1e lesje met black beauty Giv!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 21:47

Denk dat mensen die mij kennen (en mijn laatste topic gemist hebben) wel zouden kunnen schrikken.

Zyalda is verkocht en ze doet het daar hartstikke goed met haar nieuwe baasje van 11 jaar oud. <3 Ze komt daar lekker dagelijks buiten/op de weide. Staat met het andere paard van de zus van het baasje op de weide en die 2 hebben het helemaal naar hun zin ook samen. Ik had me niet beter kunnen wensen!

Afbeelding
(ik en Zyalda)

Helemaal zonder paard... dat lukt me niet. Ik kende Giv al toen me gevraagd werd of ik haar zou willen rijden, zij is namelijk vorig jaar ingereden op mijn vorige stal. De eigenaresse verwacht een baby en rijd inmiddels niet meer, dus ik heb voorlopig een "privepaard" en ik rijd Giv zo'n 3 keer per week. De kans is groot dat ik na de zwangerschap haar blijf bijrijden.

Giv is (as vrijdag) 5 jaar oud en nog niet zo lang onder het zadel. Ze is nog wat slap achter en liep heel erg graag achter de handen/teugel/bit. Hoe je het ook noemen wil.. ze had liever geen enkel contact met de handen en krulde dus ook lekker op.

Ik wil dat ze eerst haar balans gaat vinden, de rug beter gaat gebruiken en de hand opzoekt en meeneemt richting de grond. En dan zien we wel weer verder. Ze loopt momenteel nog over mijn gewenste tempo, maar omdat ze nog zo zoekende is naar haar balans zonder druk/dwang van de hand vind ik dat nu nog niet zo erg

Filmpjes zijn gemaakt door de eigenaresse. Ze heeft de cam op haar eigen inzicht aan en uit gezet dus ik heb er verder niets mee gedaan.

Aanvullend nog even dat deze merrie al heel lang achterin de baan vervelend doet. (Wegstuiven/springen/staken/omdraaien) Door de baan heen drukken had wel effect.. tijdelijk.. als we dan een tijdje linksom reden en rechtsom gingen deed ze het weer achterin.. reden we na een tijdje weer lekker rechtsom en gingen we weer linksom visa versa. En iedere keer rijden weer. Uiteindelijk kregen we wel wat ontspanning. Maar we bleven met elkaar aan de stoei afgelopen weken. Had dit al aangegeven bij mijn instructrice en zij wil niet dat ik het gevecht met haar aanga. Wat ook wel logisch is natuurlijk :P

Het vluchten en spanning opzoeken is deels aangeleerd gedrag. We moeten uit die spiraal en ze moet werken in de baan leuk gaan vinden. Leuk weetje; op andere (nieuwe) terreinen doet ze dit niet. Het is enkel en alleen in DEZE baan. Ze is er bij eigenaresse en vorige bijrijder mee begonnen. Staat hier sinds december al op stal.

Deel 1; denk dat we hier ong 10 min reden, het was erg warm en dat is ook wel af te zien aan paardlief. De baan is relatief droog en zwaar. Voor dit stukje film ging ze telkens aanspringen om werk te ontlopen. Ik weet overigens dat ie overkruist zit, voelde ik direct al.. doet ze normaal minder vaak maar ze galoppeert ook pas sinds kort.... Ik mag niet iedere keer als ie gekruist aanspringt direct terug... omdat teruggaan naar draf een beloning is (minder hoeven werken).



