Murosch en Wainonia studeren verder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Murosch en Wainonia studeren verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 21:19

Na ons recente laatste topic ben ik, ondanks dat ik in de basis vast wil houden aan onze gekozen methode, toch met wat tips aan de slag gegaan.

Het lange en lage gebruiken we nu in het losrijden en uitrijden. Daar tussen pak ik haar wat meer op en wissel ook meer af in hoofdhouding. Ik probeer hard te werken aan mijn houding. Handen iets lager, niet zo ver uit elkaar en ellebogen meer aangesloten houden. Ook ben ik weer gaan dichtrijden ipv doorzitten. We zijn nu veel bezig met overgangen. Stap-draf-halt en achterwaarts met name. Ook blijven we veel zijgangen rijden om zo al met al de achterhand sterker te maken.

Ik ben nog op zoek naar een andere Singel, ik wil graag een goede anatomische singel en denk dat dit ook al een stukje kan helpen voor een stabielere ligging van het zadel (schuift alsnog wat naar voren).

We zijn hier nu sinds het laatste topic mee begonnen, dus nog wel een weg te gaan, maar dit is een begin toch?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:22

Goed bezig Murosch, giga verschil met hoe je haar vroeger reed +:)+

Tieneke

Re: Murosch en Wainonia studeren verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:24

Ik vind het echt leuk om je vorderingen te volgen. En hoe je omgaat met tips en kritiek: +:)+

Ik vind het er alweer een stuk anders uitzien!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:28

Mooie ronde paardenbillen en rondere lendenen :D
Ga zo door ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:07

Ziet er ontspannen uit. Alleen kantel je op een paar foto's zelf wat naar voren, daardoor liggen je onderbenen te ver naar achteren.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:15

Dit ziet er al veel beter uit! Super hoe je met kritiek omgaat en dat je ook tips écht gebruikt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 07:58

Dank jullie wel! We doen ons best om samen de beste weg te nemen :).

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:33

Heb veel respect voor je hoe je met de tips en kritiek om gaat, en dat je er ook wat mee doet!
Ik vind deze plaatjes een grote verbetering, je ziet echt een enorm verschil met je voorgaande topics.
Natuurlijk valt er nog een en ander te verbeteren, ze mag bijvoorbeeld hier en daar nog iets nageeflijker, jij mag nog wat meer rechtop enz, maar het is duidelijk te zien dat je wat gedaan hebt met de tips EN dat het zijn vruchten afwerpt.
Heel erg knap gedaan, zeker daar je een totaal andere weg ingeslagen bent qua training van je paard, en het een beetje leek dat je daarin wat doorgeschoten was.
Nu blijkt dat dat niet zo is, en dat je paard dit ook al aankan.

Ga zo door!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 09:37

Dank je different1, leuk om te horen :j ! Zeker blijven er verbeterpunten, het is nog lang niet "af". Qua nageeflijkheid heb ik nu veel liever dit dan het te diepe waar we vandaan kwamen voor dit moment.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:03

Murosch, ik vind het echt zo tof om te zien hoe jullie je aan het ontwikkelen zijn. Heb ook echt bewondering voor de manier waarop je met de tips - en kritiek - omgaat. Jullie hebben weer een enorme stap voorwaarts gemaakt. Ga zo door!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 11:01

Dank je wel Saintelette, dat is lief van je!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:03

Ik vind het er al hartstikke goed uitzien!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:08

Dit ziet er goed uit, zeg, die één na laatste foto van ondere grijpt paard mooi uit met voorbeen, tot aan de neuspunt die ook mooi voor de loodlijn ligt, dat is biomechanisch bezien ook wel de max voor een zo overbouwd paard.

Hoewel ik de methode die Murosch volgt/volgde helemaal snap, begrijp ik óók waar het commentaar in het vorige topic vandaan kwam.
Het paard is niet geschikt voor een zo extreme VWNW - als training. En komt dan veel te veel op de voorhand. Nu zie ik een véél gezonder beeld - voor DIT specifieke paard.

IK denk dat je nu héél goed op weg bent om de juiste (midden)weg te vinden.
Paard zit nu echt veel meer aan elkaar, en geeft lichamelijk een veel gezonder beeld OHZ.

Idd. super hoe je met alle commentaren bent omgegaan, en die op punten meteen hebt weten te integreren in je huidige weg!
Chapeau!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:14

Wat leuk Murosch, ik vind dit ook fijn zo. Ben het roerend eens met Terpentijn.

Wat ben je trouwens aan het doen op de eerste foto's?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:20

Yes!! Dit ziet er goed uit :D

Deze hoofd hals houding is nog steeds ontspannen. Ze reikt nu wat meer naar voren ipv naar beneden en je ziet gelijk wat dat met de rest van het lijf doet. Top!

