Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 10:26

Eigenlijk is dat wel een prima omschrijving denk ik. Van onze oude "oprichting" naar onze nieuwe oprichting. Tot een jaar geleden waren we bezig op een manier waarvan ik dacht dat het goed was. Paardje bovenin rijden, in principe volgens de manier "geen gl*l, in de krul". Van aanleuning was geen sprake, maar dat zag een jury toch niet, dus ging het allemaal best aardig. Toch voelde het voor mij steeds minder goed en mijn paard had steeds minder plezier in het werk.

Afbeelding

Afbeelding

[url=http://s269.photobucket.com/user/wainonia/media/IMG_1411_zps5f47d95f.jpg.html:2f74l]Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik eindelijk was wakkergeschud, zijn we toen helemaal van voren af aan opnieuw begonnen. Een nieuwe basis, een frisse start, met als doel om in samenwerking met mijn paard (in plaats van afdwingen) dressuur op een goede manier te trainen. Waar het schip strandt zien we vanzelf wel, maar ik heb in dat jaar zo ongeveer een nieuw paard gekregen, die er plezier in heeft en die haar lichaam steeds een beetje beter gaat gebruiken :)

De eerste maanden zijn we eigenlijk alleen bezig geweest met het trainen van de lange rugspieren en het los maken van alles dat ik had vastgereden. Ook ontspanning was een sleutelwoord hierin. Mijn snel gestresste merrie leerde zich los te laten en zich over te geven aan mij, en ik leerde te luisteren naar mijn paard.

Dit was in het begin nog helemaal niet zo eenvoudig (geluid graag zacht zetten bij de filmpjes):

maar we leerden:

steeds een beetje meer:

Afgelopen maand, ook de zijgangen komen er wat bij kijken voor het losmaken:

Sinds de laatste les (eind juli) mogen we wanneer ze goed los is, al iets beginnen met het begrenzen in het stretchen, waardoor er wat oprichting ontstaat. Hier kun je mooi zien wat het verschil is tussen de oprichting zoals we die hadden voordat we aan deze manier van rijden begonnen en hoe het nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben hier superblij mee, aangezien we nu echt voor de loodlijn bezig zijn, mijn paard er niet meer achter wil duiken en ze mooi van achter naar voren in aanleuning loopt. Eerder voelde het als meeliften met het paard en zelf een valse aanleuning onderhouden, terwijl zij nu vraagt om deze aanleuning. Zo'n heerlijk gevoel!

Maureen95

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:33

Wauw wat een verbetering! Ga zo door!

Verder lijkt het alsof het zadel tever naar voren ligt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:33

Ik zie een amazone met haar handen heel hoog, en paard met weinig aanleuning die op de voorhand loopt, maar misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:46

Sorry Murosch, niet verkeerd bedoeld maar ik kan er niet enthousiast over zijn. Je merrie loopt met een steil achterbeen zonder buiging in de sprong nog niet eens in de buurt van de afdruk van de voorvoetjes, ze loopt ontzettend de grond in en jouw zit is er ook ontzettend op achteruit gegaan. Het enige positieve wat ik terug zie is dat ze voor de loodlijn blijft. Ik heb veel bewondering voor je lef en inspanning om het op een andere manier te doen, maar met oprichting heeft dit niks te maken en ik denk ook niet dat je haar hiermee erg aan het verbeteren bent. Uiteraard hoop ik dat je me over nog een jaar mijn ongelijk bewijst :)

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:48

*\o/*

Kijk wat een verschil in de bespiering! Van kippennek naar gespierde nek :D
Super dat je zelf in zag dat het ook anders kan!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:55

Ik moet helaas met Urielle meegaan. Heb vaker topicstarter van je gezien, ondanks dat de eerste foto's ook niet correct zijn, zie ik steeds weer een uit elkaar vallend paard. Neusje is mooi voor de loodlijn, echter zou ik het zelfs geen loodlijn willen noemen. Ook jouw houding is erg achteruit gegaan. Wel is het fijn om te zien dat het paard wat dikker is! Helaas nog geen correcte spieropbouw. Tuurlijk is ze vrolijker, ze hobbelt nu wat rond met een lang teugeltje.