Deel 2; Wat te rond enzo.. Als ik zo'n gebroken lijntje rijd (creatief met de ruimte omgaan) zie je haar struikelen. Heb weinig contact en zij heeft weinig balans dus dan heb je dat wel eens.. leert ze vanzelf van :) En sorry, ja aan het eind ben ik enthousiast dat ze lekker gaat stofzuigeren en daarheen gaat zakken. Nog maar kort geleden begreep ze er geen snars van.. hihi



Deel 3; Ik hoop dat jullie kunnen zien dat ie van mij eigenlijk mag lopen waar ie wil lopen met het hoofd, omhoog omlaag rond/eruit. Ik probeer alleen licht contact te houden en op het moment dat ze een beetje gaat leunen zorg ik dat er niets te leunen valt (hand naar voor steken, zodat ze zelf dr balans moet houden) Je ziet me tegen t eind achterlijk ver om me heen kijken.. doe ik om mezelf af te leiden want als IK nit mer haar mee kijk en mijn aandacht op iets anders vestig.. dan is zij op een of andere manier ook relaxter.

Dat belonen om "niets" is ook zo grappig. Als ze kon praten zou ze zeggen "what the duck doe jij nou?"


Deel 4; Springt gekruisd weg... ach... doorrijden tot ze ontspant, terug naar draf en aanspringen. Omda thet goed ging als beloning binnen paar passen weer terug naar draf. :Y)




Tijdens deze les heb ik haar eindelijk een keer niet op de handrem hoeven zetten omdat ze gevaarlijk vluchtte (op lijntje af stieren enzo..) Ik denk dat deze weg heel goed voor haar gaat werken. Geen aandacht besteden aan spanning en ontspanning bieden.

Ik heb btw een vreselijke handhouding. Heb mijn linkerpols 2x gebroken en het doet gruwelijk zeer als ik hem rechtop houdt. Probeer ze daarom comfortabel te dragen en beiden gelijk... en ik zit voor het fijne net te kort in de beugels. Probeer mn knieeen achter de wrong te houden en dat betekent mijn benen terug leggen en daardoor (plus omlaag kijken) kieper ik afentoe graag wat naar voren :') Heb het gezien, ga er op letten.

Er valt ongetwijfeld heel veel over te melden. Het gaat echt niet briljant, die illusie heb ik me ook niet voor ogen.. maar ik zie de rug ipv hol zijn wel omhoog komen en stukken ook lekker deinen. Dat is het eerste streven voor mij.. en balans vinden op haar eigen benen uiteraard.. ik vond het vooral leuk om een topic te openen en om onze vooruitgang mettertijd te tonen.



ze is zoo knap <3 (foto's zijn genomen door mij)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Respect als je het hele verhaal hebt gelezen. Tips altijd welkom.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-05-16 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:53

Wat fijn dat je weer een paardje hebt gevonden. Ik heb je vorige topic gevolgd en dat ging me als compleet onbekend persoon al aan het hart.

Ik vind het er lekker ontspannen uitzien, maar ik vind wel dat ze erg over tempo loopt. Ik zou graag wat meer rust willen zien. Verder is het echt een prachtig paard, lekker blijven rijden. Komt helemaal goed!

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 22:00

Helemaal met je eens hoor, ik hoop ook (en verwacht ik stiekem ook) dat ze met een paar weekjes wat terugkomt in tempo. Dit is voor haar voorlopig nog even prettig omdat ze veel balans mist.

Komt goed :D (en bedankt, mis haar ontzettend maar ben wel blij dat ze bij zulke leuke mensen terecht is gekomen.)

xPearl

Berichten: 3278
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:06

Wat een superleuk paard! Ik ben verliefd, haha!
Ziet er fijn, ontspannen uit! Dat over het tempo is wel waar, maar dat deed ik met de jonge paarden ook. Gas er op ( :+ ) en gewoon laten lopen met licht contact (Even makkelijk gezegd). Zelfde als overkruist springen/verkeerde galop. Vind dat je het inderdaad goed oplost! :D. Dat terugrijden komt vanzelf wel. Als ze meer balans krijgt, moet dat helemaal goedkomen (:
Ik denk dat je nog ver met dit paard kunt komen!

0000
Berichten: 5484
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:07

Superleuk dat je een fijn paard hebt gevonden om toch te kunnen rijden.

