*Danger 5,5 jaar alweer met nieuwe jonge amazone etc etc...*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LenjaV

*Danger 5,5 jaar alweer met nieuwe jonge amazone etc etc...*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 19:42

Hoi allemaal!

Allereerst bedankt voor de leuke reacties op mijn laatste Topic van het rijden in het sneeuw! Is nu te oud om te reageren, had nog wat te doen... Zat mij niet echt mee de laatste weken...
Teneerste, dat was helaas voor mij de laatste keer dat ik er opgezeten heb, daarna kreeg ik erg pijn in rug/zij & lag dan op ten laatst met een nierensteen koliek in het ziekenhuis.
Ik was zo bang, ik dacht dat het van de zwangerschap kwam maar met de baby was alles goed alleen ben ik heel kapot en moe met extreem lage bloedruk...
Toen de 'klapper': meiden die mijn paard reden en verzorgden zeiden mij af, terwijl ik redelijk tevreden was (al met al beter dan alles andere wat ik erop had, zoals jullie weten).
Vanwege koop eigen paard (kan ik goed begrijpen) verder was alles goed en we zijn nog in contact + staan op zelfde stal paar boxen verder hebben ze hun paard nu.
Ik weer opnieuw opzoek... super lastig... Had o.a veel toezeggen en niet nakomen van afspraak en op z'n laatst een 'goede' zog. ervaren dressuur Amazone erop en het klikte dus 0% -O-
Paard deed geen stap, dan alleen rug wegdrukken en kop omhoog en ging of helemaal niet voorwaarts of heel erg naar voren :( :+
Lag aan haar, ik heb haar gezegt dat ze haar handen losser moet houden, maar niet te los, meer naar voren etc etc.. Paard wist helemaal niet, wat ze van hem wilde.
Zij wilde het alsnog heel graag 2 weken met hem uitproberen, omdat haar (wedstrijd) paard ziek is en ze hem zo leuk vindt.
Ik was zo eerlijk en heb maar gelijk tegen haar gezegt dat het weinig zin heeft.

NU dacht ik alles heeft geen zin meer, paard is te eigenzinnig en er is niemand te vinden die hem aankan.
Was al opzoek naar een plek op de weide ergens en had het de stalbezitter al gemeld dat ik hem dan na de zwangerschap en eerste maanden weer terug kom brengen zodra ik weer kan.
Jong paard (nog geen 6 en nog niet heel lang ohz) kan een half jaar weide ook niet veel kwaad dus dacht ik dat doe ik dan maar!

Toen kwam via via, dit leuk meisje op bezoek en het klikte gelijk! Was mijn laatste 'kans' voordat hij op wei komt.
Ook hier was Danger niet gelijk het allemansvriendje, hij teste behoorlijk (op lieve manier) maar ze kon er wel al een paar goede rondjes mee draaien na een beetje doorzetten! Ik had hoop! Ze komt van de ponys en heeft heel veel zin om veel te leren en met het paard te groeien.
We zijn nu elke week 2-3x samen aan het lessen in de dressuur, springen 1x in het weekend en voor de rest gaat ze veel naar buiten onder de week met haar vriend + hond.
Dit gaat nu sinds een kort maandje heel goed en heb vandaag alles voor volgende maand rond *\o/*
Uiteindelijk neemt ze hem nu helemaal over, heb ik een betere deal als ervoor en hij komt er goed bij weg!

We werken dus veel aan haar eigen zit, houding/hulpgeving.
Zadel is voor haar niet geweldig, zit nog wel kort maar ach...
De punten ben ik mij dus van bewust, ze zit ook nog wel graag op het verkeerde been :+
Ik ben met dit resultaat voor 2 weken met een jonge ponyamazone en een paard met veel charakter al erg tevreden en wij 3(!) werken hard om het steeds een stukje te verbeteren.
Hier een kleine inblik.

