Nash door Raw Horse Photography OHZ! M1 dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Nash door Raw Horse Photography OHZ! M1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 22:17

Het moet er dan toch echt van komen en ik kan mijn vingers niet meer bedwingen. Nu is het mijn eigen paard dus ben ik off course super enthousiast over de foto's. Ook zie ik persoonlijke grote vooruitgang in vergelijking met de laatste foto's die zijn getrokken eind vorige zomer.

Even een kort paspoortje.

Nashville's MG Meadows, ofwel Nash. Heet op wedstrijd No More Mister Nice Guy (en hij doet zijn naam eer aan :')) is bijna 7 jaar oud en loopt M1 tussen de paarden. Ik heb een hele fijne instructrice die mij 1x in de maand begeleid en verder probeer ik de training zo veel mogelijk af te wisselen. Soms een sprongetje, soms longeren of een weekje vrij. Ik probeer hem altijd fris te houden in zijn koppie.

Nash is niet de makkelijkste onder het zadel. Hij bouwt snel spanning op en dat kan soms een hele opgave zijn om te laten afvloeien. Dat lukt gelukkig wel steeds beter.

Hij was tijdens de shoot ontzettend relaxed en zo ook onder het zadel. We pakken zo stiekem eens een oefeningetje mee die buiten onze klasse ligt. Een pasje appuyeren, travers. Hij pakt het allenmaal fijn op :D Ik zal maar stoppen met kletsen :P

Tijd voor foto's! Ze staan niet echt op volgorde.

1. Afbeelding
Ik doe hier een beetje raar met mijn handen? Misschien net bezig met teugels op maat maken?

2. Afbeelding
Lekker draven kan hij wel :D

3. Afbeelding
een nog iets wat open galopje. Ik moet echt op m'n gat gaan zitten :o

4. Afbeelding
Pasje wijken. Koppie mag uiteraard iets rechter. Ach, verder gaat hij fijn over de benen.

5. Afbeelding
Contragalopje over de diagonaal :D

6. Afbeelding
Spelenderwijs een appuyamentje mee pakken. hij bood het fijn aan. Is natuurlijk nog lang niet bevestigd.

7. Afbeelding
De andere kant op kan hij het ook. Mijn hulpen zijn hier wat subtieler :)

8. Afbeelding
Dit vind ik toch echt wel een hele gave foto. Zo open en rijm, goed achterbeen. Ik wordt er vrolijk van :D

9. Afbeelding
Mijn boevenmeneertje <3

Ik hoop dat jullie net zo enthousiast zijn. Ik zwijmel zelf in ieder geval nog even verder *\o/* <3 :9

Reactie is lief *\o/* :j

Roosje_

Re: Nash door Raw Horse Photography OHZ! M1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:29

Mooie foto's en jullie zijn een leuke combinatie. Het viel me alleen wel direct op dat hij op elke foto van onder het zadel nors kijkt?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 22:33

Hij is geconcentreerd. Hij kijk t altijd zo tijdens het rijden, hij is zeker niet boos of nors, gelukkig :)

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:03

Wat een ontzettend gave haflinger, rijden ziet er heel netjes uit! Succes verder :).

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:15

Wat een power in dit paard zeg. Netjes gereden. Ik vind het niet nors kijken. Hij is hier heel hard aan het werk en dan is mooi kijken erg moeilijk erbij.

Ga zo door!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 08:04

Dank jullie wel :D

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:14

Mooie haf zo onder het zadel zeg! Lekker doorgaan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:28

Nors? Hij kijkt lekker ijverig!

Probeer hem wel wat meer op het achterbeen te krijgen. Zo op de foto's lijkt hij vooral te stuwen, en niet te dragen.
Achterbeen functioneert zo te zien prima, dus moet geen probleem zijn :) Zo bereik je ook een meer open aanleuning en paard zal meer gaan rijzen vanuit de schoft :) Beeld wordt er alleen maar mooier van!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:35

Knappe nash!! Zo doorgaan! Top paardje

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 13:42

Janine1990 schreef:

Probeer hem wel wat meer op het achterbeen te krijgen. Zo op de foto's lijkt hij vooral te stuwen, en niet te dragen.
Achterbeen functioneert zo te zien prima, dus moet geen probleem zijn :) Zo bereik je ook een meer open aanleuning en paard zal meer gaan rijzen vanuit de schoft :) Beeld wordt er alleen maar mooier van!

Daar zijn we ook zeker mee bezig. Op de laatste draffoto zie je ook dat hij naar die open aanleuning gaat en rond wordt en daarbij meer gaat dragen. Maar dat houdt hij nog niet zo lang vol.

Daarbij ben ik begin maart van hem af geknalt en heb ik 3 weken niet kunnen rijden door een hand die niet wil.

