M'n nieuwe Friese projectje: Minne Dille van het Koethues

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

M'n nieuwe Friese projectje: Minne Dille van het Koethues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 11:37

Na een mentaal conflict met mezelf toch maar besloten dat ik een topic aandurf :')
Het is echt jaren geleden geloof ik dat ik mijn laatste topic aangemaakt heb, en er is in de tussentijd veel gebeurd.
We hebben onverwachts afscheid moeten nemen van Dille, de friese modelmerrie met sportpredicaat waar ik de eer had op te mogen rijden.

Ik zou over haar nog een heel verhaal kunnen schrijven maar daar worden jullie niet gelukkiger van en ga ik weer zitten janken, dus lang verhaal kort :+ : we hadden haar veulen van vier jaar terug (gelukkig) aangehouden, Minne Dille van het Koetshues. Ze is aantal maandjes geleden bij het KFPS beleerd omdat ze uitgenodigd was om een test te lopen. Daar is de stap draf en de galop erop gezet en daarna heeft ze een lange vakantie gehad. Nu heb ik haar dus opgepakt en ze doet het echt fantastisch! Ik heb er nu denk ik zo'n keer of 10 opgezeten en het is echt een ontzettend werkwillig paard. (Ze is overigens voor het eerst mama geworden *\o/* )

Er zijn nog een miljoen verbeterpunten uiteraard. De hoofd/halshouding is een dingetje, heerlijk frieseigen nog snel te kort en diep, en naar mijn zin ook nog te hoog, maargoed daar worden we het samen in de loop van de tijd nog wel over eens. Daarnaast is het loslaten in de rug nog een ander puntje. Vooral op de foto's zie ik het erg terug, uiteindelijk aan het eind van de training loopt ze heerlijk los en door het lijf heen, maar in het begin is ze nog een beetje te gespannen ofzo om zich echt over te geven.
Verder... mijn houding.. uhm ja, handen recht op en hoger, luchtig blijven in m'n hand, beenligging is te ver naar voren, ik neig een beetje voorover te gaan zitten omdat ik haar ruimte wil geven en dat vat ik zelf een beetje te letterlijk op :z and the list goes on..
Maar ik heb er pas een paar keer opgezeten dus het is ook echt heel erg wennen aan elkaar nog, en ik heb vooral moeten wennen aan de overstap van een al zo ontzettend bevestigd paard met alle knopjes erop naar weer een groen paard. Die mentale overstap was even heftiger dan ik had ingeschat haha.

Tips zijn ontzettend welkom, ik durfde nog geen HAW aan maar ik sta er zeker open voor. Wel word ik goed begeleid door de eigenaar en als de trailer gemaakt is ga ik weer lessen. En als de tijd rijp is mag ze haar carrière als dressuurcrack aangaan *\o/* .

Foto's zijn van verschillende dagen en steeds wel een beetje van het begin van de training.
Ik heb trouwens pas twee keer gegaloppeerd omdat ik het zelf ontzettend eng vind om in een wei te galopperen met een jong paard vooral, omdat ik heel bang ben dat ze uitglijden.. Terwijl het prima kan hoor, maar dat zit tussen mijn oren. Maar dat komt allemaal ook wel! :) Ben allang blij dat ik weer een beetje blij kan zijn op stal!

De foto's met het rode dekje is de eerste keer rijden, de donkere foto's is ongeveer de zesde keer en de lichtere foto's met het grijze dekje is van gister, dus ongeveer de tiende keer max ofzo?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iloscorp

Re: M'n nieuwe Friese projectje: Minne Dille van het Koethues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:15

Leuk paard heb je onder je kont! <3

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:22

Heel gaaf Minjon! Ik wist niet dat je nog steeds de friesjes reed.

Sinds Dille ben ik al fan van je rijden, maar ook met Minne ga jij er wel komen. Aan de foto's te zien gaan jullie hard vooruit :D

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:23

Wat een gaaaf paard!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:48

Dat conflict was nergens voor nodig geweest hoor ! Dat ziet er al fijn uit voor zo weinig rijden :j Natuurlijk zijn er verbeterpunten maar wie heeft die niet :)
Gebit van je knapperd !

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:09

Wat leuk Minjon! :D Ik vroeg me toevallig laatst nog af of je Dille nog reed, maar helaas niet meer dus :(:)
Al heb je nu ook een ontzettend gaaf dier onder je kont, jullie komen er wel.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 23:20

Wat een super lieve reacties allemaal! Word er vrolijk van :D
En Linde wat leuk om jou weer tegen te komen hier, long time ago haha!

Ik ben ook ontzettend blij dat ik haar mag rijden en hoop dat ik alles wat ik van Dille heb mogen leren nu haar kan aanleren. Maar het belangrijkste vind ik dat ondanks het gemis het toch ook weer plezier brengt met Minne! :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:50

Ik vind het er netjes uit zien hoor!
Je bent jezelf goed bewust van de verbeterpuntjes en hoe meer je rijdt, hoe beter dat zal gaan.
Wat een knap paard <3

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:18

Knap paard zeg! Kan me Dille ook nog wel herinneren. Veel sterkte nog daarmee :(:)

Rijden ziet er ook goed uit. Je weet zelf goed waar je nog aan moet werken!

Trouwens in Friesland is Minne een naam voor mannen, grappig dat zij een merrie is :=

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 22:40

Dankjewel Marieke, grappig dat Dille zo herinnerd wordt!

En Minne haha, tja is ze vernoemd naar mij, dus omdat het van mijn naam af komt was het voor ons logischerwijs voor een merrie... Maar blijkbaar is dat dus niet zo heel logisch :')

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:09

Minjon schreef:
Dankjewel Marieke, grappig dat Dille zo herinnerd wordt!

En Minne haha, tja is ze vernoemd naar mij, dus omdat het van mijn naam af komt was het voor ons logischerwijs voor een merrie... Maar blijkbaar is dat dus niet zo heel logisch :')

Heb ooit in een ver verleden nog wel met jou in een huiskamertopic gezeten.. :)

Ach, dat zullen alleen de friezen herkennen denk ik. Vind het erg mooi dat ze naar jou vernoemd is! Mooie betekenis zit er dan aan de naam <3

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 21:56

Ja dat klopt! Herinner ik me nog :)

En ja, dat vond ik ook heel bijzonder van de eigenaar! Klinkt straks leuk op concours 'Minjon met Minne' :D

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:24

Ze kan wel lekker sjouwen zeg. En voor een paard wat nog niet lang onder het zadel loopt ziet het er fijn uit. Jouw houding nog ietsjes verbeteren(want zo slecht is die nou ook weer niet), dan is het plaatje compleet!

Grappig inderdaad Minne voor een merrie. Niet in Friesland komen, dan denkt iedereen dat het een ruin is :Y).

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 20:25

Thanks! Houding komt hopelijk met de tijd wel weer goed! :)

En gelukkig ligt Friesland niet bepaald om de hoek dus voor wedstrijden niet, maar wie weet op een keuring... :+

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:32

Wat een knapperd <3

Met welk zadel rij je? Ben zelf een beetje aan het rond kijken naar een dressuur zadel voor mijn fries :o

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:54

Het geeft zeker een erg fijn beeld :D

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 17:58

Deni11 schreef:
Wat een knapperd <3

Met welk zadel rij je? Ben zelf een beetje aan het rond kijken naar een dressuur zadel voor mijn fries :o

Pfoe weet ik zo even niet uit m'n hoofd, zal even kijken en dan naar je PB-en.

En xLes: dankjewel, fijn om te horen :)