Je moet doen wat voor jou goed voelt, maar bekijk de foto's eens als buitenstaander. Het paard moet je kunnen dragen, en op deze manier kweek je vooral spier aan de voorkant.

Ik klink wat stuurs, sorry daarvoor.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:58

Murosch, ik volg al een tijdje je topics over de nieuwe weg die je bent ingeslagen met je paard. Ik moet alleen toegeven dat ik deze methode niet ken en niet zo goed begrijp. Zou je hier meer uitleg over willen geven? Waarvoor dient het hele lange en lage aan het begin? En waarom hou je je handen zo hoog en breed?

En super dat jullie beide het plezier weer hebben teruggevonden in het rijden. Dat is heel wat waard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:59

Ik zie de verbetering juist helemaal niet... Zowel qua houding en balans van de ruiter, als de manier van bewegen etc. van het paard zelf. Ik ga hierin mee met Urielle die het op een hele fijne manier verwoord.

Daarnaast wipt het zadel ontzettend en ligt het te ver naar voren, waarbij al het gewicht op de schoftpartij komt.

Nee, ik zou kritisch kijken naar wat je nu wilt bereiken maar ik vrees dat je nu de verkeerde kant op geschoten bent in een voor jouw ideaalbeeld. Van "geen ... in de krul" naar je huidige methode is een heeeel gat en daartussen in zitten nog veel andere methodes die je beter zullen passen. Het gebruik van je handen (in de filmpjes) zijn voor mij nog het grootste vraagteken in deze methode...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:00

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik me vooral bij de laatste foto afvraag wat je nou aan het doen bent.....
Het zadel ligt in de nek en ik vraag me af wat jij hier doet en wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:03

Mooi dat je in hebt gezien dat het ook anders kan. Het is voor mij ook heel herkenbaar, van een harde hand, naar de boel aan de voorkant als het ware losgooien. Te lief zijn. Wat ik nu mis is een paard die over de rug loopt. Er is weinig begrenzing meer aan de voorkant, waardoor ze op de voorhand valt en niet rond wordt over de rug.
Probeer iets meer te gaan begrenzen, iets meer het neusje terug, maar vooral iets meer begrenzing zodat je die achterkant erbij kunt gaan rijden. Je hebt namelijk begrenzing nodig om dat te kunnen doen, dat gaat niet vanzelf :)

Je houding vind ik ook een puntje, maar dat kan ook komen omdat je paard zo uit elkaar valt, dat jij daardoor geen goede balans kan pakken.

Ik denk dat je op de goede weg bent, maar blijf bezig in je zoektocht. Dan komt het vanzelf goed :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:30

Sluit me aan bij Urielle. Ik kijk liever naar de eerste foto.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:41

Ik snap wel waar het vandaan komt, het lijkt op het principe van engaging door laagrond rijden.. en als je geen expert bent, kan dat lastig zijn..

de kritiek op de handhouding is nonkritiek imo want het maakt niet uit waar je je hand houdt als je je paard maar helpt :) Of dat hier correct gebeurd is een tweede..

Bijv Will Faerber legt uit hoe het laagrond rijden werkt en wat je ermee kan doen
https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Dus de methode is er wel, nu moet het alleen correct uitgevoerd worden, maar hee, als we allemaal alles zouden kunnen, is t ook niet leuk meer :Y)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:44

Ik zie idd liever die fotos in je profiel, waar die bitloos loopt. Daar loopt ze stukken beter dan hier imo

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:50

Wilawander schreef:

Op de eerste foto loopt het paard hartstikke achter de teugel, ze heeft geeneens contact.. Gewoon een mooi krulletje maar verder niks.
Ik ben het verder wel met de rest eens dat dit het ook nog niet helemaal is, maar ik vind het al heel knap dat je zo kritisch naar jezelf kijkt en er zo bewust mee bezig bent.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:54

liekec schreef:
Wilawander schreef:

Op de eerste foto loopt het paard hartstikke achter de teugel, ze heeft geeneens contact.. Gewoon een mooi krulletje maar verder niks.
Ik ben het verder wel met de rest eens dat dit het ook nog niet helemaal is, maar ik vind het al heel knap dat je zo kritisch naar jezelf kijkt en er zo bewust mee bezig bent.

zeg niet dat dat een ideaal beeld is maar kijkt vriendelijker en fijner als de andere foto's. De foto's in het profiel spreken me meer aan overigens.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 12:01

Ik ga later vandaag even uitgebreid reageren overal op hoor! Ik had eigenlijk al wel verwacht dat het wat stof zou doen opwaaien en dat geeft ook helemaal niet. Ik ben inderdaad begonnen naar aanleiding van het youtube kanaal van Will Faerber en heb sinds een paar maanden les en goede begeleiding in de klassieke richting. De hoge handhouding is heel bewust zodat ik niet inwerk op de lagen in de mond van het paard, helemaal in de fase waarin de hoofdhouding nog niet constant is, is dit een vriendelijke manier. Wanneer alles bevestigd is en de hoofdhouding is constant, dan kunnen mijn handen weer wat verder zakken, nu beweeg ik steeds met haar mee in haar hoofdhouding. Op de laatste foto's is dat al een klein beetje te zien.

Voor wat betreft het zadel, als jullie heel goed kijken dan zie je dat deze foto's en filmpjes niet allemaal met hetzelfde zadel zijn gemaakt. In het begin had ik een hulsebos zadel erop liggen. Toen deze begon te schuiven heb ik een wintec pro erop gehad, mede ook omdat ze heel erg aan het veranderen was in haar bespiering rondom het schoftgebied. Ook de wintec schoof uiteindelijk en deze wipte inderdaad van achteren op, dus een maandje of 2 geleden heb ik een met hulp van een zadelpasser dit Daaleman zadel gekocht, die wel mooi stabiel liggen blijft. Ik denk dat de laatste foto misschien uit een ongelukkig oogpunt is genomen, maar dit zadel ligt netjes achter de schoft en houdt de schouder vrij. Hij sluit goed aan en door het teruglopend zweetblad krijgt de schouder nog iets meer ruimte.

Dat haar achterbeen er beter onder moet, dat is natuurlijk gewoon waar. Maar we willen dat bereiken door haar sterker te maken door dit gymnastiseerwerk (laag/rond/zijdelings stretchen/zijgangen/overgangen) en die weg duurt lang. In combinatie met haar bouw waarschijnlijk nog langer dan bij een ander, maar dat geeft niet. Vergeet niet dat de laatste foto's geen einddoel zijn, maar gewoon work in progress. Vergeet niet dat ik pas sinds 2 weekjes wat meer begrens aan de voorkant he. Het is mischien nog op de voorhand, het achterbeen is er misschien niet genoeg onder, maar wat ze doet, gebeurt wel vanuit het achterbeen en de rug. Die rug drukte ze er mooi wel uit op de foto's die sommigen van jullie wel mooi zeggen te vinden. Dat was precies hoe we de jury's konden foppen, want je ziet het niet aan het plaatje misschien, maar het is absoluut niet met goed lichaamsgebruik wat je daar ziet. Had ik mijn hand naar voren gestoken, dan was ze in precies dezelfde houding verder gelopen bijvoorbeeld.

Mijn houding, goed punt en zeker bedankt voor het aanhalen daarvan. Daar moet ik mee aan het werk en dat neem ik mee!

Ik vind het wel interessant om deze discussie te zien eigenlijk. En ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het gaat uitpakken in de toekomst, daar zal ik jullie zeker zo nu en dan van op de hoogte houden. We gaan het zien :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:01

Murosch Ik vind jouw topics altijd erg interessant, het zet mij aan het denken en het is ook gewoon ontzettend leuk om jullie samen te volgen.

Zelf zie ik een paard dat ontzettend veranderd is, zeker qua bespiering. Echt een groot verschil met je eerste topic! Je bent zelf zo bewust bezig met jezelf en je paard willen veranderen, erg knap!