Wat ik vind opvallen is dat het paard weliswaar vlug is, maar jij eigenlijk nog vlugger bent...Ondanks het al hoge tempo vind ik je regelmatig voor het paard uit lichtrijden. Ik denk dat als jij daar iets meer rust in creëert, je paard je daarin wel wil volgen. En verder zit je denk ik met het stukje ontspanning en lengte zoeken prima op de goede weg, alle vertrouwen in!

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 22:38

0000 schreef:
Superleuk dat je een fijn paard hebt gevonden om toch te kunnen rijden.

Wat ik vind opvallen is dat het paard weliswaar vlug is, maar jij eigenlijk nog vlugger bent...Ondanks het al hoge tempo vind ik je regelmatig voor het paard uit lichtrijden. Ik denk dat als jij daar iets meer rust in creëert, je paard je daarin wel wil volgen. En verder zit je denk ik met het stukje ontspanning en lengte zoeken prima op de goede weg, alle vertrouwen in!


Heb wel geprobeerd langzamer te lichtrijden en meer op zithulpen te doen maar daar snapt ze nog niet zoveel van, dan komt er direct spanning op. En op handen terugschakelen wekt alleen mar gevecht op dus ik wacht wel ff tot ze iets "makker" wordt. In galop begint ze het wel een beetje te begrijpen dat als k mezelf in t zadel duw (zwaar ga zitten) dat ze dan wat terug moet komen. Denk als t kwartje eenmaal goed gevallen is dat t heel snel makkelijk wordt om r simpel terug te rijden.

Maar je hebt helemaal gelijk, ik rijd idd te makkelijk voor haar uit om haar zo min mogelijk in de weg te zitten :=

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 22:38

xPearl schreef:
Wat een superleuk paard! Ik ben verliefd, haha!
Ziet er fijn, ontspannen uit! Dat over het tempo is wel waar, maar dat deed ik met de jonge paarden ook. Gas er op ( :+ ) en gewoon laten lopen met licht contact (Even makkelijk gezegd). Zelfde als overkruist springen/verkeerde galop. Vind dat je het inderdaad goed oplost! :D. Dat terugrijden komt vanzelf wel. Als ze meer balans krijgt, moet dat helemaal goedkomen (:
Ik denk dat je nog ver met dit paard kunt komen!


Thanks!

Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:04

Heel mooi paard! Ik vind het er heel fijn uitzien en jullie zullen vast ver komen. Je weet waar je mee bezig bent, succes nog samen!

Elizah_16

Berichten: 50
Geregistreerd: 12-05-16
Woonplaats: Ermelo

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:51

Mooi paardje en jullie zijn goed op weg! Alles wat mij opviel is al uitgelegd door andere dus verder ziet het er goed uit.

Lumi

Berichten: 4440
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:20

Ik vind het er goed uit zien! Ik vind dat je filmpjes in combinatie met je uitleg heel duidelijk maken dat je heel vriendelijk rijdt en haar duidelijk de tijd geeft, super!
Ik wilde wel nog even zeggen dat ik je volte op het eerste filmpje zo mooi rond vind, dat krijg ik zelf nooit voor elkaar :+

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:17

Wat een fijn beeld, zeg! Ik vind je beenligging er juist fijn uitzien, voor het mooie mogen je beugels misschien ene gaatje langer, maar je benen liggen heel stil.

Een aandachtspuntje is nog het kantelen van je bekken, je steek je kont een beetje naar achteren :o Ik doe precies hetzelfde... Ook met aangalopperen haha!

Heel mooi dier, fijne manier van rijden en lesgeven (wie is je instructrice als ik vragen mag?).

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 19:38

Kalender7 schreef:
Heel mooi paard! Ik vind het er heel fijn uitzien en jullie zullen vast ver komen. Je weet waar je mee bezig bent, succes nog samen!


Bedankt!


Elizah_16 schreef:
Mooi paardje en jullie zijn goed op weg! Alles wat mij opviel is al uitgelegd door andere dus verder ziet het er goed uit.


