Givenchy.. van propje spanning tot dressuurpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Givenchy.. van propje spanning tot dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 07:49

Hallo allemaal,

Na Zyalda kwam ong. 4 maanden geleden Givenchy op mijn pad, een 5 jarige die toen nog geen jaar onder het zadel was.

Het was een propje spanning die haar eigenaresse (en mij) aardig de baan hebben laten zien.

Zo reden we in het begin de baan rond meest van de tijd (dit was nog "braaf"... ze was kampioen ineens omdraaien :') )

De eigenaresse is vrij vroeg gestopt met rijden ivm zwangerschap en Giv die niet zo voorspelbaar was.

Rustig stappen kon ze niet. Veel gedribbel en gedraai.. rijden was vooral hard harder hardst.. of gewoon stilstaan en weigeren door de baan te gaan.

In het begin heb ik een aantal blauw plekken opgelopen (en vooral deuken in mijn ego)

Mede dankzij ontspanning aanbieden en stukje bij beetje spelenderwijs dingen vragen lijkt ze het werken leuk te gaan vinden! "Durf los te laten" heeft zeker voor ons gewerkt!

Afgelopen donderdag is er een stukje gefilmd. (Ze weet nog niet zo goed waar ze haar benen moet laten en is zoekende.. zodoende maakt ze niet altijd haar passen netjes af hihi).

En afgelopen zaterdag weer.

De will to please is erg gegroeid afgelopen maanden.. het is allemaal nog niet perfect (we zijn met de meeste zijwaartse oefeningen pas 2 weken bezig en ik train haar 3 dagen per week).

( In het filmpje maakt ze 2x een schijnbeweging.. schapen zijn natuurlijk ook wel hele enge roofdieren.. := )

Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Bedankt voor het kijken :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:11

Wat kan jij toch altijd een potje fijn rijden. Leuk om te zien, dat je er echt een mooi spel van maakt en ook veel met de halshouding afwissel. Lekker zo door gaan! +:)+

Jolien87

Re: Givenchy.. van propje spanning tot dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:34

Dit ziet er niet uit als een paard dat er geen zin in heeft. Prachtige vooruitgang! +:)+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:39

Wat mooi om de verandering te zien!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 09:50

Bedankt voor de mooie complimenten!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:05

Ze is zeker vooruit gegaan, maar ik zie nog steeds een paard dat zich erg vast houdt in haar lijf. :o
Draf is erg krabbelig en de galop ook erg strak. Ik zou haar liever eerst eens leren te rekken in haar lijf zodat ze haar lijf ook echt gebruikt. Op het laatste filmpje waar je richting halsstrekken gaat zie je dat haar passen ruimer worden, zodra je haar oppakt wordt het weer krabbelig en strak.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 11:54

Marietje35 schreef:
Ze is zeker vooruit gegaan, maar ik zie nog steeds een paard dat zich erg vast houdt in haar lijf. :o
Draf is erg krabbelig en de galop ook erg strak. Ik zou haar liever eerst eens leren te rekken in haar lijf zodat ze haar lijf ook echt gebruikt. Op het laatste filmpje waar je richting halsstrekken gaat zie je dat haar passen ruimer worden, zodra je haar oppakt wordt het weer krabbelig en strak.

Ik ben het (in eerste instantie) niet met je eens (maar sta open voor andere inzichten!).

Met halsstrekken in draf beweegt ze idd ruimer maar dit komt voort uit hoger tempo en stuwend(er) draven.

Als ik de teugels opneem moet ze bij elkaar komen en onder mij blijven, ze mag idd niet nog kleiner draven. Zoals ik de draf zie is de twee-takt goed en stapt ze in het spoor van de voorhoeven. (In de galop zie ik een nette drietakt-gang, zou voor het mooie nog meer gesprongen mogen worden maar daar moet ze het stukje rug achter het zadel nog meer voor los laten, dat ben ik wel met je eens. Vandaar ook dat ik speel met de hals verlengen ook in galop)

Toch ben ik (oprecht!) wel heel benieuwd hoe jij het "leren rekken in haar lijf" dan zou aanpakken :j kun je me dat uitleggen?

Edit: post aangevuld

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:07

Dat ze met halsstrekken minder dragend is, is logisch. Je rekt hierin haar lichaam op en dat is onmogelijk om haar daarin op het achterbeen te houden zoals je haar hebt als je wat meer oprichting hebt.
Echter, je hoeft niet perse hierin een hoger tempo te hebben, ook in het halsstrekken kun je varieren in tempo en mate van halsstrekken.

Ik zie op het laatste filmpje aan het eind waar je haar meer in oprichting hebt toch echt dat ze niet goed onderkomt met achter, ze stapt bij lange na niet in haar afdruk van voor, ze zet hierin naar mijn mening haar lijf echt vast. In de galop idem, sprong is er niet meer, ze springt meer omhoog dan naar voren. Ik zou eerst willen dat ze goed naar voren denkt en wil rekken. Wat ik altijd doe is naar voren rijden, zowel in draf als galop. Dat wil niet zeggen dat ze naar voren moet in idioot tempo, maar ik wil wel dat in bv de galop de sprong naar voren gaat en niet omhoog. Ik zou haar voor nu nog niet in de oprichting zetten waarin ze gaat krabbelen, dat kan ze duidelijk nog niet aan. (je ziet het ook al aan haar aanleuning, die is nog veel te zoekend)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 12:29

Bedankt voor je uitleg Marietje35

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:06

Mooi vooruitgang. Ik zou je wel willen meegeven om te aaien als beloning in plaats van "klopjes".