Verder vind ik wel dat je wat meer mag lachen hoor op de laatste foto's, je kijkt zo serieus :D .
Verder ben ik erg benieuwd wat het doel/nut is van de bewegelijkheid in je handen/armen? je ziet ze op elke foto (ook in de filmpjes) op een andere plek. Lijkt mij erg onrustig waardoor je ook geen nette en stille aanleuning kan krijgen? Tegelijk zie je ook dat de schouder alle kanten op gaat.

Ik vind overigens je zadel op de laatste foto's stukke beter liggen dan wat het ooit was! Ligt nog steeds wat op de schouder, maar denkt dat het lastig wordt met haar bouw.

Verder heb ik het vermoeden dat je bij de laatste foto's aan het doorzitten was, klopt dat? Zo ja, denk ik dat doorzitten nog even een stap te ver is voor jullie (wat je ook terugziet in je houding).
Belangrijkste is denk dat je de achterhand activeert en vanuit daar aan de voorkant begrenst zodat je haar ook meer kan oprichten. Dus echt van achter naar voren rijden. Je kan gerust je teugels wat korter doen, zonder dat je je vastzet aan de voorkant (en dus van voor naar achteren gaat rijden).

Hoop dat je er iets aan hebt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 12:40

haha, dat serieuze gezicht heb ik echt altijd als ik aan het rijden ben, stom he?

De beweeglijkheid van mijn handen/armen.. Dit is vooral in het stretch rijden heel erg zichtbaar inderdaad. Je moet je voorstellen dat je contact wilt met de mond van het paard (geen druk, maar contact). Het paard is vooral in de eerste maanden nog helemaal niet contstant in haar houding. Logisch, die denkt ook wat moet ik nou en durft nog niet meteen zelf het contact op te zoeken en te onderhouden want dat is ze nooit gewend geweest. Enfin, contact dus. Wanneer het paard haar hoofd beweegt, naar beneden, naar voren, omhoog of whatever, is de eerste opdracht nog steeds contact houden. Niet haar hoofdhouding bepalen of begrenzen, alleen contact houden. Om dat te kunnen doen moet je dus heel veel mee bewegen met het hoofd (mond) van het paard om dat contact voortdurend te onderhouden. Je moet dus snel anticiperen daarin. Vaak ben je een fractie te laat en dan zie je een teugel doorhangen (zie je goed gebeuren in de filmpjes). Dat is dus niet de bedoeling, steeds contact houden. Het paard merkt en leert daardoor vanzelf dat het contact niet onaangenaam is en begint het uiteindelijk steeds meer zelf op te zoeken. Je dwingt dus niks af, maar het doel is dat het paard het contact gaat nemen, zodat uiteindelijk een aanleuning ontstaat die vanuit het paard komt en constant is. Op het moment dat je niet meebeweegt, dan wordt het juist onrustig en krijg je die aanleuning niet. Pas als het paard zelf constanter wordt in de hoofdhouding en het contact, kun je je handen meer in 1 lijn houden. Het hoog houden van de hand heb ik in mijn vorige reactie uitgelegd.

Pas daarna komt het begrenzen van de hoofdhouding, dan is het paard er niet meer bang voor en zal ook niet achter het contact willen duiken (het achter de loodlijn gaan), maar zelf de druk blijven vragen. Dat is wat je op de laatste foto's bij mij nu wat ziet komen. Ik neem die aanleuning niet, ik begrens alleen hoever zij mag strekken in haar nek/hals. Daardoor komt ze van voren wat omhoog, maar zij blijft vragen en het is niet ik die die aanleuning vraag. Zou ik daarin meer lengte geven, dan zakt ze mee naar beneden totdat de teugel "op" is zeg maar.

