Voor je het weet is er alweer een jaar voorbij, en ook dit jaar vind ik het de moeite om een overzicht te maken. Want in een jaar kan er best veel gebeuren, zo blijkt!

2016 ging ik in met 3 eigen paarden, en ik kom uit het jaar met 4 paarden. Geen hele grote verrassing, want ik koop gewoon jaarlijks een paard bij!

Ik was al een tijdje aan het lesgeven en paarden aan het trainen in bijberoep, maar sinds juli 2016 ben ik volledig in de paarden gegaan. Ik ben nu dus fulltime bezig met les geven en IJslandse paarden trainen. En uitmesten natuurlijk, veel uitmesten.

Het jaar begon vrij rustig. De paarden krijgen meestal een tijdje vakantie in deze periode. Dan mogen ze naar de grote weides van natuurpunt en kunnen ze met de hele kudde gewoon de hele dag "paard zijn". Na deze periode komen ze meestal lekker fris in het koppie terug en kunnen we weer aan de slag.

In maart was het tijd om onze Guffy naar de begrazing te brengen. Ze was toen 9 maanden oud en ze mag gewoon lekker in de kudde blijven tot ze 4 jaar oud is:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58C3B1A4

In maart vond de eerste wedstrijd van het jaar plaats: een Gaedingakeppni. Hier rijd je op een lange rechte baan de verschillende gangen van je paard. Je krijgt ook een beoordeling voor het temperament van je paard en het beeld onder de ruiter. En een wedstrijd die rond temperament draait, daar mag Elja niet ontbreken!

In de galopren ging ze ook helemaal uit haar dak en eindigde ze op de 3e plaats.

Wedstrijdtechnisch vond ik het ook een erg leuk jaar!
Elja boekte veel vooruitgang en eindigde vaak bovenaan in de proeven, met uitzonderlijk wel eens een 1e plaats in de viergangen

Prudur in actie tijdens het vrije tempo tolt:

En tijdens het losse teugel onderdeel zet hij ook altijd zijn beste beentje voor:

Elja doet ook haar best:

En zo verzamelen we op elke wedstrijd wel een lintje... Of 3..

Ondertussen krijg ik ook steeds meer paarden in training. Superleuk natuurlijk! En op een bepaald moment kwam deze schoonheid erbij: Gáska frá Skjalaritara.

Gáska is natuurlijk een erg mooi paard om te zien. Niet alleen een mooie kleur, maar ook een grote stevige IJslander die toch hoog op de benen staat met een vriendelijke uitstraling. Gáska moest doorgereden worden, maar dat bleek nog een flinke uitdaging. Ze was op zich erg braaf, maar tegelijk erg bang en schuw. Daarnaast is het ook een typsiche vijfganger met veel stijfheid in de rug, dus gangtechnisch ook gewoon best wel veel (leuk) werk. In juli keerde ze terug naar haar eigenaar, wat ik zelf stiekem wel spijtig vond. Zo'n leuk paard krijg je ook niet elke keer in training!

In september kreeg ik te horen dat Gaska te koop stond en tja... daarover moest ik niet lang twijfelen.
Dus paard nummer 4 is een feit!

Werktechnisch heb ik uiteraard ook niet te klagen, met al dat paardenwerk!

Lekker chillen op kamp:

En op kampen doet Prudur ook dienst als voltigepaard.

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58B12E98
Hard aan het werk met trainingspaarden:

En het aller-aller-allerleukst blijft gewoon knetterhard door de velden tolten of telgangen!

Wat 2017 brengt is nog niet helemaal zeker. Maar de kans is erg groot dat er naar jaarlijkse gewoonte wel een IJslander bijkomt!