Beauty onderweg naar de BB

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Beauty onderweg naar de BB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 18:50

Hoi Bokkers,

In Februari heb ik Beauty gekocht, met als doel om lekker te kunnen hobbelen/rijden. Inmiddels zijn we iets fanatieker geworden :D Beauty is een 8 jarige connemara merrie, welke vanaf haar 5e is verkocht naar nederland en hier 1,5/2 jaar lessen heeft gelopen op een gehandicapten manege.

Ik heb dit topic bewust niet in HAW gezet. Mede omdat we nog enorm veel te verbeteren hebben.
Beauty moet in haar lichaam de balans vinden om meer los te laten, , zowel haar kaak als haar achterwerk. Daarnaast is de galop nog dramatisch, op de voorhand, te groot en uit elkaar gevallen echt heel erg zwaar en moeilijk voor haar. Vandaar dat ik hier maar een enkele foto van plaats. Daarnaast moet ik rechter op blijven zitten, schouders meer naar achter en het allerallerergste is mijn onderbenen lang laten en niet optrekken.

Wij hebben wekelijks prive les dressuur, om de week priveles springen en de andere week groepsles. Dus aan goede hulp niks te kort, met de juf knutselen we haar rustig in de juiste houding. :')

Fotos staan niet op volgorde.

Hoe wij zijn begonnen in februari, bovenste foto is proef rijden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is wat Bjuut er zelf van vind :+

Afbeelding

Wij gaan in juli ons eerste BB proefje starten, we zijn rijtechnisch nog langs niet op dat niveau maar voor de ervaring en de tips lijkt het ons erg gezellig. *\o/*

Wees lief voor ons. :)

Murthul

Re: Beauty onderweg naar de BB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:18

Ze loopt al zoveel beter! Jullie zijn echt fijn gegroeid als combinatie <3

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:21

Leuk! Ik heb een tijd geleden nog het topic gevolgd toen je haar net had gekocht. Leuk om te zien dat jullie zo vooruit gaan :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:23

Wauw wat een vooruitgang! Maar het lijkt alsof je voren teveel wilt sleutelen, terwijl je juist die kont en benen aan het werk moet zetten. Ga lekker overgangen oefenen, lange zijdes strekken en korte zijdes verzamelen. Of per letter een nieuwe overgang maken (dit is echt handig als jullie al goed samen communiceren in de overgangen!).

Succes met je BB, lekker dooroefenen en dan komt dat wel goed.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:26

xSlvna schreef:
Wauw wat een vooruitgang! Maar het lijkt alsof je voren teveel wilt sleutelen, terwijl je juist die kont en benen aan het werk moet zetten. Ga lekker overgangen oefenen, lange zijdes strekken en korte zijdes verzamelen. Of per letter een nieuwe overgang maken (dit is echt handig als jullie al goed samen communiceren in de overgangen!).

Succes met je BB, lekker dooroefenen en dan komt dat wel goed.

Af en toe wel omdat ze anders totaal niet loslaat wat je op de fotos ook kan zien, ze zet haar kaak vast en elk kiertje gebruikt om zich weg te drukken, zodra ze lekker loopt heb ik een paard wat licht in mijn handen is, proberen inderdaad wel continue de achterkant te stimuleren. We rijden veel (slangen)voltes, overgangen en trainen vooral op een actieve stap en draf.
Ze denkt nog dat ze dood gaat als ze nageeft. :+

Maar bedankt voor je tips :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:28

ik zie zeker vooruitgang. En net als xSlvna valt het mij op dat je teveel aan die voorkant bezig bent. Vergeet die voorkant. Zolang ze niet als een kameel gaat lopen hoef je daar helemaal niet mee bezig te zijn. Die komt vanzelf als ze meer kracht in de achterhand krijgt. En daardoor meer over de rug gaat lopen. Hoe meer jij met die voorkant gaat prutsen, hoe eerder je een valse knik krijgt. Plus ze wordt alleen maar sterker in je handen. Als je die achterhand sterker hebt gemaakt, zul je ook zien dat ze beter gaat galoperen. Dit gewoon steeds kleine stukjes mee blijven nemen in je trainingen. Wordt ze ook sterker van.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:36