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:21

Knap paard is het zeg!

Vind dat je haar heel netjes en eerlijk rijdt.

Ik ga wel mee in het wat strakke en vasthouden. Het ziet eruit of je heel bewust bezig bent met het loswerken, maar ze mag idd nog wel stuk losser door haar lijf komen.

Wat ik een fijne oefening vind om een paard te leren verlengen en rekken in het frame/lijf zijn stukjes contra galop en wijken. 3 passen opzij, 3 passen rechtuit, 3 passen opzij en weer 3 passen recht (al naar gelang hoe groot de baan is :) )

Hier worden ze rechter van, en door het constant buigen ook steeds losser.

Ik zou nog niet teveel focussen op de zijgangen qua techniek maar puur als middel om losser te worden. En bijvoorbeeld ervoor kiezen te blijven lichtrijden.

Die van mij houdt zich ook makkelijk vast, zeker ih begin deed hij dat. Ik ga dan ook regelmatig in verlichte zit, in draf en in galop. In die houding schakelen, paar pasjes naar voren, paar pasjes terug. Dan maak je het makkelijker voor ze om de buik aan te spannen zonder ze id weg te zitten. Ik vond het bijzonder om dan opeens een heel rond paard onder me te voelen schuiven. Dan kunnen ze ook makkelijker hun passen vergroten en ruimer gaan lopen. Dit doe ik dan een rondje ofzo, of een volte of 2. Dan weer in het zadel. Beetje afwisselen.

Misschien heb je er wat aan, misschien niet :D
En besef me het dat het op ITP staat en je wsl helemaal niet zit te wachten op allerlei tips etc :D

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:47

Allereerst complimenten in je nette,vriendelijke stijl en hoe snel je vooruit gaat. Ik zou zelf nu die vooruitgang gaan gebruiken om nog meer ontspanning te verkrijgen in de bovenlijn. Zoals Marietje zegt. Alle oefeningen en gangen meer in een neerwaartse hals en neusje eruit. Als ze dat in elke omstandigheid vast kan houden in de bovenlijn los en sterk genoeg om vanuit daar naar verzameling te gaan. Verder top gedaan

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:44

Ik vind dat je op de goede weg bezig bent. Het lijkt mij een paard dat je continu moet challengen en bezighouden om te voorkomen dat ze andere kunstjes gaat flikken. Ze lijkt de galop wel heel prettig te vinden om tot ontspanning te komen. Gebruik die daar waar je voelt dat ze teveel wilt gaan terugkrabbelen. Verder goed om lekker met die zijgangen bezig te zijn, ik zou er zelf voor kiezen om de hele kleine voltes even achterwege te laten (tweede filmpje). Je ziet haar daar terugkomen en tact verliezen. Ik zou de volte afbreken en rechtuit voorwaarts even oplossen. Temeer ook omdat je zelf zegt dat ze niet kleiner mag gaan draven. Daar is zo'n kleine volte dan weer te klein voor.
Leuk dier overigens!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 21:49

Bedankt allemaal voor de complimenten en de tips!

@ Michelle77.
Ik rijd bij zijwaartse oefeningen ook bijna altijd licht idd. Heel afentoe pak ik het doorzitten er wel een stukje bij (vooral om mijn eigen houding te checken).

Wijken doen we idd vaak ook enkele passen en begrenzen/rechtuit en weer door.

Soms rijden we wat minder zijwaarts en voorwaartser in het wijken en soms ligt de nadruk op arbeidstempo en meer overkruisen.

Dit doen we niet alleen bij afwenden en wijken. Deed dit eerst ook zeer regelmatig op grote voltes waardoor ze wel lekker soepel werd maar constant uit bleef zwaaien op beide zijdes. Vandaar dat we zijn begonnen met travers/renvers (om binnenbeen buigen en leren "wijken" voor druk van het buitenbeen). Sindsdien kan ik steeds nettere voltes indraaien :D of althans.. ik hoef niet bij te sturen met mn handen.. alleen aanleggen van been en buitenhand is voldoende.. (ik vind wat feedback juist verfrissend, vandaar ook het plaatsen van een filmpje ipv enkel stills van een moment die netjes "lijkt".)

@Tarek.
Bedankt voor het kijken en je mening!

@Karijn.
De voltes 10m zijn inderdaad nog wat aan de krappe kant voor haar om te verwerken. Heb ik ook gezien :j

Bedankt voor de tips!

Ik heb dit topic geopend op ITP niet vanwege de evt. tips/feedback maar omdat ik een zeikerd ben naar mijn eigen rijden.

