Amar tijdens onze 2e L1 wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nelske164

Amar tijdens onze 2e L1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 10:31

Hallo,

Na in december mijn oude topper in het zonnetje te hebben gezet (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1871519), vind ik het nu wel tijd worden om mijn huidige topper, want zo kan ik hem inmiddels toch wel noemen, in het zonnetje te zetten.

Twee jaar geleden ben ik begonnen met het rijden van Amar. Het idee was om een winterseizoen lekker te trainen en aan elkaar te wennen en dan in de zomer lekker wedstrijden gaan rijden. Helaas is dat het niet geworden. Amar was ontzettend vervelend. Zodra ik mijn been ook maar iets aanlegde, stonden we aan de andere kant van de bak. Nam ik ook maar iets contact op de teugels dan kwam ie gewoon recht omhoog. Continu schudden met zijn hoofd. Met veel geduld en les, waren er af en toe momenten dat ik fijn kon rijden, maar helaas niet vaak. Na een keer fijn rijden, was het daarna weer weken strijd. Ik had van alles geprobeerd, maar alles werkte maar tijdelijk. Ik verloor het plezier in het rijden en heb zelfs overwogen om te stoppen, maar zo ben ik niet. Ik heb hem toen een paar weken vrij gegeven en ben Bundy weer wat meer gaan rijden, want daar kon ik altijd zo ontzettend van genieten. Ook kreeg ik de mogelijkheid om een Friese merrie te gaan rijden. Zo kwam langzaam aan het plezier in het rijden weer terug.

Toen is bij mij ook het kwartje gevallen, dat ik veel te veel in een keer wilde met Amar en dat dat echt niet ging werken. De doelen die ik voor ons gesteld had waren helemaal niet reëel. Ik ben toen helemaal terug gegaan naar de basis. Rust, ontspanning en genieten werd het doel. Sinds eind februari begon ie lekker te lopen en kregen we echt een stijgende lijn in het rijden. In mei werd het dan ook tijd voor onze eerste wedstrijd in het L1. Helaas was ie toen erg gespannen en moest ie toch echt in elke hoek aan galopperen. De punten 156 en 165,5 waren dan ook meer dan terecht.

Afgelopen zondag hadden we onze tweede wedstrijd. Ik had mezelf de doelen gesteld om met meer ontspanning te rijden en in ieder geval hogere punten halen dan de vorige keer. Dat vond ik voor nu hele realistische doelen en dat bleek ook zo te zijn. Al direct na de proeven was ik super tevreden. Hij was overal lekker ontspannen, behalve in de galop onderdelen (daar gaan we nu aan werken) en deed super zijn best. Uiteindelijk kwamen we terug met 176 en 168. Heel terecht gepunt en een mooie bevestiging dat we nu eindelijk op de goede weg zijn. We gaan deze lijn proberen vast te houden en dan komen we er wel! :)

Mijn zus Bernette (BernetteO) heeft weer mooie plaatjes geschoten van onze wedstrijd die ik jullie niet wil onthouden!
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
12
Afbeelding
13
Afbeelding
14
Afbeelding

(Ik weet dat ik op sommige foto's wat met mijn rechter schouder naar voren zit, maar rijden met twee gekneusde ribben is niet bepaald prettig)

Bedankt voor het kijken!
Jeanelle

mirtedl

Re: Amar tijdens onze 2e L1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:11

Knap dat je zo doorzet!

Op de fotos vind ik je binnenhand heel streng en lijkt hij er op geen enkele foto echt doorheen te zijn..
krijg je les?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:15

Wat een aansprekend paard en daar zit nog veel meer in denk ik!

Zelf steek je onwijs je onderbenen af. Deze moet je leren er echt aan te houden. Tevens je schouders netjes naar achter en recht op gaan zitten.

En net als Mirtedl hiervoor zegt: hij is er overal net niet doorheen. Het komt nu over alsof je een compromis met hem hebt gesloten. Gas erop en gaan!

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:33

Mooi dier en leuk setje heb je aan!

Ik zou vooral letten op je beenhouding, deze steek je af.
En je handen meer bij elkaar houden.

Edit; ik weet niet of het er aan ligt mbt je beenhouding dat je paard een tijd geleden er heftig op reageerde. Maar ik herken je beenhouding bij mijzelf. M'n vorige paard reageerde ook heel erg heftig op het been en ik heb toen ook zon beenligging gekregen. En ik weet hoe moeilijk dat is om je been weer normaal aan te leggen.

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 12:46

@mirtedl dankjewel! Het klopt wat je zegt. Thuis gaat dat al veel beter maar opwedstrijd is ie daar nog te veel gespannen voor. Gaat gelukkig wel steeds beter, eerst liep ie echt alleen maar sterren te kijken. Ja ik heb les!