Ook bedankt :)


Lienie_F schreef:
Ik vind het er goed uit zien! Ik vind dat je filmpjes in combinatie met je uitleg heel duidelijk maken dat je heel vriendelijk rijdt en haar duidelijk de tijd geeft, super!
Ik wilde wel nog even zeggen dat ik je volte op het eerste filmpje zo mooi rond vind, dat krijg ik zelf nooit voor elkaar :+


Haha dankje :=


_Lucifertje schreef:
Wat een fijn beeld, zeg! Ik vind je beenligging er juist fijn uitzien, voor het mooie mogen je beugels misschien ene gaatje langer, maar je benen liggen heel stil.

Een aandachtspuntje is nog het kantelen van je bekken, je steek je kont een beetje naar achteren :o Ik doe precies hetzelfde... Ook met aangalopperen haha!

Heel mooi dier, fijne manier van rijden en lesgeven (wie is je instructrice als ik vragen mag?).


Thanks. :) ik moet idd meer mn bekken kantelen maar dat vind ik echt 1 vd moeilijkste dingen (evenals ademen vanuit je navel) die er is. Ik ben een echte stoelzitter namelijk.

Ff dikke pech voor mij dat de kniewrongen van het Albion zadel dat niet toelaten _O- en dan net te korte beugels (expres gedaan want ze is soms heel snel 2m opzij :') ) waarbij ik mn best doe mn benen terug te houden om niet over de wrongen te kruipen.. en niet te knijpen :P Maar dat kan ik niet lekker verwerken.

Heb haar nu wel aardig door na een aantal keer rijden dus denk dat ik mn beugels wel een paar gaten langer ga maken (2 ofzo om mee te beginnen).

SharonIndezz
Berichten: 4698
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:41

Nohhh wist niet dat je zyalda had verkocht... Echt mn favoriete boktpaard...

Deze staat je ook goed :-) veel plexier , hoop dat je haar lang mag rijden :-)

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 19:45

SharonIndezz schreef:
Nohhh wist niet dat je zyalda had verkocht... Echt mn favoriete boktpaard...

Deze staat je ook goed :-) veel plexier , hoop dat je haar lang mag rijden :-)


Ze is nu het favorietje van haar nieuwe baasje. Binnenkort ga ik bij ze kijken :) (ze komt net met dr benen onder t zadel vandaan haha)

Afbeelding

Deze is een stuk kleiner en compacter. Vind t een hartstikke leuk dier. Verwacht wel dat ik haar ook blijf rijden als de eigenaresse er weer op kan maar ach.. we zullen zien!

Heb iig een hele leuke uitdaging gevonden :j

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 19:48

Dubbelpost verwijderd.

chelseajane

Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-14

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:28

Allereerst zijn dit soort filmpjes echt super leerzaam. Meestal klik ik filmpjes snel door, deze heb ik alle 4 helemaal uitgekeken. Het is heel handig om direct commentaar te horen bij dingen die je het paard of jou ziet doen!

Daarnaast is Giv echt een knapperd en ik ben ontzettend benieuwd naar de voortgang die jullie nog gaan boeken!

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:36

chelseajane schreef:
Allereerst zijn dit soort filmpjes echt super leerzaam. Meestal klik ik filmpjes snel door, deze heb ik alle 4 helemaal uitgekeken. Het is heel handig om direct commentaar te horen bij dingen die je het paard of jou ziet doen!

Daarnaast is Giv echt een knapperd en ik ben ontzettend benieuwd naar de voortgang die jullie nog gaan boeken!


Bedankt! Ik denk dat ik de vorderingen (tekst/foto's/filmpjes) hier een beetje bij ga houden.

Kleine update:

Nou :') paardje heeft door dat ze beloond wordt achterin de baan.

