2016: De IJslanderverzameling breidt uit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RavenIris

2016: De IJslanderverzameling breidt uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 13:45

Hoi allemaal!

Voor je het weet is er alweer een jaar voorbij, en ook dit jaar vind ik het de moeite om een overzicht te maken. Want in een jaar kan er best veel gebeuren, zo blijkt! :)
2016 ging ik in met 3 eigen paarden, en ik kom uit het jaar met 4 paarden. Geen hele grote verrassing, want ik koop gewoon jaarlijks een paard bij! :D (Voor je het weet heb je er 100... := )
Ik was al een tijdje aan het lesgeven en paarden aan het trainen in bijberoep, maar sinds juli 2016 ben ik volledig in de paarden gegaan. Ik ben nu dus fulltime bezig met les geven en IJslandse paarden trainen. En uitmesten natuurlijk, veel uitmesten. :+

Het jaar begon vrij rustig. De paarden krijgen meestal een tijdje vakantie in deze periode. Dan mogen ze naar de grote weides van natuurpunt en kunnen ze met de hele kudde gewoon de hele dag "paard zijn". Na deze periode komen ze meestal lekker fris in het koppie terug en kunnen we weer aan de slag.

Afbeelding

In maart was het tijd om onze Guffy naar de begrazing te brengen. Ze was toen 9 maanden oud en ze mag gewoon lekker in de kudde blijven tot ze 4 jaar oud is:

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58C3B1A4

Afbeelding

In maart vond de eerste wedstrijd van het jaar plaats: een Gaedingakeppni. Hier rijd je op een lange rechte baan de verschillende gangen van je paard. Je krijgt ook een beoordeling voor het temperament van je paard en het beeld onder de ruiter. En een wedstrijd die rond temperament draait, daar mag Elja niet ontbreken! :D

Afbeelding

In de galopren ging ze ook helemaal uit haar dak en eindigde ze op de 3e plaats. :) Lol dat ze had! :D

Afbeelding

Wedstrijdtechnisch vond ik het ook een erg leuk jaar!
Elja boekte veel vooruitgang en eindigde vaak bovenaan in de proeven, met uitzonderlijk wel eens een 1e plaats in de viergangen :) Met Prudur haalde ik net niet mijn doel helaas. We wilden dit jaar een 6 scoren, zodat we konden overgaan naar het hoogste niveau in de ijslandersport. Helaas bleven we steken op een 5,97... Maar slecht kunnen we dat niet noemen! :+

Prudur in actie tijdens het vrije tempo tolt:
Afbeelding

En tijdens het losse teugel onderdeel zet hij ook altijd zijn beste beentje voor:
Afbeelding

Elja doet ook haar best:
Afbeelding

En zo verzamelen we op elke wedstrijd wel een lintje... Of 3.. :+
Afbeelding

Ondertussen krijg ik ook steeds meer paarden in training. Superleuk natuurlijk! En op een bepaald moment kwam deze schoonheid erbij: Gáska frá Skjalaritara.
Afbeelding

Gáska is natuurlijk een erg mooi paard om te zien. Niet alleen een mooie kleur, maar ook een grote stevige IJslander die toch hoog op de benen staat met een vriendelijke uitstraling. Gáska moest doorgereden worden, maar dat bleek nog een flinke uitdaging. Ze was op zich erg braaf, maar tegelijk erg bang en schuw. Daarnaast is het ook een typsiche vijfganger met veel stijfheid in de rug, dus gangtechnisch ook gewoon best wel veel (leuk) werk. In juli keerde ze terug naar haar eigenaar, wat ik zelf stiekem wel spijtig vond. Zo'n leuk paard krijg je ook niet elke keer in training! :)
In september kreeg ik te horen dat Gaska te koop stond en tja... daarover moest ik niet lang twijfelen.

Dus paard nummer 4 is een feit! :D
Afbeelding

Werktechnisch heb ik uiteraard ook niet te klagen, met al dat paardenwerk! :D Ik train namelijk niet alleen paarden, maar begeleid bijvoorbeeld ook kinderkampen en dagtochten.

Lekker chillen op kamp:
Afbeelding

En op kampen doet Prudur ook dienst als voltigepaard. :D
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58B12E98

Hard aan het werk met trainingspaarden:
Afbeelding

Afbeelding

En het aller-aller-allerleukst blijft gewoon knetterhard door de velden tolten of telgangen! 8-)
Afbeelding

Wat 2017 brengt is nog niet helemaal zeker. Maar de kans is erg groot dat er naar jaarlijkse gewoonte wel een IJslander bijkomt! :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:54

Wat een onwijs gave paarden heb je toch! Super fijn dat je er nu fulltime mee bezig kunt zijn, en die 6 gaat in 2017 vast komen :D

irkvanrossum

Re: 2016: De IJslanderverzameling breidt uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:57

super mooie paarden!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:00

Geweldig verslag en mooie wedstrijdresultaten ! En zo'n toffe kudde heb je daar bij elkaar gesprokkeld ! <3
Ik moet toch ooit eens op bezoek komen denk ik :j :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:07