@dimple dankje, dat denk ik ook zeker! Ja die lange benen van mij blijft lastig :j . Normaal zit ik wel rechter in mijn schouders, maar heb twee gekneusde ribben, dus dat was wat lastig!

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 12:49

Nachocheese schreef:
Mooi dier en leuk setje heb je aan!

Ik zou vooral letten op je beenhouding, deze steek je af.
En je handen meer bij elkaar houden.

Edit; ik weet niet of het er aan ligt mbt je beenhouding dat je paard een tijd geleden er heftig op reageerde. Maar ik herken je beenhouding bij mijzelf. M'n vorige paard reageerde ook heel erg heftig op het been en ik heb toen ook zon beenligging gekregen. En ik weet hoe moeilijk dat is om je been weer normaal aan te leggen.

Dankje met veel moeite bij elkaar gezocht!
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt ja! Heb altijd al moeite gehad met die benen. Vooral na een blessure in mijn knie was het erg, maar ben daar ook hard mee bezig!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:03

Knap dat je doorgezet hebt en dat je jouw plan om hebt kunnen gooien, met resultaat! +:)+

Ik heb net even gespiekt en kan me je topic met Bundy nog herinneren. Om eerlijk te zijn vind ik het heel jammer om te zien wat voor invloed jullie 'strubbelingen' hebben gehad op jouw rijden :o
Op Bundy vond ik je keurig rijden: benen mooi aangesloten, lichte contactteugel, van de hand af gereden. Heerlijke beelden en wat zat je netjes! +:)+

Wat ik nu zie zijn afgestoken benen, daardoor een lichte stoelzit en een amazone die heel veel steun zoekt op de teugels (handen richting je bovenbenen, binnenhand naar je toe etc).

Een paard 'hoort' te buigen om je binnenbeen. Als jij je binnenbeen afsteekt, kan dat simpelweg niet correct gereden zijn :o Je ziet dat ook gelijk terug in je strakke binnenhand.

Begrijp me niet verkeerd, ik kan me heeeeel goed inbeelden hoe dit zo gekomen is :(:)
Je schrijft zelf al dat hij vluchtte voor je been en je er zelfs bang/gefrustreerd van werd. Maar, je benen afsteken is dan nooit de oplossing. Hij kan dan wel voorwaarts zijn, maar hij is niet aan je been.
En nou kan ik me ook voorstellen dat de extra wedstrijdspanning het allemaal heel lastig maken.

Toch, hoe moeilijk ook, denk ik dat het heel belangrijk is dat je, ook in de ring, je been eraan houdt. Dat zal wel tegen je gevoel ingaan, los van het feit of je er fysiek moeite meehebt door knieklachten,, is het ook gewoon een hele tegennatuurlijke handeling als je eigenlijk liever niet hebt dat ie nog sneller gaat :=
Terugrijden op zit, been lang houden maar je paard wel voorwaarts blijven houden. Nu geven de plaatjes het klassieke: 'van voren naar achteren'-gereden plaatje weer. Tuurlijk, 2e wedstrijd en het hoeft niet perfect, maar dit is wel een valkuil waar je heel lastig weer uitkomt als je er niet heel erg goed op let en ook aan werkt thuis.

Leg vooral de lat niet te hoog, ook voor jezelf :) Confronterend om van je vertrouwde succespony over te stappen op een sensibel groentje, maar ik weet zeker dat jullie hier heel sterk uit kunnen komen. Het lijkt een fijn paard. Heel veel succes! +:)+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:08

oh je onderbenen, let daarop, zonde van je mooie laarzen :)

Succes verder!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:23

Oh en die lange benen............doe mij die maar. Krijg jij die korte pootjes van mij die net onder het zweetblad uitkomen.
Kan ze in ieder geval nooit afsteken :')

Maar blijf wel rijden he!!! Zet door!

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 13:43

MariekeS_ schreef:
Knap dat je doorgezet hebt en dat je jouw plan om hebt kunnen gooien, met resultaat! +:)+

Ik heb net even gespiekt en kan me je topic met Bundy nog herinneren. Om eerlijk te zijn vind ik het heel jammer om te zien wat voor invloed jullie 'strubbelingen' hebben gehad op jouw rijden :o
Op Bundy vond ik je keurig rijden: benen mooi aangesloten, lichte contactteugel, van de hand af gereden. Heerlijke beelden en wat zat je netjes! +:)+

Wat ik nu zie zijn afgestoken benen, daardoor een lichte stoelzit en een amazone die heel veel steun zoekt op de teugels (handen richting je bovenbenen, binnenhand naar je toe etc).

Een paard 'hoort' te buigen om je binnenbeen. Als jij je binnenbeen afsteekt, kan dat simpelweg niet correct gereden zijn :o Je ziet dat ook gelijk terug in je strakke binnenhand.