Ik zit echt niet zoveel aan de voorkant als het lijkt en ze loopt wel degelijk als een kameel als ik haar zelf laat lopen. Dan heb ik binnen no time weer de osteopaat op bezoek want in haar eigen houding zet ze zichzelf echt gigantisch vast. Ze moet absoluut meer van achter komen, ze komt nog teveel op de voorhand maar we doen ons best en pakken alle tips mee, ook van de juf. Fotos zijn ook niet perfect en absoluut nog niet zoals het hoort maar in opzichten wel verbeterd van wat het was, vandaar dat ik het topic open.

Ik heb nog een foto van maart, toen Murthul en Melody hier op bezoek waren. Dit is te vergelijken met haar eigen houding.

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:42

Jullie gaan echt hard vooruit, toppers! :D Als je zo door gaat komt het vast helemaal goed, zeker met zoveel lessen :)

En jullie zijn gewoon een leuk stelletje <3 Ik hoop dat ik snel weer eens langs kan komen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:50

Dat is nog niet als een kameel lopen. Als je pony als een kameel loopt, drukt hij/zij zijn rug weg. En zoals ik dat het op de laatste foto zie, doet ze dat niet. Ze heeft die houding op het moment nodig om de juiste balans onder het zadel te krijgen. Zodra ze die heeft, doordat ze over de rug gaat lopen. Gaat ze vanzelf dalen met haar hoofd. En dat heeft tijd nodig. Als je haar met haar hoofd naar beneden 'drukt' met je handen. Dan breng je haar juist in onbalans en gaat ze meer op de voorhand lopen ipv dat ze meer op de achterhand gaat lopen. Er lopen hier op bokt 2 hele leuke topics waar jij heel veel van kunt leren.

[RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2
en
[RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:52

Knappe Bjuut, lekker door blijven trainen!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:03

Bedankt voor je reactie en topics. Ik zal er naar kijken maar voor nu weet ik het.
Ik ken mijn pony en weet dat we echt nog niet bij de basis zijn, daar is ze gewoon nog niet rijtechnisch maar ze word gewoon enorm stug en vast in haar lichaam als ik haar maar laat lopen in haar houding. Geloof me dan staat ze met een week vast in haar lenden en onregelmatig. Ze loopt nageeflijk op een paar kleine kneepjes, de aanleuning is zeker nog niet constant en correct maar we hebben wel wekelijks priveles waar we bezig zijn met haar houding. Ze komt gewoon van erg scheef en stug af en dat kost tijd. Ik ben blij met waar we nu zijn en ik weet dat we nog veel te gaan hebben.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:07

knappe pown!

ik zou vooral erop focussen dat ze van achter wat ruimer gaat lopen, dan zal ze vast losser worden en ook makkelijker loslaten :) tempowisselingen en veel wisselende stelling/buiging vragen

ik weet dat je les krijgt, dus oefen daar lekker mee door! *\o/*

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:34

De witte hek... Eh nee, koningin :+ Leuk de vooruitgang te zien! Ze wordt zelf ook zekerder in haar uitstraling *D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:36

Marrit13 schreef:
De witte hek... Eh nee, koningin :+ Leuk de vooruitgang te zien! Ze wordt zelf ook zekerder in haar uitstraling *D

Bedankt voor je leuke reactie :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:42

Lekker hoor zo aan het sleutelen met de pony. :j :j

Zie het punt ook wel wat eerder al genoemd is. Rome is niet in 1 dag gebouwd. Met tijd en goede hulp vanaf de grond gaat er vast meer rek in de bovenlijn komen. :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:44

Bjuuut. <3
Jullie zijn leuk en hebben echt al een supergoede vooruitgang geboekt! Al die kleine dingetjes komen vanzelf wel, eerst maar de grote lijnen. :D

Je moet wel even haar sokken afknippen hoor, dat ziet er een stuk sportiever uit. :=