Cardy, ik zit inderdaad door. Dit doe ik nu sinds een paar weken om verschillende redenen. Ten eerste houdt Wainonia niet van gefriemel en gedoe aan haar en ik merk dat lichtrijden toch meer vervelend voor haar is (dan is ze sneller geirriteerd ook). Ze zit heel fijn door en dat is lichamelijk voor mij ook prettiger. Ik heb artrose in mijn enkels/knieën/heupen en krijg daar steeds meer last van waardoor rijden pijnlijker begint te worden. Wanneer ik blijf doorzitten, dan heb ik echter helemaal geen last, dus eigenlijk zijn we samen tot de conclusie gekomen dat ik maar beter gewoon doorzit bij haar. Ik wil er geen smoezen aan hangen dat mijn houding niet goed is vanwege mijn lijf, maar het zou er wel mee te maken kunnen hebben dat ik anders ga zitten om pijn te voorkomen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:59

@ Murosch: Dus volgende keer zien we foto's met een geforceerd lachje }> haha

Qua begrenzen snap ik, heb veel klassieke maar ook "moderne" instructeurs gehad en zo pak je hier en daar wat mee. Ik mis in jou verhaal alleen wel de activiteit van achter, waardoor er imo nog te veel focus komt op de voorkant. In jouw verhaal zou ik pas meer gaan begrenzen als het paard actief blijft van achter en constant is in de aanleuning met stretchen. Vanuit daar zou je steeds iets meer kunnen begrenzen, dit gaat in kleine stapjes (dus niet meteen opgericht). Je begrenst pas meer als de activiteit en de aanleuning net zo constant blijft als bij het stretchen.
En dat mis ik, anders zou je je handen veel stiller kunnen houden en zouden we een paard zien dat mooi actief vanuit achter blijft draven.

Met doorzitten zou ik proberen meer rechtop/jezelf meer lang maken en in je eigen middenpunt te blijven zitten. Met borst vooruit en mooi steun zoeken op beide voeten. Dan ziet het er al heel anders uit.
Hoop dat het voor jou helpt qua doorzitten, waardoor je zelf minder pijn kan ervaren. Lijkt mij vreselijk om niet lekker te kunnen rijden door artrose of andere lichamelijke gebreken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:01

Ik merk in dit topic dat ik gewoon echt vanuit een heel ander uitgangspunt train en dat vind ik heel interessant om te lezen.

Mijn uitgangspunt is het Skala en op welke manier ik dat bereik is per paard verschillend. Zodoende kijk ik naar een combinatie als : Het interesseert me weinig volgens welke methode iemand traint, maar het beeld moet kloppen. Ik ben zodoende wel benieuwd volgens welke trainingsopbouw deze Will Faeber werkt en waarom juist zo. Vanuit mijn visie begint alles namelijk vanuit de basisbeweging. Omdat ik dat mis bij Wainonia zou mijn eerste stap zijn haar motor terug aan te slingeren. Dan maar tegen de hand, dan maar scheef, exact als met een groen paard : reactie op het been (als in achterbeen intrekken op het been) en verder gewoon meerijden en niet storen.

De methode van zelf contact maken is ook niet de mijne. Paard op eigen benen en zelf contact laten maken, zelf alleen stil volgen. Ik denk dat je als ruiter altijd bezig bent met tijdsvertraging, voelen - beseffen - handelen en dan zit er nog enkele tientallen centimeter teugel tussen. Zodoende zou de keuze van meebewegen met een onrustige mond niet de mijne zijn. Imo creëer je dan meer onrust door je eigen beweging en het te laat reageren.

Ik ben benieuwd naar jouw visie erop. Leerzaam topic zo :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:12

Ik kan toch niet vrolijk worden van jouw nieuwe trainingsmethode. Ik zie ook liever de eerste foto. En natuurlijk loopt ze daar achter de loodlijn maar er gebeurd in ieder geval iets. En dat neusje heb je met een beetje been ook zo voor de loodlijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:14

*\o/*
You go girl!
Fijn dat je deze vriendelijke zoektocht bent begonnen. Ik ben heel benieuwd waar jullie over een jaar staan! Genieten met je mooie knappe peerd.

Ik zou wel de focus ook uitbreiden naar overgangen. Laag en rond stap stop draf stap draf galop stap stop etc.