Begrijp me niet verkeerd, ik kan me heeeeel goed inbeelden hoe dit zo gekomen is :(:)
Je schrijft zelf al dat hij vluchtte voor je been en je er zelfs bang/gefrustreerd van werd. Maar, je benen afsteken is dan nooit de oplossing. Hij kan dan wel voorwaarts zijn, maar hij is niet aan je been.
En nou kan ik me ook voorstellen dat de extra wedstrijdspanning het allemaal heel lastig maken.

Toch, hoe moeilijk ook, denk ik dat het heel belangrijk is dat je, ook in de ring, je been eraan houdt. Dat zal wel tegen je gevoel ingaan, los van het feit of je er fysiek moeite meehebt door knieklachten,, is het ook gewoon een hele tegennatuurlijke handeling als je eigenlijk liever niet hebt dat ie nog sneller gaat :=
Terugrijden op zit, been lang houden maar je paard wel voorwaarts blijven houden. Nu geven de plaatjes het klassieke: 'van voren naar achteren'-gereden plaatje weer. Tuurlijk, 2e wedstrijd en het hoeft niet perfect, maar dit is wel een valkuil waar je heel lastig weer uitkomt als je er niet heel erg goed op let en ook aan werkt thuis.

Leg vooral de lat niet te hoog, ook voor jezelf :) Confronterend om van je vertrouwde succespony over te stappen op een sensibel groentje, maar ik weet zeker dat jullie hier heel sterk uit kunnen komen. Het lijkt een fijn paard. Heel veel succes! +:)+

Dankjewel voor de fijne reactie! Het is inderdaad best confronterend en ik mis het rijden met Bundy ook heel erg. Met hem kon ik lezen en schrijven. Het gekke is dat als ik nu weer een keer op Bun stap ik meteen weer zit zoals ik altijd op hem zat. Dat voelt gewoon zo vertrouwd. Bij Amar ben ik wat dat betreft nog heel erg naar de goede houding aan het zoeken. Ik ga lekker verder trainen en hoop over een tijdje verbetering te kunnen laten zien!

Knakker schreef:
oh je onderbenen, let daarop, zonde van je mooie laarzen :)

Succes verder!

Dankjewel :)

Dimple schreef:
Oh en die lange benen............doe mij die maar. Krijg jij die korte pootjes van mij die net onder het zweetblad uitkomen.
Kan ze in ieder geval nooit afsteken :')

Maar blijf wel rijden he!!! Zet door!

Ik wil best ruilen hoor ;)
Ga ik ook zeker doen :j , weet dat we nu in ieder geval op de goede weg zijn en opgeven staat niet in mijn woordenboek!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:46

Jouw laarzen................ <3 <3 :~

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 16:49

ilonamandjes schreef:
Jouw laarzen................ <3 <3 :~

Dankje, ben er zelf ook nog steeds heel erg blij mee :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:14

Weet precies hoe je je gevoelt hebt! Goed dat je hebt door gezet!

Ik heb ergens het idee dat t zadel niet helemaal goed ligt, kan ook bedrog zijn maar misschien toch even goed om naar te kijken? :)

Vind het een mooi paard!

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 20:48

DiscoDipp schreef:
Weet precies hoe je je gevoelt hebt! Goed dat je hebt door gezet!

Ik heb ergens het idee dat t zadel niet helemaal goed ligt, kan ook bedrog zijn maar misschien toch even goed om naar te kijken? :)

Vind het een mooi paard!

Naar het zadel is nog geen half jaar geleden nog gekeken, dus ga er vanuit dat die goed ligt.
Dankje!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:05

Ik vind het er ontspannen uitzien. Oortjes hangen lekker te bungelen.

Wat een verhaal! Ik denk dat velen allang hadden opgegeven. Je mag trots zijn op jezelf dat je hebt ingezien dat het op die manier niet werkte, dat je bent gaan kijken wat er anders kon en dat ook effectief hebt gedaan. Daar heb ik groot respect voor!

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:26

xLes schreef:
Ik vind het er ontspannen uitzien. Oortjes hangen lekker te bungelen.

Wat een verhaal! Ik denk dat velen allang hadden opgegeven. Je mag trots zijn op jezelf dat je hebt ingezien dat het op die manier niet werkte, dat je bent gaan kijken wat er anders kon en dat ook effectief hebt gedaan. Daar heb ik groot respect voor!

Dankjewel!

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:34

Gaaf die grijze laarzen!!
Jullie zijn een mooie passende combinatie!

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:27

IsabelHx schreef:
Gaaf die grijze laarzen!!
Jullie zijn een mooie passende combinatie!

Dankjewel! Ben er zelf ook nog steeds verliefd op!