Het begin met rijden was een uitdaging. Ze huppelde vanuit stal al dribbelend met me mee naar de baan dus dat beloofde weinig goeds _O- (maar dit 10x liever dan wat ze voorheen deed, nl. stilstaan en eigenlijk niet mee willen)

Na het opstappen had ik al een (mini) rodeo te pakken. En toen haar maatje de baan uit ging toen galoppeerde ze halverwege de volte telkens aan op een stevig tempo richting uitgang.. en bij de uitgang stond ze vanuit t niets stil.

Dit een paar keer... :Y) toen even (dribbelend gestapt/gedraafd met ontspannen handen, beetje hoofd naar binnen gevraagd en binnenachterbeen naar buiten op voltetje. Pakte ze heel goed aan. Na 2 rondjes langere teugel gegeven en overdreven beloond.

Toen maalde ze er niet meer naar dat haar maatje weg was. De eerste paar voltes ging ze weer lekker afsnijden en over de schouder weglopen/hard draven enz.. maar iedere keer hand losgegooid en overdreven beloond.

Niet heel lang daarna ging ze zelf het einde van de baan opzoeken waar ze overdreven beloond geaaid en gekriebeld werd alsof ze kampioen was geworden. Dat vond ze erg leuk geloof ik. Uiteindelijk hebben we achterin de baan zelfs keurige ronde voltes gedraafd! Afentoe standje kameel maar de beloning kwam dan weer als ze dr hoofd omlaag deed.

Zelfs gebroken lijntjes gedraafd en gewisseld van kant en voltes enz zonder veel gedoe! (Zolang ik maar richting de "enge kant" mn handen af stak zodat ze daar geen spanning op kon vinden/voelen liep ze echt keurig onder me. Heel trots en blij ook. Heel grappig om te voelen)

Tussendoor zelfs een keer vrij lang kunnen stappen met een lange teugel door de hele baan! (Met veel kribels en beloningen)

2x weg gestoven onder het draven vanwege een vogeltje die opvloog maar omdat ik niet aan haar kwam was het ook heel snel weer klaar. Daarna stukje nog op lichte verbinding gereden (ze kwam zelfs op wat langzamer lichtrijden terug, zelfs 1x tot stap!) en we hebben voor t eerst fatsoenlijk door de hele baan uitgestapt :D

Blij met mijn instructrice. Vroeger als mn 1e paard ergens niet langs wou moest ik m van andere instructrices in de houdgreep nemen en er schoudervoor langs sturen en belonen als ie er langs was. Als ie vervelender werd moest ik ook vervelender reageren.

Vond dat nooit leuk maarja.. als dat tegen je gezegd werd.. dat "werkte" ook wel.. maar als je dan deze manier hebt meegemaakt (wel een beetje lef hebben met zon makkelijk ongeleid projectieltje die supersnel kan draaien en vanuit een redelijk hoog tempo tot stilstand kan komen) dan is dit toch wel een stuk fijner :D

Had mn instructrice geappt dat de taktiek goed helpt en ze al veel makkelijker en met meer plezier door de baan ging. Toen zei ze ook dat ze straks heel snel vooruit zal gaan als het cirkeltje rijden=stress weg is.

Ben benieuwd naar hoe het maandag gaat!

(Het onder het tempo blijven lichtrijden pakte ze op alszijnde "je maakt het me moeilijk dus ik ga in galop" waarna ik bijna niet aan haar mocht komen omdat ze dan wou/ging stieren dus ze heeft nog ff tijd nodig om e.e.a. te verwerken. Maar zoals hierboven geschreven, tegen t eind van het rijden kwam ze wel netjes terug!)

Heb (behalve in het begin) heerlijk gereden!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:07

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:39

In overleg met TS verplaatst van HAW ->RIJ-ITP

Lillian__

Berichten: 3277
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:16

Ahh knappe Giv! Zag mama nadine het pas heel netjes doen op wedstrijd :) Leuk om te zien hoe hard ze nu gaat *D

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 19:01

Ze zijn beiden heel knap idd :D :j

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Re: 1e lesje met black beauty Giv!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:35

Mooie uitdaging! Giv is echt knap!