

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:30

xxCYNNxx schreef:
Wil dat meisje zelf trouwens wel overstappen naar de d pony?
Wie weet vind ze het dier niks (als die paar keer dat ze erop heeft gezeten zo slecht ging) en worden de b pony's verruilt voor nog een d pony.
Zal niet de eerste keer zijn dat grootouders zover gaan voor hun kleinkind...en dat de pony waar jij op rijd alsnog verkocht wordt zodra jij stopt met leasen (bv als je 18 wordt, of te groot wordt of andere redenen)
Heeft het meisje zelf al eens bij je aangegeven hoe zijzelf er tegen over staat om over te stappen naar de d pony?

Het ging zo slecht voor mij, niet voor haar. Zij is helemaal gek van 't beessie, dus dat is wel super fijn!

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:32

Dat is ook wel 1 van de redenen waarom ik overweeg te stoppen. Zij is helemaal gek van het dier en dan kan zij d'r mooi mee verder.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:34

aah ok, op die manier.
Tja dan rest je niets anders dan het gewoon te proberen samen, zelf handiger worden zodat je het snel op kan pakken als de pony wat minder loopt en dan komt het vast wel goed.
Een andere keus dan dat of stoppen heb je tenslotte niet; kleindochter zal toch voor gaan op jou als het erop aan komt wie van de 2 de pony mag rijden.
En wat Sjolvir al zegt; ga het meisje helpen die dagen dat ze rijd en jij bent er ook; zal uiteindelijk niet alleen zij maar ook jij profijt van hebben.

edit; en ja, als ze zo gek is op dat dier, houd dan ook in je achterhoofd dat het ook zo maar kan dat ze meer gaat rijden en je alsnog de keuze zal moeten maken om te stoppen.

Ik zou zeggen; maak een afspraak voor een gesprek met de eigenaar, zodat jullie het uit kunnen spreken; weet jij gelijk meer waar je aan toe bent en wordt het een stuk makkelijker om te beslissen wat je gaat doen; stoppen of samen doorgaan
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-12-16 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:37

xxCYNNxx schreef:
aah ok, op die manier.
Tja dan rest je niets anders dan het gewoon te proberen samen, zelf handiger worden zodat je het snel op kan pakken als de pony wat minder loopt en dan komt het vast wel goed.
Een andere keus dan dat of stoppen heb je tenslotte niet; kleindochter zal toch voor gaan op jou als het erop aan komt wie van de 2 de pony mag rijden.
En wat Sjolvir al zegt; ga het meisje helpen die dagen dat ze rijd en jij bent er ook; zal uiteindelijk niet alleen zij maar ook jij profijt van hebben.

edit; en ja, als ze zo gek is op dat dier, houd dan ook in je achterhoofd dat het ook zo maar kan dat ze meer gaat rijden en je alsnog de keuze zal moeten maken om te stoppen.

Ja dat klopt, ze wil sowieso meer gaan rijden vanaf volgend schooljaar. Alleen is het nog niet zeler of dat kan.