*Paard word lang en laag los gereden, altijd tussendoor weer helemaal los en fris naar voor gelaten!*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weer hele lieve groeten :-)

Michelle77

Re: *Danger 5,5 jaar alweer met nieuwe jonge amazone etc etc...*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:42

Wow knappe combi hoor! Ze zit echt al heel netjes, mooi stil eraan, fijne aanleuning.

Succes met elkaar

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:11

Knappe combi! En wat een passen maakt jouw paard zeg! :wow:

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:42

Michelle77 schreef:
Wow knappe combi hoor! Ze zit echt al heel netjes, mooi stil eraan, fijne aanleuning.

Succes met elkaar

Bedankt! Ja ik denk ook, sleutel er nog wat aan en dan komt het goed de basis is er :D

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:44

SarahIlse schreef:
Knappe combi! En wat een passen maakt jouw paard zeg! :wow:

Bedankt, ja en nu afwachten tot ze meer gaat eruit rijden, van achter naar voor :D zal updaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:54

Dit is een beeld wat ik graag mag zien.
Mooi om naar te kijken, die kunnen samen een helboel leren en zeker verder komen.

Verder een mooi paard, wat makkelijk beweegt.

Op naar nog een leuke samenwerking tussen jullie drieën.

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 22:43

OsMo schreef:
Dit is een beeld wat ik graag mag zien.
Mooi om naar te kijken, die kunnen samen een helboel leren en zeker verder komen.

Verder een mooi paard, wat makkelijk beweegt.

Op naar nog een leuke samenwerking tussen jullie drieën.

Super om te lezen, nu hopen dat ze lang blijft, ziet er naar uit :-)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:53

Veel leuker dan je andere ruiter! Top dat je zo aan je paard denkt, en er niet klakkeloos iemand op kwakt. Ik zou alleen haar armen iets minder strak willen zien, maar goed iedereen heeft zo z'n puntjes! Ziet er zeker goed uit, en wat is ie toch gaaf :)

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 23:20

liekec schreef:
Veel leuker dan je andere ruiter! Top dat je zo aan je paard denkt, en er niet klakkeloos iemand op kwakt. Ik zou alleen haar armen iets minder strak willen zien, maar goed iedereen heeft zo z'n puntjes! Ziet er zeker goed uit, en wat is ie toch gaaf :)

Ze heeft van die strakke stokjes? :')
Zolang de stokjes los zijn gaat het nog ja :D
Maar dat komt ook zodra zij meer ontspannen is, bedankt :-)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:32

Gaaf!
Aandachtspunt: ruiter zit scheef. Rechter schouder draagt ze op meerdere foto's meer naar achteren.

Heel veel plezier met z'n drieën! Je kunt vast niet wachten tot je er zelf weer op kunt rijden:)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 00:02

Veeeel mooiere combi dan je vorige topic! Chapeau ook dat je zo aan het welzijn van je paard denkt en niet alleen 'hij moet gewoon gereden worden'.
En wat zit ze mooi stil met die gigaaaantische passen :oo Ben heel benieuwd hoe deze combi uitgroeit!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 06:39

Ik snap niet dat iedereen dit een mooie combi vind :o . Ik vind je paard echt prachtig, echt een paard met enorm veel potentie. Ik vind echter dat de ruiter enorm stoort. Is niet in balans, geeft in de armen niets mee en heeft sporen aan terwijl ze een onrustig been heeft. Door het mooie voorbeen van je paard vertekend het beeld heel erg, het lijkt dan al snel spectaculair.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 06:53

Hallelujah wat heb jij een gaaf paard!

Wat fijn dat je een verzorgster gevonden hebt waarmee het klikt! Ik ben het wel een beetje met Ruitje eens, maar zie het wel wat genuanceerder omdat ze net van de pony's af komt en dit paard nog niet zo lang rijdt.

Persoonlijk zou ik de sporen eraf slopen, ik stoor me erg aan de onrustigheid in de benen. Echt een werkpuntje, maar er hangt nu wel een spoortje aan, dat vind ik niet helemaal fair naar je paard.