Gaaf verslag Iris! Ik blijf echt onwijs fan van je paarden, lijkt me tof om ze eens in het echt te bekijken :) En ik vind jou altijd een fijne ruiter! Je lijkt me ook een fijne instructrice, wat ik zo hoor uit je verhalen :D

Wie weet, kan ik jou en (een paar) van je paardjes wel eens meeten komend jaar op een wedstrijd bij de Breida ofzo :)

Succes in 2017 met alles, maar dat komt vast goed!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:08

Tof overzicht :D

Mijn knapperd staat er ook bij *\o/*

Ben zooo benieuwd wat 2017 brengt, die 6 gaat er gewoon komen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:28

Super leuk overzicht Iris! Je hebt onwijs leuke paarden, en die 6 gaat er zeker komen!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:32

Wat een leuk overzichtje ! Ik vind het ook altijd prachtig om te zien hoeveel power Ijslanders kunnen hebben als ze goed getraind zijn en plezier in hun werk hebben. Die laatste foto vind ik ook echt prachtig ! Het plezier straalt er vanaf.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:47

Wat een leuk overzicht heb je er weer van gemaakt Iris! Wat heb jij toch een ontzettend leuke diversiteit aan paarden onder je kont!

In 2017 ga je die 6 vast halen, daar ben ik van overtuigd. Enne, goed voornemen voor mij: ik ga je volgend jaar eindelijk eens aanspreken op wedstrijd ;)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:49

Wat een leuk overzicht! *\o/* *\o/*

Die sport A drempel gaat er echt wel komen volgend jaar!!

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:54

Wat een super leuk overzicht weer. Ik ben FAN!! *\o/*
En Gaska, wat een leukerd heb je er nu bij.

Sinds dit jaar ook een eigen ijslander :D :o . helemaal in love op deze paardjes!
Wie weet wat het nieuwe jaar (2017) je allemaal gaat brengen, leuk dat je ons zo op de hoogte brengt..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:55

Mooi overzicht Iris! Leuk om te zien hoe jullie vooruit gaan in het rijden en hoe je verzameling groeit! Heb je eigenlijk fokplannen, of hou je het bij rijpaarden?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:58

Wat gaaf :D

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 17:21

Dankjewel allemaal, wat een complimenten!
Ik denk inderdaad wel dat mijn paarden plezier hebben in hun werk, dat doet zo veel.. :)
We trainen ook minstens zoveel op buitenrit dan in de bak, dat houdt hen ook lekker actief en vrolijk.

Imre schreef:
Mooi overzicht Iris! Leuk om te zien hoe jullie vooruit gaan in het rijden en hoe je verzameling groeit! Heb je eigenlijk fokplannen, of hou je het bij rijpaarden?

Op zich wil ik voor mezelf wel een veulen fokken uit Elja, maar ik zou haar eerst wat verder in de sport willen uitbrengen. Gaska is ook een mogelijkheid..
Echt een fokkerij beginnen zit er zeker niet in, daarvoor vind ik mijn paarden niet kwalitatief genoeg. Ik geloof namelijk heel sterk in het verbeteren van het ras als je veulens wil fokken die je zelf niet kan of wil houden. Ik zie in mijn werk genoeg "mindere" fokproducten voorbij komen dus dat wil ik absoluut vermijden.
Als ik wat fok, is het voor mezelf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:23

Wat een prachtige paarden! <3

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:26

Heerlijk die pittige Ijslanders.
Volgend jaar misschien wel zes. +:)+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:38

Mooi overzicht Iris, en erg gave foto's :D

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:50

Iris, leuk zo al die momenten van dit jaar zo achter elkaar....
En alle veranderingen die je bereikt hebt, met oefenen en trainen :j
en volledig werkzaam nu met de paardjes, +:)+
als je de schoenenwinkel mist kan je ook nog hoefschoenen bij gaan doen :=
De 6 komt er ook vast & nieuwe paardjes :j (erbij)

Groet Karin.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:00

Iris ! Zo komt dat huwelijksaanzoek er nooit hoor, als je paarden blijft bijkopen. :D

Leuk overzicht. :)

Ramona1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:16

Pandora2 schreef:
Geweldig verslag en mooie wedstrijdresultaten ! En zo'n toffe kudde heb je daar bij elkaar gesprokkeld ! <3

oeh dan wil ik wel mee haha!! lijkt me geweldig!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:22

Ramona1993 schreef:
Pandora2 schreef:

oeh dan wil ik wel mee haha!! lijkt me geweldig!!

:j Krijgen we zo meteen een mini-Bokt-Ijsco-meeting bij Iris ! :D

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:32

Wauw gave paarden heb je, lijkt me heerlijk om daar de hele dag mee bezig te zijn! :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:52

Sjeu wat een gave bokkies!
Superleuk overzicht! Dat losse teugelrondje lijkt me helemaal fantastisch <3

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:50

Pandora2 schreef:
:j Krijgen we zo meteen een mini-Bokt-Ijsco-meeting bij Iris ! :D

Kan best hoor!
We hebben hier een bed & breakfast en plek genoeg om je eigen paard mee te brengen! :D

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:00

Het wordt een mooie grote kudde Iris !! <3