Op de foto's rij ik hem pas net weer een week sinds de val. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:57

Peelie schreef:
Janine1990 schreef:

Daar zijn we ook zeker mee bezig. Op de laatste draffoto zie je ook dat hij naar die open aanleuning gaat en rond wordt en daarbij meer gaat dragen. Maar dat houdt hij nog niet zo lang vol.

Daarbij ben ik begin maart van hem af geknalt en heb ik 3 weken niet kunnen rijden door een hand die niet wil.

Op de foto's rij ik hem pas net weer een week sinds de val. ;)

Daar vind ik 'm dus juist niet open in de aanleuning en enorm stuwen.
Bij een open aanleuning zie je een mooie gedragen hals. Ik wil niet stellen dat jij op die foto een in elkaar getrokken hals toont, want dat is absoluut niet het geval!
Je paard zet daar het achterbeen heel erg mooi ver onder, maar kantelt zijn bekken niet dermate ver dat hij van voren meer omhoog komt. Hij loopt hierin ook wat van het achterbeen af (ik denk dat hij te gehaast gaat, bij meer rust in de beweging krijg je dit beter), waardoor de rug wat zinkt en hij voorover gaat en niet ander kan dan stuwen.

Wanneer het bekken makkelijker gaat kantelen in de beweging wordt de beweging makkelijker doorgegeven naar voren en komt je paard in een ander contact.

Ik zie bijvoorbeeld liever de derde foto (galopfoto), ook al is hierin de aanleuning niet perfect; je ziet dat je paard mooi op het achterbeen blijft, het bekken kantelt mooi waardoor hij omhoog kan springen en het andere achterbeen gaat mooi naar voren. Hij moet hierin zijn hals nog meer gaan dragen (een bolling vlak voor de schoft krijgen) en het hoofd dan op dezelfde hoogte dragen (dat is namelijk prima). Ze zeggen ook wel eens, in galop verbeter je de draf ;)

Het is niet makkelijk hoor! En je komt op deze manier vast heel gemakkelijk het M1 door. Maar ik zie wel potentie en denk dat je het niet bij het M1 wilt houden ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 14:09

M1 is zeker het eindstation niet! Ik denk dat het beeld wbt ondertreden ook wat vertekend omdat Nash vrij lang is in de rug. Dat maakt het sluiten en verzamelen lastiger natuurlijk. Daarbij is hij nog jong. Ik heb er geen haast mee, hij groeit ook nogsteeds. No worry's komt vanzelf ;)

Vandaag les gehad en hij ging mega fijn. De punten die jij aan haald zijn we mee bezig geweest en zijn eigenlijk ook altijd een beetje de rode draad door de les/training heen.

Iig bedankt voor je uitgebreide opmerking en observatie ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:40

Graag gedaan :)

Die lange rug is lastig he? Ik heb er ook eentje met een lange rug (een fries weliswaar), maar het werkt niet echt altijd positief. Komt helemaal goed als de rode draad in je training zo eenduidig is en gerelateerd aan de knelpunten die onvermijdelijk aanwezig zijn.

Hopelijk gaan we nog vaak plaatjes van je zien!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 09:17

Dat hoop ik ook :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:11

Zwijg mij van die lange rug, dat type paard vind ik een pak moeilijker te trainen (ook zo'n type staan).

Hij ziet er goed uit! Veel succes in de M1 :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:18

xLes schreef:
Zwijg mij van die lange rug, dat type paard vind ik een pak moeilijker te trainen (ook zo'n type staan).

Hij ziet er goed uit! Veel succes in de M1 :)

Hihi, en dan heeft Nash ook nog eens een wat recht kruis wat zakken nog moeilijker maakt :P maar hij doet zo zijn stinkende best :D

Ondanks zijn bijzondere karakter is het voor mij een heel fijn paard om te rijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 18:06

Verder niemand meer? :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:35

Hij is mooi aan het uitzwaren zeg!

Die kanteling in het bekken viel mij ook op. Dat doet hij in draf niet en in galop nauwelijks. Misschien ook door het hoge tempo in de draf en inderdaad de wat lange rug. Veel haflingers hebben er moeite mee, omdat ze in eerste instantie gebouwd zijn om te duwen/stuwen met het achterbeen. Veel kunnen tegenwoordig ook goed gaan dragen. Maar dat laatste stukje kanteling in het bekken is anatomisch gewoon heel lastig.