En de armen. Relax, houd ze langs je lijf en laat los.

Betreffende dat het zadel voor haar misschien niet ideaal is; als ze zo kort zit zal dat waarschijnlijk niet echt ten goede komen van het geheel. Snap het wel hoor, maar zou toch proberen langer te gaan zitten. Al is het maar elke keer 1 gaatje ;)

Ik denk dat ze met goede instructie een eind komt hoor, soms moet je het gewoon even tijd geven! Volgens mij als ik je verhaal zo lees staat ze wel echt open om te leren, dan heb je de helft al gewonnen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:44

ruitje schreef:
Ik snap niet dat iedereen dit een mooie combi vind :o . Ik vind je paard echt prachtig, echt een paard met enorm veel potentie. Ik vind echter dat de ruiter enorm stoort. Is niet in balans, geeft in de armen niets mee en heeft sporen aan terwijl ze een onrustig been heeft. Door het mooie voorbeen van je paard vertekend het beeld heel erg, het lijkt dan al snel spectaculair.

Mee eens. Ik zie voornamelijk een ruiter die zich veel te strak houd waardoor het paard geen ruimte krijgt en zijn rug gaat wegdrukken. Ook de achterhand bungelt er daarom maar wat achteraan. Het lijkt spectaculair omdat het paard een typische zweefdraf heeft, maar er gebeurt verder weinig wat met een goede basis te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:14

Nou ik heb ze echt slechter zien rijden. Ja ik zie ook wel verbeterpunten maar ik kijk naar waar dit meisje van af komt en met wat voor paard ze rijdt.
Vind het eigenlijk best wel knap want dit paard beweegt ruim, zit een beste go in en ze zit toch netjes mee.
Ik vind haar niet enorm storend. En met begeleiding kan dit zeker wat worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:16

Laten we wel realistisch zijn. Het meiske is 14, rijdt net op dit paard en heeft daarvoor pony's gereden, paard is geen al te makkelijke. IMO ziet het er dan gewoon best netjes uit. Geef haar nog eens een maandje met begeleiding. :) TS zegt al dat er nog genoeg werkpunten zijn. Rome is niet in 1 dag gebouwd. Ik zie topics van mensen op hoger niveau die minder vriendelijk rijden en die dan de hemel in geprezen worden. :) Dan zie ik liever dit; tikkeltje onervaren maar vriendelijk en leergierig.
Ondanks die spectaculaire draf denk ik dat het nog best tegenvalt hoe makkelijk deze correct te rijden is juist door die spectaculaire draf. Je moet dan echt leren dat "valse gevoel" dat ze geven te negeren en da's nog best moeilijk. Zeker voor zo'n jonge meid (met relatief weinig ervaring). Geef dat kind nog een paar weken. Tis ook gewoon best spannend om een paard van iemand anders te rijden de 1e keren onder toeziend oog van de eigenaar. Zeker als je die persoon iet goed kent. Dat speelt wsl ook nog mee.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:24

Ayasha schreef:
Laten we wel realistisch zijn. Het meiske is 14, rijdt net op dit paard en heeft daarvoor pony's gereden, paard is geen al te makkelijke. IMO ziet het er dan gewoon best netjes uit. Geef haar nog eens een maandje met begeleiding. :) TS zegt al dat er nog genoeg werkpunten zijn. Rome is niet in 1 dag gebouwd. Ik zie topics van mensen op hoger niveau die minder vriendelijk rijden en die dan de hemel in geprezen worden. :) Dan zie ik liever dit; tikkeltje onervaren maar vriendelijk en leergierig.
Ondanks die spectaculaire draf denk ik dat het nog best tegenvalt hoe makkelijk deze correct te rijden is juist door die spectaculaire draf. Je moet dan echt leren dat "valse gevoel" dat ze geven te negeren en da's nog best moeilijk. Zeker voor zo'n jonge meid (met relatief weinig ervaring). Geef dat kind nog een paar weken. Tis ook gewoon best spannend om een paard van iemand anders te rijden de 1e keren onder toeziend oog van de eigenaar. Zeker als je die persoon iet goed kent. Dat speelt wsl ook nog mee.