Murosch schreef:
Ik ga later vandaag even uitgebreid reageren overal op hoor! Ik had eigenlijk al wel verwacht dat het wat stof zou doen opwaaien en dat geeft ook helemaal niet. Ik ben inderdaad begonnen naar aanleiding van het youtube kanaal van Will Faerber en heb sinds een paar maanden les en goede begeleiding in de klassieke richting. De hoge handhouding is heel bewust zodat ik niet inwerk op de lagen in de mond van het paard, helemaal in de fase waarin de hoofdhouding nog niet constant is, is dit een vriendelijke manier. Wanneer alles bevestigd is en de hoofdhouding is constant, dan kunnen mijn handen weer wat verder zakken, nu beweeg ik steeds met haar mee in haar hoofdhouding. Op de laatste foto's is dat al een klein beetje te zien.

Voor wat betreft het zadel, als jullie heel goed kijken dan zie je dat deze foto's en filmpjes niet allemaal met hetzelfde zadel zijn gemaakt. In het begin had ik een hulsebos zadel erop liggen. Toen deze begon te schuiven heb ik een wintec pro erop gehad, mede ook omdat ze heel erg aan het veranderen was in haar bespiering rondom het schoftgebied. Ook de wintec schoof uiteindelijk en deze wipte inderdaad van achteren op, dus een maandje of 2 geleden heb ik een met hulp van een zadelpasser dit Daaleman zadel gekocht, die wel mooi stabiel liggen blijft. Ik denk dat de laatste foto misschien uit een ongelukkig oogpunt is genomen, maar dit zadel ligt netjes achter de schoft en houdt de schouder vrij. Hij sluit goed aan en door het teruglopend zweetblad krijgt de schouder nog iets meer ruimte.

Dat haar achterbeen er beter onder moet, dat is natuurlijk gewoon waar. Maar we willen dat bereiken door haar sterker te maken door dit gymnastiseerwerk (laag/rond/zijdelings stretchen/zijgangen/overgangen) en die weg duurt lang. In combinatie met haar bouw waarschijnlijk nog langer dan bij een ander, maar dat geeft niet. Vergeet niet dat de laatste foto's geen einddoel zijn, maar gewoon work in progress. Vergeet niet dat ik pas sinds 2 weekjes wat meer begrens aan de voorkant he. Het is mischien nog op de voorhand, het achterbeen is er misschien niet genoeg onder, maar wat ze doet, gebeurt wel vanuit het achterbeen en de rug. Die rug drukte ze er mooi wel uit op de foto's die sommigen van jullie wel mooi zeggen te vinden. Dat was precies hoe we de jury's konden foppen, want je ziet het niet aan het plaatje misschien, maar het is absoluut niet met goed lichaamsgebruik wat je daar ziet. Had ik mijn hand naar voren gestoken, dan was ze in precies dezelfde houding verder gelopen bijvoorbeeld.

Mijn houding, goed punt en zeker bedankt voor het aanhalen daarvan. Daar moet ik mee aan het werk en dat neem ik mee!

Ik vind het wel interessant om deze discussie te zien eigenlijk. En ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het gaat uitpakken in de toekomst, daar zal ik jullie zeker zo nu en dan van op de hoogte houden. We gaan het zien :)
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 15-08-16 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:16

Ik zou liever een stukje film zien dan alle foto's. Eventueel met je eigen uitleg erbij. Daar kun je meer uit afleiden dan uit de foto's.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:59

Ik mis heel erg de kanteling in het bekken waardoor ze het achterbeen niet onder brengt, uit elkaar valt en op de voorhand loopt. Ontspanning in deze houding vind in nutteloos. Ik zou meer zoeken naar horizontaal evenwicht. Meer op 4 benen en met het achterbeen onder de massa.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:04

Ik schrik er een beetje van dat mensen het liever zien zoals op je eerste foto maar ergens is dat ook niet zo vreemd.

Ik vind het super dat je nog steeds op deze manier bezig bent, eerlijk gezegd had ik verwacht dat je wat sneller meer vooruitgang zou boeken maar eerlijk is eerlijk het blijft wel gestaag beter worden dus je komt er wel +:)+