De tip die ik van mijn trainer en ook van de osteopaat heb gekregen: aan de hand achteruit een heuvel op, achteruit ook weer af. Dan moeten ze namelijk wel gaan kantelen. En sowieso veel achterwaarts meepakken in de training.
Galop is ook zeker heel goed om het te stimuleren. En dan met name de schakeling tussen verzameling in arbeidstempo. En inderdaad, in de galop verbeter je de draf.
Gaat dit in galop goed, waarbij hij ook los van de hand blijft (want bij stuwen hoort ook vaak hangen), kun je dit in draf ook steeds meer gaan doen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 11:41

Nash heeft wel een periode gehad dat hij idd heel hangerig en zelfs sterk werd. Dat gaat er nu steeds meer uit en hij gaat steeds meer op eigen benen lopen.

Achterwaarts is idd iets wat ik veel mee pak en hij ook erg goed kan.

Dat stuwen. Tjah. Het is en het blijft toch echt een trekpaard, hoe graag je er ook iets anders van zou willen maken. :P maar uiteraard zijn we er wel heel druk mee bezig.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van een poosje terug, dan kan je zien dat de motor er wel is gaan werken en dat hij wel al wat is gaan kantelen.

En wbt achterwaarts de heuvel op. Die mogelijkheid heb ik hier niet. Dus dat word lastig. Maar er zijn genoeg andere opties om het te trainen ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 11:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is rond augustus vorig jaar?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:47

Wat ik kan aanbevelen is stappen in het water en balkjes trainen op alle verschillende manieren die een mens en paard maar kan bedenken.
Je kan zelfs, als je meer als 7 balken hebt, gaan mikadoen met je paard.
Je moet enkel niet de balken er uit proberen te trekken, nee, je pleurt ze gewoon op elkaar en laat je paard er over heen stappen. (draven niet aan te bevelen)
Cavaletti's ook erg goed.

Hierdoor ontwikkelen ze kracht, en als je dan inderdaad met achteruit oefeninen en schakelwerken gaat werken, en misschien wel in uitjes van 30 cm hoog (moet hij ook kantelen) gaat hij het eerder snappen, kracht ontwikkelen en makkelijker zelf doen.

Hier zelf een lange friese dame. Ook veel stuw werk. Dit helpt ons enorm.

Verder, keep up the good work.
Ik mis alleen een foto lang en laag. Maar ik ga er van uit dat je die in de training ook gewoon mee neemt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 11:50

Dat wordt uiteraard ook meegenomen, maar ik mocht in totaal van de hele serie maar 15 foto's uitkiezen. Dus ook van alle mooie stand en blackfoto's.

Dus dan kies je uiteraard voor de mooie actiefoto's :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:50

Allemaal heel herkenbaar :j
Geen dijken in de buurt? Ik ben dijken op en af gaan lopen. Hier ook geen heuvels verder.

Dat stuwen is lastig. Ook het bijbehorende hangen. Het is zo moeilijk om dat goed te krijgen en dat heeft (heel veel) tijd nodig. Trekpaard inderdaad :D
Ik merk nu pas dat Jim echt goed kan kantelen en het ook steeds langer volhoudt. Maar daar is wel een paar jaar training voor nodig geweest. En nog blijft het een moeilijk ding. Ze zijn er gewoon niet voor gebouwd.

Edit: zie nu je foto's. Je ziet duidelijk dat hij meer kracht heeft gekregen (en hij is echt enorm uitgezwaard :~). Wat ik vooral mooi vind om te zien is dat hij meer ruimte van voren heeft en dat ook kan nemen. Zijn achterbeen is zeker actiever en draagt meer. Buikspieren worden veel meer gebruikt. Maar nu nog dat laatste stukje richting die kanteling, zodat hij wat meer opwaarts kan gaan lopen. Die 1e galopfoto laat dit bijvoorbeeld al veel meer zien. Waar je in de draf een toch wat holle rug en hoog kruis ziet, zie je in de galopfoto dat hij zijn rug meer bolt, zijn bekken al meer kantelt en daardoor zijn kruis ook niet zo hoog staat.

Edit 2: mikado is zo goed en zo leuk om ze bewust te maken van hun lichaam :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 11:55

Nash is niet zo heel braaf buiten. Begin maart nog van hem af geknalt op buitenrit, met als gevolg hand in het gips. Op de foto's zit ik er net weer een week op na 3 weken alleen maar longeren. Daarbij sta ik in het uber vlakke polderlandschap. Geen dijken in heinden of verre te bekennen hier :')

Nash is idd zeker aan het uitzwaren, maar wel echt dmv spieren en geen vet gelukkig :D

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:51

Foto's zien er zeker goed uit. Wat een verschil met de foto'svan vorig jjaar. Ik hoop datik met indy nu ook eens vooruit ga. Gaat met ups en downs helaas
En ook heeft indy een te lang lijf. Ben wel blij over die balkjes etc te lezen wat andere zeggen Ben daar druk mee bbezig