Amen! :j
Geef dat meisje de kans om te leren!
Ik vind het er heel fijn uit zien! En als ze inderdaad 14 is, dan heeft ze de ideale leeftijd, oud genoeg om te leren en jong genoeg om nog een tijdje mee te gaan en veel van jou te aanvaarden.
Overstap van pony naar paard is niet eenvoudig, laat staan een paard wat zulke passen maakt.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:48

Wat een lekker paard! Kan fijn bewegen. Leuke kans voor de jonge dame om zich te ontwikkelen, mits goed begeleid! Maar jeutje wat gaan ze hard door die baan. Kleine tip: Terug in tempo! Juist omdat hij zo de neiging heeft groot te willen bewegen moet je hem leren zich klein te maken. Ze jaagt hem enorm over z'n tempo waardoor hij nóg meer de neiging heeft met die lange benen te gaan zwaaien en dat lange lijf vast te gaan zetten. Je moet hem een beetje helpen; terug in tempo, klein blijven en daar de ontspanning leren opzoeken.

En de jonge madam meteen leren dat ze niet bij elke pas haar sporen in z'n buik moet duwen! :o

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 20:13

Ayasha schreef:
Even kort reactie: precies zo is het!

winnie03 schreef:
Wat een lekker paard! Kan fijn bewegen. Leuke kans voor de jonge dame om zich te ontwikkelen, mits goed begeleid! Maar jeutje wat gaan ze hard door die baan. Kleine tip: Terug in tempo! Juist omdat hij zo de neiging heeft groot te willen bewegen moet je hem leren zich klein te maken. Ze jaagt hem enorm over z'n tempo waardoor hij nóg meer de neiging heeft met die lange benen te gaan zwaaien en dat lange lijf vast te gaan zetten. Je moet hem een beetje helpen; terug in tempo, klein blijven en daar de ontspanning leren opzoeken.

En de jonge madam meteen leren dat ze niet bij elke pas haar sporen in z'n buik moet duwen! :o
Klopt helemaal, ze is nog wat nerveus als ik er ben :)

OsMo schreef:
Nou ik heb ze echt slechter zien rijden. Ja ik zie ook wel verbeterpunten maar ik kijk naar waar dit meisje van af komt en met wat voor paard ze rijdt.
Vind het eigenlijk best wel knap want dit paard beweegt ruim, zit een beste go in en ze zit toch netjes mee.
Hij is een echt groot schip voor haar :) vandaag was het alweer stuk beter. Met de dag :) ik ga regelmatig updaten :) benen heb ik langer gedaan en in begin zonder beugel en spoor geoefend met lange teugel :D

OsMo schreef:
Klopt helemaal ik ben er bij

Cayenne schreef:
ruitje schreef:

Mee eens. Ik zie voornamelijk een ruiter die zich veel te strak houd waardoor het paard geen ruimte krijgt en zijn rug gaat wegdrukken. Ook de achterhand bungelt er daarom maar wat achteraan. Het lijkt spectaculair omdat het paard een typische zweefdraf heeft, maar er gebeurt verder weinig wat met een goede basis te maken heeft.
Klopt wel, daar is werk! Alleen als hij echt van achteren naar voren (achterhand) dan is het echt heeel lastig voor haar en daarom stukje bij stukje, zo komt ze er dan. Hij draaft nu nog maar 30% en bij zeg maar 80% weet ik niet of ze dat al aankan :D maar stukje bij stukje, ze leerd nu meer balans te vinden en snap goed wat je bedoeld.

Fortitude schreef:
Hallelujah wat heb jij een gaaf paard!

Wat fijn dat je een verzorgster gevonden hebt waarmee het klikt! Ik ben het wel een beetje met Ruitje eens, maar zie het wel wat genuanceerder omdat ze net van de pony's af komt en dit paard nog niet zo lang rijdt.