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:45

Change3x schreef:
Je moet wel even haar sokken afknippen hoor, dat ziet er een stuk sportiever uit. :=

Spoilers. *\o/* *\o/*

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 21:47

Bedankt, we zijn inderdaad gewoon kleine stapjes aan het maken en dat kost tijd.
Ik ben natuurlijk geen anky en Bjuut is geen Bonfire :+

Change, wie weet ooit. Bang dat ik het verpest en het vet lelijk word :+
Ik vraag het wel even een stalgenootje. De schaar en ik zijn geen goede combinatie.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:24

Zo leuk om te zien hoe jullie vooruit gaan! Jullie zijn een top team :D!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:28

SkyMarian schreef:
Change3x schreef:

Spoilers. *\o/* *\o/*

Juist! Lloyd en Bjuut zetten een nieuwe trend :+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:09

Saams: wat ik zo leuk vind aan je is dat je goede begeleiding zoekt en je trouw blijft aan de lijn die je met je instructrice uitgezet hebt. Dat doe je goed! Want wat wij hier zien zijn alleen maar foto's, momentopnames. Je instructrice heeft het hele plaatje en kan je als geen ander helpen.

Lekker onder begeleiding doortrainen en dan komt die BB en de B vanzelf!!

Verder... een beetje offtopic.......... Maar ik vind jullie binnenbak zooooo leuk....

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 06:18

Bedankt Punz, ik vind de adviezen inderdaad prima. Maar de meeste struikelpunten zijn al bekend en daar werken we stapsgewijs aan. Het moet voor pony ook leuk blijven. Ik ken haar goed genoeg om te weten wat ze met haar lichaam gaat doen als ze in haar eigen houding maar actief loopt en dan snap ik dat ieder daar een andere mening over heeft maar zo heeft ze al gelopen, maanden, vastgezeten, op gebokt en hoofdgeschud en dat is er na behandeligen van de osteo en lessen gewoon nu uit. Ze word niet omlaag gedrukt maar gewoon gevraagd en ik sta er bij met mijn benen en zweep om haar achterhand actief en wakker te houden.

Ik vertrouw op de begeleiding van mijn dressuur en springinstructrice welke toch aardig op 1 lijn zitten over hoe ze haar liever zien lopen. Die bips komt vanzelf wel als ze de kracht heeft gekregen.

Het leuke is dat dit pas de buitenbak is, we hebben nog een binnenbak :+

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:13

Jullie zijn echt goed bezig samen Sam! Komt helemaal goed :D

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:57

Toen ik de openingspost zag dacht ik ohjee, maar het ziet er al best netjes uit en jouw houding is ook niet heel verkeerd! Wel fijn dat je zo kritisch bent op jezelf.

Ik vind dat jullie wel toe zijn om langzaam uit te bouwen naar de passen iets verruimen. Lekker overgangen rijden dus maar daarbij steeds de ontspanning die er nu is proberen te behouden. Natuurlijk lukt dat niet de eerste keren maar voor het beeld zou het mooi zijn daar naar toe te rijden. Daarmee versterk je ook de achterhand.

Verder vind ik slangenvoltes en zijgangen altijd een leuke oefening om het paard soepel te maken.

Waar ben je op dit moment mee bezig in de les?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 11:08

We doen heel veel in de les :')

Voornamelijk overgangen en deze netjes terug rijden, omdat ze echt ter aarde stort. Voltes, slangenvoltes, verruimen en vergroten van voltes, binnenhoefslag omdat ze graag op het hek plakt. We zijn ook bezig met haar houding, activiteit van achter en veel schakelen in tempo. Galop pakken we wel mee maar we trainen vooral in stap en draf en nog wel een heleboel en dat ik netjes moet zitten (schouders ontspannen)

We zijn er echt nog lang niet en ik laat ook geen fotos zien van een perfect plaatje maar van iets waarmee we aan het oefenen zijn en de stappen die we maken.

In de springles veel in uitjes, schakelen in galop, wissels na/boven de hindernis en afstanden.