Je wordt wel nog steeds naar voren gedrukt door je zadel helaas. Je houding is wel netter, maar je hebt toch constant spierspanning nodig om naar achter te blijven zitten. Dat is voor je eigen lijf ook niet zo fijn. Soms is het een mogelijkheid om tijdelijk een pad onder het zadel te leggen die de voorkant iets ophoogt, misschien is dat nog wel een idee om daar eens naar te kijken?

Stoer dat je gewoon weer een topic opent :D echt respect hoe je met al het commentaar bent omgegaan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:33

Leuk die update Murosch, ik vind dit er ook al veel beter uit zien! volgens mij ben je op de goede weg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 17:35

Bedankt allemaal, wat een leuke reacties!

Olympia, dat zijn een soort gehoorzaamheids oefeningetjes die we altijd doen. één voor een de voorbenen optillen op commando, achterwaarts gaan, zijwaarts, draaien om de achterhand enz. Ik ben altijd wel even bezig voordat ik op stap. Dan kan ik in de tussentijd een paar keer rustig een gaatje aansingelen en bereiden we ons voor op het werk samen.

sanne dat klopt eigenlijk wel hoor, goed gezien. Het zadel loopt in het zitvlak iets op aan de achterkant (dat is de vorm van dit zadel) en daardoor duwt ie mijn rug eigenlijk wat hol en dat probeer ik te compenseren. Niet ideaal voor mij, maar ik red me er wel mee. Hopelijk ooit in de toekomst eens een fijn maatwerk zadel die voor ons beide perfect is, maar dat wordt hem eerst nog even niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:40

Kijk! Dit is waar je naartoe moet *\o/*
Eens met terpentijn en sanne, ontzettend knap wat je met advies doet.
Ik hoop dat je zelf gaat merken dat dit voor jouw paard de training is die haar / jullie past

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:00

Wat een verschil met je vorige topic, petje af voor je doorzettingsvermogen en je wil om daadwerkelijk iets met alle tips te doen. Je ziet duidelijk dat je met je houding aan het werk bent gegaan. Qua zadel is het misschien een tip om eens te informeren naar het Empathy zadel van Kerry Sharp. Ik heb daar paarden ontzettend onder zien veranderen en waarschijnlijk kun jij daar ook veel vrijer in zitten. Ik weet dat Kerry bereid is om een demo te geven op jouw paard zodat je het kan ervaren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 19:29

Bedankt weer hoor, ik had zoveel enthousiasme totaal niet verwacht, leuk :D

Bromfiets, dank je voor de tip. Ik zal het onthouden, alleen zit een ander zadel er de komende tijd echt even niet in, dus ik moet het er eerst maar gewoon even mee doen zo. Een andere singel wil ik nog wel naar gaan kijken :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:10

Heb je vorige topic met grote interesse gevolgd en ik vind het bewonderenswaardig hoe je daar met alle tips en (soms pittige) feedback om bent gegaan!
Ik ga geheel mee met bovenstaande post van terpentijn. Beeld ziet er stuk een stuk beter uit zo, je ziet dat wainonia met deze extra begeleiding van jouw hand een stuk beter uit de voeten kan (letterlijk!)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:17

Leuk zeg, dat eea je zo aan het denken heeft gezet dat je er weer mee verder kan. Ik vind deze foto's een mooie volgende stap in de ontwikkeling!
Overgangen werken super om ze meer te activeren. Veel schakelen binnen de draf helpt ook goed is mijn ervaring, dan hoef je niet helemaal een overgang te maken, wat ook de balans kan verstoren.

Merk je wat aan je paard trouwens? Ik kan me voorstellen dat ze de vorige manier (lang en laag zonder veel verbinding) wel relaxt vond. Nu je iets meer verbinding wilt gaan maken zal ze wat meer het gevoel hebben aan het werk te moeten, accepteert ze dat of komt er toch wat protest?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:25

Je voorover neigende houding viel mij ook op, ligt het zadel dan niet te strak op de schoft??

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:31

Wat leuk dat je een nieuw topic opent!
Had net de vorige ontklikt :-)
Super dat je met de tips aan de slag bent gegaan.

Ik zou zeker geen pad eronder leggen. Volgens mij is het zadel gewoon te klein voor de ruiter.
Waardoor ze te veel achteraan in het zadel terecht komt, waardoor ze naar voor valt. Ze kan niet in het diepste punt van het zadel zitten.
Steek daar een pad onder dan rijdt de ruiter zich open, en komt er nog meer druk op de lendenen van het paard.
Volgens mij is het net niet te strak aan de schoft, maar dat kan je niet echt goed inschatten van zulke foto's.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:36

Ziet er al veel beter uit Indd! Alleen denk ik dat je zadel echt niet past. Vandaar ook het schuiven. jij lijkt er zo ook niet fijn mee te kunnen rijden.
Vind het knap dat je er zo goed mee aan de slag bent gegaan en ook hoe het al verbeterd.