Persoonlijk zou ik de sporen eraf slopen, ik stoor me erg aan de onrustigheid in de benen. Echt een werkpuntje, maar er hangt nu wel een spoortje aan, dat vind ik niet helemaal fair naar je paard.

En de armen. Relax, houd ze langs je lijf en laat los.

Betreffende dat het zadel voor haar misschien niet ideaal is; als ze zo kort zit zal dat waarschijnlijk niet echt ten goede komen van het geheel. Snap het wel hoor, maar zou toch proberen langer te gaan zitten. Al is het maar elke keer 1 gaatje ;)

Ik denk dat ze met goede instructie een eind komt hoor, soms moet je het gewoon even tijd geven! Volgens mij als ik je verhaal zo lees staat ze wel echt open om te leren, dan heb je de helft al gewonnen!
Goede info!

MerleSimone schreef:
Veeeel mooiere combi dan je vorige topic! Chapeau ook dat je zo aan het welzijn van je paard denkt en niet alleen 'hij moet gewoon gereden worden'.
En wat zit ze mooi stil met die gigaaaantische passen :oo Ben heel benieuwd hoe deze combi uitgroeit!
Welzijn van paard is idd heeel belangrijk, belangeijkste! Bedankt

Hannanas schreef:
Gaaf!
Aandachtspunt: ruiter zit scheef. Rechter schouder draagt ze op meerdere foto's meer naar achteren.

Heel veel plezier met z'n drieën! Je kunt vast niet wachten tot je er zelf weer op kunt rijden:)
Klopt, dat is haar schevere kant! Goed punt, werken we ook aan.

Hahaha, dat kan je geloven. Man man kan niet wachten weer "fit" te zijn :D
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 07-03-16 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten onder elkaar samengevoegd

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:31

Waarom heb je besloten om de sporen er omheen te doen dan? Volgens mij heeft ie power genoeg en aan wijken etc hoeven ze voorlopig toch nog niet serieus te denken?

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 20:49

liekec schreef:
Waarom heb je besloten om de sporen er omheen te doen dan? Volgens mij heeft ie power genoeg en aan wijken etc hoeven ze voorlopig toch nog niet serieus te denken?

Liever een klein spoortje, waar hij goed op reageerd, dan een konstant kloppend been.
Hij loopt er fijner mee.
Daar stompen ze veel meer af, maar ze moet haar been wel rustig hebben natuurlijk! Dat gaat elke keer beter.
Maar kan ook zonder, zoals op video te zien niet altijd om.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:05

LenjaV schreef:
liekec schreef:

Liever een klein spoortje, waar hij goed op reageerd, dan een konstant kloppend been.
Hij loopt er fijner mee.
Daar stompen ze veel meer af, maar ze moet haar been wel rustig hebben natuurlijk! Dat gaat elke keer beter.

Heeft ie dat nodig dan? Hij ziet er heel voorwaarts uit... En dan nog zou ik proberen het rij technisch op te lossen ipv voor vast een spoortje er aan te hangen.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:06

LenjaV schreef:
liekec schreef:

Hij loopt er fijner mee.

Een spoortje kan idd geen kwaad als ze niet elke pas aandrijven. Alleen aandrijven als het paard naar voren moet! Ik denk dat het onrustige been komt omdat het meisje vanuit haar voeten lichtrijdt ipv vanuit haar knieen. Als ze vanuit haar knieen lichtrijdt kan ze hem ook wat meer opsluiten met haar zit terwijl ze hem van voor mooi los houdt.

Je hebt wel echt een super gaaf paard!!

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:14

Idd! Sluit ne bij het laatste aan, bedankt. Dat wilde ik net zelf typen! Klopt, verder ja ze staat nog te veel zelf ipv vanuit de beweging mee
Dat leert ze nu!

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:17

Volgend week denk ik komt er weer een Update