Er zijn zoveel dingen aan te merken op de video('s) :=

Terwijl ik het eigenlijk alleen maar wil plaatsen omdat ik mn bijrijdpaardje zo ontzettend leuk vind en stiekem ook wel trots ben natuurlijk.

Voor wie denkt dat ik lang laag en op eigen benen heb overgeslagen:

Na de eerste paar ritjes op Giv kwam mijn instructrice en die vertelde me dat ze in een visieuze cirkel zat.

Paard kijkt, ruiter spant aan en houdt controle (werd gespannen), paard zijn spanning en angst wordt bevestigd en zet het op een lopen/rennen/omspringen.

Advies: gooi bij spanning maar eens los en beloon haar overdreven. Laat haar maar heel blij zijn terwijl ze niet weet waarom. Kwartje valt vanzelf dat spanning paard zonder spanning ruiter betekend geen gevaar.

En verrek...

Kostte wel even.. met de nodige duikbootvluchten erbij.

Deze filmpjes zijn van 3 maanden geleden..

(Nee het is niet briljant te zien, best ver weg.. en ja... ik probeerde daar achterin voltes te rijden. Maar dat werd meer halve volte halve baan en rechtsaf bij de hoefslag :') )

Had hier de camera iets ingezoomd gezet en opnieuw opgestapt en gereden.

Dit hebben we een hele tijd gedaan. Uiteindelijk bleef ze draven op een rustiger tempo, reageerde beter op langzamer lichtrijden/zit en bleef ook mooi lang laag.

Omdat in mijn ogen een paard gedurende lange tijd alleen maar laag laten lopen ook niet gezond kan zijn ben ik haar stukken op gaan pakken. Als je een paard leert dat er alleen maar ontspanning bestaat als ze lang laag lopen worden de meesten weer gespannen als ze enigzins worden opgenomen. Waar doe je het dan voor? Dan ga je telkens weer terug naar lang laag voor de ontspanning.. maar dan schiet je er toch niets meer op? Je vraagt aanspanning, bied ontspannen hand/been/zit aan en bij de juiste reactie krijgt het paard een beloning. Nu schijnt echt belonen weinig uit te maken voor een paard omdat het gaat om het gedrag vd mens dat ze opmerken. Maargoed dat is dan maar mijn beloning.. het haar kunnen belonen. Haar echte beloning is een stukje vrijheid om te bepalen hoe hoog of laag ze zelf wil lopen. Soms wil ze halsstrekken soms blijft ze horizontaal. Zolang ze relaxt is vind ik t prima. Je wil ontspanning in t lijf in/na de aanspanning vd spieren.

Nog steeds zijn we bezig met op eigen benen bewegen.. ze heeft wel geen mega lange verbinding/teugel maar ik probeer haar wel met een zachte stille meegaande hand te rijden die zo nu en dan aanwijzingen/correctie geeft en haar het daarna zelf weer laat uitzoeken.

Ze krijgt de ruimte om te hikken, door te knikken, de neus er uit te gooien of om wat meer bovenin te komen. Ze mag zwiebelen en zwabbelen.

Je leert dingen door ze gewoon te doen. En door fouten te maken en hier op gewezen worden door je instructeur :+

Ben het wel eens met de opmerking dat ze afentoe teveel terug komt in het lijf. Moet zeggen dat ik ergens opgelucht ben dat te horen aangezien ze voorheen continu onder me vandaan bleef lopen op een redelijk hoog tempo.

De instructeurs (ja heb er 2) maken me er ook op attent dat zodra ze terug denkt/komt ik meer naar voren moet rijden. En dat de onvoorwaardelijke drang voorwaarts nooit tegengehouden mag worden.

Bij de ene kijken we meer naar het technische aspect van de "opdrachten". En bij de ander zijn we ipv met "opdrachten" juist met "oefeningen" bezig. Wat betekend dat we ze juist gebruiken om het paard losser te werken.. door bijv. Travers of contrastelling in te zetten op een volte.. of wijken van de hoefslag af ipv afwenden en wijken.

Wel heel leerzaam :)

Sorry dat het zo'n lange post is geworden! Ik zal ongetwijfeld dingen anders zien dan anderen. En ik zal nooit beweren dat ik gelijk heb boven een ander. Waan me geen professor of instructeur. Respecteer jullie meningen/oog.

En vind het prettig dat ik d.m.v. commentaar mijn visie bij kan stellen en ik harder en/of logischer na moet denken!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-09-16 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:08

Ik reed hiervoor een heul grote, die ook heul grote passen nam, wat hij lichamelijk dan niet kon verwerken. Ook was hij gewend erg voorwaarts nw en met slof te lopen.
Hem moest ik in het begin ook echt heel erg onder tempo en stuk korter van voren te houden. Hij ging ook hippen, huppen en weet ik het. Maar in eigenlijk vrij korte tijd was dat over en kon ik veel meer normaal tempo rijden.

Zo gaan er vele wegen naar Rome, dus gewoon lekker blijven rijden en genieten ervan. Maar dat komt geloof ik wel goed!
Hem heb